• BNN verricht Het grote racisme experiment, naar voorbeeld van de Amerikaanse lerares Jane Elliott. De dag na de moord op Martin Luther King verdeelde zij de klas in blauw- en bruinogige kinderen. Wat doet dat met de groep?

    Elliott vertelde haar leerlingen dat kinderen met blauwe ogen beter en slimmer waren dan hun leeftijdsgenoten met bruine kijkers. Ze mochten voor in het lokaal zitten en kregen langer pauze, terwijl de bruinogigen werden achtergesteld.

    Superieur
    De voorgetrokken kinderen begonnen zich superieur te gedragen. Na het weekend zei juf Elliott opeens dat ze zich vergist had. Ze draaide de rollen om. Dat leidde tot een opmerkelijke reactie. BNN herhaalt dit experiment met een groep nietsvermoedende jongeren. Achter de schermen kijkt Sophie Hilbrand mee met twee deskundigen.

    In opstand?
    Zit racisme in ons allemaal? En hoe komt het dat dit fenomeen altijd weer de kop opsteekt? Deze vragen probeert het experiment te beantwoorden. Het is spannend om te zien hoe beide groepen op de opmerkelijke scheiding reageren. Zien de achtergestelde jongeren het proces lijdzaam aan of komen zij in opstand? En hoe snel grijpt de andere groep de macht?

    In de armen
    Het originele experiment van Jane Elliott kreeg een happy end. De bruinogigen hadden meegemaakt hoe het is om onderdrukt te worden. Toen zij zelf de bevoorrechte postitie kregen, vonden zij het niet nodig om de andere groep arrogant en gemeen te benaderen. Aan het eind van de dag viel iedereen elkaar in de armen, en juf Elliott werd beroemd.

    Zender:
    Nederland 3
    Datum:
    7 november 2013 (vanavond(
    Uitzendtijd:
    21:00 - 22:30 uur


    Lijkt me interessant. Wie gaat kijken? (:

    [ bericht aangepast op 7 nov 2013 - 16:18 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Guitarros schreef:
    Misschien neem ik ook wel even een kijkje.

    + Interessant!


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb het opgenomen. Ik ga het morgen terugkijken. :Y)
    Ben benieuwd.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Het leek me interessant. Pap ging het kijken. Maar ik vond Robinson toch wel een heel klein beetje veel belangrijker, dus ben ik naar boven gegaan omdat te kijken x].


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ik vond het zeer indrukwekkend en ik hoop dat mijn racistische trekjes wat in de grond worden geboord, want niemand verdient het om op neergekeken te worden. Het zijn allemaal mensen, alleen dan met een ander uiterlijk. Pffft, ik vond het heftig.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Heb net gekeken. Indrukwekkend zeg, het maakte me echt bewust van hoe mensen naar elkaar kunnen kijken en hoe makkelijk het voor ons is om te oordelen.. Heftig!


    You are beautiful, you are love.