• De stelling van deze week luidt:
    Mensen plakken te snel het label 'depressief' op zichzelf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Aries schreef:
    Ja, eigenlijk wel. Ik doe het ook wel eens als ik me zwaar kut voel. :$


    OTP: won't stop 'till we surrender...

    Frigga schreef:
    Oneens, dat ligt er aan wat je onder depressief verstaat. De meeste bedoelen er depri/kut/niet lekker in je vel zitten mee en niet zozeer de ziekte. En misschien is het ook wel een voor van depressiviteit, wij zijn geen psycholoog/psychiater, daar kunnen we niet echt over oordelen.

    [ bericht aangepast op 27 nov 2011 - 10:49 ]


    26 - 02 - '16

    Mensen plakken te snel het label 'depressief' op elkaar en op andere.

    [ bericht aangepast op 27 nov 2011 - 11:04 ]


    Carry me away, I hope that you don't break.

    Defensive schreef:
    Eens. Maar daardoor krijgt het woord 'depressief' ook een andere betekenis, waardoor het misschien uiteindelijk toch niet zo is.


    "I have written you down. Now you will live forever, and all the world will read you."

    Defensive schreef:
    Eens. Maar daardoor krijgt het woord 'depressief' ook een andere betekenis, waardoor het misschien uiteindelijk toch niet zo is.
    Dit is niet waar. Hieronder zal ik de definitie van een depressie volgens het DSM plakken en die zal niet veranderen doordat meer mensen er overtuigd van zullen zijn dat ze een depressie hebben.

    A. Gedeprimeerde stemming (1) of verlies van belangstelling of genoegen (2).
    Bij deze twee criteria moet worden uitgesloten dat ze zijn veroorzaakt door een lichamelijke aandoening of stemmingsincongruente wanen of hallucinaties. Het volstaat om één van deze symptomen te hebben indien het gepaard gaat met minstens vier van de volgende symptomen:
    -Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
    -Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
    -Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
    -Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
    -Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
    -Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
    -Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
    -Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
    -Suïcidale gedachten.

    B. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemengde episode.

    C. De symptomen veroorzaken klinisch significant lijden of belemmering in sociale, beroepsmatige of andere belangrijke omstandigheden.

    D. De symptomen zijn niet het gevolg van directe fysiologische effecten van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs of medicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyreoïdie).

    E. De symptomen kunnen niet beter worden verklaard door rouw, bv. na het verlies van een geliefde persoon, de symptomen duren langer dan twee maanden of worden gekenmerkt door belemmering in het functioneren, preoccupatie met waardeloosheid, suïcidale gedachten, psychotische symptomen of psychomotorische retardatie.

    Er kan onderscheid gemaakt worden in de ernst van een depressie aan de hand van het aantal symptomen, hierbij dient wel in ogenschouw te worden genomen dat de mate van lijdensdruk voor het grootste gedeelte de ernst van een depressie bepaalt.

    In de literatuur wordt er van het volgende uitgegaan:
    -Symptoom depressie: Er wordt slechts voldaan aan een van de criteria van een depressie.
    -Syndroom depressie (Minor depression): Er wordt voldaan aan 2-4 symptomen.
    -Stoornis depressie (Major depression): Er wordt voldaan aan 4-9 symptomen.[/qu]te


    Carry me away, I hope that you don't break.

    nee, ik denk van niet. ik ben 4 jaar zwaar depressief geweest dat ik zelfmoord heb willen plegen en die shit, als je je kut voelt zeg je tog niet ik ben depressief. dan zeg ik altijd, ik voel me kut ofzo, of ik heb een depressie aanval xd. ik vind dat niethetzelfde als depressief zijn


    believe in your dreams, and follow them, in bad times stay strong. and find the power in yourself.

    Unnoted schreef:
    Geen idee, eigenlijk.

    Ik denk het wel...


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Helemaal mee eens. Mensen weten tegenwoordig niet meer echt wat een échte depressie is. Terwijl een depressie wel degelijk behoorlijk ernstig kan zijn. mensen weten het verschil tussen een tijdelijke dip hebben, en een depressie niet meer.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wandering schreef:
    Helemaal mee eens. Mensen weten tegenwoordig niet meer echt wat een échte depressie is. Terwijl een depressie wel degelijk behoorlijk ernstig kan zijn. mensen weten het verschil tussen een tijdelijke dip hebben, en een depressie niet meer.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Ja, dat is zo.


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    Eurydice schreef:

    Dit is niet waar. Hieronder zal ik de definitie van een depressie volgens het DSM plakken en die zal niet veranderen doordat meer mensen er overtuigd van zullen zijn dat ze een depressie hebben.


    Maar volgens de wetten van een taal verandert de betekenis van een woord als het door de hele bevolking anders gebruikt wordt.


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Unnoted schreef:
    Geen idee, eigenlijk.

    Oneens, het wordt vaak gewoon bedoeld om te zeggen dat je je kut voelt en zo, dus wordt gewoon het verkeerde woord gebruikt, want meestal weten ze zelf ook wel dat ze niet écht depressief zijn.
    Het woord heeft eerder zijn betekenis verloren.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Vele jongeren zeggen vaak 'Ik ben depressief' terwijl ze gwn even in een dipje zitten omdat ze te veel hw hebben ofzoiets. Als iemand die serieus depressief is dat dan zegt, wordt het te snel op puberteit of zo'n kort dipje afgeschoven.
    Dus ik weet het niet. Eens en oneens.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Siddhartha schreef:
    Hoe weet je dit?
    Heb je alle mensen die zeggen depressief te zijn getest?
    Ik denk dat depressiviteit wel degelijk veel voorkomt en ook bij jongeren. Ik ben juist bang dat er te weinig naar gekeken wordt en mensen het gelijk gooien op de 'puberteit.' terwijl ik geloof dat veel tieners schreeuwen om hulp maar weten dat hun ouders het toch niet zullen begrijpen. Daarnaast is het aantal zelfmoordpogingen door jongeren nog steeds zorgwekkend. En persoonlijk denk ik dat depressiviteit ontstaat door de maatschappij van tegenwoordig, zij leggen een te grote druk op mensen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen