• Proprius schreef:



    Informatie vooraf: In het land Sisos is het normaal dat iedereen op zijn/haar twaalfde een dier krijgt toegewezen. In dat dier zit de andere helft van de ziel van de persoon verborgen, wat ervoor zorgt dat de persoon en zijn/haar dier een ongelofelijke band hebben met elkaar. Ze kunnen met elkaar praten, al kunnen anderen ze niet horen. Het dier en de persoon zijn onafscheidelijk en wijken nooit van elkaars zijde. Deze dieren worden ook wel totums genoemd, elke persoon bezit maar één totum. Iedere totum heeft ook een kracht (dit kan van alles zijn, van dromen beïnvloeden tot vuur spuwen).

    Het verhaal: Iedereen die een totum krijgt toegewezen moet hiermee om leren gaan. Dat leer je natuurlijk op de beste kostschool van het land. Het Totum Sisos Institute leert jongeren van twaalf tot twintig jaar hoe ze een goede band op kunnen bouwen met hun totum en hoe ze moeten omgaan met de krachten van hun totum. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

    Je zit dus als jongere op een Instituut samen met je totum. Hoe ga jij om met je totum en met je medemens? Heb je vrienden, ben je gemeen, misbruik je je totum, zet je de krachten van je totum in voor het goede? Bedenk het allemaal zelf. (;

    Lessen: Er zijn in totaal 5 vakken. Verzorging van Totums (hoe verzorg je je totum), Sport (dit kan vanalles zijn, je doet het samen met je totum en met medeleerlingen en totums), Verdediging (hoe leer je je te verdedigen als andere totumdieren je aanvallen, of als je eigen totumdier je -per ongeluk- aanvalt), Training (hoe leer je omgaan met je totum?), Nachtspel (Dit is heel apart, 2 avonden per week worden de kinderen met hun totumdieren in een doolhof gezet, waar ze moeten zien te "overleven". Elke keer ziet de omgeving er weer anders uit -zie het als een soort "lasergamen"-. Als de persoon "het niet overleeft" wordt hij "teruggezoomd" naar de ruimte waar hij zijn score kan zien. Hierna is de les voorbij)

    Maandag;
    Sport
    Verdediging
    Dinsdag;
    Verdediging
    Verzorging van Totums
    Training
    Avond: Nachtspel
    Woensdag;
    De hele dag vrij!
    Donderdag:
    Training
    Verdediging
    Sport
    Vrijdag:
    Verzorging van Totums
    Sport
    Avond: Nachtspel
    Zaterdag:
    Sport
    Zondag:
    De hele dag vrij!

    (...)


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Maar goed, ik vergeef je dat je me niet bedankte voor Sem. Ik ben namelijk nogal vergevingsgezind. Ken je dat woord?' Ik ga rechter op zitten. 'Ja ik ken het maar SEM is mijn trouwe hond ken je dat woord? TROUW? Loyaal? Zegt je dat iets?' Ik merk dat ook mijn stem steeds harder word.

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    Oeh, wat een gemene opmerking was dat zeg!
    'Newsflash, ik ben een mens! Weet je wat ons soort doet? Fouten maken, maar weet je wat ons soort ook doet? Vergeven. Sommige jongetjes hebben dat nog niet helemaal door, lopen een beetje achter met opgroeien,' sis ik kwaad. Echt, ik ga hem nog slaan hoor, gewond of niet gewond!


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Newsflash, ik ben een mens! Weet je wat ons soort doet? Fouten maken, maar weet je wat ons soort ook doet? Vergeven. Sommige jongetjes hebben dat nog niet helemaal door, lopen een beetje achter met opgroeien,' Ik voel me nog bozer worden. 'Sommige mensen moeten leren dat als je een zogenaamde 'relatie' hebt je niet met zijn familielid ligt te zoenen!' Ik wil opstaan weg lopen en niet meer terug komen.

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    Fuck. Gelijk schiet mijn blik naar zijn ouders, die ons allebei verschrikt aankijken.
    'Godverdomme, Luke! Wat wil jij nou van me? Ik heb al driehonderd keer sorry gezegd, maar jij luistert gewoon niet. Ik kan de tijd niet terugdraaien, hoor! Weet je wat? Flikker ook maar op ook, ik heb mijn best gedaan.' Ik zie hoe Luke eigenlijk uit zijn bed wil stappen, maar voor hij de kans krijgt duw ik hem hard terug op zijn bed. Vervolgens draai ik me om om mijn spullen te pakken. Eerst had ik medelijden met Luke, nu ben ik er klaar mee.


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Godverdomme, Luke! Wat wil jij nou van me? Ik heb al driehonderd keer sorry gezegd, maar jij luistert gewoon niet. Ik kan de tijd niet terugdraaien, hoor! Weet je wat? Flikker ook maar op ook, ik heb mijn best gedaan.' Ik wil op staan maar ze duwt me hard terug waardoor ik even geen adem lijk te kunne halen. Ja mijn ribben.. dat deed pijn. 'Katherine!' Ik hoor mijn moeder haar roepen en zo te horen rent ze er achter aan. 'Gaat het?' Vraagt Alison met een klein stemmetje. Ik knik al voel ik de tranen over mijn gezicht lopen.

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    'Katherine!' Godverdomme, ook dag nog. Boos draai ik me om, even aan de kant met mijn manieren.
    'Nee, stop maar. Deze keer kom ik echt NIET terug. Ik weet ook wel dat ik fout zat, maar daarmee,' ik wijs richting Luke. 'Daarmee valt gewoon niet te praten. Hij weet sowieso maar half wie ik ben, ik heb hier echt geen zin meer in.' Ik probeer rustig adem te halen, maar omdat ik zo boos ben lukt me dat niet, vervolgens negeer ik het feit dat iedereen me kan horen en dat Luke's moeder voor me staat en schreeuw: 'LIAM ZOENT TROUWENS BETER DAN JIJ!'


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'LIAM ZOENT TROUWENS BETER DAN JIJ!' Word er geroepen. Ik schud mijn hoofd. Hij deed pijn er leken allemaal beelden voor mijn ogen te schieten. Katherine achter de piano, katherine in de hal bij de liften. Katherine aan de lunch tafel en als een stroomstoot heriner ik het me weer.

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    'Ik oordeel niet,' zegt Hellen. Is dat mens gek? 'Ik heb met de broer van je jongste zoon gezoend, voor zijn ogen en dat terwijl ik hem vertelde dat wij een relatie hebben,' zeg ik met één opgetrokken wenkbrauw om het allemaal nog eens even duidelijk te maken.
    Hellen knikt alleen maar.
    'Ja, dat weet ik en dat is ook fout, maar mensen doen rare dingen in tijden van verdriet en daar hadden jij en Liam last van. Ik denk dat jij en Luke erover moeten praten.' 'Dat zou dan al de tweede keer zijn dat ik op hangende pootjes terugkom. Dat weiger ik. De kans is groot dat hij nooit meer weet wie ik ben, dus misschien is het toch maar beter zo,' zeg ik fel.


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    Ik adem gejaagd en diep in en uit. 'Gaat het jongen?' Mijn vader legt een hand op mijn schouder en knijpt er zacht in. 'J-ja.' Weet ik er uit te brengen. Alison probeerd mijn handen vast te pakken maar dat wil ik liever niet. 'Ik begin m-me dingen te herinneren.'

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    'Dat moet je niet zeggen. Ik heb gezien hoe jullie naar elkaar keken en dat was niet zomaar een of andere tienerliefde, da-' ruw onderbreek ik haar. 'Wat weet ik nou van liefde? Helemaal niets. Ik weet alleen dat ik blij was als ik bij Luke was, gelukkig zelfs en dat ik het helemaal niet leuk vond als we uit elkaar moesten.' 'Dat bedoel ik.' Mijn God, ik kan beter gewoon mijn mond houden.
    'Maar sinds het ongeluk is hij zo anders, veel feller. Ik ben de rustige, kalme Luke gewend met enorm veel geduld.' Hellen lacht even, ze weet natuurlijk welke Luke ik bedoel.
    'Die kende ik maar al te goed, maar je moet wel bedenken dat zijn hersens zijn aangetast, misschien blijft hij altijd wel zo. Héél misschien is dat zelfs goed, nu durft hij meer voor zichzelf op te komen.' 'Dat kan, maar ik kom niet terug,' zeg ik, ik zou Luke niet het plezier geven om weer op hangende pootjes terug te komen.


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Wat? Waar denk je aan?' Ik schud mijn hoofd en hou mijn ogen dicht. 'Katherine.' Alle stukjes vallen op zijn plaats. Haar lach, haar lieve woorden en andere dingen. Ik gooi het laken van me af en ebgin te rennen. Ik negeer de pijn maar ik MOET en zal haar vinden. 'Katherine!'

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    Hellen blijft me proberen over te halen om met Luke te gaan praten, maar ik houd voet bij stuk.
    'Katherine!'ik kijk op en zie Luke aan komen rennen, of althans, iets wat op rennen zou moeten lijken, maar wat het duidelijk niet doet vanwege de pijn. Ik rol met mijn ogen, zucht diep en zet weer een boos gezicht op.
    'Serieus? Ben je nou nog niet klaar? Ik ga al, relax. Sorry dat ik met je moeder stond te praten hoor.'


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Serieus? Ben je nou nog niet klaar? Ik ga al, relax. Sorry dat ik met je moeder stond te praten hoor.' Ik schud mijn hoofd en trek haar aan haar hand weer terug naar me toe. Mijn moeder blijkt het te begrijpen en gaat weg. 'H-het spijt me. Maar... Ik kan het me weer herinneren.' Ik kijk haar aan en omhels haar.

    Katherine - 18 - Fret > Momo
    Ik draai me om en wil weglopen, maar Luke trekt me aan mijn hand terug. O, nu kan hij het krij-
    'H-het spijt me. Maar ik kan het me weer herinneren.' Hij kijkt me even aan en omhelst me. Stomverbaasd blijf ik doodstil staan. Wat is er nu gaande?
    Pas als ik het echt begin te geloven, sla ik ook mijn armen om hem heen. Mijn hele lichaam trilt van zowel verdriet als blijdschap, God, ik kan niet eens beschrijven hoe ik me voel.
    'Het spijt me echt, Luke,' fluister ik.


    everything, in time

    Luke Charles Sanz

    'Het spijt me echt, Luke,' Ik til haar een beetje op en hou mijn hoofd in haar nek. 'Het spijt me zo erg je hebt geen idee.' Fluister ik de tranen zijn er nog steed maar dit keer zijn ze niet van verdriet maar gedeeltelijk van pijn maar voornamelijk blijdschap.