• Mijn vriend en ik zijn ons sinds kort aan het verdiepen in alles wat te maken heeft met een huis kopen. En aangezien er toch ook wel heel wat Quizletters zijn rond de leeftijd waarop alleen gaan wonen heel normaal is, dacht ik dat het misschien wel fijn was om een topic te maken waarin we elkaar kunnen helpen bij de zoektocht en tips geven. Over huren trouwens ook!

    Zelf werk ik nu ongeveer een half jaar, mijn vriend een jaartje. We hebben al een klein spaarpotje bijeengespaard en gaan na de zomer bij verschillende banken langs om ons te informeren over leningen. Gelukkig zijn er al verschillende vrienden van me gaan samenwonen, dus hen kan ik ook altijd om hulp vragen!

    We hebben nog niet echt beslist of we gaan voor een nieuwbouw of een renovatieproject. We weten al wel dat we niet willen huren en niet willen bouwen. Er staan namelijk al zo veel huizen te koop, dat we wel iets zullen vinden dat ons aanspreekt (of ja dat hopen we toch). Zowel nieuwbouw als renovatie heeft voor- en nadelen en het gaat er vooral van afhangen hoeveel we gaan kunnen lenen en of we genoeg mensen kennen die handig zijn want dat zijn we geen van beiden haha. Een sleutel-op-de-deur project lijkt me ook wel een optie, een vriendin van me heeft dat gedaan en haar huis is echt prachtig én exact hoe zij het wil. Oké, ze heeft wel moeten bijbetalen voor de verschillende extra's die ze wilde, maar je kan ook gewoon kiezen om basic te starten (al denk ik dat je de vloeren ofzo wel beter meteen goed doet) en later te vernieuwen.

    Heeft er iemand al ervaring met een huis kopen? Of zijn er nog mensen die naar een huis zoeken?










    The soul needs autumn.

    Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht. Echt puur geluk, precies in die periode dat de huizenprijzen nog laag waren. En nu wonen we er heerlijk. ^^

    Ik ga binnenkort ook samenwonen met mijn vriend, al gaan we wel eerst huren (:
    Ik had wel nog nooit gehoord van een sleutel-op-de-deur project? Wat houdt dat precies in?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Ik ga binnenkort ook samenwonen met mijn vriend, al gaan we wel eerst huren (:
    Ik had wel nog nooit gehoord van een sleutel-op-de-deur project? Wat houdt dat precies in?


    Er zijn bouwfirma's die projecten ontwikkelen (vaak zijn het wijken met huizen die allemaal erg op elkaar lijken). Je kan dan een van deze huizen kopen. Als je er snel bij bent, kan je het huis kopen nog voordat het gebouwd is. Je kan dan zelf bepalen welke materialen ze gebruiken etc, maar je moet je dan wel beperken tot het assortiment dat de bouwfirma en de firma's waar die mee samenwerkt te bieden heeft. Hoe meer je afwijkt van het 'standaard huis', hoe duurder je huis wel gaat zijn. Het voordeel hiervan is dat je zelf niets moet doen van het bouwen zelf, je krijgt letterlijk je huis 'met de sleutel op de deur' afgeleverd. Het nadeel is dan weer dat je dus beperkt bent in keuze, maar tegenwoordig hebben zij al zo'n gevarieerd gamma dat er voor ieder wel wat wils in zit. Een vriendin van me heeft zo de normale basisvloer (ik weet niet wat voor vloer dat was) laten vervangen door echt een heel mooi keramisch parket. Ook de deuren heeft ze veranderd naar een andere kleur en meer met een soort reliëf erin en specialere handvaten.

    De 'basishuizen' zijn niet slecht van kwaliteit, maar gewoon met simpelere materialen gemaakt. Daardoor zijn ze goedkoper en bijvoorbeeld je deuren zullen minder lang meegaan dan deuren waar je 5x meer voor betaald, maar dat is natuurlijk een keuze die iedereen moet maken die een huis bouwt.

    En, voor zover ik heb gehoord, is het ook zo dat als binnen een bepaalde tijd bepaalde dingen niet meer goed werken of stuk gaan, ze die gratis komen vervangen. Bijvoorbeeld stel dat er na 2 maanden opeens een barst in je deur zit iemand van de firma hem niet goed had geïnstalleerd, dan krijg je gratis een nieuwe.


    The soul needs autumn.

    Ik kan je niet helpen denk ik, maar ik had nog nooit van sleutel-op-de-deur gehoord. Ff gegoogeld, en damn, dat is echt een goede optie die ik in m'n achterhoofd ga houden voor als ik zelf ooit wil verkassen!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Grace schreef:
    (...)

    Er zijn bouwfirma's die projecten ontwikkelen (vaak zijn het wijken met huizen die allemaal erg op elkaar lijken). Je kan dan een van deze huizen kopen. Als je er snel bij bent, kan je het huis kopen nog voordat het gebouwd is. Je kan dan zelf bepalen welke materialen ze gebruiken etc, maar je moet je dan wel beperken tot het assortiment dat de bouwfirma en de firma's waar die mee samenwerkt te bieden heeft. Hoe meer je afwijkt van het 'standaard huis', hoe duurder je huis wel gaat zijn. Het voordeel hiervan is dat je zelf niets moet doen van het bouwen zelf, je krijgt letterlijk je huis 'met de sleutel op de deur' afgeleverd. Het nadeel is dan weer dat je dus beperkt bent in keuze, maar tegenwoordig hebben zij al zo'n gevarieerd gamma dat er voor ieder wel wat wils in zit. Een vriendin van me heeft zo de normale basisvloer (ik weet niet wat voor vloer dat was) laten vervangen door echt een heel mooi keramisch parket. Ook de deuren heeft ze veranderd naar een andere kleur en meer met een soort reliëf erin en specialere handvaten.

    De 'basishuizen' zijn niet slecht van kwaliteit, maar gewoon met simpelere materialen gemaakt. Daardoor zijn ze goedkoper en bijvoorbeeld je deuren zullen minder lang meegaan dan deuren waar je 5x meer voor betaald, maar dat is natuurlijk een keuze die iedereen moet maken die een huis bouwt.

    En, voor zover ik heb gehoord, is het ook zo dat als binnen een bepaalde tijd bepaalde dingen niet meer goed werken of stuk gaan, ze die gratis komen vervangen. Bijvoorbeeld stel dat er na 2 maanden opeens een barst in je deur zit iemand van de firma hem niet goed had geïnstalleerd, dan krijg je gratis een nieuwe.


    Wauw dat klinkt echt super! Dat moet ik zeker in mijn achterhoofd houden, voor als we de stap maken om te gaan kopen (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Wij gaan binnenkort beginnen kijken om samen een huisje te huren. Kopen lijkt ons overbodig aangezien we toch allebei naar het buitenland willen trekken.

    Met renoveren zou ik wel oppassen, de broer van mijn vriend is aan het renoveren en die betaald zich al blauw aan alles wat je gewoon niet zelf mag doen.


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Ik zou later heel graag zelf bouwen. Met het diploma dat ik over twee jaar hopelijk heb mag ik normaal gezien één huis zelf tekenen (en dus ook de plannen ondertekenen in de plaats van de architect) en dat zou ik persoonlijk echt mega graag doen. Gewoon mijn eigen huis tekenen lijkt me iets om super trots op te zijn. Al moet ik daar wel nog eens goed over nadenken, want dat betekent ook dat er geen architect is die alles in goede banen leidt en dat die verantwoordelijkheid op mij komt. :')

    Veel plezier met je zoektocht. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    O wow, dit lijkt me echt een heel handig topic!! 😊


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Een collega van mij heeft zo'n sleutel-op-de-deur woning. Na het vorig jaar te hebben gekocht, moet volgend jaar zijn Amsterdamse appartement opgeleverd worden.
    Hij mocht inderdaad redelijk wat bepalen qua inrichting en ik geloof dat hij dan alleen zijn huis zelf moet inrichten, voor de rest wordt wel alles gedaan.

    Ik werk fulltime en zou op zich wel het geld hebben om te gaan huren, maar mijn vriend zit nog op school. Ik wacht dus liever met uit huis gaan als mijn vriend klaar is met de uni en een hele goede baan heeft. Dan gaan we samen kijken voor het kopen van een huis.
    Ik kan niet wachten op het moment om samen aan de slag te gaan met de inrichting enzo.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Yooooo extra vraag!

    We hebben ondertussen ook de regio vastgelegd (Heist-Op-Den-Berg) omdat dit voor woon-werkverkeer voor ons beiden het beste uitkomt.

    Hebben er mensen ervaring met verhuizen/alleen gaan wonen op een plek waar je eigenlijk niemand kent? We maken ons een beetje zorgen dat we ons eenzaam gaan voelen. Ook al zullen we daar vast en zeker ook wel mensen leren kennen, die personen die je het best kennen wonen wel ergens helemaal anders (zo is het voor ons beiden ongeveer 45min rijden naar onze ouders).


    The soul needs autumn.

    Grace schreef:
    Yooooo extra vraag!

    We hebben ondertussen ook de regio vastgelegd (Heist-Op-Den-Berg) omdat dit voor woon-werkverkeer voor ons beiden het beste uitkomt.

    Hebben er mensen ervaring met verhuizen/alleen gaan wonen op een plek waar je eigenlijk niemand kent? We maken ons een beetje zorgen dat we ons eenzaam gaan voelen. Ook al zullen we daar vast en zeker ook wel mensen leren kennen, die personen die je het best kennen wonen wel ergens helemaal anders (zo is het voor ons beiden ongeveer 45min rijden naar onze ouders).


    Dat hangt er volledig vanaf hoe sociaal je ingesteld bent. Ben je veel buiten te vinden, doe je mee aan activiteiten in de buurt, buurtbarbecues en whatever? Dan leer je makkelijker mensen kennen.

    Ik woon sinds augustus op kamers in Ede en ik ken twee mensen in Wageningen en m'n huisgenootje (maar die kende ik al) en verder ken ik nog steeds niemand. Maar ik ben een soort kluizenaar en hou niet van mensen, dus ja, dan zit je veelal alleen 😅. Maar als je met z'n tweeën bent en 'zichtbaar' bent dan is dat een stuk gemakkelijker.

    Ik ben nu echt op zoek naar een jongerenwoning in de buurt waar ik opgegroeid ben (niet bij m'n ouders in het dorp maar in het dorp daarbij in de buurt) alleen is er echt woningnood en ik maak tussen de mensen die sinds 2014 ingeschreven staan echt geen kans :/


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly