• De stelling van deze week luidt:
    Black friday zou niet georganiseerd mogen worden, aangezien het verspilling in de hand werkt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Eens, naast dat het onzin is omdat bedrijven de prijzen vlak voor black friday verhogen om dan te doen alsof ze 'giga' korting geven door het dan op BF weer te verlagen promoot het ook ondoordachte aankopen. Iedereen wil meer en meer en dagen als black friday nodigen koophonger uit. Vooral wanneer we denken aan wanpraktijken zoals die van SHEIN die recentelijk aan het licht zijn gekomen. Met veelvuldig kopen, retourneren en niet gebruiken promoot je onethische systemen. Black Friday zou naar mijns inziens een product van de historie moeten worden, het past niet meer bij deze tijd.


    The truth is out there.

    Ik vind korting prima, en ik ben ook echt aan het afwachten op een goede Ariel Pods Black-aanbieding gezien die er meestal met Black Friday wel zijn.

    Maar waar ik wel moe van word is dat het letterlijk in oktober al begint qua Black Friday. En niet alleen Black Friday, maar dan ook die hele Singles Day met 11% korting en Cyber Monday en weet ik veel wat voor dingen allemaal. Op de dag zelf: prima. Maar dit gaat echt allemaal oneindig in elkaar door en dan denk ik: kap daar eens mee, maak dan gewoon je producten over het algemeen goedkoper in plaats van mensen laten azen op korting.

    Zoals DM in Duitsland, die doen niet zoals Kruidvat hier in Nederland en België aan aanbiedingen, en daardoor zijn de producten daar ook standaard goedkoper dan in Nederland. Het is bizar.

    Wat Dille en Kamille doet vind ik trouwens wel helemaal top en heel tof: de winkel en webwinkel op zwart en met z'n allen in het bos/de natuur gaan helpen.

    Ik denk niet zozeer dat Black Friday verspilling in de hand werkt. Ik koop gedurende het hele jaar eigenlijk nog amper wasmiddel enzo omdat ik dan gewoon wacht op een goede Black Friday-actie. Dat heb ik toch wel nodig. Als je gericht koopt, dan is het juist fijn dat er dagen als Black Friday bestaan. Maar mensen moeten wel even leren omgaan met zo'n koop-impulsprikkel. Ik denk trouwens zeker nu met de inflatie dat voor een heleboel gezinnen de aanbiedingen (op bijvoorbeeld speelgoed enzovoorts) heel erg welkom zijn met het oog op de decembermaand.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    In principe ben ik niet tegen kortingsdagen, maar wat Byleth zegt; heel vaak is het geen korting en worden mensen alsnog gewoon opgelicht. En ik denk dat in deze tijden het goed is om een oog te hebben op massaconsumerisme. Niet per se vanuit de consumenten, maar wel vanuit de massacorporaties. Ik heb hier niet een sterke eens of oneens op.

    Edit: ik vraag me inderdaad ook af of het massaconsumerisme in de hand werkt of dat het gewoon een fenomeen is van iets wat al bestaat. Bovendien is het voor gezinnen met minder geld ook een oplossing om wat extra's te kopen. Ik ben eigenlijk niet voor afschaffing.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2022 - 22:35 ]


    Tijd voor koffie.

    Mee eens. En het brein van mensen is nu eenmaal zo geprogrammeerd dat iedereen denkt 'hebben hebben hebben! nu krijg ik het voor minder! of ik krijg meer voor hetzelfde geldt!' . En dan is het product thuis nog niet op en komt de volgende aanbieding alweer voorbij. Zo heel veel dagcreme heb je echt niet nodig. Maar de verleiding..

    In ieder geval zou zo'n Black friday niet een hele week of weken moeten gelden, wat Derks al zegt. Gewoon alleen op black friday. Alleen is de piekbelasting in winkels en op webshops dan misschien te hoog, hmm.

    Er is zo vaak en zoveel korting bij de grote ketens, dat ik er van overtuigd ben dat die korting, een verliespost voor het bedrijf zeg maar, meegenomen is in de opbouw van de verkoopprijs. De standaard prijzen zijn hoger zodat er zo vaak korting gegeven kan komen, waardoor mensen weer een tijdje hun product kiezen en hun merk weer in de picture is. Dat is een onderdeel van marketing..

    Voor mensen met een klein budget is het wel zeker een uitkomst.

    Ik wilde eigenlijk niet meedoen aan Black Friday vandaag, maar ik heb net toch bij Amazon m'n Sinterklaascadeautje besteld... en een cadeautje voor in een jute zakje. Ging op allebei 33% korting vanaf, en ik had nog een cadeaubon dat bijna het volledige bedrag dekte (moest €4,22 bij betalen). Dus tja, ik heb toch wel iets gekocht. Maar dit had ik al wel langer op het oog en is geen impulsaankoop of zoiets. Het was nu alleen iets beter betaalbaarder.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik doe er ook niet aan mee, al ben ik wel kleren gaan kopen in een lokale winkel van een kleinhandelaar die ook korting gaf. Verder ben ik het helemaal mee eens met de stelling en vind ik dat dit op economisch (te grote concurrentie voor de 'gewone man'), sociaal (wanpraktijken) en ecologisch (waar moet ik beginnen) vlak, niet te verantwoorden valt.


    Mhm?

    Eens. Ik volg een creator op instagram die in plaats van black friday, green friday doet. Op die vrijdag gaat 20% van haar inkomsten naar een organisatie die zich inzet voor het milieu. Now that I like (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik vind het idee van korting zo net voor de feestdagen ideaal. Dure dingen die over het algemeen overpriced zijn, zijn dan soms betaalbaarder. Aan de andere kant inderdaad, gooien veel massacorporaties eerst de prijzen omhoog om dan te doen alsof ze megakorting geven, waardoor kleine bedrijfjes zoals artists of locale winkeltjes soms de noodzaak voelen om ook mee te doen waardoor zij misschien wel geld verliezen, doordat ze met veel tijd, moeite, liefde en spullen iets neerzetten voor jou en dan niet hun onkosten eruit krijgen.

    Ik doe er zelf wel aan mee, omdat dan die spijkerbroek bij de wehkamp toch net een tientje goedkoper is ofzo en dat vind ik dan wel fijn, maar het is vaak oplichterij.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen