• De stelling van deze week luidt:
    De opvangtehuizen voor vluchtelingen moeten zo snel mogelijk in lockdown worden gezet, om de verspreiding van het corona-virus tegen te gaan.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    En wat versta je onder 'lockdown'? Natuurlijk moeten de mensen zich daar aan de maatregelen houden zover dat mogelijk is, maar ik denk dat dat nu ook al het geval is?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Een van de bijkomende effecten van deze crisis waar ik me het meeste zorgen om maak voor de toekomst is een scherpe groei in angst voor buitenlanders, en een standpunt zoals deze stelling, hoewel vast goedbedoeld, is precies het soort ding waar ik dan bang voor ben. (krul) Scherpere regels voor bepaalde groepen (zeker als ze al flink benadeeld zijn) maken me altijd een beetje achterdochtig. Het klinkt logisch op de eerste blik - mensen zitten dicht op elkaar en dat is een risico - maar is het echt nodig? Is het fair? Zou je dan niet het hele land in een lockdown moeten gooien, met name ook flats of andere wijken waar mensen net zo dicht op elkaar zitten als in asielzoekerscentra? Als je specifiek vluchtelingen in een lockdown gooit, ben je dan iets aan het doen wat daadwerkelijk nodig is, of ben je gebruik aan het maken van de situatie om onschuldige mensen te straffen voor het feit dat ze niet hier geboren zijn en/of een andere huidskleur hebben?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Promare schreef:
    En wat versta je onder 'lockdown'? Natuurlijk moeten de mensen zich daar aan de maatregelen houden zover dat mogelijk is, maar ik denk dat dat nu ook al het geval is?


    Precies dit


    Let everything happen to you: beauty and terror. Just keep going. No feeling is final.

    In België is het in ieder geval zo dat voor hen dezelfde regels gelden als voor de rest van de bevolking. Maar ik denk dat regionaal wel afspraken met de gemeente gemaakt kunnen worden. Ik weet in ieder geval dat voor het asielcentrum in de buurt het zo is dat zij zich ook houden aan de lockdown light en dat er nu ook enkele scherpere regels zijn. (Ik vermoed dat die naar elk asielcentrum van Fedasil en Rode Kruis doorgetrokken zijn.) Want net zoals er gewone Belgen de regels aan hun laars lappen, zijn er ook asielzoekers die dat deden. Het enige verschil is dat daar een toezicht is en bij gewone Belgen niet. Want nu moeten de asielzoekers aan de directie verantwoorden wat de reden is van de essentiële verplaatsing en dus uitgangen kunnen geweigerd worden.

    Dusja, asielcentra zitten ook in lockdown, net als de rest in België. Op zich vind ik het goed dat er daar nu controle is op de uitgangen en dat er dus enkel essentiële uitgangen zijn. Maar ik vind het jammer dat het enkel bij hen gebeurd. Want in verhouding zijn er veel meer Belgen (of andere Europese) nationaliteiten die de regels aan hun laars lappen. Dus in dat opzicht is het een beetje discriminatie omdat dit niet de grootste groep is, maar enkel de meest controleerbare groep. Bij andere inwoners in België heb je die controle niet, buiten de pv's die de politie kan opstellen als ze een overtreding constateren.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury