• Toevallig kwam ik een paar weken geleden op Facebook een post van hen tegen dat een tegenreactie was op het gebeuren op Pukkelpop met de 2 zusjes van Afrikaanse origine die met racisme te maken kregen. Dries van Langenhove, oprichter van Schild&Vrienden, reageerde dat de 2 zusjes zelf ook racistisch waren met screenshots van hun oude tweets. Hij wilde fake news tegengaan zei hij onder andere. Ik heb toen op zijn profiel gekeken en zijn Facebook pagina Schild&Vrienden. Ik kreeg hetzelfde (negatieve) gevoel als bij posts van Vlaams Belang en stelde me wel wat vraagtekens bij deze "club" dat precies op een politieke partij leek. Maar nu is het voor me duidelijk en mijn gevoel had toch gelijk...

    Gisteren stond het volop in het nieuws in België na een reportage van Pano die uitgezonden werd dinsdagavond.
    Dit is de reportage: Wie is Schild & Vrienden echt?

    Hier enkele nieuwsartikelen:
    VRT: De twee gezichten van Schild & Vrienden: rechtse beweging versus geheime groep vol racisme, seksisme en wapens
    Knack: Schild & Vrienden ontmaskerd: verhuld racisme, seksisme en wapens
    Nieuwsblad: CD&V’er en vier N-VA’ers trekken zich terug na spraakmakende reportage over Schild & Vrienden
    De Morgen: Voorzitter Schild & Vrienden na de commotie: “VRT probeert alles wat Vlaamsgezind is te framen als racistisch”
    Nieuwsblad: Slachtoffer trol-aanval Schild & Vrienden getuigt: “Racistisch, seksistisch en fascistisch”
    Volkskrant: Conservatieve Vlaamse jeugdbeweging Schild & Vrienden grossiert achter de schermen in racisme en seksisme
    GVA: Gerecht voert huiszoeking uit bij Schild & Vrienden-oprichter Dries Van Langenhove: “Dit is een politieke afrekening”
    HLN: UGent ziet geen graten in Schild & Vrienden-opvolger in raad van bestuur

    Ik heb ook een artikel erin geplaatst waarin hij zijn kant vertelt, maar ik denk dat jullie wel inzien dat hij hypocriet bezig is en het gebeuren niet goed te praten valt. Hij liegt onder andere dat een nep-profiel met zijn foto de negatieve berichten heeft geplaatst. Echter werd met dat account in de geheime chat gezegd dat de interview met Pano wel lang duurde op het moment dat Dries zelf met het interview bezig was.

    Ook interessant:
    Debat met Dries Van Langenhove op MNM die dateert van 14 nov '17: Facebook-versie of Youtube-versie
    Wikisage pagina: Schild&Vrienden
    Ik zweer dat er ook een Wikipedia-pagina was van Schild&Vrienden, waar is die heen..? o.o

    Updates:
    - Dries Van Langenhove is geschorst van UGent (Universiteit van Gent) waar hij zelfs in het Raad van Bestuur zat.
    - KU Leuven wil Dries met open armen ontvangen
    - Gerecht voert huiszoeking bij Dries en heeft zo onder andere zijn laptop in beslag genomen
    - Louis De Stoop mag in okt. Dries opvolgen in de Raad van Bestuur van UGent, maar hij zelf via een brief aangegeven dit niet te willen. Het gaat dus niet door.

    (Als iemand nog updates, artikels of video's heeft, laat het me weten.)

    Wat is jullie reactie?
    Ik ben ook benieuwd naar eventuele reacties van studenten van Ugent onder ons.

    [ bericht aangepast op 13 sep 2018 - 12:00 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik ben zelf erg geschrokken. De memes zijn geen "onschuldige" grappen over racisme, joden en vrouwen. Ze zijn extreem :c Ik begrijp al helemaal niet dat er nog vrouwen zijn die deze jeugdvereniging verdedigen. :c

    Het is goed dat dit aan het licht is gekomen. Dries die overkomt als een overtuigende spreker in zijn maatpak kan makkelijk naïeve mensen overhalen. Ze zien niet dat die liefdadigheidsacties een dekmantel zijn voor hun geheime extremistische plannen. Het is verontrustend dat een jonge gast met een bachelor Politieke Wetenschappen op zak en bezig is was aan een master in Rechten zulke plannen heeft. Als je in de politiek geraakt, heb je macht..


    Ik wil een tuin vol egels

    Update: KU Leuven wil Dries met open armen ontvangen :') Vond het een beetje raar toen ik dat zag verschijnen haha :')

    Ik was ook echt geshockt, als ik die memes bekeek, zat ik daar echt van: als je hiermee kunt lachen, ben je echt rot vanbinnen. Ik vind het gewoon heel vreemd dat in deze tijd jonge mensen in zoiets mee kunnen gaan. En het baart me inderdaad nog meer zorgen dat het om intelligente mensen gaat die later veel macht zullen hebben.

    Toch denk ik dat UGent misschien net iets langer had mogen wachten met de schorsing, tot het onderzoek afgerond is (puur uit principe).


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ja, god, ik heb de aflevering gezien en ik wilde er ook een topic over maken, maar ik wist niet goed hoe. Ik reageer dadelijk.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik word ziek van die man. Oprecht. Gezien ik aan de UGent studeer, "ken" (ik weet wie hij is, ik ken hem niet echt) ik hem al langer - hij zit (of zat? Hebben ze hem daar ook buitengejengeld? Ik weet trouwens niet of dat zomaar kan?) immers in de RvB. Maar eerst over de reportage zelf - het is om ziek van te worden. Memes als "when you're bbq'ing and the charcoal runs away", of die korte video met een klein Afrikaans kindje dat zit te huilen waar "I don't care, I love it" op gemonteerd staat - daar draait mijn maag van. Evenals jodengrappen ("how to pick up a Jewish chick?"), de seksistische memes ("ik wil hier serieus genomen worden") (en commentaren van Van Langenhove en compagnie zelf: "ik snap niet hoe je dik en rechts kan zijn", "dikke jonge vrouwen plaatsen zichzelf echt buiten de samenleving. We vragen immers niet veel van vrouwen: een goede moeder zijn en er goed uitzien, jezelf verzorgen"), haat tegenover moslims (die reactie van Louis, zijn plaatsvervanger binnen RvB), wapenbezit aanmoedigen, lachen met rassenoorlogen, enzovoort. Het is om ziek van te worden. En dan tegen ànderen zeggen dat ze de Westerse normen en waarden moeten respecteren? Laat me niet lachen.

          Van zijn uitleg dat die memes niet van hen zouden zijn, geloof ik trouwens ook helemaal niets. Geef het gewoon toe. Ik zou hier een beschrijving willen zetten van hoe dit soort etterbuilen me bijna doen kotsen, maar ik vind oprecht de woorden niet. Dit is me te gortig. Ik snap trouwens wel niet waarom die man zich liet interviewen door een zender waar hij altijd tegen tekeer gaat? Waarom? Je wéét toch dat die je verhaal niet klakkeloos over gaan nemen? Was dit pure naïviteit vermengt met een heel grote scheut ego - gewoon als PR? Om zichzelf op televisie over heel Vlaanderen te krijgen? Er niet bij stilgestaan dat ze in die chatgroepen gingen geraken? Het lijkt me dat het bijna niet anders kan dan dat die man verblind werd door zijn ego en ambitie.

          Anderzijds vind ik het niet oké dat de UGent hem zomaar buiten gestampt heeft. Hoe gortig dit ook is, wacht in godsnaam dat onderzoek af. Ik denk dat ze hier nogal in hun eigen voet geschoten hebben. Iedereen verdient een eerlijk proces (mocht het daartoe komen, wat ik overigens betwijfel, maar toch - ook hij heeft recht op een objectief onderzoek). Dat de KULeuven hem wil toelaten, mogelijks, vind ik nog niet eens zo erg. Ik vind dat wat de UGent gedaan heeft, niet oké. Ik heb het gevoel dat dit meer een reactie is om een reactie te geven dan een echt goed doordachte sanctie. Ik weet dat sommigen hier leedvermaak mee hebben, maar dat kan ik niet. Hoezeer racistisch, seksistisch, islamofoob en antisemitisch hij ook is.

          Maar goed - ik ben heel blij dat dit verhaal over wat S&V eigenlijk inhoudt (en begrijp me niet verkeerd - niet heel die groep moet op de brandstapel. Zoals we zagen in de documentaire, zijn er niveaus in die groep. Ik geloof oprecht niet dat iedereen hier weet van had, zelfs binnen de groep). En laat ons hopen dat het gedaan is met die groep - al is, zoals de documentaire ook vermeldde, S&V maar een kleine garnaal. Organisaties als Generation Identity of Géneration Identitaire en andere, soortgelijke organisaties, zijn aan een heel grote opmars bezig in Europa. Dat mogen we echt niet uit het oog verliezen.

    [ bericht aangepast op 7 sep 2018 - 18:18 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nadat ik gisteren klaar was met wat werkjes voor Q heb ik die reportage ook op gezet. Ik had dat niet moeten opzetten voor het slapen gaan. Ik heb zoveel gedroomd hierover en dan niet positief. Meh.

    Toen ik de reportage zag, voelde ik me slecht. Ik vraag me dan af hoe mensen zo'n gedachtengang oké vinden. Ze weten dat het een verkeerde gedachten zijn en dan bouwen ze een facade van overtuigingen, maar in het geniep is het een heel komplot. Ik kan er niet in komen hoe het komt dat mensen racisme/discriminatie (van allerlei doelgroepen) en aansporing tot allemaal maar oké vinden. Ben ik dan te links om het te begrijpen? Terwijl ik mezelf meer als centrum beschouw (niet links, maar ook niet rechts)...
    Ik kan er ook niet inkomen dat dit zomaar kon gebeuren, gewoon, hier in België. Anderzijds ook niet al te vreemd als je naar bijna 100 jaar geleden kijkt wanneer er ook zoiets was als de Hitletjugend. Dat is zo soortgelijks. Maar je zou denken dat mensen zichzelf hebben bijgeschaafd in die 100 jaar. Maar blijkbaar dan toch niet. Niets van de fouten van de Hitlerperiode geleerd, overduidelijk. Mijn maag draait ook meteen in een knoop als je weet dat ze Hitler zelfs verheerlijken. Oh, gewoon bah.
    Ik verschiet er ook van dat er al zoveel dezelfde bewegingen gaande zijn over heel Europa. Ik had geen idee dat hier zoveel draagvlak voor was bij zoveel jongeren.

    Ik ben eens benieuwd hoe het verder afloopt met het onderzoek. In de tussentijd is hij geschorst van school voor de tuchtprocedure, dus ik ben ook eens benieuwd hoe dat af zal lopen. Van de reportage krijg ik in ieder geval de indruk dat Dries een manipulatieve leugenaar is. Maar anderzijds wil ik ook bepaalde zaken met een korrel zout nemen gezien het sowieso een reportage blijft van de media. VRT kan zomaar kiezen wat ze aan ons laten zien. Ze laten niets anders dan slechte dingen zien. Maar ik ben er van overtuigd dat er dus ook mensen bij zaten die geloofden in hetgeen dat als facade voor de harde kern moest doorgaan. Mensen die zich wilden inzetten voor familiewaarden onder andere. En die mensen zullen ongetwijfeld ook goede dingen gedaan hebben. Maar media blijft sensatiebelust en dus komt enkel de 'duistere' kant aan bod.
    Tjah, ik ben echt benieuwd hoe dit verder zal aflopen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik kan een hele uitleg beginnen, maar eigenlijk hebben Erica en Leah alles wel gezegd wat ik dacht, dus bedankt dames!

    Wat het buitensmijten betreft, vind ik het dubbel. Eigenlijk hadden ze hem al moeten buitensmijten met dat gedoe over die actie van vrouwendag, waar vrij duidelijk was dat hij er heel bedenkelijk gedachtengoed op nahield en er voldoende bewijs was om aan te nemen dat hij andere studenten heeft aangemoedigd die vrouwen te trollen. Dat ze nu wel halsoverkop actie ondernemen is inderdaad om een groot mediagebaar te maken, maar helpt hem ook verder in een slachtofferrol te kruipen en is inderdaad niet helemaal eerlijk en objectief.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik keur zijn gedrag absoluut niet goed en ik vind het feit dat hij geschorst wordt van de UGent zeker terecht, maar ik vind dit hele gebeuren echt heel erg dubbel.

    Betreffende die memes vind ik het bijvoorbeeld heel dubbel omdat dat een vorm is van zwarte humor van de internetcultuur tegenwoordig. Je hebt mensen die écht niet met zwarte humor kunnen lachen en dat respecteer ik. Ikzelf kan bijvoorbeeld wel al met zo'n 'dank meme' lachen. Neem ik ze serieus? Totaal niet. Mijn maag keert ook echt om van racisme. Ik ben zelf niet racistisch. Maar voor mij zijn zulke dank memes wel in de categorie 'zwarte humor' te plaatsen.
    Niet dat ik het helemaal goed wil praten, want bij hem zit er wel écht een racistische achtergrond achter (als in, voor hem is dat serieus zijn mening). Dat gezegd zijnde vind ik het dan ook een beetje sneu dat ze al die memes erbij oprakelen want dat zijn gewoon inderdaad memes die hij niet zelf gemaakt heeft. Vanaf dat men de boodschap erachter echt serieus gaat nemen is het natuurlijk een ander paar mouwen.
    Dus in die zin vind ik de reportage zeker dingen verdraaien, maar dat gezegd zijnde blijft hij wel verre van een koosjer persoon. Hij heeft echt een aantal trekken waar ik mij serieus vragen bij stel of dat hij wel psychologisch in orde is.
    Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik vind zijn uitspraken er ook echt los over en verschrikkelijk. Ik walg er ook van. Maar je mag ook niet iedereen die met een dank meme kan lachen over dezelfde kam scheren. Er is een verschil tussen met zwarte humor kunnen lachen en met het zijn van een zwartgallig persoon.

    Wat mij behoorlijk het meeste raakt van dit hele gebeuren, is het feit dat iedereen hier gezamenlijk op de trein springt om hem aan de schandpaal te nagelen, maar er ondertussen minstens even erge zaken gebeuren in dit land die veel minder een mediastorm over zich heen krijgen. Meanwhile gebeuren er zaken die minstens even erg zijn in dit land en waar amper op gereageerd wordt.
    Om maar een aantal voorbeelden te geven:
    - Michelle Martin die een rechtenstudie kan afmaken
    - Theo Francken die alleen maar meer verschrikkelijke uitspraken op zijn kerfstok blijft bijtekenen (echt, hoe is die man nog altijd in functie?)
    - Het racisme op pukkelpop waar een beetje mediaophef rond komt maar verder niet echt iets mee gedaan wordt.

    Sorry, maar ik vind dit echt weer typisch België om dit vlak voor de verkiezingen te doen.
    Also de rector van de UGent die pas rector geworden is na al die stemrondes? Zegt voor mij genoeg dat het bestuur van de UGent echt wat verbetering kan gebruiken ook, naast die hele slechte studentenraad.

    Dus ja, ik ben wel tevreden met zijn straf en de respons die hier op komt maar ik blijf er wel bij dat ik het echt oprecht enorm jammer vind dat de inwoners van dit land die energie niet gebruiken om te blijven reageren op meer en andere zaken die niet door de beugel kunnen.


    A to the Z

    @Pixieliesje: ik ga morgen reageren op de rest, maar, euh, Pano's seizoen begon pas eergisteren (da's normaal bij zo'n programma's, nieuwe seizoenen starten normaal gezien in september) en er zijn maar zes afleveringen, dus ze komen er letterlijk allemaal voor. De reportage ligt letterlijk zo ver van verkiezingen als mogelijk.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    @Pixieliesje: ik ga morgen reageren op de rest, maar, euh, Pano's seizoen begon pas eergisteren (da's normaal bij zo'n programma's, nieuwe seizoenen starten normaal gezien in september) en er zijn maar zes afleveringen, dus ze komen er letterlijk allemaal voor. De reportage ligt letterlijk zo ver van verkiezingen als mogelijk.


    Oh, ik had gehoord dat de reportage 'vervroegd' uitgezonden werd?
    Sorry bij voorbaat als dat dan verkeerde informatie is.
    Verder wil ik wel even snel zeggen dat ik niet zo up ben voor een vergaande discussie over dit thema, omdat ik van mijzelf weet dat het mij gaat irriteren. Dus ik zeg al even bij voorbaat dat ik wss niet reageren zal gewoon voor mijn eigen rust even haha. Dat wil wel niet zeggen dat ik je mening niet wil horen en niet respecteer, echt by all means go for it want ik vind het echt heel interessant om de mening van anderen over dit onderwerp te horen en voer gerust discussie met anderen in dit topic.
    Maar ik jaag mijzelf gewoon snel op als het aankomt op mediastormen tegenwoordig, dus ik verwijder me tactvol uit de discussie om mijn tikker te sparen :')


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Oh, ik had gehoord dat de reportage 'vervroegd' uitgezonden werd?
    Sorry bij voorbaat als dat dan verkeerde informatie is.
    Verder wil ik wel even snel zeggen dat ik niet zo up ben voor een vergaande discussie over dit thema, omdat ik van mijzelf weet dat het mij gaat irriteren. Dus ik zeg al even bij voorbaat dat ik wss niet reageren zal gewoon voor mijn eigen rust even haha. Dat wil wel niet zeggen dat ik je mening niet wil horen en niet respecteer, echt by all means go for it want ik vind het echt heel interessant om de mening van anderen over dit onderwerp te horen en voer gerust discussie met anderen in dit topic.
    Maar ik jaag mijzelf gewoon snel op als het aankomt op mediastormen tegenwoordig, dus ik verwijder me tactvol uit de discussie om mijn tikker te sparen :')


    Dat heeft Dries in zijn ontkenningsvideo gezegd om de makers in een kwaad daglicht te stellen.(; Werd ook even algemeen aangenomen, maar werd vrij snel getackeld door te zeggen dat het inderdaad maar zes afleveringen aijn en dit dus nog het verst mogelijk als kan van de verkiezingen verwijderd staat. Echte aanleiding voor deze datum waren de extreem rechtse rellen in Duitsland.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Dat heeft Dries in zijn ontkenningsvideo gezegd om de makers in een kwaad daglicht te stellen.(; Werd ook even algemeen aangenomen, maar werd vrij snel getackeld door te zeggen dat het inderdaad maar zes afleveringen aijn en dit dus nog het verst mogelijk als kan van de verkiezingen verwijderd staat. Echte aanleiding voor deze datum waren de extreem rechtse rellen in Duitsland.


    Oh, bedankt om het te laten weten dan! Dat wist ik niet.


    A to the Z

    Ik vroeg me al af of er een topic gemaakt ging worden!
    Die Pano-reportage was inderdaad verschrikkelijk en zo confronterend.. Wetende dat er zo'n groep in België bestaat, maakt me echt misselijk. Net zoals Erica, deed het me heel hard denken aan de Hitlerjeugd en dat is gewoon niet oké. Aan de ene kant hoop ik dat S&V nu volledig gaat verdwijnen, maar aan de andere kant: wat dan? Die jongeren hebben nog steeds hetzelfde gedachtengoed en ze gaan er nog altijd naar handelen. Al stoken ze elkaar in groep natuurlijk nog meer op.
    Wisten jullie trouwens dat er 20 leden van S&D deel waren van de NV-A? (ja, waren, want er is een heel deel nu buiten geschopt). Dat stond in De Standaard gisteren en dààr krijg ik pas kotsneigingen van...


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Zo, nu ga ik even de tijd nemen om uitgebreid te reageren. Ik wil eerst even zeggen dat ik met deze reactie niet aan het reageren ben op de reacties die in het topic al zijn geplaatst. ^^ Dit is puur op het gebeuren in het algemeen.
    Ik heb de reportage nog wel niet gezien en wil het dit weekend of zo doen.

    Ik heb iets kort gezegd over de memes, maar mij gaat het niet over het feit dat ze lachen met zwarte humor. Want ik kan zelf ook wel eens lachen met grove grappen. Maar hier vind ik het beangstigend dat er zoveel van die écht zwartgallige humor op 1 plek wordt gedeeld met waarschijnlijk een verborgen doel. In een geheime besloten groep, goed wetende dus dat het niet helemaal oké is. Vooral wanneer Dries meedeelt nooit iets van de groep naar buiten te delen. De meesten die dit goedpraten zien het als lachen met vrienden onder elkaar. Maar wat ik zie, is een vorm van manipulatie die klein begint door hetzelfde "gezellige" eenheidsgevoel te creëren onder de groep. Die memes waren geen onschuldige racistische grapjes. In die grapjes werd er echt néérgekeken naar zwarten etc. De eerste keer dat je het ziet, vind je het een grapje. Na zoveel van die grappen ga je vanzelf in je hoofd die mentaliteit overnemen, dat het grappig is dat Afrikanen slaven zijn, uitgehongerd leven en worden afgeschoten. Je gaat het niet meer als grove, maar als banale humor zien. Volgens mij ga je je als blanke je beter en sterker voelen dan Afrikanen en dus zoals in die memes neerkijken op hen. Klak hetzelfde effect met dat ze lachen met joden, islamieten en vrouwen. Een gevoel van superioriteit en haat creëren via een onschuldig ogende methode: humor. (Ze hebben niet door dat het een methode is.)

    Die geheime chatgroep was niet de enige duistere kant aan S&V. Het aanmoedigen van wapenbezit en leren schieten? Kijkt men daarover heen of zo? Het wapen gemaakt in de vorm van hun logo? Daar kreeg ik toch even rillingen van. Ook hier zie ik weer een manier om de Vlamingen het sterker ras te doen voelen. En het ver vooruit voorbereiden op een gewelddadige opstand of zelfs (burger)oorlog?
    "We moeten de Vlaamse jeugd vormen tot fysiek en mentaal weerbare, sociale burgers ten dienste van de Vlaamse identiteit en de Europese cultuur." (Bron quote) Ik vind het bijna grappig hoe mooi hij het verwoord. Werken aan de weerbaarheid bij Vlaamse jongeren. Hoe ik het opvat is dat hij zegt dat de Vlamingen slachtoffers zijn van alle "niet-Vlaamse" culturen en hiertegen moeten vechten. En die weerbaarheid bovenhalen doet hij dus op een agressieve manier. Fysiek door het leren omgaan met wapens, maar ook het aanmoedigen van lichamelijk te trainen. Mentaal door een groepsgevoel van haat en superioriteit. En laat haat nu de beste motivatie zijn tot geweld. Of heb ik het mis?

    En de mensen die het wat wegwuiven dat het maar een kleine groep is.. Elke groep start klein. IS is vast ook als kleine groep gestart en ondanks je verschrikkelijke dingen ervan in de media ziet, blijven er mensen bij aansluiten. Hitler was ook maar 1 persoon die het voor mekaar kreeg een Wereldoorlog te stichten. Persoonlijk vind ik een groep van hoeveel was het.. 1390? leden niet heel klein. Opgericht door een student. En het kan blijven groeien.

    En ik wil nog meer zeggen, maar dat doe ik de volgende keer wel, want dit bericht is al lang genoeg. :')

    Kortom wil ik hiermee zeggen dat ik het van sommige mensen naïef vind dat ze zeggen dat het "maar grapjes" zijn, dat ze "hun eigen mening niet mogen zeggen". En dat zo een groep veel gevaarlijker kan worden dan het lijkt.


    [Heb een artikel over een huiszoeking bij Dries toegevoegd aan de beginpost.]


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik vind het op zijn minst hypocriet te noemen dat UGent geen problemen heeft met Louis De Stoop in de raad van bestuur. Hij deelt exact hetzelfde gedachtengoed, staat voor hetzelfde doel als Dries en is op dezelfde manipulatieve manier als buddy verkozen.
    Als je perse een mediagebaar wilt maken, doe het dan goed en flikker heel de bende buiten.

    [ bericht aangepast op 11 sep 2018 - 17:27 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    En nog iets, ik ben dat populistisch gedoe in Vlaanderen grondig beu, nu denkt ene rotzak van studentenverening KVHV dat zijn mening ter zake doet. Hij gaf een interview en in de eerste twintig regels stonden al zoveel standpunten die elke kleuter zonder problemen kan weerleggen dat ik er moe van werd. Het ergste is dan nog dat "de trotse en bedreigde" Vlaming dit slikt als een potje coockie dough ijs van Ben & Jerry.

    Ohh, wacht, niet Vlaams genoeg. Ik bedoelde natuurlijk een raketijsje van Ijsboerke.-,-"

    [ bericht aangepast op 11 sep 2018 - 17:32 ]


    Queer zijn is gewoon alles