• Hellow, ik heb een soort van column achtig iets geschreven over kerst en dat wil ik graag mee jullie delen

    Morgen is het kerst. Een feest van licht en vreugde, van samenzijn en lekker eten. Een feest dat in het teken staat van gezelligheid. Van mij mag het allemaal worden overgeslagen want kerst is voor mij geen feest. En ik ben hier zeker niet alleen in. Voor veel mensen is kerst een moeilijke periode. Is het omdat het tegenwoordig zo belangrijk is om het ‘perfecte plaatje’ te laten zien? Omdat er zoveel druk staat op dat het gezellig moet zijn, dat je er leuk uit moet zijn, dat je moet genieten van lekker eten? Is het omdat het voor veel mensen alleen maar heel veel stress en onzekerheid oplevert? Dat is het wel voor mij.

    Ik ben depressief en dat maakt de feestdagen ontzettend zwaar. Ik wil zo graag doen alsof het allemaal prima gaat, alsof ik geniet van het leven en alleen maar leuke dingen doe. Maar de realiteit is dat ik in een kliniek zit en hier de kerst door ga brengen. Het maakt mijn depressie niet uit dat het feest is. Het maakt mijn depressie niet uit dat dit is iets wat je thuis wilt doorbrengen. Ik heb vorige week weer een ontzettend hevige ‘aanval’ gehad waarbij ik 2 dagen mijn kamer niet uitkwam en alleen maar in het donker in mijn bed heb gelegen. Met als resultaat dat het gewoon niet veilig is als ik op verlof ga. En dat is niet prettig, geloof me. Ik wil niks liever dan naar huis, dan in mijn eigen bed slapen en op kerst wakker worden in mijn eigen kamer, met mijn familie ontbijten en de hele middag spelletjes doen. Maar op het moment is dat gewoon geen optie. Het zou me zoveel stress en spanning opleveren dat ik er niet van zou kunnen genieten. Ik eet beide kerstdagen wel thuis, maar met duidelijke tijdsafspraken zodat ik de spanning onder controle kan houden.
    Ik zou willen dat ik mijn hoofd even uit kon zetten deze dagen, want het levert mij al weken stress en spanning op. Ik zou willen dat ik kon genieten van de kerst, als een soort pauze en dan weer terug naar het ‘echte’ leven. Mijn wens deze kerst is dat het volgend jaar beter is. Dat ik er volgend jaar van kan genieten. Ik hoop dat iedereen dit het deze kerst moeilijk heeft volgend jaar een betere kerst heeft, want kerst is het feest van licht en dat is juist in deze donkere dagen zo belangrijk. Ik hoop dat voor jullie allemaal het licht weer snel gaat branden en jullie verwarmd van binnen, jullie kracht geeft om door te gaan.
    Sta vanavond even stil bij alle mensen die om een of andere reden deze kerst niet thuis kunnen doorbrengen, die deze kerst niet kunnen doorbrengen met familie, geliefde of vrienden. Alle mensen voor wie deze kerstdagen zo ontzettend moeilijk zijn. Ik brand vanavond een kaarsje voor al deze mensen, steek een lichtje aan om hun donkere dagen te verlichten. Doen jullie mee?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Wauw. Ik vind dit een zware, maar ook prachtige column. En een mooi initiatief. Echt goed gedaan!
    En heel veel sterkte met je depressie. Ik hoop van harte dat je je snel beter gaat voelen (H)


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Wauw, kippenvel en tranen in mijn ogen.

    Het is zeker balen dat je niet lekker thuis kan zijn, maar denk wel heel fijn dat je daar kan eten.
    Ik vind het erg knap van je dat je hier zo over schrijft om dit duidelijk te maken. We mogen er denk wel wat vaker bij stil staan dat een gezellige familie dinner in een warm huis niet van zelf sprekend is.

    Ga genieten van de tijd die je samen met je familie kan doorbrengen en heel veel sterkte, geluk en gezondheid voor jou alvast voor het nieuwe jaar.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wat een mooie column ♥️
    Heel veel sterkte voor jou! Ik zou willen dat ik een kaarsje voor je kon branden, maar helaas zit ik sinds 3 uur ook gedwongen op een gesloten psychiatrische afdeling :(

    Kerst is geen kerst zo


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly