• De stelling van deze week luidt:
    Mensen geloven in een hiernamaals omdat ze bang zijn van de gedachte dat het leven stopt na de dood.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Imagined schreef:
    (...)

    Uhu klopt, hij zegt dat het in zijn ogen allemaal hetzelfde is. Dat kan hij zo zien, maar ik zeg dat het niet hetzelfde ís. (:

    Uhm, volgens mij is hiernamaals gewoon het brede woord voor al het mogelijke dat gebeurt als je dood gaat (wat de mensheid allemaal verzonnen heeft), dus reïncarnatie valt daar gewoon onder. Niet echt nodig dus om te bekijken of het hetzelfde is of niet.. denk ik.


    You are beautiful, you are love.

    Ik weet niet wat ik ervan moet vinden..
    Ik geloof wel in een leven na de dood, de hemel of de hel (christelijk)

    Ik denk vroeger misschien wel, maar tegenwoordig niet meer. Ik sta er eigenlijk niet echt bij stil en geloof er zelf niet in.


    Take risks and conquer your fears.

    Imagined schreef:
    Oneens, dit is niet per sé zo. Er kunnen heel veel verschillemde redenen zijn voor het geloof in het hiernamaals. Zo kan het zijn dat ze een zwaar leven nu hebben en alleen maar hopen dat het daar beter zal zijn. Het hoeft dus niet per sé om angst te gaan, de reden zou ook verlangen kunnen zijn. Zoals Square al zei; Ik vind niet dat je de stelling als een algemeen geldende regel kunt neerzetten.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Donaghy schreef:
    Oneens.
    Ik geloof in het hiernamaals, niet omdat ik bang ben voor de dood, maar omdat ik denk dat iets ingewikkelds als het leven niet zomaar ineens op kan houden.
    Voor sommige mensen kan dit wel een troost zijn, maar dat is echt niet voor iedereen zo.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Oneens.


    Let's always be stupid! Forever! :3

    Oneens..

    dat zou best kunnen, maar ik denk dat ze niet echt bang zijn, maar vooral opzoek zijn naar een excuus. Of omdat ze gewoon denken dat dat de waarheid is, ook al zullen we het niet weten tot er iemand opstaat uit de dood en het ons vertelt. Nooit dus.


    Stars can't shine without darkness.

    [stelling] Mensen geloven in een hiernamaals omdat ze bang zijn van de gedachte dat het leven stopt na de dood.

    Dat kan, maar er kunnen ook veel meer, en andere redenen zijn. Ik denk niet dat veel mensen zullen erkennen, dat ze om deze reden in een hiernamaals geloven. En dat hoeft ook niet, want het gaat om wat die persoon fijn vindt. En het ligt ook aan de cultuur, de gebruiken in de familie, en hoe mensen in de omgeving er tegenover staan. Door die factoren kan het zijn dat ze dat ook geloven, en misschien ergens ver weg omdat ze bang zijn, maar veel meer omdat ze dat toegewezen krijgen door hun gebruiken. Want zowel in het ene geloof , als in het andere , is er wel íets na de dood. En als atheist, geloof je dan niet in een hiernamaals omdat je niet bang met dat het leven stopt na de dood? Ik denk het niet , ik denk dat het te maken heeft met je religie, of met wat jij als waarheid of houvast beschouwd. Als dat geen religie is, en je ook niet in een hiernamaals gelooft, betekent dat niet gelijk dat je niet bang bent. Want ik denk dat iedereen dat zich wel eens afvraagt, wat er na dit leven is. En elk mens heeft daar weer zijn eigen, religie en cultuurgebonden antwoord op.

    Ik geloof wel dat er iets is, al is het maar dat je 'spark of life' voortleeft in je kinderen, je familie en je vrienden .


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Oneens


    nothing is true, everything is permitted.

    Imagined schreef:
    Oneens, dit is niet per sé zo. Er kunnen heel veel verschillemde redenen zijn voor het geloof in het hiernamaals. Zo kan het zijn dat ze een zwaar leven nu hebben en alleen maar hopen dat het daar beter zal zijn. Het hoeft dus niet per sé om angst te gaan, de reden zou ook verlangen kunnen zijn. Zoals Square al zei; Ik vind niet dat je de stelling als een algemeen geldende regel kunt neerzetten.

    Ik weet niet of ik in een hemel of een hel geloof. Ik denk wel dat er 'iets' is na de dood. Een andere dimensie of wereld. Maar of daar goed en kwaad gescheiden wordt zoals in hemel en hel weet ik zo gauw nog niet

    Ik denk dat de stelling er zeker invloed op heeft. De dood is onzeker, en dat wekt bij heel veel mensen (veel) angst op. Logisch wel, vind ik. Ik weet dit niet zeker, maar ik denk dat veel mensen zich 'vastklampen' aan een geloof of een gedachte dat er leven na de dood is, zodat ze zich minder bang voelen. Zodat ze minder tegen de dood op zien. Maar goed, er zijn zoveel verschillende mensen. De één geloofd dat er inderdaad iets is na de dood, de ander vind dat onzin en weer een ander vind dat taboe. Een discussie over de dood is een onbegonnen discussie (in het algemeen, ik doel niet op deze stelling), want iedereen denkt er anders over.

    Ik zelf ben bang voor de dood als ik er over nadenk, simpelweg omdat niets zeker is. Ik ben niet heel de dag bang, en ik loop ook niet heel de dag rond met het idee dat áls ik doodga, wat er dan wel of niet zou zijn. Gelukkig maar, denk ik. Ik denk namelijk dat ik gek zou worden.


    Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.