• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

Bron: hln. be
    =====================

Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.

TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]

Queer zijn is gewoon alles

Dooddoenervo schreef:
    (...)

De popcorn en frisdrank staat klaar.:Y)

Hier ook :Y) Letterlijk

| 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial

Dooddoenervo schreef:
    (...)

De popcorn en frisdrank staat klaar.:Y)

Same here. :Y)

I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

Ik wil graag jullie hulp vragen. :3
    Ik ben bezig om mevrouw Verene Shepherd een brief te schrijven, vanuit het oog van de/een Nederlander zelf. Het zou fijn zijn als jullie (niet op een haatdragende manier, dat helpt echt niet) punten aandragen die ik in het bericht kan verwerken, om zo een zo overtuigend mogelijk verslag te maken dat Zwarte Piet een kindervriend is - En niet het slachtoffer van onderdrukkend racisme. Ook zo het erg fijn zijn als een paar Engelse Grammar Nazi's (oei, eigenlijk wel een foute woordkeuze gezien het onderwerp xD) zich willen buigen over het kladje wat ik tot nu toe heb, zodat het ook serieus over komt. :]
    Misschien kunnen we op deze manier een verslag vormen dat we met zoveel mogelijk mensen in kunnen sturen, om zo een statement te maken!

Dit is wat ik tot nu toe heb, leef je uit op hoe het beter kan en verbeter een end weg .... Dan komen we vanzelf vast en zeker bij een geweldige brief uit aan het einde van de rit. (: (Oh en als je liever zelf een mailtje stuurt: verene.shepherd@uwimona.edu.jm - Hou het alleen netjes en beschaafd ... We willen niet als holbewoners bestempeld worden)

Dear miss Verene,

I am Nancy Seton, a 22 years old from Rotterdam, The Netherlands. I am writing to you in the hope that I can get your sincere attention and in the hope to shed some different light on the opinion you have stated to have formed already, on an ancient tradition we Dutch people celebrate each year. Sinterklaas.

I have to say I was shocked at least to find out the US has started to bend over the discussion that has lighted up more severe this year then any other. It saddens me to see and hear how easily people all around the world are putting a stamp of racism on our heads, without fully knowing the (positive, mind I tell you that) impact this tradition has had on the people living here for over centuries. But then I must also state that I can imagine how weird it must look from the outside world, just how we celebrate this particular tradition. And that is why I want to be patient and send you this letter in a neatly way.

I, and 96% of the Dutch people (shown by statistics all over the country) firmly do not believe this tradition to be racist. On the contrary. I could bombard you with stories, opinions and facts on why this is not the case, but I will just tell you this;
    Every year, halfway through november usually, little children all over the country start getting happy butterflies. Why? Because Sinterklaas is on his way ofcourse!
    If you listen carefully enough when strotting the streets, in whatever corner of our land, there you can hear the lovely, proud and hopeful singing of little children, waiting for Black Pete to show up in the middle of the night, when every living soul in the household is fast asleep, to bring them presents.
    I like to tell you miss, the kids here adore Black Pete. Most of the times a lot more then Sir Sinterklaas himself, who quite frankly scares them sometimes, knowing he knows who is a good child or not!

This figure, Black Pete, who has become the main attention point of global media attention, who joyfully likes to be a childs friend

[ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 15:25 ]

Til hug og blod.

Ik vind het leuk dat je dat wilt proberen!
    Maar ik kan geen extra punten aanwijzen.

^ Lol, grammarnazi's moeten eigenlijk ook verboden worden, aangezien ze mensen die schrijven als kleuters zwaar discrimineren. x]
    Helaas ben ik wel een grammarnazi, maar geen Engelstalige. Ik kan je wel zeggen dat - omdat ik het zelf gevraagd heb - Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet blijft in het Engels.

I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

Aion schreef:

Dear miss Verene,

I am Nancy Seton, a 22 years old from Rotterdam, The Netherlands. I am writing to you in the hope that I can get your sincere attention and in the hope to shed some different light on the opinion you have stated to have formed already, on an ancient tradition we Dutch people celebrate each year. Sinterklaas.

I have to say I was shocked at least to find out the US has started to bend over the discussion that has lighted up more severe this year then any other. It saddens me to see and hear how easily people all around the world are putting a stamp of racism on our heads, without fully knowing the (positive, mind I tell you that) impact this tradition has had on the people living here for over centuries. But then I must also state that I can imagine how weird it must look from the outside world, just how we celebrate this particular tradition. And that is why I want to be patient and send you this letter in a neatly way.

I, and 96% of the Dutch people (shown by statistics all over the country) firmly do not believe this tradition to be racist. On the contrary. I could bombard you with stories, opinions and facts on why this is not the case, but I will just tell you this;
    Every year, halfway through november usually, little children all over the country start getting happy butterflies. Why? Because Sinterklaas is on his way ofcourse!
    If you listen carefully enough when strotting the streets, in whatever corner of our land, there you can hear the lovely, proud and hopeful singing of little children, waiting for Black Pete to show up in the middle of the night, when every living soul in the household is fast asleep, to bring them presents.
    I like to tell you miss, the kids here adore Black Pete. Most of the times a lot more then Sir Sinterklaas himself, who quite frankly scares them sometimes, knowing he knows who is a good child or not!

This figure, Black Pete, who has become the main attention point of global media attention, who joyfully likes to be a childs friend

This is a wonderful idea. If it were me, I would respectfully add the fact that Black Pete is not a black person, he's black because he travels through chimneys. Which makes his skin turn black. It's unhygienic if anything, not racist.

Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

Rosarum schreef:
    ^ Lol, grammarnazi's moeten eigenlijk ook verboden worden, aangezien ze mensen die schrijven als kleuters zwaar discrimineren. x]
    Helaas ben ik wel een grammarnazi, maar geen Engelstalige. Ik kan je wel zeggen dat - omdat ik het zelf gevraagd heb - Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet blijft in het Engels.

Oh and actually, English people do call it Black Pete if they talk about it here. (I know because my sister-in-law's foster mother is Dutch as well, and she always calls it Black Pete in English conversations, as do our friends and family.)

Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

Ik las het deze morgen ook in de krant. Echt zo belachelijk. Wat is er mis met hen? Seriously. -_-

Sidera nostra contrahent solem lunamque

een artikel over de pietitie

Aion schreef:
    Ik wil graag jullie hulp vragen. :3
    Ik ben bezig om mevrouw Verene Shepherd een brief te schrijven, vanuit het oog van de/een Nederlander zelf. Het zou fijn zijn als jullie (niet op een haatdragende manier, dat helpt echt niet) punten aandragen die ik in het bericht kan verwerken, om zo een zo overtuigend mogelijk verslag te maken dat Zwarte Piet een kindervriend is - En niet het slachtoffer van onderdrukkend racisme. Ook zo het erg fijn zijn als een paar Engelse Grammar Nazi's (oei, eigenlijk wel een foute woordkeuze gezien het onderwerp xD) zich willen buigen over het kladje wat ik tot nu toe heb, zodat het ook serieus over komt. :]
    Misschien kunnen we op deze manier een verslag vormen dat we met zoveel mogelijk mensen in kunnen sturen, om zo een statement te maken!

Dit is wat ik tot nu toe heb, leef je uit op hoe het beter kan en verbeter een end weg .... Dan komen we vanzelf vast en zeker bij een geweldige brief uit aan het einde van de rit. (: (Oh en als je liever zelf een mailtje stuurt: verene.shepherd@uwimona.edu.jm - Hou het alleen netjes en beschaafd ... We willen niet als holbewoners bestempeld worden)

Dear miss Verene,

US moet UN zijn.
    US = United States = Verenigde Staten
    UN = United Nations = Verenigde Naties

Het is niet hetzelfde.

To the stars who listen — and the dreams that are answered

Er zijn een paar dingen over deze malootische onzin.
    1. De mensen die dit vinden zijn idioten die het land uit moeten, want dit houd voor ons racisme in.
    2. Dan zou net zo goed de kerstman ook verboden moeten worden wegens kinderarbeid.
    3. Als de vn zich ermee bemoeit Santa Claus is uit Sinterklaas ontstaan, dus nog een reden vanwaar de kerstman dan ook weg moet.
    4. In Suriname komt ook Sinterklaas en hebben ze totaal geen problemen mee.
    5. Sinterklaas is een volksfeest, dus als je er niet mee aan kan doen vind ik dat je net zo goed de regio uit kan(dan heb ik het over Nederland, België en Suriname)
    6. Sinterklaas komt uit Turkije wat vroeger een kolonie van Spanje was.

Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

TheDarkKing schreef:
    Er zijn een paar dingen over deze malootische onzin.
    1. De mensen die dit vinden zijn idioten die het land uit moeten, want dit houd voor ons racisme in.
    2. Dan zou net zo goed de kerstman ook verboden moeten worden wegens kinderarbeid.
    3. Als de vn zich ermee bemoeit Santa Claus is uit Sinterklaas ontstaan, dus nog een reden vanwaar de kerstman dan ook weg moet.
    4. In Suriname komt ook Sinterklaas en hebben ze totaal geen problemen mee.
    5. Sinterklaas is een volksfeest, dus als je er niet mee aan kan doen vind ik dat je net zo goed de regio uit kan(dan heb ik het over Nederland, België en Suriname)
    6. Sinterklaas komt uit Turkije wat vroeger een kolonie van Spanje was.

Ik heb even doorgestreept wat niet verstandig zou zijn om te zeggen, omdat het een beetje te kwaad overkomt en niet verstandig is als je iemand op een zo politiek correct mogelijke manier iets voor wilt leggen. Leuk of niet, je moet je soms naar (enigszins) het comfort niveau van een ander verplaatsen, om een punt duidelijk te kunnen maken. :Y)

Til hug og blod.

Weet je waar ik me ook aan stoor? Als het inderdaad buitenlanders zijn die klagen, vind ik niet dat ze dat recht hebben. Slachtfeest bijvoorbeeld, hoeveel Nederlanders zijn het er daar wel niet mee oneens en toch laten we die mensen en hun feest in waarde, ze krijgen zelfs verdomme vrij :') Ze krijgen vrij op én onze feestdagen én tijdens hun eigen feestdagen.

In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

Ik snap niet dat mensen zich hier zo druk over kunnen maken. Waarom verschijnt dit nu ook al op Quizlet?

She knew the rules so she knew how to break them.

Macklemore schreef:
    Ik snap niet dat mensen zich hier zo druk over kunnen maken. Waarom verschijnt dit nu ook al op Quizlet?

Ohh, dus jij vind het onbelangrijk dat ze zo'n oude traditie willen kapotmaken?