• De stelling van deze week luidt:
    Iedereen zou veganist moeten worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Nee. Hoewel ik het ethisch gezien (en als je naar het milieu kijkt) erg goed zou vinden, is het volgens mij helemaal niet gezond om volledig plantaardig te eten. Wanneer een veganistsiche leefstijl geen afbreuk zou doen aan de gezondheid, zou ik volmondig 'ja' zeggen.


    leef en laat leven

    Ik wens degene die mijn kippenpootjes van me af wil pakken heel veel succes :8

    Maar nee. Je kunt mensen niet verplichten wat ze wel of niet willen eten. Pak in plaats daarvan de vleesindustrie aan, zodat die dieren niet meer opgehokt worden en gewoon een normaal leven hebben en op humane wijze geslacht worden.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Hoewel wij niet echt van zulke labels houden, scharen wij ons wel onder de flexitariërs. We eten ongeveer 50% van de week vegetarisch (dus ofwel helemaal geen vlees ofwel vleesvervangers), omdat het a) gezonder is om minder vlees te eten en b) het milieu dan ook ietsje minder lijdt.

    Ik zou echter voor geen goud volledig veganistisch willen leven. We hebben echte eiwitten nodig, en (hoewel relatief weinig) echte dierlijke vetten. Het lijkt me bijzonder sterk dat je die kunt vervangen door synthetisch voedsel met dezelfde voedingswaarde. Bovendien is de kans groot dat je bij een volledig veganistisch dieet een tekort aan calcium oploopt; om nog maar niet te spreken over andere essentiële voedingsstoffen.

    Al met al ben ik van mening dat je met een volledig veganistisch voedingspatroon te veel nutriënten gaat missen om je lichaam gezond te houden. Minder vlees is wel een doel dat we proberen na te streven en ik vind dat heel veel Nederlanders dat eens mogen proberen.

    [ bericht aangepast op 14 april 2019 - 15:48 ]

    Ik vind het wel grappig dat bijna iedereen van vegetarisch uitgaat, terwijl er in de stelling veganist staat.... like, dat is wat anders.
    En nee, ik ben het er niet mee eens.

    [ bericht aangepast op 14 april 2019 - 15:46 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Hargrove schreef:
    Ik vind het wel grappig dat bijna iedereen van vegetarisch uitgaat, terwijl er in de stelling veganist staat.... like, dat is wat anders.
    En nee, ik ben het er niet mee eens.

    Hoe kom je bij bijna iedereen als ik vragen mag?

    Nee, want 1) je hebt bepaalde vitamines nodig die enkel in dierlijke producten zitten (niet veel, but still), 2) je kunt mensen niet verplichten om bepaalde dingen (niet) te eten, 3) denk aan de enorme economische deuk doordat iedereen in de vleessector zijn baan zou verliezen.

    Maar ja, de vleesindustrie mag zeker en vast strenger aangepakt worden en het zou veel beter zijn voor het milieu. (En we hebben idd niet eens half zoveel vlees nodig als de gemiddelde persoon eet.)

    (Ik zag trouwens laatst op tv dat ze kippennuggets konden maken uit de stamcellen van een pluimpje van die kip. Dat was wel nice en eig zou ik er wel een grote voorstander van zijn als dat op de markt zou komen.)

    [ bericht aangepast op 14 april 2019 - 15:51 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oneens.


    26 - 02 - '16

    Zeer oneens. Ik eet weinig vlees (het is duur en ik ben een arme student en ik heb het geduld niet het klaar te maken), maar als ik op vakantie ben vind ik het juist heerlijk om een steak van 300 gram naar binnen te werken of om lekker te barbecueën. Thuis vind ik zo nu en dan een stuk vlees ook weleens lekker. Niet elke dag, niet eens elke week. En daarbij drink ik liters melk en houd ik ook van eieren, kaas en andere dingen die van dierlijke producten worden gemaakt. Echt, ik probeer een beetje zuinig te leven en rekening te houden met het milieu, maar ik geloof niet direct dat het eten van minder vlees bijdraagt aan een beter milieu. Wat hierboven al gezegd wordt: ze moeten de industrieën aanpakken. Kippen moeten niet met honderden op enkele vierkante meters gehouden worden, varkens moeten ook gewoon rond kunnen lopen en er mag ook wat gedaan worden aan de leefomstandigheden van de rest van het vee, maar nee, compleet veganistisch gaat mij nooit lukken. Tenzij ze heel goede vervangers ontwikkelen om zo bij te draaien, maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Het zou van mezelf heel achterbaks zijn om het hiermee eens te zijn.


    Queer zijn is gewoon alles

    Het zijn van een flexitariër of vegetariër is zeker te doen, maar veganistisch eten is wel een hele grote stap verder.
    Ik eet elke dag wel vlees, of in de vorm van broodbeleg of avondeten, maar ik kan zeker een flexitariër zijn. Ik lus te weinig vleesvervangers om een vegetariër te worden.
    Kaas is mij heilig, dus no way dat ik een veganist kan/wil worden.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Nee. Veganistisch is helemaal niet zo gezond.
    Sommige mensen kunnen het hebben en andere mensen krijgen last van allemaal tekorten.
    Ik ben zelf een lastige eter en als ik veganistisch moet worden valt naast vlees en vis dus ook zuivelproducten, eieren etc af. Zou niet weten wat ik dan nog moet eten lol.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Nee, vind veganisme sowieso een stap te ver. Kan wel zo zijn dat we noodgedwongen vegetarier worden in de toekomst. Maar mijn vega balletjes zijn niet veganistisch, enkel vegetarisch. En voor die eieren die ik bij mijn vriendin haalt hoeft ook geen kip te lijden.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    O Hell no.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    De alle eerste mensen waren ook veganisten, maar het zou beter zijn als mensen m8nder vlees eten.


    Let's drink Jasmin tea!

    Jongens, haal deze term niet in de war met vegetariërs. Het valt me op dat er vooral gedacht wordt over het eten, maar dat is niet het geval.
    Hierbij zal ik het verschil toevoegen, zodat men de precieze betekenis ervan weet en zo beter kan beoordelen over deze stelling, in plaats van zomaar wat te gissen.
          Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten (zoals leer en wol) gebruiken zijn "veganisten".
          Degenen waarvan ik het idee heb dat hier in dit topic aan wordt gedacht. "Vegetariërs" zijn personen die geen vlees of vis eten, maar wel zuivel en eieren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.