• De stelling van deze week luidt:
    Priesters zouden moeten mogen trouwen en niet verplicht zijn celibatair te leven.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Mee eens. Simpelweg omdat het hypocriet is, en het één van de meest belangrijke "regels" van het geloof meteen ondermijnt: gaat heen en vermenigvuldigd u. Iedereen die het geloof aanhangt moet zoveel mogelijk kinderen krijgen, en de priesters mogen dat niet?
    Het geeft een slecht voorbeeld en brengt mensen in verwarring over wat ze moeten doen.


    For those I love, I will sacrifice

    Eens, maar zo is dat niet volgens hun geloof. Ze kiezen er zelf voor dus we valt niet veel aan te doen ;)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    We hebben gemerkt dat er dingen fout lopen met ongetrouwde mannen met relatief veel macht, dus misschien zouden er minder schandaaltjes zijn mochten ze mogen trouwen.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Dit is, like I said, nog maar het minste. De kerk is naar eigen zeggen "vernieuwend". Dus waarom dit, waarom mogen vrouwen geen pastoor worden, en waarom nog o zo veel andere dingen?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Jaimes schreef:
    Ik ben het oneens met de stelling, omdat ze zelf de keuze maken om priester te willen worden. Daarbij komt ook dat het te afstamt van de regel dat het op deze manier het priester-zijn niet kan worden overgedragen aan een eventuele zoon die geboren zou worden (als ik het me goed herinner). Het hoort bij het priester-zijn en ik vind dat het zo moet blijven.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    CatchADreamx schreef:
    Eens, in het protestantse geloof is dit al veel langer zo en ik vind dat Christelijke priesters dit ook zouden mogen.
    Gaat het geloof in God zogezegt niet over 'houden van elkaar'?
    Daarbij zou veel kindermisbruik hiermee voorkomen kunnen worden. (hoewel eens een verachterlijke, vieze pedo, altijd een pedo)


    Protestantisme is ook christelijk.
    Ik vind dat de keuze aan deze priesters zelf is - ik wil dit niet voor hum gaan bepalen. Als zij het fijner vinden om celibatair te leven ivb hun geloof, is dat prima. Willen ze graag trouwen, hou ik ze niet tegen.


    Intersectional feminist

    Sowieso vindt ik eigenlijk dat niet christelijke mensen niet heel veel te zeggen hebben over sommige christelijke gebruiken. Nou ja, als in, ik vind niet dat ze het mogen verbieden of zo als ze er zelf geen verstand van hebben.


    Intersectional feminist

    Square schreef:
    Eens. Het is een ouderwetse regel waarvoor ik geen enkel argument zou kunnen verzinnen dat in onze tijd nog echt steekhoudend is. Het is ook volkomen onwaar dat priesters al sinds het ontstaan van het geloof celibatair moesten zijn, wat iets is dat veel mensen roepen als argument tegen een stelling als deze. Pas ergens in de elfde eeuw was er een paus die verzon dat priesters geen vrouw mochten hebben, en daarna is de geschiedenis herschreven zodat het lijkt alsof het altijd al zo was, want daar is het Christendom nou eenmaal erg goed in. Als ze het één keer konden veranderen, kunnen ze dat best nog eens.

    En ik ben echt niet tegen het geloof, maar het is wel belangrijk om realistisch te zijn. Als de kerk ook maar enige kans wil maken om de komende eeuw te doorstaan, zullen ze echt moeten gaan moderniseren. Dat priesters niet mogen trouwen is een van die achterhaalde regels die geen werkelijk nut hebben en mensen juist afschrikken.

    +
    Idylle schreef:
    Mee eens. Simpelweg omdat het hypocriet is, en het één van de meest belangrijke "regels" van het geloof meteen ondermijnt: gaat heen en vermenigvuldigd u. Iedereen die het geloof aanhangt moet zoveel mogelijk kinderen krijgen, en de priesters mogen dat niet?
    Het geeft een slecht voorbeeld en brengt mensen in verwarring over wat ze moeten doen.


    Hamartia

    Joh, die mannen kiezen er zelf voor hoor :Y) En trouwens, laten we dan maar meteen alle tradities omgooien als we dat gaan veranderen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik kan nu wel zeggen dat ik het er mee eens ben, maar wat vinden de priesters zelf? Het is veel belangrijker om daar naar te kijken, ik vind dat ik er niets over te zeggen heb.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Eens. In de Bijbel zijn er zelfs priesters die getrouwd waren en kinderen hadden (zoals Eli uit Samuel). Waarom zou dat nu niet meer mogen. En daarnaast, in de stelling staat ook "mogen", dus als het celibataire gedoe afgeschaft wordt, kunnen ze er ook nog voor kiezen om vrijgezel te blijven.

    Jaimes schreef:

    Ik ben het oneens met de stelling, omdat ze zelf de keuze maken om priester te willen worden. Daarbij komt ook dat het te afstamt van de regel dat het op deze manier het priester-zijn niet kan worden overgedragen aan een eventuele zoon die geboren zou worden (als ik het me goed herinner). Het hoort bij het priester-zijn en ik vind dat het zo moet blijven.


    Dat onderstreepte hoorde bij een maatschappij van vroeger, waar de kinderen de ambacht van de ouders overnamen. Nu komt dat veel minder voor, dus kan een priester rustig kinderen krijgen, zonder dat ze gelijk in de rij staan om hem op te volgen.

    Ik begrijp niet waarom iemand het hier mee eens is. xD
    Als zij liever alleen willen blijven zodat ze al hun aandacht op God kunnen richten dan is dat toch prima? Waarom zouden wij afbreuk doen aan een religie waar een ander voor leeft? Als ze het woord van God willen verkondigen én willen trouwen zijn er toch nog honderd andere christelijke stromingen waarbij ze zich kunnen aansluiten?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vuelie schreef:
    Hé, mijn stelling!

    Eens.
    Natuurlijk kiezen ze er zelf voor om zo te leven, maar ik kan me voorstellen dat ze het waarschijnlijk ook liever anders zouden willen. Iedereen - of tenminste, bijna iedereen - heeft liefde nodig. Ik vind het onzinnig dat men dat van hen afpakt omdat ze "al met God zijn getrouwd". Bovendien zou het misschien wel kunnen helpen tegen de pedofilie in de kerk, al zijn er natuurlijk altijd mensen bij wie dat niet zal helpen. Dat wil overigens niet zeggen dat iedere priester meteen een pedofiel is.


    Ja , vind ik ook!
    En bovendien, heleboel zondes van vroeger, scheiden bijvoorbeeld, zijn nu acceptabel geworden. Waarom dit dan niet? Iedereen mag voor zichzelf beslissen, en ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn om te trouwen, ook, of misschien wel juist, als je priester bent.


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Meliuscule schreef:
    (...)

    Ja , vind ik ook!
    En bovendien, heleboel zondes van vroeger, scheiden bijvoorbeeld, zijn nu acceptabel geworden. Waarom dit dan niet? Iedereen mag voor zichzelf beslissen, en ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn om te trouwen, ook, of misschien wel juist, als je priester bent.


    Word dan gewoon dominee in plaats van priester.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Taiteilijan schreef:
    Nou ja, weet je. We leven in de eenentwintigste eeuw. Zo'n regel in de Bijbel of in het Katholieke geloof is eigenlijk al zo oud dat het weinig toepassing meer heeft op een samenleving van honderden jaren later. Ik denk dat het wel moet kunnen, maar zoals Jaimes ook zegt: je kiest er wel zelf voor om priester te worden.


    Quiet the mind, and the soul will speak.