• Hoi mede-quizletters

    Ik heb een vraagje wie heeft de beste tips om in slaap te vallen?
    Rond een uur of 10 's avonds sluit ik mijn computer af en kruip mijn bedje in om vervolgens een half uurtje te lezen, daarna ga ik proberen echt in slaap te vallen en meestal lukt dat niet tot een uurtje of 3. Dan ben ik of aan het piekeren of gewoon voor me uit aan het staren (niet dat ik zo veel kan zien in het donker). Als ik dan in slaap val heb ik vaak nachtmerries en anders dan slaap ik telkens een kwartiertje heel onrustig en dat word ik weer wakker. Eigenlijk hoor ik elke dag om 6 uur mijn bed uit te gaan (op doordeweekse dagen) maar van de afgelopen 13 is dat 5 keer gelukt. Alle andere dagen kruip ik om een uurtje of 1 in de middag mijn bed uit en dan nog ben ik dood, maar dan ook doodmoe.
    Ik heb op het moment well veel stress en ik heb pfeiffer, maar dat heb ik al langer en door de pfeiffer werd ik wel moe, maar in slaap vallen was nooit een probleem. Ik heb een jaar geleden ofzo wel al slaap problemen gehad en na een week echt niet geslapen te hebben ben ik met mijn moeder bij de dokter geweest voor slaappillen, maar dat wil ik nu nog niet doen om twee redenen:
    1. Het was toen erger, ik viel toen gewoon NIET in slaap, nu wel alleen heel langzaam en slecht. Dus het was veel erger, bovendien kreeg ik last van halicunaties...
    2. Dan maakt mijn moeder zich zorgen over mij en dat kan ik haar op dit moment niet aan doen omdat ze even voor zichzelf moet zorgen. De reden waarvoor is trouwens ook een van mijn grooste redenen dat ik onder de stres zit

    Dus iemand andere ideeën?
    Schaapjes tellen en thee werken niet trouwens (Na 4391 -ik overdrijf- schaapjes had ik het op gegeven)


    It's very important for you to believe that you are the one

    Valeriaanthee :)


    nothing is true, everything is permitted.

    Er zitten zeker veel nuttige tips tussen die ik uit ga proberen :) En als niks werkt dan ga ik alsnog bij de dokter langs en ik zal in dat geval die Melatonine pilletjes in gedachte houden

    verder moet ik wel zeggen dat ik deze 2 niet ga proberen (zeker die tweede), maar ze me in elk geval wel een lachaanval gaven

    Thenn schreef:
    ^ Of kijk een kijk en luistertoets Engels, dan lig je ook zo te pitten.


    LeIouch schreef:
    Chloroform kan miss helpen? Xd


    It's very important for you to believe that you are the one

    Ik heb ook heel lang Melatonine pillen gebruikt en ik moet heel eerlijk zijn met dat ze niet heel goed bij mij werken, maar ik denk dat dat zo bij iedereen anders is. Misschien kun je voor het slapen gaan even gaan sporten of iets waardoor je moe raakt en je sneller in slaap valt? Ook niet stressen of nadenken over dingen voor het slapen gaan en rustige muziek luisteren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Warme melk met honing. Ik vermoed dat je inslaapprobleem ligt aan het piekeren voor je in slaap valt. Daar heb ik ook veel last van. Het helpt om zachte muziek op te zetten en met de lyrics mee te denken. Dan denk je niet aan problemen en val je sneller in slaap.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Kijk uit met het eten van aardappelen en rijst, sommige mensen kunnen hier blijkbaar niet helemaal goed tegen en vallen minder snel in slaap. Kijk ook naar wat je zelf fijner vindt, soms is het fijn om voor het slapen te gaan douchen, maar er zijn ook veel mensen die dat juist liever niet doen.
    Zorg ervoor dat het echt goed donker is op je kamer, er geen geluid is en dat je bed de juiste temperatuur heeft. Als je écht streng wilt zijn, moet je een uur voor het slapen gaan al niet meer op je telefoon en achter je laptop zitten. Tv kijken mag nog wel, maar geen te drukke programma's zoals cartoons of zo.

    Als je merkt dat je pas laat inslaapt, probeer dan ook pas later naar bed te gaan. Dat klinkt stom, maar het heeft allesbehalve zin om wakker in je bed te gaan liggen. Het is dan slimmer om het slapen als het ware uit te stellen tot je echt moe bent (stel wel een maximale tijd voor jezelf in). Na een tijdje zul je beginnen te merken dat je steeds meer verlangt naar het slapen en dat je dan ook dieper slaapt. Als dat zo is, kun je je slaap steeds meer naar 'voren' halen (dus weer vroeger gaan slapen). Ik ben het trouwens ook eens met Enface (twee reacties onder me). Je moet stoppen met dutjes doen, hoe moeilijk dat ook klinkt, maar je moet je slaapbehoefte juist opbouwen voor de avond en zo breek je het af, waardoor je 's avonds/'s nachts weer wakker ligt.

    [ bericht aangepast op 23 jan 2014 - 19:25 ]


    everything, in time

    IcanBreathe schreef:
    Er zitten zeker veel nuttige tips tussen die ik uit ga proberen :) En als niks werkt dan ga ik alsnog bij de dokter langs en ik zal in dat geval die Melatonine pilletjes in gedachte houden

    verder moet ik wel zeggen dat ik deze 2 niet ga proberen (zeker die tweede), maar ze me in elk geval wel een lachaanval gaven
    (...)


    Als het niet hoeft, moet je vooral niet naar Melatonine stappen. Nu is dat nog geen slecht medicijn aangezien het lichaamseigen stof is, maar waarom zou je naar medicijnen stappen als er alternatieven zijn? (:


    everything, in time

    Ik zou aller eerst echt stoppen met overdag te slapen, dat helpt je slaapritme echt helemaal naar de klote.
    Als je moeite hebt met inslapen omdat je vervelend na gaat zitten denken kan het misschien helpen om muziek te luisteren, bij mij helpt het zo goed als ik zachtjes muziek luister en de lyrics 'meezing' in mijn hoofd. Dan kun je niet meer aan iets anders denken. Hopelijk kun je snel weer goed slapen! :)

    Vaak kan het ook komen door te veel 'prikkels' voor het slapen. Zet je computer eerder uit, drink een kopje thee of anijsmelk en rust uit voor je gaat slapen. Nou is hier snel geen tijd voor... Maar huiswerk of tekenen of iets dergelijks is wel beter dan pc. Slaappillen zijn zo slecht nog niet! En ook niet moeilijk te krijgen. Ik had melatonine een tijdje, en je moet gewoon twee uur van te voren een paar milligram nemen. Je kan ook zelf naar de apotheek om je pillen te regelen, en dan betaald je moeder.

    Over nachtmerries:
    Nachtmerries kun je voorkomen door je niet te confronteren met schermen, geen moeilijk gepraat, geen gepieker, eventueel je lieve huisdier opzoeken... Het is moeilijk om met piekeren te stoppen, zeker als het een gewoonte is. Dus zeg tegen jezelf dat je ermee moet stoppen en denk aan leuke dingen, zoals lekker eten, liefde, zonsondergang of verzin het maar. Ook kan je van te voren zacht tegen jezelf zeggen waarover je wilt dromen.

    [ bericht aangepast op 23 jan 2014 - 21:05 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Je ritme aanpassen. Ga altijd om dezelfde tijden slapen en word altijd op dezelfde tijd wakker. Sta ook vaak vroeg op; wanneer je om zes uur opstaat en de hele dag wakker blijft, ben je 's avonds zo moe dat het meestal weinig moeite kost om in slaap te vallen.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Misschien moet je- je laptop iets eerder afsluiten? Het is maar een suggestie, ik kan nooit slapen als ik de hele tijd voor een beeldscherm heb gezeten.
    Zet een lekker kopje thee, lezen en naar de tv kijken kan makkelijk voor het slapen gaan.
    De nachtmerries kunnen ook komen door je computer.
    Weet je zeker dat het daar niet aan ligt, dan zou ik je aanraden om naar een dokter te gaan.

    Oh! wat ook soms helpt om jezelf moe te maken is:
    als je in bed ligt, en je ligt al even wakker, verplicht jezelf om over tien minuten iets productiefs voor school te gaan doen. Als je als ik bent, ga je plots merken hoe zacht en warm en relaxed je bed wel niet is... en iets later lig je dan in slaap :Y)


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Thenn schreef:
    ^ Of kijk een kijk en luistertoets Engels, dan lig je ook zo te pitten.

    Hahahaha, I loll'd.

    En, sorry meid, ik weet er niet echt iets voor. Dit probleem heb ik namelijk zelf ook.
    Wellicht dat een warme douche / bad bij jou wel helpt?


    Quiet the mind, and the soul will speak.