• De stelling van deze week luidt:
    China moet zich verantwoorden voor hun uitstoot, nu dat Europa groen probeert te worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik denk niet dat dit de tijd is voor discussies over het klimaat. Eerst die pandemie maar overleven, dan maar weer verder over het klimaat.


    26 - 02 - '16

    Ik bedoel, sure, maar het is tegelijkertijd wel altijd heel makkelijk voor ons als enorm rijke en welvarende westerse wereld om tegen andere delen van de wereld, die wij vaak enorm lang hebben geplunderd en klein gehouden en waar we een groot deel van onze rijkdom vandaan hebben, te roepen dat zij het beter moeten doen op gebied van vergroening terwijl we zelf nauwelijks bereid zijn er echt grote, betekenisvolle investeringen in te doen. China moet definitief meer doen, maar wij zelf ook.

    Daarnaast is er op het moment natuurlijk ook een beetje, uh, een globale gezondheidscrisis aan de gang, en uiteraard moet dat voorrang krijgen, al hoop ik echt dat we grote bedrijven (en overheden, lbr) niet al te veel ruimte geven om dat als excuus aan te grijpen om de klimaatagenda nog langer aan de kant te schuiven, want dat is toch echt ook een tijdbom die maar doortikt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Pilea schreef:
    Ik denk niet dat dit de tijd is voor discussies over het klimaat. Eerst die pandemie maar overleven, dan maar weer verder over het klimaat.

    Persoonlijk denk ik niet dat er enkel naar China gekeken moet worden dan — er zijn wel meer landen die de uitstoot flink moeten verminderen. Kijk bijv naar India, of de USA — dat zijn ook best wat vervuilers voor de wereld. Over het algemeen moet elk land zijn steentje bijdragen, sommige landen gewoon meer dan anderen.

    [ bericht aangepast op 14 juni 2020 - 1:54 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hierophant schreef:
    Persoonlijk denk ik niet dat er enkel naar China gekeken moet worden dan — er zijn wel meer landen die de uitstoot flink moeten verminderen. Kijk bijv naar India, of de USA — dat zijn ook best wat vervuilers voor de wereld. Over het algemeen moet elk land zijn steentje bijdragen, sommige landen gewoon meer dan anderen.


    vind ik ook


    take pills or become psycho

    Hierophant schreef:
    Persoonlijk denk ik niet dat er enkel naar China gekeken moet worden dan — er zijn wel meer landen die de uitstoot flink moeten verminderen. Kijk bijv naar India, of de USA — dat zijn ook best wat vervuilers voor de wereld. Over het algemeen moet elk land zijn steentje bijdragen, sommige landen gewoon meer dan anderen.


    Mee eens, maar China is wel de grootste vervuiler van allemaal. Omdat Europa China in 1980 ofzo nog zag als klein land dat mocht groeien, zijn er toen geen milieurestricties opgelegd. China is ondertussen uitgegroeid tot een van de grootste machten - als het niet de grootste is. Ik vind dat ze zich onderhand wel kunnen gaan verantwoorden voor hun uitstoot en milieuschade. Anders is het ook niet eerlijk voor Europa, want die worden al heel lang tegengehouden in groei door de milieurestricties.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    "China moet zich verantwoorden voor hun uitstoot" - ja, sowieso, en zoals anderen hier zeggen, andere landen moeten dat ook doen.
    "nu dat Europa groen probeert te worden" - nee, Europa is niet het middelpunt van de wereld. Geen enkel land/continent zou het middelpunt moeten zijn.

    Daarnaast wil ik even erop duiden dat, ja, er is misschien een gezondheidscrisis aan de gang momenteel, maar er worden nu keuzes gemaakt door bedrijven, door overheden, door individuen, en die keuzen kunnen groen zijn. We moeten de klimaatscrisis nu niet opzij schuiven voor de gezondheidscrisis. De opwarming van de aarde en de biodiversiteitscrisis dondert gewoon door ongeacht de gezondheid van de mens, en vroeg of laat krijgen we te maken met onherroeppelijke gevolgen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Square schreef:
    Ik bedoel, sure, maar het is tegelijkertijd wel altijd heel makkelijk voor ons als enorm rijke en welvarende westerse wereld om tegen andere delen van de wereld, die wij vaak enorm lang hebben geplunderd en klein gehouden en waar we een groot deel van onze rijkdom vandaan hebben, te roepen dat zij het beter moeten doen op gebied van vergroening terwijl we zelf nauwelijks bereid zijn er echt grote, betekenisvolle investeringen in te doen. China moet definitief meer doen, maar wij zelf ook.

    Daarnaast is er op het moment natuurlijk ook een beetje, uh, een globale gezondheidscrisis aan de gang, en uiteraard moet dat voorrang krijgen, al hoop ik echt dat we grote bedrijven (en overheden, lbr) niet al te veel ruimte geven om dat als excuus aan te grijpen om de klimaatagenda nog langer aan de kant te schuiven, want dat is toch echt ook een tijdbom die maar doortikt.


    + 7000000. Like, hoezo specifiek China. Er zijn heel veel landen waar het verkeerd gaat, inclusief in Europa. Want misschien stoten wij objectief gezien wel minder uit, maar in verhouding kan dat heel anders liggen. Je zou denken dat, aangezien wij nu een bepaalde hoeveelheid financiële draagkracht hebben, we juist meer doen, toch?
    En je kan wel stellen dat China het moet, want, ja natuurlijk, maar wat is de overweging ? Kunnen ze het aan om de markt waarop zij nu gebouwd zijn, met de fabrieken die nu de economie helpen, te sluiten? Het is gewoon een heel complex probleem en er is geen eenduidig antwoord op.

    Ik denk ook wel echt dat deze pandemie geen excuus moet zijn om de klimaatproblematiek aan de kant te schuiven, want als puntje bij paaltje komt, hebben we daar de tijd niet voor. Als over dertig jaar de poolkappen gesmolten zijn en Noord-Holland onderwater staat, gaat dat niet minder zijn omdat het klimaat rekening houdt met een pauze van een jaar.

    [ bericht aangepast op 12 juli 2020 - 15:58 ]


    Tijd voor koffie.

    Later schreef:
    (...)

    + 7000000. Like, hoezo specifiek China. Er zijn heel veel landen waar het verkeerd gaat, inclusief in Europa. Want misschien stoten wij objectief gezien wel minder uit, maar in verhouding kan dat heel anders liggen. Je zou denken dat, aangezien wij nu een bepaalde hoeveelheid financiële draagkracht hebben, we juist meer doen, toch?
    En je kan wel stellen dat China het moet, want, ja natuurlijk, maar wat is de overweging ? Kunnen ze het aan om de markt waarop zij nu gebouwd zijn, met de fabrieken die nu de economie helpen, te sluiten? Het is gewoon een heel complex probleem en er is geen eenduidig antwoord op.

    Ik denk ook wel echt dat deze pandemie geen excuus moet zijn om de klimaatproblematiek aan de kant te schuiven, want als puntje bij paaltje komt, hebben we daar de tijd niet voor. Als over dertig jaar de poolkappen gesmolten zijn en Noord-Holland onderwater staat, gaat dat niet minder zijn omdat het klimaat rekening houdt met een pauze van een jaar.

    Inderdaad en hierbij wil ik nog aanvullen dat China wel een van de meest vervuilende landen is geworden door de hele massaproductie die wordt geïmporteerd in Europa. Al die made in China-producten die bij iedereens thuis liggen hebben daaraan mee geholpen. Dus Europa en alle andere landen die aan de goedkope import deden zijn hier mede schuldig aan.


    Ik wil een tuin vol egels