• [ bericht aangepast op 28 dec 2017 - 17:27 ]

    Sorry, ik ben echt ongelofelijk slecht in politiek.
    Heel veel succes & ik hoop dat je je snel beter voelt (:


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Dat is best wel laat, daar zou ik wel wat van zeggen tegen je leraar. Maar hieronder wat argumenten, hoop dat je er wat aan hebt:

    - De Eerste Kamer is een controle op de Tweede Kamer, als je die afschaft kunnen ze in de Tweede Kamer dus ongestraft hun gang gaan.
    - Hoe meer mensen er naar een wetsvoorstel kijken, hoe meer democratie (immers hebben kiesgerechtigde indirect op de leden van de Eerste Kamer gestemd)

    Eigenlijk kom ik niet verder dan dit en die laatste is best wel onzin.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Iphigenia schreef:
    Sorry, ik ben echt ongelofelijk slecht in politiek.
    Heel veel succes & ik hoop dat je je snel beter voelt (:


    Ik ben ook zo vreselijk slecht en ik begrijp er niets van D:

    Het is misschien handig om hier even te kijken, en naar de andere linkjes op de pagina, zodat je iig weet hoe de Eerste Kamer een beetje werkt.
    Hier staat ook nog info, ook letterlijk de voordelen en nadelen van de Eerste Kamer.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh, de eerste kamer controleert ook of een wet überhaupt wel mogelijk is en niet in strijd is met andere wetten. Dat werd mij tenminste vertelt toen ik er was, dus dat zou wel kloppen dan;p dat kan je ook als argument gebruiken


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Alles wat ik kan bedenken, heeft iemand al genoemd. Ik moet toegeven dat je een vervelende stelling hebt gekregen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik heb nu één argument en een tegenargument (wat ik nog moet uitwerken):
    Argument 1 – Het controleargument
    De Eerste Kamer heeft de bevoegdheid om door de Tweede Kamer voorgestelde wetten te verwerpen of aan te nemen. Hierdoor is er een soort ‘controle’ op de voorstelde wetten. Er wordt door de Eerste kamer vooral gekeken naar de uitvoerbaarheid van wetten, of het een wet is waar mensen echt iets aan hebben en of het niet botst met de grondwet of andere wetten. Wanneer de Eerste kamer afgeschaft zou worden, is er geen controle meer. Onzinnige wetten kunnen dan zomaar worden aangenomen zonder dat er in de Tweede Kamer goed genoeg over nagedacht is.

    Maar zou iemand een tweede argument weten?

    Leda schreef:
    Ik heb nu één argument en een tegenargument (wat ik nog moet uitwerken):
    Argument 1 – Het controleargument
    De Eerste Kamer heeft de bevoegdheid om door de Tweede Kamer voorgestelde wetten te verwerpen of aan te nemen. Hierdoor is er een soort ‘controle’ op de voorstelde wetten. Er wordt door de Eerste kamer vooral gekeken naar de uitvoerbaarheid van wetten, of het een wet is waar mensen echt iets aan hebben en of het niet botst met de grondwet of andere wetten. Wanneer de Eerste kamer afgeschaft zou worden, is er geen controle meer. Onzinnige wetten kunnen dan zomaar worden aangenomen zonder dat er in de Tweede Kamer goed genoeg over nagedacht is.

    Maar zou iemand een tweede argument weten?


    Ik heb wel een aanvulling op argument 1. Doordat de Tweede Kamer haar gang niet zomaar kan gaan, ontstaat er geen dictatuur van de coalitie. De meerderheid in de Tweede Kamer hoeft namelijk geen meerderheid in de Eerste Kamer te hebben.
    De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten. De leden van Provinciale Staten worden op hun beurt gekozen door de burgers van de provincie.
    bron: http://www.eerstekamer.nl/faq/hoe_wordt_de_eerste_kamer_gekozen

    De Eerste Kamer wordt dus indirect gekozen door de burgers. Er kan bij de provinciale verkiezingen anders gestemd zijn dan bij de landelijke verkiezingen, dus wordt er met een objectieve invalshoek naar de wetsvoorstellen gekeken en omdat de samenstelling van de Eerste Kamer dus anders is, heeft de coalitie het niet absoluut voor het zeggen, want het volk ten goede komt. Kijk maar hoe slecht het soms met de mensen gesteld is in dictaturen, omdat één persoon of één groep het voor het zeggen heeft.


    Hamartia