• De stelling van deze week luidt:
    Pesten moet strafbaar worden gesteld.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    eens, maar kunnen ze dat echt altijd nagaan of dat wel echt pesten is? het kan ook een vorm van plagen zijn bevoorbeeld? verschillende mensen reageren er anders op, de ene ervaart dat als pesten, de ander als plagen. ik weet het maar niet. het hangt er vanaf hoe streng ze erop zullen zijn!!!

    Parachutes schreef:
    Nou ja, ik denk niet dat dat een goed idee is. Ja, pesten moet op een betere manier worden aangepakt, maar ik denk niet dat dit die betere manier is. Bovendien zijn er dan wel héél veel mensen strafbaar.

    Dit. Overal wordt er 'gepest', je kan dan trouwens ook nog dicussiëren vanaf waar je iets daadwerkelijk pesten kan noemen, want wat de ene nog plagen vindt, kan voor een ander iets zijn dat hem echt heel erg raakt.

    Er zijn natuurlijk wel extreme gevallen, maar dat hangt dan meestal ook samen met stalking en geweld en die zijn al strafbaar op zich, wat me al voldoende lijkt.


    effort never betrays you

    Eens. Bij iedere overtreding een vinger of teen eraf hakken, dan leren ze het gauw genoeg af!


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    Eens. Bij iedere overtreding een vinger of teen eraf hakken, dan leren ze het gauw genoeg af!


    God, jij denkt wel erg extremistisch, niet?
    Pesten is heel erg, dat geef ik toe, maar iemands teen erafhakken? Ik denk niet dat dat ook maar ene moer zou helpen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Aravis schreef:
    (...)

    God, jij denkt wel erg extremistisch, niet?
    Pesten is heel erg, dat geef ik toe, maar iemands teen erafhakken? Ik denk niet dat dat ook maar ene moer zou helpen.

    Het is Barnabas. 9 van de 10 keer moet je dat wat ze zegt met een korreltje zout nemen xd


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2013 - 19:05 ]


    With the millions of stars, we're never alone.

    Er moet zeker iets aan gedaan worden, maar dan is het meestal al te laat. Kinderen zijn dan al gekwetst, en lopen kans om er dan met hun leven er mee te dragen. Ik vind dat ze harder moeten worden aangepakt, als ze al de eerste tekenen van pesten vertonen.
    Maar aan de andere kant, zal het pesten ooit ophouden?


    i still believe in heroes.

    op zich wel want het kan heel ver gaan maar ik denk dat het nooit gaat werken.. omdat je het lastig kan aantonen (als het bijvoorbeeld alleen verbaal is)


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Histoire schreef:
    Ik ben het er opzich wel mee eens, maar ik denk ook dat zoiets moeilijk ligt. Pesten is iets subjectiefs, dus het is moeilijk om daar zomaar een objectieve definitie op te plakken. (En dit hebben de meeste dingen die onder de noemer strafbaar vallen wel, waardoor het gemakkelijker is om er een oordeel over te vellen)
    De ene persoon ervaart al heel snel iets als pesten, terwijl iemand anders daar minder problemen mee heeft en het niet met het woord pesten benoemt.
    Al vind ik wel dat de duidelijke, ernstige gevallen wel aangepakt moeten worden. Dat het moeilijker strafproces oplevert, wilt niet zeggen dat het zomaar moet kunnen. Geestelijk geweld kan meer schade aanrichten dan fysiek geweld. Misschien mindert het aantal pestgevallen ook wel wanneer het na verloop van tijd echt als iets illegaals wordt gezien. Kinderen weten bijvoorbeeld heel goed dat stelen niet mag.
    Ik heb een beetje mijn twijfels bij de praktische realisering van pesten strafbaar maken, maar toch, sommige gevallen moeten inderdaad gewoon bestraft worden. Er moet misschien wel anders mee worden omgegaan bij jonge kinderen dan bij oudere mensen, maar dat er strengere maatregelen tegen moeten komen, ja, daar ben ik het mee eens.


    helemaal mee eens!
    + scholen moeten ook meer tijd besteden aan het bewust maken van de gevolgen van pesten.
    Ik heb met pesters in de klas gezeten, maar na enkele jaren verdween dat wat en konden we normaal met elkaar omgaan.
    Hoewel ze velen echt heel erg hard gepest hebben, zijn ze zelf van mening dat dit gewoon om te lachen was.
    Ze beseffen zelf niet hoe erg hun daden waren en waar deze naar kunnen leiden.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Het klinkt allemaal heel mooi maar het zou een beetje te ver gaan.
    Persoonlijk vind ik dat scholen wat beter hun best moeten doen, ze grijpen pas in als het te laat is.


    Sometimes The One You Want Is Not The One You Need.

    Enorm eens!

    Mensen kunnen soms hun grenzen niet kennen en dan kan het pesten zo erg worden, dat iemand begint met zichzelf te snijden of zelfmoord pleegt.
    In feite dus marteling en moord, beide illegaal, veroorzaakt door de pester.
    Maar, ze kunnen nooit alle pesters aanpakken... Helaas.
    Ik vind alsnog dat het wel moet, en dat stel dat het slachtoffer therapie moet hebben, dat de pesters het vergoeden.
    Er moet sowieso meer op gecontrolleerd worden.


    I will keep watch.

    Oneens, veel pestgedrag komt voor bij kinderen en kinderen zijn kinderen. Die kunnen nu eenmaal gemeen tegen elkaar zijn. Dit is natuurlijk absoluut geen excuus, maar het hoort gedeeltelijk bij de leeftijd. Het andere, grootste, gedeelte hoort denk ik bij de opvoeding, maar zelfs als het daar goed zit is het niet onoverkomelijk. Er wordt natuurlijk ook gepest op het werk of bij andere gelegenheden en dat gaat er vaak ook heel erg stiekem aan toe. Het wordt vaak niet eens gezien als er iemand gepest wordt en als het niet gezien wordt, kun je het moeilijk bestraffen. Mensen moeten dus sowieso oplettender worden wat dat betreft. Het is ook iets subjectiefs. Het ligt eraan hoe iets geïnterpreteerd wordt. De een kan het pesten vinden, de ander plagen. Dat is een discussie die met ons op de basisschool een aantal jaar geleden werd gevoerd om ons erover na te laten denken. Daarom vind ik niet dat het strafbaar gesteld KAN worden. Het is grotendeels een kwestie van interpretatie. Wel vind ik dat er iets gedaan moet worden als er tekenen zijn dat iemand zich niet fijn voelt of gepest wordt. Dit moet dan natuurlijk eerst gezien worden of de gepeste moet het lef hebben om er over te beginnen en dat is vaak niet het geval. Als het duidelijk is dat iemand gepest wordt, dan moet de pester er op aangesproken worden. Eigenlijk zou iedereen zich in een ander moeten verplaatsen en dan zelf ervaren hoe het is, ook al is het maar een klein gedeelte wat je dan voelt, maar ik denk dat dit van (te) veel mensen te veel gevraagd is.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2013 - 21:22 ]


    Hamartia

    Aravis schreef:
    (...)

    God, jij denkt wel erg extremistisch, niet?
    Pesten is heel erg, dat geef ik toe, maar iemands teen erafhakken? Ik denk niet dat dat ook maar ene moer zou helpen.

    Je kent mij niet, blijkbaar. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Helemaal mee eens!!
    Weet je dat er mensen van 80 zijn die in hun jeugd gepest zijn en daar nog steeds last van hebben??!!
    Pesters komen er meestal veel te gemakkelijk mee weg, alleen al het idee dat ze strafbaar zijn zal het pesten al flink verminderen.


    Fuck the world, love yourself

    Barnabas schreef:
    (...)
    Je kent mij niet, blijkbaar. :Y)


    Niet echt :Y)
    Anyhow, het klinkt iig extremistisch als je niet doorhebt dat je het niet letterlijk bedoeld


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried