• De stelling van deze week luidt:
    Pesten moet strafbaar worden gesteld.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Melian schreef:
    Ik ben het er niet mee eens. Niet omdat ik het niet erg vind, maar omdat ik de vraag 'wanneer pest je iemand' subjectief en manipuleerbaar vind. Wie bepaalt wanneer je gepest wordt? Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen en voelen zich sneller 'gepest'. Daarbij hebben kinderen die pesters zijn vaak een slechte thuissituatie -wat niet wegneemt dat het niet erg is dat ze pesten. Pesten is nóóit aanvaardbaar. Maar moet je dat ook meenemen in je beoordeling? En is het dan minder erg? Of maakt het niet uit en straf je een kind van twaalf jaar die gewoon slecht opgevoed wordt en eigenlijk zelf ook een slachtoffer is.

    Ik vind de grens gewoon heel moeilijk bepaalbaar. Als je een straf instelt voor een bepaald gedrag, dan moet er duidelijkheid zijn. Er kunnen randjes aan zitten waar speling in mag zitten -is ook zo bij moord en doodslag en heel veel andere strafbare delicten. Maar bij moord heb je in elk geval nog vaste regels (in NL: iemand om het leven brengen, opzet(hier zit de vaagheid) en met voorbedachte rade. Bij pesten vind ik het nog te veel een 'gevoel'.

    Maar ik vind het heel lastig, want ik vind pesten echt verschrikkelijk -ook al vind ik het niet goed om het strafbaar te stellen.


    Misschien kan de grens gaan liggen bij het woordje 'stop'


    Stay strong

    Harder aanpakken. Valt me op dat niet veel mensen het doorhebben als het gebeurt. En ouders moeten hun kinderen in de gaten houden op het internet.
    En als het dan toch strafbaar moet worden gesteld, dan een klein taakstrafje maar geen strafblad. Dat vind ik wel een beetje ver gaan.

    Ik ben het er mee eens, maar ik denk dat het bijna onmogelijk is. Ook omdat de grens tussen pesten en plagen niet duidelijk genoeg is


    Be Your Own Anchor

    Eens. Als iemand door toedoen van pesten zijn/haar leven beëindigd vind ik dat de pesters gerust de gevangenis in kunnen want in mijn ogen is dit moord.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ja uiteindelijk zijn ze in sommige gevallen moordenaars.


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Niet strafbaar, maar er moet harder tegenop gekomen worden x


    Zuster Katarina :p

    mooimike schreef:
    (...)

    Misschien kan de grens gaan liggen bij het woordje 'stop'


    Maar het probleem bij mij is dat het bewijs alleenmaar subjectief is. Want het enige bewijs dat je krijgt, komt van mensen. En wie zegt dat die mensen niet kunnen liegen? In dit geval zal er geen pistool zijn, of een mes, of vingerafdrukken die als objectief bewijs kunnen dienen (en getuigenverklaringen kunnen ondersteunen).

    In Nederland is het verboden om enkel op getuigenverklaringen iemand een (zware) straf op te leggen in het strafrecht. Want als dat wel toegestaan zou zijn, dan kunnen onschuldigen gestraft worden. Zoals ik al zei: mensen kunnen liegen. Voor hetzelfde geldt word jij gestraft omdat iemand een geloofwaarfig toneelstukje opvoert (en er hoeft dan verder geen bewijs te zijn, want die persoon claimt 'stop' te hebben gezegd en jij ging door)

    Met verbod op discriminatie heb je heb je hetzelfe probleem. Het is een grondrecht, en dat wil ik zo houden, maar als je voor de rechter staat omdat je je gediscrimineerd voelt dan heb je 99% kans dat de rechter geen straf oplegd (in Nederland). En dan heb ik het over burgers onderling.


    I wonder what it feels like to be a unicorn

    Ps. Aks iemand geslagen of geschopt wordt valt dit natuurlijk onder mishandeling, wat al strafbaar is.

    Ik heb het alleen over geestelijk geweld. Neemt niet weg dat pesters in mijn ogen ook zonder fysiek geweld, moordenaars kunnen zijn. Akleen is het tricky om het strafbaar te stellen.

    Heel betoog haha


    I wonder what it feels like to be a unicorn

    LostCause schreef:
    Ik ben het er mee eens, maar ik denk dat het bijna onmogelijk is. Ook omdat de grens tussen pesten en plagen niet duidelijk genoeg is


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Pesten is iets wat kinderen doen, het is heel naar en rot en het enige wat er tegen gedaan zou moeten worden is dat het beter wordt aangepakt, maar strafbaar? Dat is wel erg overdreven, het hoort bij het mens. (Mensen zijn geen leuke wezens) Pesten wordt wel erg slecht aangepakt.


    “Voel je het?”

    Melian schreef:
    (...)

    Maar het probleem bij mij is dat het bewijs alleenmaar subjectief is. Want het enige bewijs dat je krijgt, komt van mensen. En wie zegt dat die mensen niet kunnen liegen? In dit geval zal er geen pistool zijn, of een mes, of vingerafdrukken die als objectief bewijs kunnen dienen (en getuigenverklaringen kunnen ondersteunen).

    In Nederland is het verboden om enkel op getuigenverklaringen iemand een (zware) straf op te leggen in het strafrecht. Want als dat wel toegestaan zou zijn, dan kunnen onschuldigen gestraft worden. Zoals ik al zei: mensen kunnen liegen. Voor hetzelfde geldt word jij gestraft omdat iemand een geloofwaarfig toneelstukje opvoert (en er hoeft dan verder geen bewijs te zijn, want die persoon claimt 'stop' te hebben gezegd en jij ging door)

    Met verbod op discriminatie heb je heb je hetzelfe probleem. Het is een grondrecht, en dat wil ik zo houden, maar als je voor de rechter staat omdat je je gediscrimineerd voelt dan heb je 99% kans dat de rechter geen straf oplegd (in Nederland). En dan heb ik het over burgers onderling.


    Ja maar bij mij opschool is het meestal dat iedereen voor de pester is en ik dan alleen sta.
    Ze leraren merken het wel maar doen er niks aan.
    Bijvoorbeeld een simpele extra huiswerk strafje ofzo.
    Bij mij is het gewoon te ver gegaan.


    Stay strong

    Parachutes schreef:
    Nou ja, ik denk niet dat dat een goed idee is. Ja, pesten moet op een betere manier worden aangepakt, maar ik denk niet dat dit die betere manier is. Bovendien zijn er dan wel héél veel mensen strafbaar.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Aan iedereen die zegt dat kinderen pesten: Op het werk wordt ook vaal genoeg pest hoor!


    -

    Eens. In de meeste gevallen blijven de woorden hangen.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Ik heb eigenlijk liever dat ze me slaan ofzo. Want de woorden blijven altijd..


    Stay strong