• Iedereen kent het wel dat je wil schrijven, maar je hebt gewoon geen inspiratie of kan het niet verwoorden.

    Hieronder mag je tips geven die mensen met een writersblock kan helpen. ^^

    x


    Let the Night embrace you

    Luister muziek.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Wauw daar heb ik serieus zo vaak last van dus dit is allemaal erg welkom!

    Wat ik doe:
    - boeken/andere verhalen lezen (en vaak ook in een totaal ander genre)
    - geen verrassing maar muziek luisteren en films kijken wil nogal eens helpen
    - een dag iets totaal anders doen, ga er even tussenuit, neem de tijd voor jezelf en kom tot rust.
    - zoek een inspirerende plek op. Dit is voor iedereen anders, ga wandelen in het park of zoek juist de mensen op in de stad of het openbaar vervoer. Een plek waar je nog nooit geweest bent kan ook helpen misschien een klooster of oud industrieterrein
    - schrijf van je af, begin niet aan een nieuw verhaal maar soms helpt het om schrijfoefeningen te doen. Kies dan iets wat niet te moeilijk is en waar je inspiratie bij krijgt zodat je niet meteen helemaal vastloopt.
    - foto's, artikels en columns

    - Meedoen aan schrijfwedstrijden
    - Je realiseren dat dit iets tijdelijks is en je er uit zult komen.
    - Ontspannen. Geloof me, een uitgeslapen lichaam en geest zal meer bereiken dan wanneer je tot 1 uur 's nachts nog naar dat lege worddocument zit te staren.
    - De wekker om 4 uur midden in de nacht zetten en dan een half uur lang non stop gaan schrijven.
    - De wekker om half 5 's ochtends zetten en dan het bos in gaan.
    - Niet wachten op de inspiratie, niet wachten totdat die naar je toekomt, maar er naar toe gaan. [lekker zweverig, he?]


    Intersectional feminist

    EXTRA:

    Ik heb heel even een lijst gemaakt van de meest 'interessante' tips die ik hier vond.

    - Meedoen aan schrijfwedstrijden
    - Je realiseren dat dit iets tijdelijks is en je er uit zult komen.
    - Ontspannen. Geloof me, een uitgeslapen lichaam en geest zal meer bereiken dan wanneer je tot 1 uur 's nachts nog naar dat lege word document zit te staren.
    - De wekker om 4 uur midden in de nacht zetten en dan een half uur lang non stop gaan schrijven.
    - De wekker om half 5 's ochtends zetten en dan het bos in gaan.
    - Niet wachten op de inspiratie, niet wachten totdat die naar je toekomt, maar er naar toe gaan.
    - Boeken/andere verhalen lezen (en vaak ook in een totaal ander genre).
    - Geen verrassing, maar muziek luisteren en films kijken wil nogal eens helpen.
    - Een dag iets totaal anders doen, ga er even tussenuit, neem de tijd voor jezelf en kom tot rust.
    - Zoek een inspirerende plek op. Dit is voor iedereen anders, ga wandelen in het park of zoek juist de mensen op in de stad of het openbaar vervoer. Een plek waar je nog nooit geweest bent kan ook helpen misschien een klooster of oud industrieterrein.
    - Schrijf van je af, begin niet aan een nieuw verhaal maar soms helpt het om schrijfoefeningen te doen. Kies dan iets wat niet te moeilijk is en waar je inspiratie bij krijgt zodat je niet meteen helemaal vastloopt.
    - Foto's, artikels en columns.
    - Instrumentale versies van nummers beluisteren.
    - In een openbare plek zitten en luisteren naar gesprekken, Noteer een aantal zinnen uit de gesprekken en maak er een verhaal van, of voeg het in je verhaal toe.
    - Muziek luisteren die bij je verhaal past, beweging , films of even naar buiten gaan en rondkijken kan ook helpen.
    - Film- en gamemuziek luisteren (Composers: Danny Eflman, Steve Jablonsky, James Hornor, E.S. Posthumus, Greg Edmonson, Hans Zimmer, James Newton Howard, Ramin Djawadi).
    - Films combineren/mixen.
    - Op sites als weheartit.com of songteksten.nl het onderwerp van je verhaal intypen.
    - NaNoWriMo [in oktober]
    - Luister buitenlandse muziek. Laat je leiden door de onbekende tonen, luister hoe deze klanken samensmelten met de vreemde woorden. Laat je meevaren.


    EXTRA [2]:

    - Ga eens lekker op je bed liggen of het bos in. Lig lekker op je rug, of hoe je ook het lekkerst ligt. Sluit je ogen en probeer aan zo min mogelijk dingen te denken. Ga dan eens met je hoofdpersonage praten. Ja, praten. Zoals in een echt gesprek. Vraag naar zijn of haar gevoelens. Vraag waarom hij of zij doet, wat hij of zij doet. Het kan zijn dat iets aan jouw main character jou irriteert of niet zit. Praat gewoon met deze fictieve persoon en vraag maar raak. Vraag alles wat je over hem of haar wilt weten en je zal met meer antwoorden eindigen dan waarmee je begon.

    [ bericht aangepast op 13 mei 2012 - 21:33 ]


    Intersectional feminist

    Goed, 3e en laatste boodschap:
    Dit is een van de meest nuttige topics die ik tot nu toe ben tegengekomen. Heel erg bedankt iedereen. :3


    Intersectional feminist

    ik zoek altijd een plaatsje op, ongeveer waar mijn tuin/wei eindigt en het bos begint. Zover komt niemand me zoeken, als ht niet echt dringend nodig is en heb ik genoeg tijd om rustig na te denken over van alles en nog wat, en de geluiden van de natuur helpen me altijd tot rust te komen, en als ik dan mn ogen dichtdoe beleef ik vaak hele nieuwe stukken verhaal in mn hoofd, als je een idee hebt waar je ergens ook zo'n plek kan vinden dichtbij, is dat altijd handig :)


    Love? No. I prefer cats.

    ik schrijf altijd op wat ik als idee heb, ook al vind ik het hartstikke stom, dan als ik een halve pagina vol heb geschreven komt er iets in me op. Dan verwijder is alles wat ik opgeschreven heb, & dan heb ik iets, lol.
    werkt niet altijd.

    Zeker niet heel de tijd zitten nadenken wat je zal schrijven, want dat haalt meestal niets op. Laat het eventjes achter & doe wat leuke dingen die je 'gewoonlijk' doet, iets anders dan schrijven alleen.

    Ga wat tijdschriften lezen, luister naar muziek, zie voor foto's op bv. Tumblr, kijk naar een film, ga een dagje heerlijk shoppen. Goh ja, je kunt wat van alles doen. Als er iets binnen schiet wat je goed kunt gebruiken in je verhaal, schrijf het dan ergens op. Dat is altijd wel inspirerend.

    Als je ofwel een goede dag of een slechte dag hebt gehad en je moet dat ergens afschrijven, doe het in je verhaal & kijk het achteraf na, pas het aan indien nodig.

    Je kunt je inspiratie ook halen van een droom die je laatst hebt gehad. Afijn, als je dat nog weet natuurlijk.

    Als je geen enkel verhaal hebt afgewerkt en je denkt bij jouw huidige verhaal: "Dit moet ik écht afwerken!", hoe dan ook, dat is niet goed. Je moet hiermee kunnen doorgaan als je de fut voor hebt, maar dat wil niet zeggen dat je definitief moet stoppen. Laat het even rusten & doe ondertussen iets anders, probeer het later nog eens.

    Laat je zeker niet ontmoedigen door mensen die je verhaal 'niet goed' vinden, doe gewoon dingen waar je goed bij voelt!

    En ehm, meer tips komen er niet op bij mij, maar ik heb al een paar gegeven (: Hopelijk heeft iemand van jullie daar iets aan..

    [ bericht aangepast op 15 juni 2012 - 20:04 ]


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Lees horoscopen. Vaak staat er iets in van: 'de liefde krijgt een onverwachte wending' dan zorg de dat dat gebeurd. Staar erin dat je steun krijgt van iemand in tijden van problemen? Zorg voor een probleem. Het klinkt heel raar, maar bij mij werkt het altijd, niet dat ik vaak een writersblock heb, bijna nooit eigenlijk.


    People change, memory's don't.

    Laat je verhaal even rusten en slaap een nachtje. Dromen doen soms wonderen. (:


    | Reality is for people that lack imagination |

    Bekijk onbekende videoclips op youtube en let goed op waar het over gaat. Misschien kan je wel zo'n verhaaltje maken in je story.


    "We will teach you how to make boys next door, out of assholes."

    schrijf allerlei onzin op, wie weet komt er nog wel een idee, veel afbeeldingen opzoeken kan helpen en bij mijzelf werkt op de wc zitten ook altijd heel goed.


    Remember to be ridiculous.

    Maak muziek, of zoek een mooie plaats op in de natuur:)


    'Sharon was here!'

    Je telefoon/iPod/Iphone pakken, een playlist samenstellen met liedjes die niet vaak luistert en vervolgens een stuk gaan wandelen in de polder/het bos/op het strand. En lekker meezingen natuurlijk. Dan denk je aan iets anders, haal je inspiratie uit de muziek en je bent lekker in beweging.


    Chasing goals.

    Wat bij mij helpt kan nogal apart zijn, maar het werkt echt goed.xD

    -Ga naar een site waar je met mensen kunt chatten en ga RPG'en. Als je een bepaalde verhaallijn leuk vind kun je daarmee gaan knutselen.
    -Luister muziek en bekijk je omgeving.
    -Luister naar gesprekken van andere mensen, misschien zit daar wel iets interessants tussen. En je hebt dan ook een goede reden om af te luisteren.:P
    -Kijk een paar films.
    -Zet je iTunes, iPod, blablabla op shuffle en van het vijfde liedje probeer je een verhaal te maken, misschien vind je er nog iets moois in.
    -Zet je dromen op papier en flans daar iets van in elkaar.
    -Dingen die gebeurt zijn in je leven kun je ook in een story verwerken, als je wilt natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld een auto-ongeluk gehad en het werkte heel goed om daar iets van te schrijven, maar dan met andere personages. Uiteindelijk is het een fanfic geworden. En je schrijft je verdriet of angst ook nog van je af.

    Hoop dat het helpt! Zelf heb ik ook nog vaak last van een writersblock hoor.


    Reading a good book is like taking a journey.