• Ik wilde al heel lang een fantopic maken voor A Song of Ice and Fire en Game of Thrones, dus hier is 'ie dan! Ik weet dat er al een Game of Thrones-fantopic is, maar ik ben juist enorm fan van de boeken. Daarnaast is dat topic een beetje dood. Seizoen vier van Game of Thrones IS BEGONNEN!

Spoilers: Mij lijkt het handig als we de tv-serie als leidraad nemen: voor alles wat na seizoen drie gebeurt een spoiler-knopje gebruiken. Maar het kan altijd fout gaan, dus ik waarschuw voor spoilers. Het is lastig omdat de televisieserie pas halverwege deel drie van de boekenserie is en er al vijf delen daarvan uit zijn.

Praktische informatie:

Tot nu toe verschenen:

A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder

ANDERE NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)

APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)

Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss

Verwacht:

The World of Ice and Fire, door Elio Garcia en Linda Antonsson in overleg met GRRM, verwacht 28 oktober 2014; Sample chapter
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4, door C.A. Taylor, verwacht 18 november 2014
    Game of Thrones S5, verwacht april 2015

The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:
    4 (incompleet) en samenvattingen van 5 en 6
    Spoiler in spoiler werkt niet, vandaar dat ik de namen heb vervangen door cijfers

Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Andere novelles', verwacht na afronding van ASOIAF

Site van GRRM, met onder andere een link naar zijn blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie

And who are you, the proud lord said,
    that I must bow so low?
    Only a cat of a different coat,
    that's all the truth I know.
    In a coat of gold or a coat of red,
    a lion still has claws,
    And mine are long and sharp, my lord,
    as long and sharp as yours.
    And so he spoke, and so he spoke,
    that lord of Castamere,
    But now the rains weep o'er his hall,
    with no one there to hear.
    Yes now the rains weep o'er his hall,
    and not a soul to hear.

[ bericht aangepast op 7 juli 2014 - 15:22 ]

"She was fury, she was wrath, she was vengeance."

Lijst van personages die we te zien krijgen in seizoen 5:

- Prince Doran Martell – Doran is described as the major new player this year, appearing in multiple episodes. The fiftysomething prince uses a wheelchair, is reclusive and rules wisely. It appears the show is looking to continue the trend it started with Pedro Pascal, and cast Latino actors for the Martell clan.
    - Prince Trystane Martell – Trystane, the handsome fiance of Princess Myrcella, is being aged up to 18.
    - Areo Hotah - Doran’s personal bodyguard will appear throughout the season, assisting the prince with his duties. The show is particularly looking for a black actor to fill the role.

The Sand Snakes, Oberyn Martell’s bastard daughters (with ages ranging 18-25):
    - Obara Sand – The eldest and most athletic Sand Snake will be having a major fight scene with a series regular character- not one who crosses her path in the books. This is an interesting change.
    - Nymeria Sand – Nymeria is described as “mixed race,” with her father being the fairer Oberyn and her mother being darker skinned. The second oldest of these Sand Snakes, she’s beautiful, emotional and very strong.
    - Tyene Sand - The youngest of the Sand Snakes that we meet uses her wits and seductive powers, and is less of a physical fighter than the other Sand Snakes. She is just as deadly as her sisters, however, but her weapon is poison.

- High Sparrow - The books’ pious head of a religious movement will be appearing in several episodes in season 5.
    - Septa Unella – The show is looking for a character actress to play the imposing and unrelenting septa who spends a lot of time with a major series character next year.
    - Maggy the Frog- A fortune teller in A Feast for Crows, she’ll be in one episode next year.
    - Lollys Stokeworth – Just last week in “Mockingbird,” Bronn announced his intention to marry Lollys, whom Tyrion considers “dimwitted.” It looks like the sellsword will still be around next year.
    - Yezzan - A sleazy Meereenese slave owner.
    - The Waif – The strange child from the books that Arya encounters will likely be played by an older actress, one in her later teens, and we understand the show is specifically looking for a woman of East Asian descent for the part.

"I shut my eyes in order to see.'

Moth schreef:
    Lijst van personages die we te zien krijgen in seizoen 5:
    - Prince Doran Martell – Doran is described as the major new player this year, appearing in multiple episodes. The fiftysomething prince uses a wheelchair, is reclusive and rules wisely. It appears the show is looking to continue the trend it started with Pedro Pascal, and cast Latino actors for the Martell clan.
    - Prince Trystane Martell – Trystane, the handsome fiance of Princess Myrcella, is being aged up to 18.
    - Areo Hotah - Doran’s personal bodyguard will appear throughout the season, assisting the prince with his duties. The show is particularly looking for a black actor to fill the role.

The Sand Snakes, Oberyn Martell’s bastard daughters (with ages ranging 18-25):
    - Obara Sand – The eldest and most athletic Sand Snake will be having a major fight scene with a series regular character- not one who crosses her path in the books. This is an interesting change.
    - Nymeria Sand – Nymeria is described as “mixed race,” with her father being the fairer Oberyn and her mother being darker skinned. The second oldest of these Sand Snakes, she’s beautiful, emotional and very strong.
    - Tyene Sand - The youngest of the Sand Snakes that we meet uses her wits and seductive powers, and is less of a physical fighter than the other Sand Snakes. She is just as deadly as her sisters, however, but her weapon is poison.

- High Sparrow - The books’ pious head of a religious movement will be appearing in several episodes in season 5.
    - Septa Unella – The show is looking for a character actress to play the imposing and unrelenting septa who spends a lot of time with a major series character next year.
    - Maggy the Frog- A fortune teller in A Feast for Crows, she’ll be in one episode next year.
    - Lollys Stokeworth – Just last week in “Mockingbird,” Bronn announced his intention to marry Lollys, whom Tyrion considers “dimwitted.” It looks like the sellsword will still be around next year.
    - Yezzan - A sleazy Meereenese slave owner.
    - The Waif – The strange child from the books that Arya encounters will likely be played by an older actress, one in her later teens, and we understand the show is specifically looking for a woman of East Asian descent for the part.

Arya is dan eindelijk in Braavos! Ik kijk uit naar de Sand Snakes en naar Doran Martell. Ik hoop ook dat Arianna haar opwachting maakt. Als Maggy the Frog erin voorkomt krijgen we flashbacks. Ik kijk er nu al naar uit. :3

Oh, dat had ik niet eens opgemerkt :') Maar ik had toch een oh my god moment

Sidera nostra contrahent solem lunamque

Omg ;x kom hier gewoon nu pas achter, mt ;D

· You want a voice, but your voices sound like violence. You shout so loud but all I hear is silence. ·

Ik heb net The Princess and The Queen, or, The Blacks and The Greens gelezen, de nieuwste novelle van GRRM die afgelopen december is gepubliceerd. Ik ben er pas net achter gekomen dat hij bestond. :x Hij gaat over the Dance of the Dragons (targ vs. targ). Het is nogal een triest verhaal, maar wel interessant om te lezen, omdat er ook aanvallen met draken in voorkomen.

Oberyn schreef:
    Ik heb net The Princess and The Queen, or, The Blacks and The Greens gelezen, de nieuwste novelle van GRRM die afgelopen december is gepubliceerd. Ik ben er pas net achter gekomen dat hij bestond. :x Hij gaat over the Dance of the Dragons (targ vs. targ). Het is nogal een triest verhaal, maar wel interessant om te lezen, omdat er ook aanvallen met draken in voorkomen.

Waar bestel jij die, aangezien Bol.com niet alles lijkt te hebben? Althans Engels.

Moth schreef:
    (...)
    Waar bestel jij die, aangezien Bol.com niet alles lijkt te hebben? Althans Engels.

Het verhaal staat in Dangerous Women, samen met andere novellen/short stories van andere auteurs. Ik heb een digitale versie ervan gedownload.

Oberyn schreef:
    (...)
    Het verhaal staat in Dangerous Women, samen met andere novellen/short stories van andere auteurs. Ik heb een digitale versie ervan gedownload.

Doel eigenlijk ook op de andere novellen. Van Egg.

Moth schreef:
    (...)
    Doel eigenlijk ook op de andere novellen. Van Egg.

Die heb ik van bol.com, in het Nederlands. Maar ik zie nu net dat ze tijdelijk niet leverbaar zijn, dus ik denk de Engelse dan ook niet.

Wat vinden jullie van de aflevering van deze week?

To the stars who listen — and the dreams that are answered

waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die het niet echt uitmaakte dat dit de 1e aflevering was met maar 1 onderwerp, het was gewoon Te veel om in kleine stukjes te doen en het zou krom zijn om 1 nacht in verschillende episodes te laten afspelen. ik vind het noorden een van de interessantste verhaallijnen so i was very pleased ^^

behalve het minpuntje aan de aflevering..

:C :C :C

· You want a voice, but your voices sound like violence. You shout so loud but all I hear is silence. ·

Ik ben heul erg benieuwd wat er in de seizoensfinale gaat gebeuren, want er staat nog zoveel te gebeuren. o.o

NotYourHero schreef:
    waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die het niet echt uitmaakte dat dit de 1e aflevering was met maar 1 onderwerp, het was gewoon Te veel om in kleine stukjes te doen en het zou krom zijn om 1 nacht in verschillende episodes te laten afspelen. ik vind het noorden een van de interessantste verhaallijnen so i was very pleased ^^

behalve het minpuntje aan de aflevering..

:C :C :C

I was pleased as well. Het was net een stukje van een film.
    Ygritte... :c Echt 'mooi' dat die jongen degene is die de pijl schiet, aangezien Ygritte zijn vader heeft vermoord. Maar ik had echt veel meer van haar willen zien..

You are beautiful, you are love.

Ik snap niet waarom

Pyp en Grenn dood moesten

Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen