• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    ik vind dit echt bullshit. Verder heb ik als kind (toen ik nog in sinterklaas en zwarte pieten geloofde) ook nooit enig idee gehad dat de zwarte pieten bijvoorbeeld de 'slaven' van sinterklaas zouden zijn of dat het op enige manier racistisch was. ze waren juist degene die jou cadeautjes brachten en speelden een belangrijke rol. Verder heb ik ook altijd meegekregen dat ze zwarte pieten waren omdat ze altijd via de schoorsteen je huis binnenkwamen en het roet van de schoorsteen zorgde voor het zwart..


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Ik had hier zoveel tekst staan, maar ik ben echt zo boos... het heeft toch geen zin om iets te posten. We zouden gewoon moeten demonteren ofzo..


    ©1998

    Ik vind het nergens opslaan. We kunnen kerst nu ook wel gaan verbieden want, ja de elfen hebben grote oren.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.



    Die zag ik op facebook en vond het best wel grappig eigenlijk. :')
    Alleen als we echt zo zouden beginnen, zou alles binnenkort verboden moeten worden.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat bericht is nep van de Telegraaf. Echter, dit is wel echt:

    VN-onderzoeker pleit voor afschaffen Sinterklaasfeest
    Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet vindt dat Nederland het Sinterklaasfeest moet afschaffen.

    Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties, zegt dat dinsdag bij het tv-programma EenVandaag.

    ''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''


    "En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.


    Volgens mij heeft ze niet door dat de Kerstman afstamt van het Sinterklaasfeest en net zo'n slavendrijver is als Sinterklaas als je er goed naar kijkt :'D
    Bron

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 19:29 ]


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Plenilunium schreef:
    Dat bericht is nep van de Telegraaf. Echter, dit is wel echt:
    (...)

    Volgens mij heeft ze niet door dat de Kerstman afstamt van het Sinterklaasfeest en net zo'n slavendrijver is als Sinterklaas als je er goed naar kijkt :'D
    Bron

    volgens mij komt de kerstman komt oorspronkelijk ook uit Nederland.
    Nederlanders, die naar Amerika emigreerde, hebben sinterklaar meegenomen en zo is het balletje gaan rollen.
    Daarbij heeft de kerstman heeft nooit een historie, zoals Sinterklaas dat heeft en is zijn uiterlijk bedacht door coca-cola.
    Hoe nep wil je het hebben.

    maar ik vind niet dat je het kunt vergelijken. De kerstman heeft hiet helemaal geen betekenis. ook niet voor kinderen. In tegenstelling tot sinterklaas.

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 19:38 ]


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    O - oh, als ze Kerstmis ook nog eens af zullen schaffen of daarnaar gaan kijken, dan wordt ik al helemaal rebels.

    @ Styles: Ik zou het even bij schroeven, als ik jou was. Check your facts.
    De Kerstman komt trouwens niet oorspronkelijk uit Nederland.

    Veel mensen denken dat de in rood en wit geklede kerstman een bedenksel is dat ooit door Coca Cola bedacht werd als reclame-instrument. Dat klopt niet.

    Santa Claus, afgeleid van onze Sinterklaas, evolueerde in de negentiende eeuw in de Verenigde Staten tot de figuur zoals we die tegenwoordig kennen.
    Coca Cola heeft wel heel erg bijgedragen aan de beeldvorming rond de kerstman, maar de kerstman als 'icoon', zoals Coca Cola dat met graagte gebruikt, bestaat dus al veel langer.
    Door het gebruik van de kerstman in haar advertenties, is ten onrechte het beeld ontstaan dat Coca Cola het hele image van de kerstman bedacht heeft. Coca Cola liet illustrator Haddon Sundblom in de jaren dertig een reclamecampagne tekenen met een cola drinkende kerstman. Die campagne bleek zo succesvol dat de sfeer en de stijl uit die campagne nog steeds gebruikt worden.

    "Kerstmis (veelal zo aangeduid door katholieken), kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) of het geboortefeest van de Heer is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.
    Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus-Christus gevierd. De evangeliën van Lucas en Matteüs beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lucas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem."

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 19:45 ]


    †

    Megaera schreef:
    O - oh, als ze Kerstmis ook nog eens af zullen schaffen of daarnaar gaan kijken, dan wordt ik al helemaal rebels.
    tam tam tam ik doe mee ^^


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Dan kunnen wij ook een klachtbrief indienen dat hun feesten afgeschaft moeten worden, want ja, het racistisch tegenover ons omdat ehh.. *bedenkt bullshit reden* omdat zij meer vrij krijgen door die feesten. :}


    Don't walk. Run, you sheep, run.



    Ook op Facebook.
    Stiekem kijk ik er nog met plezier naar. (nerd)


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Malafide schreef:
    Dan kunnen wij ook een klachtbrief indienen dat hun feesten afgeschaft moeten worden, want ja, het racistisch tegenover ons omdat ehh.. *bedenkt bullshit reden* omdat zij meer vrij krijgen door die feesten. :}

    Daar staat weer tegenover dat zij véél minder vakanties hebben. Mijn zus én mijn broer zijn in de VS geweest voor hun werk en het is daar héél anders qua vakanties. Veel meer vrije 'bullshit'dagen, maar wel geen flierefluiterige vakanties zoals de 'voorjaars'- en 'najaars'vakantie. In tegenstelling tot ons, hebben zij véél minder vrij, eigenlijk.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik kan er zo ontzettend kwaad om worden, he. Zo kan je álles wel gaan afkraken. Moorkoppen, blanke vla, Jodenkoeken. Seriously, guys, get over it! Nederland was één van de eerste landen TER WERELD die de slavernij afschafte! En dan denken ze dat we in deze tijd, de 21e eeuw, nog doodleuk een feest gaan geven? Het is verdomme een kinderfeest. Kinderen boven de negen jaar geloven er al niet meer in. Ik heb in mijn zeventien jaar nog nóóit de link gelegd tussen zwarte Piet, slavernij, racisme en dat soort dingen. Like, what the fuck. Waarschijnlijk de rest van Nederland ook niet - op een paar vreemde mensen na dan - tot ze hierover begonnen te zeiken. Ga wat anders doen met je leven, in plaats van je zure zult over de wereld te verspreiden, over een onderwerp waarvan je niks weet (dit even aan de buitenlanders..). Echt, zij zien toch ook wel dat de pieten niet geboeid lopen, niet met zo'n kogel aan hun been, ze lopen niet met hun tong op hun knieën van de uitputting. Nee, ze lachen, zingen, dansen, springen, maken kinderen vrolijk door ze drie pepernoten in hun handen te duwen. Niks meer, niks minder. Ze zijn niet 'minderwaardig' aan Sinterklaas. De Sint is gewoon een oude man die al z'n leven lang ter paard heen en terug komt. En nogmaals... ze komen niet uit Afrika! Ze komen uit Spanje, Turkije of welk land dan ook. Ooit daar een superzwarte neger zien rondlopen? Behalve als ze geëmigreerd of zo zijn, natuurlijk.
    Ik zag net op het nieuws de reactie van een man, en ik was het roerend met hem eens: 'Het is een kinderfeest, en daar moeten de volwassenen zich niet mee bemoeien.' Get over it.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Megaera schreef:
    O - oh, als ze Kerstmis ook nog eens af zullen schaffen of daarnaar gaan kijken, dan wordt ik al helemaal rebels.

    @ Styles: Ik zou het even bij schroeven, als ik jou was. Check your facts.
    De Kerstman komt trouwens niet oorspronkelijk uit Nederland.

    Veel mensen denken dat de in rood en wit geklede kerstman een bedenksel is dat ooit door Coca Cola bedacht werd als reclame-instrument. Dat klopt niet.

    Santa Claus, afgeleid van onze Sinterklaas, evolueerde in de negentiende eeuw in de Verenigde Staten tot de figuur zoals we die tegenwoordig kennen.
    Coca Cola heeft wel heel erg bijgedragen aan de beeldvorming rond de kerstman, maar de kerstman als 'icoon', zoals Coca Cola dat met graagte gebruikt, bestaat dus al veel langer.
    Door het gebruik van de kerstman in haar advertenties, is ten onrechte het beeld ontstaan dat Coca Cola het hele image van de kerstman bedacht heeft. Coca Cola liet illustrator Haddon Sundblom in de jaren dertig een reclamecampagne tekenen met een cola drinkende kerstman. Die campagne bleek zo succesvol dat de sfeer en de stijl uit die campagne nog steeds gebruikt worden.

    "Kerstmis (veelal zo aangeduid door katholieken), kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) of het geboortefeest van de Heer is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.
    Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus-Christus gevierd. De evangeliën van Lucas en Matteüs beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lucas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem."


    ik zeg toch ook volgens mij. ik heb nooit met feiten staan slingeren.
    en als je zelf zeg -afgeleid, van onze sinterklaas- zit ik er toch niet ver naast..
    ik weet niet precies hoe het zit en dat heb ik ook nooit gezegd.

    en dat is toch wat ik zei over het uiterlijk van de kerstman. door coca-cola heeft hij dat leuke rode pakje aangekregen.
    en dan hoef je me echt niet te gaan wat kerstmis inhoud, want daar gaat het niet over en zo achterlijk ben ik ook weer niet.

    dus ik snap niet zo goed waar je me van beschuldigd..


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Styles schreef:
    (...)

    ik zeg toch ook volgens mij. ik heb nooit met feiten staan slingeren.
    en als je zelf zeg -afgeleid, van onze sinterklaas- zit ik er toch niet ver naast..
    ik weet niet precies hoe het zit en dat heb ik ook nooit gezegd.

    en dat is toch wat ik zei over het uiterlijk van de kerstman. door coca-cola heeft hij dat leuke rode pakje aangekregen.
    en dan hoef je me echt niet te gaan wat kerstmis inhoud, want daar gaat het niet over en zo achterlijk ben ik ook weer niet.

    dus ik snap niet zo goed waar je me van beschuldigd..

    Chill dude. Jij begon erover, ik wijs je er enkel even op. Het gaat hier over Sinterklaas en jij begint opeens over Kerstmis.
    Jij zei: "De kerstman heeft hier helemaal geen betekenis, ook niet voor kinderen." En daar zit je, voor mij in elk geval, fout, aangezien ik veel mensen ken die gewoonweg Kerstmis vieren. Het heeft dus wel degelijk betekenis.

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 20:11 ]


    †

    Megaera schreef:
    (...)
    Chill dude. Jij begon erover, ik wijs je er enkel even op. Het gaat hier over Sinterklaas en jij begint opeens over Kerstmis.
    Jij zei: "De kerstman heeft hier helemaal geen betekenis, ook niet voor kinderen." En daar zit je, voor mij in elk geval, fout, aangezien ik veel mensen ken die gewoonweg Kerstmis vieren. Het heeft dus wel degelijk betekenis.


    Ik denk dat ze het eerder had over de persoon die zich ''De Kerstman'' noemt, in plaats van het kerstfeest, wat draait om de geboorte van Jezus.


    ''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''