• Dit jaar ben ik van VMBO-TL (Mavo) doorgestroomd naar de Havo. Ik heb eindexamen gedaan op Mavo en ben geslaagd, daarna besloot ik nog 2 jaar Havo te doen. Ik zit nu 5 weken op school, en ik vind het echt heel erg zwaar... Ik leer me helemaal kapot, dan denk ik dat ik het snap. Heb ik de toets en haal ik nog een 5.
    De normering is echt veel strenger, bij sommige toetsen is het zelfs één fout een punt, over 30 vragen. Dat is toch onmenselijk? Dat vind ik meer Vwo niveau. Maar nu heb ik dus al 2x een 5 gehaald, voor geschiedenis en economie, terwijl ik gewoon goed had geleerd, maar de normering heel streng is. Daarom sta ik meteen onvoldoende. Het zijn wel pas de eerste cijfers, maar het voelt gewoon niet goed, aangezien ze zeggen dat het nog veel moeilijker gaat worden... Daar zit ik best wel mee, want het is gewoon veel maakwerk en veel leerwerk en er ligt een hele druk op me. Ik weet gewoon niet meer hoe ik het moet aanpakken. Ik hou alles netjes bij en maak mjn huiswerk altijd, maar toch wil het allemaal niet lukken.

    Heeft iemand ook dat probleem? Of heeft er iemand tips voor me om dit op te lossen... Ik zit er best wel mee... :(


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    There's no other way dan aan de bak te gaan en te leren. Ik ken 't verhaal.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik vind HAVO dus echt sloom gaan eh.. Ik ben dit jaar van VWO naar HAVO gegaan en ik haal alleen maar hoger dan een 8.. Op VWO haalde ik ook wel goede cijfers maar ik mocht niet over omdat ik een 4 stond op Wiskunde ;3 Tips? Ik zou misschien naar het MBO gaan als ik jou was..


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Ik denk dat het verschil tussen HAVO en VWO wel meevalt, en dat de overstap vanuit de MAVO gewoon heel groot is.
    Maar volgens mij moet je ook nog een beetje wennen, want het is toch een behoorlijke verandering.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Zelf heb ik vwo gedaan en doe nu universiteit, en dat ging/gaat me goed af, dus ik heb er niet echt ervaring mee. Maar ik denk dat je gewoon moet kijken hoe het gaat, en als het écht niet lukt, naar MBO gaan.. Maar onthoudt: waar een wil is, is een weg. Als dit echt is wat je wil en je hebt een bepaald doel voor ogen, moet het wel kunnen lukken. Maar misschien moet je daar dan wel meer tijd voor opgeven dat je zou willen.


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Jup had 't ook. Eerst 3 jaar havo gedaan, toen laatste jaar VMBO & diploma gehaald, toen dacht ik: hey, ik ga gewoon havo doen. Maar na de eerste periode had ik al zoiets van: dit gaat 'm niet worden .. Ik ben gewoon geen havo typje.


    To infinity and beyond •

    Wat je kunt doen is een planning maken waarin je het leerwerk verdeeld. Ik weet niet hoelang je voor je toetsen geleerd hebt? Maar ik ben in havo soms wel eens een week met een klein So'tje bezig geweest.
    Aantekeningen maken tijdens de les is ook heel handig. Zo kun je daar heel veel uithalen en onthoud je het ook beter.
    Dingen die je niet snapt aan de leraar vragen en meeschrijven. Leer je ook heel veel van.
    Gewoon alles optijd maken en leren, niet een dag van te voren, want dan blijft er vrij weinig hangen


    Life is hard, just break it with your head <3

    Je maakt me een beetje bang haha! Ik ben ook van plan om na mijn examens havo te gaan doen. Ik hoop het echt voor je dat je eraan zult wennen. Dat daarna alles een stuk makkelijker gaat! Succes