• Ik heb een paar (domme) vragen over mijn natuurkunde huiswerk.

    - bij de formule F = m • a, gebruik ik bij m dan kg of g?
    - hoe bepaal ik vervolgens met de trekspanning en de elasticiteitsmodulus de rek van de draad?

    [ bericht aangepast op 13 jan 2019 - 20:57 ]


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    De grootheid massa (m) wordt altijd in kg gevraagd bij natuurkunde. Dus een gegeven massa in gram moet je omzetten naar kg voor je begint met rekenen met de formule.

    Over de rek -> σ = E . ϵ met σ de aangebrachte spanning, E de elasticiteitsmodulus, en ϵ de rek.

    [ bericht aangepast op 13 jan 2019 - 21:03 ]


    Stenenlikker

    Top, dankjewel!


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Graag gedaan!


    Stenenlikker

    Ik heb nog een vraag: ik moet nu F delen door A (in m2). M2 is echter een kommagetal, 0.000079, en daardoor krijg ik een enorm hoog getal wat nooit kan kloppen. Doe ik dan iets fout?


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Is de A gegeven of heb je die uitgerekend?
    Zou je een foto van de opdracht en je uitwerkingen kunnen sturen? Dan snap ik wat beter wat je aan het doen bent en kan ik je ook beter helpen ;').


    Stenenlikker

    Ik kom hier terug, want ik snap het weer eens niet :’)

    De statische wrijving bij een auto is 0,65 omdat hij op nat asfalt rijdt en niet slipt.
    Hij weegt 1250 kg, Fn en Fz zijn dus 12500 Nals ik het goed heb. Hoe bereken ik dan de maximale remkracht?

    Update: ik heb het al gevonden, sorry voor de bump :X

    [ bericht aangepast op 17 maart 2019 - 14:34 ]


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Een andere:

    De constante k in de vereenvoudigde formule voor de luchtweerstandskracht heeft voor wielrenster Leonie in racehouding samen met haar fiets een waarde van 0,15 N • s^2/m^2. Haar fiets heeft een rolweerstand van 3,0 N en de maximale trapkracht die Leonie maximaal een halfuur vol kan houden bedraagt 30 N.

    A) bereken de maximale snelheid die Leonie een halfuur vol kan houden als het niet waait.



    Tot zover heb ik dat Ffiets gelijk moet zijn aan Fluchtweerstand en Frolweerstand en dat Fluchtweerstand dus 27 N moet zijn. Nu loop ik helaas een beetje vast...


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~