• Dit jaar ben ik van VMBO-TL (Mavo) doorgestroomd naar de Havo. Ik heb eindexamen gedaan op Mavo en ben geslaagd, daarna besloot ik nog 2 jaar Havo te doen. Ik zit nu 5 weken op school, en ik vind het echt heel erg zwaar... Ik leer me helemaal kapot, dan denk ik dat ik het snap. Heb ik de toets en haal ik nog een 5.
    De normering is echt veel strenger, bij sommige toetsen is het zelfs één fout een punt, over 30 vragen. Dat is toch onmenselijk? Dat vind ik meer Vwo niveau. Maar nu heb ik dus al 2x een 5 gehaald, voor geschiedenis en economie, terwijl ik gewoon goed had geleerd, maar de normering heel streng is. Daarom sta ik meteen onvoldoende. Het zijn wel pas de eerste cijfers, maar het voelt gewoon niet goed, aangezien ze zeggen dat het nog veel moeilijker gaat worden... Daar zit ik best wel mee, want het is gewoon veel maakwerk en veel leerwerk en er ligt een hele druk op me. Ik weet gewoon niet meer hoe ik het moet aanpakken. Ik hou alles netjes bij en maak mjn huiswerk altijd, maar toch wil het allemaal niet lukken.

    Heeft iemand ook dat probleem? Of heeft er iemand tips voor me om dit op te lossen... Ik zit er best wel mee... :(


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik heb dat probleem ook gehad toen ik van havo naar vwo ging, bij mij ging het van zelf over, ik moest vooral wennen. Het kan zijn dat het bij jou ook puur wennen is, en zo niet ga eens met je mentor ofzo praten, misschien weet die iets.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Tja, ik kan je niet helpen. Natuurlijk vervelend voor je, helemaal als je hard leert. Maar het is nu eenmaal HAVO. En op de HAVO ga je ook rete snel, net als VWO.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Havo is ook niet makkelijk. De stof én normering is zwaarder.
    En tja het enige dat ik me kan bedenken is hard leren D:


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Daemon schreef:
    Havo is ook niet makkelijk. De stof én normering is zwaarder.
    En tja het enige dat ik me kan bedenken is hard leren D:


    + Veel sterkte


    26 - 02 - '16

    Ik heb 4 jaar havo gehad, en ben er toen mee gestopt. Doe nu een mavo-opleiding. Bevalt me veel beter. Havo is niets voor mij, teveel saaiheid en teksten.

    sterkte ermee ^.^

    moet je nagaan waar ik al 7 jaar (6 jaar VWO + in de 5de blijven zitten en de 6de door ziekte overdoen) en een paar weken vecht...de strenge normering van het VWO...


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    De normering is inderdaad hard op HAVO, maar op VWO is het vast nog erger. Ik heb verder nooit moeilijk gehad op HAVO. Ik leerde een beetje, deed een beetje wat en zo heb ik het gehaald.

    Heel veel succes!


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik ben zelf ook van MAVO naar HAVO gegaan en het gaat me meer dan goed af. Ik zit nu in vijf HAVO. Maar MAVO was ook gewoon een te laag niveau voor mij. Zelfs in 4 HAVO deed ik niks aan huiswerk en leerde ik nooit voor proefwerken en ging ik over met allemaal voldoendes!


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Ik haalde de vierde met gemak, maar ik kan begrijpen dat het voor iemand die van vmbo vier afkomt veel zwaarder is (ikzelf stroomde in havo 2 in, het gemakkelijkste jaar) Het is gewoon flink bijhouden en flink leren.
    Maar veel succes ermee (:


    Take risks and conquer your fears.

    Waarschijnlijk is het gewoon wennen. Voor de rest kan je enkel je best blijven doen en als het over een paar weken nog niet lukt, praat je misschien best eens met je mentor.


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Ik denk wel dat ik het begrijp van die nomeringen. Ik zit nou in 3vwo en ik voel ook echt dat het zwaarder wordt. Ik had dertien van de 45 fout bij Engels en ik had een 2.6. Ik weet wel dat 13 veel is, maar dan nog. In de tweede had ik net zo hard geleerd en had ik minstens een zes.
    Ik zit nu ook met zo'n rotgevoel. Ik heb een 1.5 gehad voor Natuur, maar dat was een onverwachte So en dus die 2.6 voor Engels. Dat voelt echt zo stom hè..
    Maar ik wens je veel succes en hopelijk lukt het!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Da's geen fijne manier om je jaar te beginnen. Heel veel verschil ligt in de manier hoe de vragen gesteld worden, er wordt van je verwacht om op een bepaalde manier te antwoorden. Altijd goed lezen dus, en duidelijk antwoorden. Vraag om advies bij je mentor, hij hoort hier verstand van te hebben.
    Als het echt de stof is die te lastig is, zit er niets anders op dan bijles.


    i put the fun in funeral

    Ik heb hetzelfde op de universiteit, maar das ook een beetje m'n eigen schuld.


    Life is hard and then we die

    VWO is nog een tikkeltje zwaarder, denk ik. Weet het zelf niet want heb altijd al VWO gedaan, maar ik kan me voorstellen dat Havo moeilijker gaat. Gewoon doorzetten en het lukt heus wel!


    Not all those who wander are lost.

    Dat is wel echt kut. Ik denk dat er ook wel heel erg een verschil tussen MAVO en HAVO zit qua de manier van leren. Voor hoever ik de MAVO meekrijg, zie ik echt dat het daar echt alleen om de feiten gaat. Op de HAVO gaat het (voor zover ik weet) veel meer over het echte gebruik van je kennis. Dit is op het VWO nog erger. Dus het is denk ik ook een manier van leren die je jezelf aan moet gaan leren. Je moet veel meer boven de stof staan.

    Dit is in elk geval wat ik van de HAVO en MAVO verneem. Zelf heb ik alleen VWO gedaan.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.