• #T H I S T I M E I M V O T I N G


    Hi beste Quizletters!

    Zoals jullie misschien al weten – of misschien ook niet, maar in dat geval zegt de topictitel waarschijnlijk al genoeg – kunnen we heel binnenkort weer naar de stembus; we mogen namelijk stemmen voor het Europees Parlement!
          Nu heb ik dit topic niet gemaakt om dat mede te delen – nou ja, ook – maar ik wilde eigenlijk wat licht werpen op een probleem dat al jaren speelt bij deze "Europese Parlementsverkiezingen". Nu is het zo dat bij deze verkiezingen veel mensen zich onthouden van stemmen en dat komt vaak door één reden: ze hebben geen idee wat het Europees Parlement nou eigenlijk doet. Dus hierbij de vraag: gaan jullie stemmen? En zijn jullie al bekend met de werking van het Europees Parlement en waarom het nuttig is om te stemmen?
          Als je antwoord op die laatste vraag "nee" is, geen zorgen, hieronder leg ik de basiswerking uit van het Europees Parlement en post daarbij nog wat handige linkjes naar stemwijzers etcetera.

    Wat is het Europees Parlement nou eigenlijk?
    Maar goed, het Europees Parlement dus. Het Europees Parlement telt 751 zetels en in tegenstelling tot de andere dire organisaties van de EU, vertegenwoordigt het écht de Europese burger. De politici die in dat parlement zitten, worden namelijk direct gekozen door de burgers. Daarom is het belangrijk dat je een stem uitbrengt tijdens de Europese Parlementsverkiezingen, omdat jij dan mee kan bepalen wie er Nederland gaat vertegenwoordigen in het parlement.

    Maar wat doet het Europees Parlement dan? Het Europees Parlement is één van de belangrijkste organisaties binnen de EU wanneer het aankomt op wetten. De andere drie organisaties zijn de Europese Commissie (deze bestaat uit Eurocommissarissen, denk aan Frans Timmermans, die overigens ook vicevoorzitter is van de commissie); de Europe Raad (deze bestaat uit alle regeringsleiders van de 28 lidstaten -27 na de Brexit- van de EU, dus Mark Rutte zit in de Europese Raad) en de Raad van Ministers, ook wel Raad van de Europese Unie (de samenstelling van deze raad is veranderlijk: in deze raad komen namelijk alle ministers uit de 28 lidstaten samen van het terrein waar de wet over gaat, zoals bijvoorbeeld landbouw).
          Het Europees Parlement bepaalt samen met de eerder genoemde Raad van Ministers welke wetten er uiteindelijk worden aangenomen. Deze wetten gelden voor de hele EU en hebben dus ook effect op jou.
    Het tot stand komen van zo'n wet gaat als volgt (kort door de bocht dan): wetten komen tot leven bij de Europese Commissie, waar ze nog "ideeën" of "initiatieven" worden genoemd. Wanneer deze zijn goed gekeurd door de Europese commissie, komen deze ideeën terecht als "voorstellen" bij zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement. De laatste twee overleggen nauw met elkaar en kunnen deze voorstellen afwijzen, deze worden dan terug gestuurd naar de Europese Commissie. Het Europees Parlement heeft dus heel veel macht in het aannemen en afwijzen van wetsvoortellen, immers, als het Europees Parlement het nog niet eens is met de wet, wordt hij nog niet aangenomen, zelfs als de Raad van Ministers wel al heeft toegestemd.

    Handige linkjes
    • Overzicht van de deelnemende partijen: kiesraad.nl
    • Stemwijzer: eu.stemwijzer.nl
    • Jongerenkieswijzer. Deze stemwijzer bevat vooral stellingen die zaken zoals klimaat en onderwijs aankaarten, dingen die zeker belangrijk zijn voor de jeugd van Europa: jongerenkieswijzer.nl
    • De stemwijzer van de Volkskrant: Stemchecker

    Topic regels
    • Gesprekken over deze verkiezingen worden aangemoedigd!
    • Laat echter ieder wel in z'n waarde: respecteer andermans meningen.
    • Dat wil niet zeggen dat je disrespectvolle dingen mag zeggen, trolls en dergelijke worden gemeld.
    • Voel je zeker niet verplicht om bekend te maken op wie je gaat stemmen, dat is privé en hoef je alleen te delen als je dat wilt.

    EDIT: Gezien de pollvraag het hieronder niet doet: Ik ga stemmen op 23 of 26 mei!


         

    [ bericht aangepast op 16 nov 2020 - 16:23 ]

    Ga jij stemmen op 23 mei?


    I just caught the wave in your eyes

    Kan iemand me uitleggen in grote lijnen waarom er redelijk wat mensen zijn die geen EU/Europa meer willen? Door de vluchtelingencrisis? Ik las ook ergens dat de euro zogezegd niets van voordeel oplevert, maar dat leek me een kortzichtige reactie.


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    Kan iemand me uitleggen in grote lijnen waarom er redelijk wat mensen zijn die geen EU/Europa meer willen? Door de vluchtelingencrisis? Ik las ook ergens dat de euro zogezegd niets van voordeel oplevert, maar dat leek me een kortzichtige reactie.


    • Sommige lidstaten vinden dat de EU te veel macht uitoefent en hun soevereiniteit bedreigt (want de EU wetten gelden dus voor de hele EU, terwijl sommige landen het lang niet altijd eens zijn met de beslissingen van de EU *kuch* Groot-Brittannië)
    • De EU kost veel geld — en ja, het levert ook zeker veel financiële voordelen op (een economische vrije ruimte bv) — maar er zijn ook frustraties dat al het geld dat lidstaten moeten bijdragen als een soort "lidmaatschap" aan de EU, gaat naar landen die hun economie niet op orde hebben.
    • De vluchtelingencrisis is ook zeker een grote factor

    En ik vermoed dat er nog wel meer redenen zijn, maar dit zijn de bekendste voor zover ik weet. En dat over dat de euro niet veel oplevert — ik weet er het fijne niet fijn, maar er zitten zowel voordelen als nadelen aan het delen van een valuta, maar ook al is de EU niet perfect ben ik persoonlijk echt wel pro EU :)

    [ bericht aangepast op 21 mei 2019 - 18:34 ]


    I just caught the wave in your eyes

    Ik weet na 2 weken eindelijk wat en op wie ik ga stemmen. D66 en dan (uit mijn hoofd) nummer 15. Het laf allemaal erg dicht bij elkaar, maar gevoelsmatig ligt D66 het dichtst bij me. En daarnaast komt nummer 15 op voor LHBTQI+ rechten. Dus yay.

    @Ginsburg Aaah, thanks voor de uitleg! Nu snap ik beter de ontevredenheid. Ik ben zelf ook pro EU. Zeker omdat Amerika zo groot is en al die landen wel "één" zijn samen. Je weet maar nooit wat ze van plan gaan zijn. Het voelt toch veiliger en beter voor andere aspecten zoals economie dat je "bondgenoten" hebt in de EU.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2019 - 11:43 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Nilas schreef:
    Ik weet na 2 weken eindelijk wat en op wie ik ga stemmen. D66 en dan (uit mijn hoofd) nummer 15. Het laf allemaal erg dicht bij elkaar, maar gevoelsmatig ligt D66 het dichtst bij me. En daarnaast komt nummer 15 op voor LHBTQI+ rechten. Dus yay.

    Whoo, nog iemand die op die rechten let! Haha.
    Ik heb dat dus ook gedaan bij het stemmen net. (Thanks to de stemwijzer van het COC, want anders zou ik niet meteen weten wie ervoor zijn.)


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik heb zojuist gestemd! Ik heb de eerste vrouw van GL mijn stem gegeven.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Benzin schreef:
    (...)
    Whoo, nog iemand die op die rechten let! Haha.
    Ik heb dat dus ook gedaan bij het stemmen net. (Thanks to de stemwijzer van het COC, want anders zou ik niet meteen weten wie ervoor zijn.)

    Ik heb niet op die stemwijzer gelet; ik vond die niet superhandig. Maar ik zag toevallig een post van Emma huppeldepup op Facebook (ik ken haar van het T-Nederland forum) en zag dat zij voor D66 uitkwam. Dat kwam mooi uit, anders had ik langer moeten zoeken voordat ik iemand vond die ook voor de LHBTQI+ community opkomt.

    Ferdinand schreef:
    Ik heb zojuist gestemd! Ik heb de eerste vrouw van GL mijn stem gegeven.


    Stenenlikker

    Fijn dat jullie allemaal gaan stemmen. Stem vooral op het kabinet! We verbeteren Europa en zorgen dat de uitkeringen drie keer wordt verdubbeld!


    Let's drink Jasmin tea!

    Ik heb vanochtend m'n trein gemist, kon ik mooi op het station stemmen. Om 9.59 kwam ik binnenwaggelen en het bureau zou om 10:00 sluiten hahaha. De foto die ik in het stemhokje heb gemaakt, heb ik om 10:01 genomen xD

    Was bang dat ik ergens anders zou moeten stemmen, omdat degenen voor mij teleurgesteld afdruipten met hun stempas in hun handen. Maar die hadden geen ID o.i.d. bij zich. Niet dat het bureau al gesloten was. Yay :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly