• Hoi!

    Ik woon dus op kamers en aangezien m'n huisgenootje relatief kieskeurig is met avondeten eten we vrij vaak hetzelfde. Dus dan word je niet creatief met avondeten.

    Vaak eet ik dan als ik alleen eet iets van spinazie ofzo, omdat ik dat erg lekker vind en anders niet eet. Maar ja, ik wil eigenlijk gewoon een soort receptenboekje met daarin de favoriete gerechten van mensen. Zodat ik er daar eentje uit kan kiezen om te maken als ik voor mezelf moet koken (dat is in ieder geval de komende vier dagen zo).

    Ik vind het leuk om te koken, maar doordat ik de rest van de week vrij standaard hetzelfde eet, ben ik de inspiratie kwijt om zelf iets te maken haha. Dus ja, dan wordt het weer ingrediënten intypen bij de AH en kijken welk recept me wel aanspreekt. Maar dat is toch anders dan wanneer het iemands lievelingsgerecht is.

    Dus: wat is jullie lievelingsgerecht?
    Een linkje naar het recept of het recept uittypen in een reactie als het niet online staat wordt gewaardeerd :) Ik ben op zoek naar lekkere recepten!

    - Alles mag, ik eet alleen echt geen vis of champignons maar die kan ik altijd door iets anders vervangen :) -


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Mijn lievelingseten?! LET'S GO!



    Je eet geen champignons, omg, dat is een doodzonde, wist je dat? Ik flikker die dingen overal doorheen. O-ver-al.

    Aardappels, broccoli en vlees naar keuze
    Was de aardappels, snijd in dobbelsteentjes, eetlepel olijfolie, scheutje paprikapoeder eroverheen en even goed mixen. Dan 25 minuten in de oven op 200 graden en kwak er nog een smak mayonaise bij. Intussen, snijd en kook de broccoli tot beetgaar en gooi er een scheutje sojasaus van de albert heijn (huismerk, heel dunne sojasaus) overheen. Even verwarmen, vleesje bakken en tadaa. Gezond en heerlijk.

    gnocchi
    Kook de gnocchi volgens de verpakking (als ze drijven zijn ze goed), even afgieten en drie keer (ongeveer) afspoelen met koud water tot alle zetmeel weggespoeld is en je helder water overhoudt. Bak groente naar keuze in een grote pan, gooi er een beetje pittige tomatensaus bij en een flinke smak jonge geraspte kaas. Gnocchi erbij gooien, mee verwarmen, en smakelijk eten.

    jambalaya voor 2-3 personen
    Is een spaans gerecht met rijst en pittige worst. Superlekker.

    Oké, dit is wat je doet: men neme een grote (!) wokpan waar veel in past. Snijd drie stengels bleekselderij, twee paprika's (rood of geel), flink wat champignons (mwuahaha), een ui, een kipfilet (of kipdijfilet) en een paar blokkies chorizo (net zo veel je lekker vindt). Bak de kip en gooi er daarna de groenten bij. Goed gaar laten worden. Chorizo toevoegen. Snufje paprikapoeder en cajunkruiden (is vrij sterk, dus voorzichtig ermee).
    Maak een liter bouillon (tuinkruiden of kip) en giet die in de wokpan. Gooi er daarna 2 kopjes rijst bij en laat de rijst in die bouillon- en groentemix garen. Het water komt waarschijnlijk tot de rand van je pan maar dat hoort zo, geen zorgen, dat verdwijnt allemaal. Laat de rijst goed garen en gooi er desnoods nog wat meer water bij als het te droog wordt. Als de rijst helemaal gaar is en alle water is opgenomen is je potje klaar. Enjoy.

    Kun je hiermee vooruit, denk je? (cool)

    Nilas schreef:
    Mijn lievelingseten?! LET'S GO!



    Je eet geen champignons, omg, dat is een doodzonde, wist je dat? Ik flikker die dingen overal doorheen. O-ver-al.

    Aardappels, broccoli en vlees naar keuze
    Was de aardappels, snijd in dobbelsteentjes, eetlepel olijfolie, scheutje paprikapoeder eroverheen en even goed mixen. Dan 25 minuten in de oven op 200 graden en kwak er nog een smak mayonaise bij. Intussen, snijd en kook de broccoli tot beetgaar en gooi er een scheutje sojasaus van de albert heijn (huismerk, heel dunne sojasaus) overheen. Even verwarmen, vleesje bakken en tadaa. Gezond en heerlijk.

    gnocchi
    Kook de gnocchi volgens de verpakking (als ze drijven zijn ze goed), even afgieten en drie keer (ongeveer) afspoelen met koud water tot alle zetmeel weggespoeld is en je helder water overhoudt. Bak groente naar keuze in een grote pan, gooi er een beetje pittige tomatensaus bij en een flinke smak jonge geraspte kaas. Gnocchi erbij gooien, mee verwarmen, en smakelijk eten.

    jambalaya voor 2-3 personen
    Is een spaans gerecht met rijst en pittige worst. Superlekker.

    Oké, dit is wat je doet: men neme een grote (!) wokpan waar veel in past. Snijd drie stengels bleekselderij, twee paprika's (rood of geel), flink wat champignons (mwuahaha), een ui, een kipfilet (of kipdijfilet) en een paar blokkies chorizo (net zo veel je lekker vindt). Bak de kip en gooi er daarna de groenten bij. Goed gaar laten worden. Chorizo toevoegen. Snufje paprikapoeder en cajunkruiden (is vrij sterk, dus voorzichtig ermee).
    Maak een liter bouillon (tuinkruiden of kip) en giet die in de wokpan. Gooi er daarna 2 kopjes rijst bij en laat de rijst in die bouillon- en groentemix garen. Het water komt waarschijnlijk tot de rand van je pan maar dat hoort zo, geen zorgen, dat verdwijnt allemaal. Laat de rijst goed garen en gooi er desnoods nog wat meer water bij als het te droog wordt. Als de rijst helemaal gaar is en alle water is opgenomen is je potje klaar. Enjoy.

    Kun je hiermee vooruit, denk je? (cool)


    Fuck champignons, smerige ranzige dingen.

    Oef, dat is een heel welkome variatie op de aardappelen! Broccoli is 1 van de ongeveer 3 groenten die m'n huisgenootje lust, wij eten dat vaak met kaassaus. Met sojasaus nog nooit geprobeerd, maar sounds good. Die aardappelvariatie is iig top, die ga ik uitproberen :Y)

    GNOCCHI. IK HOUD VAN GNOCCHI. Ik maak altijd gnocchi met spinazie haha. Maar met pittige tomatensaus en geraspte kaas sounds gooooooood! Het water loopt me al in de mond nomnomnomnom.

    Also: jambalaya, nooit van gehoord, maar het klinkt echt vet lekker. Ik hoop dat onze wokpan daar groot genoeg voor is haha. Binnenkort krijg ik een eigen vriezertje dus dan kan ik overgebleven porties gewoon invriezen :Y) Thanks voor de tips, ik krijg hier honger van :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Bobotieeee <3. Ik heb niet echt een recept want mijn ouders gebruiken altijd zo’n pak knorr wereldgerechten... Wel heerlijk tho! Wij doen er vega rulstukjes door. (Het is een soort ovenschotel van sperziebonen.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Derks schreef:
    (...)

    Fuck champignons, smerige ranzige dingen.

    Oef, dat is een heel welkome variatie op de aardappelen! Broccoli is 1 van de ongeveer 3 groenten die m'n huisgenootje lust, wij eten dat vaak met kaassaus. Met sojasaus nog nooit geprobeerd, maar sounds good. Die aardappelvariatie is iig top, die ga ik uitproberen :Y)

    GNOCCHI. IK HOUD VAN GNOCCHI. Ik maak altijd gnocchi met spinazie haha. Maar met pittige tomatensaus en geraspte kaas sounds gooooooood! Het water loopt me al in de mond nomnomnomnom.

    Also: jambalaya, nooit van gehoord, maar het klinkt echt vet lekker. Ik hoop dat onze wokpan daar groot genoeg voor is haha. Binnenkort krijg ik een eigen vriezertje dus dan kan ik overgebleven porties gewoon invriezen :Y) Thanks voor de tips, ik krijg hier honger van :)


    Haha geen probleem. Ik hou van eten. (krul)

    Als me nog meer te binnen schiet, wandel ik hier weer even binnen.

    IDK 😟


    Let's drink Jasmin tea!

    Spaghetti Bolognese

    Spaghetti, welke soort je maar wil, en saus (kan uit potje of gemaakt van gezeefde tomaten of tomatenblokjes met gehakt en groenten die je lekker vindt) en evt geraspte kaas (:

    Simpel, maar ontzettend lekker

    [ bericht aangepast op 6 juni 2019 - 10:17 ]


    26 - 02 - '16

    Mijn favoriete gerecht heb ik gister nog gemaakt (en een extra portie voor vandaag, jum). Dat is enchilada's met gerookte kip. Ik freestyle er tegenwoordig wel een studentenversie van, want anders duurt het allemaal veel te lang, haha!


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Muizlet schreef:
    Bobotieeee <3. Ik heb niet echt een recept want mijn ouders gebruiken altijd zo’n pak knorr wereldgerechten... Wel heerlijk tho! Wij doen er vega rulstukjes door. (Het is een soort ovenschotel van sperziebonen.


    Oef, bobotie. Da's lekker. Ik zal eens kijken voor een recept (is vaak goedkoper dan zo'n Knorr pak haha). M'n huisgenootje lust ook sperziebonen :Y) dus die kan ik ook nog eens voor doordeweeks gebruiken dan :Y)

    Dumbo schreef:
    Spaghetti Bolognese

    Spaghetti, welke soort je maar wil, en saus (kan uit potje of gemaakt van gezeefde tomaten of tomatenblokjes met gehakt en groenten die je lekker vindt) en evt geraspte kaas (:

    Simpel, maar ontzettend lekker


    jaa, in Duitsland bij de Kaufland heb je van die zakjes om saus te maken voor spaghetti napoli (soort van vegetarische versie van spaghetti bolognese, lol)/spaghetti carbonara/spaghetti bolognese en die zakjes zijn dus ook maar 25 cent per stuk. Zeer budgetvriendelijk, gezien 500 gram pasta daar ook +- 30 cent is (was eerst 20 maar nu duurder, sad. Maar alsnog geen geld).
    We eten dat wel eens, idd lekker!

    Arsinoe schreef:
    Mijn favoriete gerecht heb ik gister nog gemaakt (en een extra portie voor vandaag, jum). Dat is enchilada's met gerookte kip. Ik freestyle er tegenwoordig wel een studentenversie van, want anders duurt het allemaal veel te lang, haha!


    Oeh, enchilada's! Goed idee! Wat is jouw studentenversie? Ben ik best benieuwd naar haha, wat dan anders is dan aan het recept :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Yeeeey ik blijf dit topic volgen voor kookinspiratie! Hierbij mijn favoriete recepten: snel, gemakkelijk en met veel groenten :)
    Ik volg de recepten nooit helemaal, maar ben altijd zelf aan het uitproberen wat ik lust (of wat toevallig net in de aanbieding is ;))

    - Thaise kokossoep: https://chickslovefood.com/recept/18869/
    - Bietensalade met kikkererwten en geitenkaas (je kan ook feta kiezen als je dat lekkerder vindt): https://www.mindyourfeed.nl/recepten/lunch/salade-met-kikkererwten-rode-biet-en-geitenkaas/
    - Pasta pesto (homemade pesto vind ik iets te enthousiast, zelf gebruik ik gewoon een potje): https://ashleywillems.nl/diner/pasta-pesto-met-kip-en-spinazie/
    - Kip met spitskool en rijst: https://www.lekkerensimpel.com/kip-met-spitskool/
    - Gnocchi met sperziebonen en andere groenten die je toevallig nog in huis hebt liggen: https://chickslovefood.com/recept/kom-vol-gnocchi/


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Oh en wat ik wel regelmatig maak: mie met kip en paksoi. Je moet wel van citroen houden bij dit recept. En als je een extraatje hebt een keer of het is in de aanbieding, is dit ook heerlijk met gamba's.

    Mie koken volgens gebruiksaanwijzing.
    Het witte gedeelte van de paksoi in grove reepjes snijden, de bladeren haal je er vanaf en houd je apart voor later.
    Kip alvast in stukjes snijden en marineren in kipkruiden en beetje olie (paprikapoeder, cayennepeper, zout etc.)
    Knoflook en uien fijn snijden en bakken.
    Vervolgens de kip er bij en als deze gaar is gooi je de witte stukjes paksoi erbij. Deze hoeven maar enkele minuten te bakken, want ze moeten knapperig blijven.
    Op dit moment doe je er ook citroensap bij, zoveel als je zelf lekker vindt.
    Als laatste doe je de paksoibladeren in grove stukken erbij en die hoeven maar een minuutje tot ze een beetje slap zijn.

    Ennn tadaaaaa



    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Oh en orzo! Dat is een Grieks rijstgerecht met pesto, pijnboompitten, paprika en, ja toch, champignons. Je kunt er ook nog kipfilet in doen, maar vegetarisch is ook een optie. En vergeet de geraspte kaas niet. :Y) Ik weet alleen niet precies hoe het wordt gemaakt want mijn vriend maakt het altijd voor ons.

    Burritos van Knor of boerenkool.
    Alleen dat laatste eet ik echt alleen in de winter (':

    Mocht je nog leuke nieuwe recepten willen zien, kijk even op de site van project gezond! Zijn vaak simpele gerechten, maar toch anders. Het is eigenlijk een site om af te vallen, maar ik gebruik alleen de recepten ^^ (Ik weet btw niet hoeveel recepten er staan, ik heb een boek ervan gekocht)

    [ bericht aangepast op 7 juni 2019 - 7:23 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Derks schreef:
    (...)

    Oeh, enchilada's! Goed idee! Wat is jouw studentenversie? Ben ik best benieuwd naar haha, wat dan anders is dan aan het recept :)

    Er staat dat je zelf je tomaten moet pellen en pureren maar dat doe ik nooit. Wij pakken meestal zo'n blik met blokjes en doen daar 3/4 gesneden plakjes jalapeño in en pureren het dan met de staafmixer. Met zo'n pot jalapeño's doe je echt eeuwen trouwens, als je ze niet zo vaak eet.
    Daarna vullen wij de pannenkoekjes met saus en leggen die in een ovenschaal, overige saus eroverheen met creme fraiche & geitenkaas, en in de oven tot het er lekker bruin(ish) uitziet.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    En als je echt even niet weet wat je moet maken, kan je altijd nog een kijkje nemen in dit kookboek: https://www.boredpanda.com/children-pre-kindergarten-cook-book-recipes-jordan-adams/
    Ik kwam 'm net tegen en vind het echt geweldig :')


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Pasta Carbonnara - Link naar recept
    Hier kan ik dus nooit genoeg van krijgen. Het liefst eet ik alle drie de borden leeg, maar ja, pa en ma moeten ook wat te eten hebben. Ik gebruik in plaats van de kaas in het recept gewoon jong belegen geraspte kaas (meestal ook wel iets meer dan 75 gram) en ik doe er nooit peterselie in.

    Griekse pastasalade - gebaseerd op dit recept
    In plaats van rauwkost gebruiken wij altijd veldsla en doen er geen munt in. Tzatziki is trouwens heel makkelijk zelf te maken. Je neemt ongeveer een halve komkommer, raspt die (met of zonder schil, net wat je wil), knijpt de rasp goed uit en doet dit in een bak(je). Daarna pak je een of twee teentjes knoflook(eerst schilletje eraf) en perst die in het bak(je). Daarna doe je er yoghurt erbij en roert dit door elkaar. Eventueel kan je er nog wat peper in doen. Ik zou niet meer dan twee tenen knoflook er in doen, want ik proef de knoflook altijd goed in de tzatziki.

    Pastasalade met ei - Link naar recept
    Ik doe de asperges er altijd apart in, want mijn ouders houden er wel van en ik niet.

    Zoals je ziet, ben ik nogal fan van pasta! Ik eet ook andere gerechten waar geen pasta in voor komt. Maar deze gerechten ken ik goed en zijn ook vrij snel te maken. Daarnaast zijn de salades ook lekker als het weer warm wordt en je misschien geen zin hebt in een warm gerecht.


    Physics is awesome