• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Parachutes schreef:
    Jullie zijn nu wel allemaal heel boos enzo, maar in mijn ogen is dit probleem gewoon opgelost als er voortaan ook blanke pieten bij het sinterklaasfeest gaan horen, naast de pieten met een donkere huidskleur.
    Kunnen jullie me vertellen waarom dat zo'n groot probleem zou moeten zijn? Sinterklaas verdwijnt heus niet helemaal hoor, daar geloof ik niets van, het kan op deze manier toch gewoon een beetje 'aangepast' worden?
    Ik kan de gedachtegang van de VN overigens heel goed volgen, maar daar ben ik zo'n beetje de enige in, geloof ik.

    Daar ben ik het dus niet me eens. Want zwarte pieten zijn geen mensen met een "donkere" huidskleur. Het zijn schoorsteen vegers waardoor hun huid zo donker wordt. (You know, roet en shit). Als er dus "witte" pieten mee gaan lopen geef je juist toe dat het racistisch is.

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 23:29 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Father schreef:
    (...)
    Daar ben ik het dus niet me eens. Want zwarte pieten zijn geen mensen met een "donkere" huidskleur. Het zijn schoorsteen vegers waardoor hun huid zo donker wordt. (You know, roet en shit). Als er dus "witte" pieten mee gaan lopen geef je juist toe dat het racistisch is.


    Klopt, maar in de ogen van de kinderen blijven zwarte pieten donkere mensen en die denken echt niet zo ver na over die schoorstenen. Zij zullen niet zo snel het verschil tussen de huiskleur van een zwarte piet weten en de huiskleur van iemand die van nature een donkere huidskleur heeft. Het gaat erom dat ze donker zijn, niet waarom ze donker zijn, want daar denkt een kind van drie niet over na.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Parachutes schreef:
    Jullie zijn nu wel allemaal heel boos enzo, maar in mijn ogen is dit probleem gewoon opgelost als er voortaan ook blanke pieten bij het sinterklaasfeest gaan horen, naast de pieten met een donkere huidskleur.
    Kunnen jullie me vertellen waarom dat zo'n groot probleem zou moeten zijn? Sinterklaas verdwijnt heus niet helemaal hoor, daar geloof ik niets van, het kan op deze manier toch gewoon een beetje 'aangepast' worden?
    Ik kan de gedachtegang van de VN overigens heel goed volgen, maar daar ben ik zo'n beetje de enige in, geloof ik.


    Ja en laten we het paard van het paard van Sinterklaas ook maar een beige paard laten zijn want anders gaan er ook mensen klagen. Het gaat erom dat een zwarte piet niet racistisch is en ook nooit geweest is. Waarom zouden er ook blanke pieten bij het Sinterklaasfeest moeten horen? Het is prima zoals het is. Met blanke pieten erbij maak je onderscheid tussen zwarte en witte mensen.


    Physics is awesome

    Parachutes schreef:
    Jullie zijn nu wel allemaal heel boos enzo, maar in mijn ogen is dit probleem gewoon opgelost als er voortaan ook blanke pieten bij het sinterklaasfeest gaan horen, naast de pieten met een donkere huidskleur.
    Kunnen jullie me vertellen waarom dat zo'n groot probleem zou moeten zijn? Sinterklaas verdwijnt heus niet helemaal hoor, daar geloof ik niets van, het kan op deze manier toch gewoon een beetje 'aangepast' worden?
    Ik kan de gedachtegang van de VN overigens heel goed volgen, maar daar ben ik zo'n beetje de enige in, geloof ik.

    Zowel zwarte áls blanke pieten lijkt mij best een goed idee. :Y) Gulden middenweg.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Parachutes schreef:
    (...)

    Klopt, maar in de ogen van de kinderen blijven zwarte pieten donkere mensen en die denken echt niet zo ver na over die schoorstenen. Zij zullen niet zo snel het verschil tussen de huiskleur van een zwarte piet weten en de huiskleur van iemand die van nature een donkere huidskleur heeft. Het gaat erom dat ze donker zijn, niet waarom ze donker zijn, want daar denkt een kind van drie niet over na.


    En jij denkt echt dat ik een kind van drie denkt dat als hij/zij een donker iemand ziet dan meteen aan zwarte piet denkt of omgekeerd. Een kind van drie denkt ook niet over racisme of discriminatie na want die weet nog niet wat het is. Voor zo'n kind is iedereen gelijk en die maakt er echt geen probleem van dat de zwarte piet zwart is. Daar denkt ie namelijk niet over na want voor hem of haar is het gewoon zo.


    Physics is awesome

    Parachutes schreef:
    (...)

    Klopt, maar in de ogen van de kinderen blijven zwarte pieten donkere mensen en die denken echt niet zo ver na over die schoorstenen. Zij zullen niet zo snel het verschil tussen de huiskleur van een zwarte piet weten en de huiskleur van iemand die van nature een donkere huidskleur heeft. Het gaat erom dat ze donker zijn, niet waarom ze donker zijn, want daar denkt een kind van drie niet over na.

    Een kind let niet eens op huidskleur...


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Blutbad schreef:
    (...)

    Ja en laten we het paard van het paard van Sinterklaas ook maar een beige paard laten zijn want anders gaan er ook mensen klagen. Het gaat erom dat een zwarte piet niet racistisch is en ook nooit geweest is. Waarom zouden er ook blanke pieten bij het Sinterklaasfeest moeten horen? Het is prima zoals het is. Met blanke pieten erbij maak je onderscheid tussen zwarte en witte mensen.


    Het gaat om de kinderen. Zij weten echt niet wat het begrip 'racisme' inhoudt. Het gaat erom dat zij doordat de pieten donker zijn (en de reden daarvan doet er niet toe, want jonge kinderen denken daar niet over na) een donkere huiskleur zouden kunnen gaan verbinden aan een persoon die een knecht is en werkt voor de man met de witte huiskleur.
    Zwarte piet is misschien niet racistisch, maar het zou, onbewust, tot racistische ideeën kunnen leiden.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Father schreef:
    (...)
    Een kind let niet eens op huidskleur...


    Ik denk van wel.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Parachutes schreef:
    (...)

    Ik denk van wel.


    Als ze er wel opletten, wat is er dan slecht aan? Ze zien dan dat "zwarte" mensen niet allemaal slecht zijn.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Parachutes schreef:
    (...)

    Het gaat om de kinderen. Zij weten echt niet wat het begrip 'racisme' inhoudt. Het gaat erom dat zij doordat de pieten donker zijn (en de reden daarvan doet er niet toe, want jonge kinderen denken daar niet over na) een donkere huiskleur zouden kunnen gaan verbinden aan een persoon die een knecht is en werkt voor de man met de witte huiskleur.
    Zwarte piet is misschien niet racistisch, maar het zou, onbewust, tot racistische ideeën kunnen leiden.


    En een kind denkt daar ook echt over na. Over dat een iemand met een donkere huidskleur misschien wel de knecht is van degene met een witte huidskleur. Weet niet of jij met kinderen hebt gewerkt, bij kinderen van stage hebt gelopen die nog in Sinterklaas geloven maar zo ja, heb je dan niet gemerkt dat kinderen die link echt niet leggen? Kinderen maken geen onderscheid tussen mensen op basis van huidskleur tot op een bepaalde leeftijd, alleen tussen jongens en meisjes.


    Physics is awesome

    Parachutes schreef:
    (...)

    Ik denk van wel.

    Ik weet wel zeker van niet. Rasicme wordt je als kind geleerd. Je bent van nature niet racisitsch, want dat zou wel heel makkelijk zijn. Kinderen zien toch ook niet dat Sinterklaas hun vader is als hij zich verkleed?


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik ben het met Blutbad eens. Toen ik klein was en nog in Sinterklaas geloofde, kon het mij echt niets schelen dat Zwarte Piet zwart was, zolang hij me maar niet sloeg met de roe en meenam naar Spanje, was het goed voor mij. Ik heb Zwarte Piet(en) ook nooit echt als zwarte slaaf/slaven van een blanke man gezien, meer als ... nah, ik weet het niet. Maar nooit heb ik de link met racisme gelegd, totdat de VN erover begon te zeiken.

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 23:52 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    @Smoak daar gaat het niet om. Het gaat erom dat kinderen mensen met een donkere huiskleur kunnen gaan zien als een knecht, minder dan de witte man, sinterklaas.

    @Blutbad wat maakt dat je denkt dat kinderen geen onderscheidt maken tussen huiskleur? Want daar ben ik dan echt benieuwd naar, puur omdat ik denk dat ze dat wel doen.

    Bovendien probeer ik nu alleen de standpunten van de VN te verduidelijken en de reden waarom deze discussie er is. Ik zeg niet dat ik het er overal mee eens ben, wel dat ik de standpunten van de VN kan volgen en het op bepaalde punten met ze eens ben, hoewel ik er niet zo extreem over denk als zij. Misschien heeft zwarte piet als gevolg dat kinderen onbewust racistische denkbeelden ontwikkelen, misschien ook niet. Ik vind dat ze dat eerst maar eens moeten onderzoeken voor ze allemaal dingen gaan roepen.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Waarom zouden kinderen mensen met een donkere huidskleur gaan zien als knecht? Ik heb dat nooit gehad, ik denk zowat niemand, waarom zou het nu wel ineens gebeuren?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Father schreef:
    (...)
    Ik weet wel zeker van niet. Rasicme wordt je als kind geleerd. Je bent van nature niet racisitsch, want dat zou wel heel makkelijk zijn. Kinderen zien toch ook niet dat Sinterklaas hun vader is als hij zich verkleed?


    Natuurlijk ben je niet van nature racistisch, maar dat is iets anders dan het verschil tussen huidskleuren zien. Ik bedoel puur dat kinderen het zien dat de ene persoon bruin is en de andere wit, snap je? En omdat ze dat kunnen zien, en omdat het sinterklaasfeest bepaalde posities toekent aan bepaalde huiskleuren, kan dat ertoe leiden dat het kind denkt dat die functies als het ware bij die huidskleur horen. En dat kan racisme tot gevolg hebben, maar lang niet altijd.
    Eigenlijk is het precies wat je net zegt: racisme word je aangeleerd. En de VN denkt dat het o.a. door het sinterklaasfeest wordt aangeleerd.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)