• Ik wilde al heel lang een fantopic maken voor A Song of Ice and Fire en Game of Thrones, dus hier is 'ie dan! Ik weet dat er al een Game of Thrones-fantopic is, maar ik ben juist enorm fan van de boeken. Daarnaast is dat topic een beetje dood. Seizoen vier van Game of Thrones IS BEGONNEN!

    Spoilers: Mij lijkt het handig als we de tv-serie als leidraad nemen: voor alles wat na seizoen drie gebeurt een spoiler-knopje gebruiken. Maar het kan altijd fout gaan, dus ik waarschuw voor spoilers. Het is lastig omdat de televisieserie pas halverwege deel drie van de boekenserie is en er al vijf delen daarvan uit zijn.

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder

    ANDERE NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss

    Verwacht:

    The World of Ice and Fire, door Elio Garcia en Linda Antonsson in overleg met GRRM, verwacht 28 oktober 2014; Sample chapter
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4, door C.A. Taylor, verwacht 18 november 2014
    Game of Thrones S5, verwacht april 2015

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:
    1
    2
    3
    4 (incompleet) en samenvattingen van 5 en 6
    Spoiler in spoiler werkt niet, vandaar dat ik de namen heb vervangen door cijfers

    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Andere novelles', verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Site van GRRM, met onder andere een link naar zijn blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie





    And who are you, the proud lord said,
    that I must bow so low?
    Only a cat of a different coat,
    that's all the truth I know.
    In a coat of gold or a coat of red,
    a lion still has claws,
    And mine are long and sharp, my lord,
    as long and sharp as yours.
    And so he spoke, and so he spoke,
    that lord of Castamere,
    But now the rains weep o'er his hall,
    with no one there to hear.
    Yes now the rains weep o'er his hall,
    and not a soul to hear.



    [ bericht aangepast op 7 juli 2014 - 15:22 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mercedene schreef:
    Hoe kun je dat nu vinden? D: In de boeken hebben ze allemaal dromen en voorspellingen die het verhaal nog tien keer zo cool maken, naast het verhaal zelf nog en het feit dat je in de hoofden van personages kan kijken en ze dus beter leert kennen.

    Bij Sansa vind ik het in de boeken interessanter, maar bij de rest... Ik vind de serie gewoon leuker omdat de serie de dingen echt uitgevoerd. Bepaalde dingen zie je wel voor je als je de boeken leest, maar ik vind de serie meer spanning met zich meebrengen omdat je het echt ziet gebeuren et cetera. Ze voegen dingen toe en halen dingen weg en ik vind dat geknutsel op zich wel leuk (zolang er maar niet dingen verdraaid worden, zoals dat bij Cersei & Jaime).
    Ik weet dat zo'n beetje iedereen toch wel de boeken leuker vind, wat ik me ook heel goed kan voorstellen, want ikzelf vind de boeken ook heel leuk, maar ik geef toch de voorkeur aan de serie. Ik zie dingen graag echt gebeuren, in plaats van dat ik het lees.

    Mercedene schreef:
    (...)
    Inderdaad. En daarna wordt Jon Lord Commander. ;D Daar kijk ik ook echt naar uit.

    Echt wel.

    Gosh, die gaat toch wel mijn eigen verbeelding te boven. Ahem. :Y)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Swanfire schreef:
    (...)
    Bij Sansa vind ik het in de boeken interessanter, maar bij de rest... Ik vind de serie gewoon leuker omdat de serie de dingen echt uitgevoerd. Bepaalde dingen zie je wel voor je als je de boeken leest, maar ik vind de serie meer spanning met zich meebrengen omdat je het echt ziet gebeuren et cetera. Ze voegen dingen toe en halen dingen weg en ik vind dat geknutsel op zich wel leuk (zolang er maar niet dingen verdraaid worden, zoals dat bij Cersei & Jaime).
    Ik weet dat zo'n beetje iedereen toch wel de boeken leuker vind, wat ik me ook heel goed kan voorstellen, want ikzelf vind de boeken ook heel leuk, maar ik geef toch de voorkeur aan de serie. Ik zie dingen graag echt gebeuren, in plaats van dat ik het lees.

    In die zin zou je dan van elk boek de film of serie leuker moeten vinden. En uhm, er worden heeeel veel dingen verdraaid. :') Ik wil niet lullig doen hoor, maar ik snap dat eerlijk gezegd gewoon niet. De boeken zijn zoveel uitgebreider, je leert zoveel meer over een nieuwe wereld en zijn personages, en ook de geschiedenis van wat is geweest. Het is gewoon méér.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Stoneheart schreef:
    (...)
    Echt wel.

    Gosh, die gaat toch wel mijn eigen verbeelding te boven. Ahem. :Y)

    Jij gaat ADWD zo leuk vinden. :3 Ik vond hem in ieder geval geweldig, vooral de hoofdstukken van Jon.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mercedene schreef:
    In die zin zou je dan van elk boek de film of serie leuker moeten vinden. En uhm, er worden heeeel veel dingen verdraaid. :') Ik wil niet lullig doen hoor, maar ik snap dat eerlijk gezegd gewoon niet. De boeken zijn zoveel uitgebreider, je leert zoveel meer over een nieuwe wereld en zijn personages, en ook de geschiedenis van wat is geweest. Het is gewoon méér.

    Ik vind in het algemeen ook boeken vaak leuker dan films of series. Bijna bij alles vind ik de series en/of films leuker (behalve bij The Vampire Diaries, daarvan vind ik de boeken dan weer leuker omdat omdat vrijwel niets overeen komt met de serie op de voornamen na) De boeken heb ik, en lees ik, maar terwijl ik lees, zie ik de beelden van de serie voor me. Ik snap dat je het niet kunt snappen (wat een zin c: ) maar ik heb het eigenlijk altijd al zo gehad.

    Voor ik te ver off-topic ga, kan je me altijd PB'en om erover door te praten, mocht je dat leuk of interessant lijken.

    Ik heb de boeken nog niet gelezen, dus ik merk niks van de verschillen. Een vriendin van me zei wel dat het eerste boek erg overeenkwam met de serie.
    Maar heb echt zo'n zin om in de boeken te duiken en meer van de gedachten/achtergronden van personages te weten te komen.

    Arme baby en arme Hodor. Geen idee waar het verhaal heen gaat met die baby trouwens.
    Ik vind het trouwens niet zo logisch dat Sam Gilly verplaatst heeft naar dat andere dorp.. Ik denk juist dat ze daar minder veilig is, al heeft Sam ook wel z'n punt, maar de mannen van de Night's Watch hebben tenminste gezworen niet met vrouwen te slapen.

    En nog even een leuke flashback (ik vraag me af wat er gebeurt als die twee elkaar tegenkomen):



    And I'm not much of a shipper, but I like those 2:

    [ bericht aangepast op 29 april 2014 - 23:15 ]


    You are beautiful, you are love.

    The Lannister Family


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik moest eerst aan De Addams family denken. (": ^

    ^ Daar 'ie ook van geloof ik, die hand hebben ze volgens mij niet bij de Lannisters. :'D


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mercedene schreef:
    ^ Daar 'ie ook van geloof ik, die hand hebben ze volgens mij niet bij de Lannisters. :'D

    Klopt. Maar Jaime mist wel 'n hand en je weet welke neiging dode dingen hebben in Game of Thrones... :v


    "I shut my eyes in order to see.'



    "I shut my eyes in order to see.'

    Er wordt gesuggereerd dat het onderstaande wezen Coldhands of The Nights King (?) is.


    "I shut my eyes in order to see.'

    http://www.wimp.com/shavesbeard/
    Tormund laat zich scheren. :v


    "I shut my eyes in order to see.'

    Swanfire schreef:
    (...)
    Ik vind in het algemeen ook boeken vaak leuker dan films of series. Bijna bij alles vind ik de series en/of films leuker (behalve bij The Vampire Diaries, daarvan vind ik de boeken dan weer leuker omdat omdat vrijwel niets overeen komt met de serie op de voornamen na) De boeken heb ik, en lees ik, maar terwijl ik lees, zie ik de beelden van de serie voor me. Ik snap dat je het niet kunt snappen (wat een zin c: ) maar ik heb het eigenlijk altijd al zo gehad.

    Voor ik te ver off-topic ga, kan je me altijd PB'en om erover door te praten, mocht je dat leuk of interessant lijken.


    De eerste twee zinnen spreken elkaar een beetje tegen xd.
    Ik vind meestal de boeken leuker dan de film/serie, maar bij Game of Thrones snap ik het wel dat je de serie leuker vindt. Dat heb ik op sommige momenten ook. Over gevechten lezen en dergelijke vind ik nogal saai, maar het is wel leuk om te zien :')


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Stoneheart schreef:
    (...)
    Klopt. Maar Jaime mist wel 'n hand en je weet welke neiging dode dingen hebben in Game of Thrones... :v

    Zo is 'ie helemaal goed gevonden dan. :')

    Stoneheart schreef:
    Er wordt gesuggereerd dat het onderstaande wezen Coldhands of The Nights King (?) is.


    Zo zie ik beiden niet voor me. D:
    Sowieso komt de Night's King alleen voor in een verhaal in ASOS, en Coldhands is eigenlijk gewoon een broeder van de Night's Watch, met zwarte handen en een sjaal voor z'n mond.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."