• Heyhoi!

    Ik moet dit jaar (mijn tweede jaar van paramedische opleiding) één periode stage lopen. Dit mag in Nederland en in het buitenland.
    Het lijkt me wel een leuke en goede ervaring (iedereen doet het tegenwoordig, niet zo speciaal meer maarja) om dit in het buitenland te doen, daarbij dacht ik aan Zweden, Denemarken of Noorwegen. Aangezien dit toch relatief dichtbij is en ze hier op hetzelfde niveau, als het niet beter is, van mijn vakgebied zitten.
    Nu is het voor mij nog even zoeken naar wat er allemaal bij komt kijken bij zo'n stage.
    Heeft iemand tips, ervaringen of andere dingen waaraan ik moet denken bij zoiets?

    Hallo! Ik moet zelf ook in het buitenland stagelopen en kan wel wat dingen verzinnen waar ik rekening mee moest houden (:

    Eerst, ik zat ook met Scandinaviė in gedachte, maar bij mij werd gezegd dat dit niet praktisch is omdat veel contracten in mijn gebied (facility management) in hun taal zijn en niet in het Engels, iets wat dus niet handig is omdat ik daar niets mee kan. Ik zou dus goed informeren hoe dat zou zitten waar jij eventueel stage kan gaan lopen. Het zou dus dan handig zijn om je bijvoorbeeld op een zeer internationaal bedrijf te richten omdat de kans hier een stuk groter is.

    Verder zou ik kijken of er op jouw school een bureau is dat contacten heeft met stageplekken. Dit scheelt een hoop werk en zorgt er vaak ook voor dat je ergens terecht komt waar ze eerder buitenlandse stagaires gehad hebben!

    Verder moet je goed nadenken over een eventuele beurs. Erasmus geldt in Europa en kan dus een goede uitkomst zijn.

    Als je een stuk onderzoek moet doen is het belangrijk dat het bedrijf dit meteen weet. Soms staat het op de site of dit mogelijk is, anders is dit iets waar je snel naar moet informeren

    Als laatste moet je op tijd beginnen met het zoeken naar een stage. Hoe vroeger je bent, hoe meer keus. Daarnaast heb je meer tijd om te zoeken naar een kamer en verdere dingen - zoals verzekeringen - te regelen.

    Dat was wat ik nu even kon verzinnen. Heel veel dingen zijn echt heel logisch, maar misschien zit er toch iets tussen waar je iets mee kan. Veel plezier met zoeken in ieder geval (:


    Good people are like candles, they burn themselves up to give others light

    Ik heb 12 weken stage gelopen op St Felix school in Engeland als onderwijsassistent, en ik kan het je echt heel erg aanraden om te doen! Je leert toch wat meer je eigen boontjes te doppen. Ik verbleef in een soort studentenflat met andere studenten die een tussenjaar hadden. Ik heb geen ervaring met gastgezinnen though.
    Wat hierboven al wordt gezegd is het op tijd beginnen met zoeken erg belangrijk! Een groot aantal van mijn klasgenoten zijn hiermee in de problemen gekomen omdat ze op het laatste moment achterkwamen dat ze toch wat meer moesten regelen dan alleen een ingepakte tas, bijvoorbeeld inderdaad een Erasmusbeurs (verwacht een shitload aan papierwerk), paspoort, verzekering, eventuele vergoeding, overtocht en hoe je daadwerkelijk op je stageplek gaat komen.


    What’s tasty in Busan?