• De stelling van deze week luidt:
    Alleen mensen met een IQ hoger dan 70 mogen stemmen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Oneens. Iedereen heeft het recht om te stemmen vanaf 18 jaar en je IQ zou hier niks mee te maken moeten hebben.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Oneens, dat zou discriminerend zijn. Daarbij laat het huidige kabinet zien dat IQ niet bepaald uitmaakt om uiteindelijk toch met een stelletje idioten in de Tweede Kamer te eindigen.

    [ bericht aangepast op 13 okt 2019 - 16:21 ]


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    lovelyreads schreef:
    Oneens, dat zou discriminerend zijn. Daarbij laat het huidige kabinet zien dat IQ niet bepaald uitmaakt om uiteindelijk toch met een stelletje idioten in de Tweede Kamer te eindigen.

    hier moest ik harder dan ik wilde, om lachen

    Ik ben het er niet mee eens, iedereen heeft een recht om te mogen stemmen en degenen met een lager IQ moeten ook in Nederland leven en zijn ook belangrijk voor de maatschappij


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Oneens. Het IQ berekenen is geen vlekkeloos proces en is vaak genoeg inaccuraat. Op die manier kan iemand controle krijgen over wie er wel en niet stemt.


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Laat mensen eerst een test maken over de inhoud. Als je genoeg kennis hebt over de gang van zaken mag je stemmen. Dat vind ik belangrijker dan IQ.. Als je niet weet waar het over gaat, mag je niet stemmen. Zo simpel is het.

    WenseKronik schreef:
    Laat mensen eerst een test maken over de inhoud. Als je genoeg kennis hebt over de gang van zaken mag je stemmen. Dat vind ik belangrijker dan IQ.. Als je niet weet waar het over gaat, mag je niet stemmen. Zo simpel is het.


    Dat zou ik meer vinden passen. Gewoon minstens 3 standpunten kunnen noemen over de partij waarop je stemt lijkt mij nodig. Je kan natuurlijk niet vragen wat iemand gaat stemmen, maar misschien gewoon de grootste partijen kunnen benoemen en hun kernwaarde ofzo


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens, ook al ben je niet heel slim of zo, het is ook jou land en jij zou er ook wat over te zeggen moeten hebben (:


    I suck at apologies, so unfuck you or whatever. AlwaysHope -> Beshte

    lovelyreads schreef:
    Oneens, dat zou discriminerend zijn. Daarbij laat het huidige kabinet zien dat IQ niet bepaald uitmaakt om uiteindelijk toch met een stelletje idioten in de Tweede Kamer te eindigen.


    26 - 02 - '16

    Ik wil 'oneens' zeggen, maar ergens vind ik ook dat we realistisch moeten blijven. Iemand met een verstandelijke beperking heeft hoogstwaarschijnlijk niet zoveel kennis van politiek. Dit gaat ook niet over mensen die gewoon 'iets dommer zijn dan normaal', dit gaat over mensen die (afhankelijk van hoe erg de verstandelijke beperking is, natuurlijk) begeleiding zullen blijven nodig hebben. Ik weet niet, ik vind sowieso niet dat mensen die niets afweten van politiek zouden mogen stemmen. Mijn mama wist vorig jaar bv niet dat ze drie keer moest stemmen en vroeg vlak voor de verkiezing aan mij op welke partij ze moest stemmen - toen vond ik eig ook dat ze beter niet had gestemd, maarja.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Garou schreef:
    Ik wil 'oneens' zeggen, maar ergens vind ik ook dat we realistisch moeten blijven. Iemand met een verstandelijke beperking heeft hoogstwaarschijnlijk niet zoveel kennis van politiek. Dit gaat ook niet over mensen die gewoon 'iets dommer zijn dan normaal', dit gaat over mensen die (afhankelijk van hoe erg de verstandelijke beperking is, natuurlijk) begeleiding zullen blijven nodig hebben. Ik weet niet, ik vind sowieso niet dat mensen die niets afweten van politiek zouden mogen stemmen. Mijn mama wist vorig jaar bv niet dat ze drie keer moest stemmen en vroeg vlak voor de verkiezing aan mij op welke partij ze moest stemmen - toen vond ik eig ook dat ze beter niet had gestemd, maarja.


    Je hebt daar wel een punt mee, mensen die afhankelijk zijn van anderen om die reden zouden makkelijker gemanipuleerd kunnen worden, om het even gruwelijk te zeggen. Maar het moet niet de enige reden zijn waarom zulke mensen niet mogen stemmen. Kennis van de regering heeft er wel deels mee te maken.
    Ik zou zelf niet al te veel kunnen vertellen over politiek, het interesseert mij ook vrij weinig, maar ik weet wel rond het periode van het kiezen welke standpunten ik belangrijk vind, en welke partij er dan het beste bij past.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Oneens. Ik snap het idee dat mensen enig verstand van zaken moeten hebben voordat ze gaan stemmen, maar discrimineren op laagbegaafdheid lijkt me niet een goede manier om dat te doen. Beter zou inderdaad een soort test zijn waarmee gemeten wordt of de stemmer genoeg verstand van zaken heeft -- alhoewel dit lastig uit te voeren is.
    Veel mensen stemmen overigens voor hun eigenbelang: ze stemmen graag op een partij die voor hen opkomt (denk bijvoorbeeld aan ouderen die op 50+ stemmen). Dan moet het voor laagbegaafden in principe ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld te stemmen op een partij die veel geld en aandacht wil besteden aan de (psychiatrische) zorg.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Beshte schreef:
    Oneens, ook al ben je niet heel slim of zo, het is ook jou land en jij zou er ook wat over te zeggen moeten hebben (:


    Dit.


    Omnia mutantur, nihil interit

    Iedereen zou moeten mogen stemmen.
    Ongeacht IQ.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    WenseKronik schreef:
    Laat mensen eerst een test maken over de inhoud. Als je genoeg kennis hebt over de gang van zaken mag je stemmen. Dat vind ik belangrijker dan IQ. Als je niet weet waar het over gaat, mag je niet stemmen. Zo simpel is het.


    Don't walk. Run, you sheep, run.