• SPOILERS: Graag alles na seizoen vier in spoiler knopjes!

    Topic 1

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &


    [ bericht aangepast op 18 nov 2015 - 14:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ambrose schreef:
    Oh spoilers vind ik niet erg. Ik heb alles gekeken. Ben aan de boeken begonnen, maar die zijn te anders van de serie, dus dat verwarde me. Ik ga het zeker nog een andere poging laten wagen, want de boeken zijn het wel waard. c:

    De boeken >>>>>x1000 dan de serie. Maar dat had je misschien wel door, haha. Ze zijn inderdaad anders. Dany is minder cool, Cersei is veel gestoorder, je leert ze kennen vanuit een pov, dus veel beter. De gebeurtenissen zijn anders, en je krijgt te maken met dromen, profetieën en foreshadowing.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)
    De boeken >>>>>x1000 dan de serie. Maar dat had je misschien wel door, haha. Ze zijn inderdaad anders. Dany is minder cool, Cersei is veel gestoorder, je leert ze kennen vanuit een pov, dus veel beter. De gebeurtenissen zijn anders, en je krijgt te maken met dromen, profetieën en foreshadowing.


    De boeken zijn inderdaad véééél beter als de serie zelf, dit omdat het veel vollediger is en er meer instaat. Maar goed, dan zijn de boeken ook het origineel; geschreven zoals het is bedoeld en de serie is ervan afgeleid. :]


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Adara schreef:
    (...)
    Magie is eigenlijk bijzaak (hoewel draken wel kunnen helpen). Het draait vooral om de game of thrones: de strijd om de Iron Throne. Dat is dus een verhaal met politieke intriges in Westeros, terwijl de dochter van de voormalige koning ook probeert haar 'geboorterecht' terug te winnen. En dan heb de nog The Wall, de muur die Westeros in het noorden afscheidt van, nou ja, Beyond the Wall. :'D En daar is nog de dreiging van the Others, in de serie White Walkers genoemd. Die dreiging is tot nu toe wel ondergeschikt aan de game of thrones. En zo volg de nobele families van Westeros, leer je ze kennen, krijg je favorieten, en moet je elk moment uitkijken dat ze niet doodgaan.


    Oh ja, ik heb wel gehoord dat veel mensen doodgaan :'D
    Is het eng ofzo? Ik ben nogal een mietje :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Roheryn schreef:
    (...)

    De boeken zijn inderdaad véééél beter als de serie zelf, dit omdat het veel vollediger is en er meer instaat. Maar goed, dan zijn de boeken ook het origineel; geschreven zoals het is bedoeld en de serie is ervan afgeleid. :]

    Dat is zo, maar ik vind het nog steeds bewonderenswaardig hoe redelijk GoT het verhaal erin heeft kunnen verwerken. De Ironborn zijn wel echt waardeloos, maar dat is gelukkig maar heel klein deel haha. Het enige waarmee ik zit is dat de serie de boeken in gaat halen, maar dat gebeurt *hopelijk* niet.

    Franknfurter schreef:
    (...)

    Oh ja, ik heb wel gehoord dat veel mensen doodgaan :'D
    Is het eng ofzo? Ik ben nogal een mietje :')

    Er zitten wel spannende momenten in, maar niet echt eng in de zin van thriller. Ze zijn wel best grof met seks en het doden van mensen, dus dat kan misschien wel vervelend zijn om naar te kijken.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)

    Dat is zo, maar ik vind het nog steeds bewonderenswaardig hoe redelijk GoT het verhaal erin heeft kunnen verwerken. De Ironborn zijn wel echt waardeloos, maar dat is gelukkig maar heel klein deel haha. Het enige waarmee ik zit is dat de serie de boeken in gaat halen, maar dat gebeurt *hopelijk* niet.


    Mee eens! Ze houden zich er inderdaad goed aan. En het zal ook erg lastig worden om de boeken precies te volgen. Ik hoop écht niet dat ze dan de serie zelf verder bedenken en dus een eigen verhaal ervan maken. Dat zou ook niet mogen, vind ik. Het is het idee van de schrijver, dus je kunt hem niet zelf opeens gaan verder schrijven..
    Maar ik vind dat de Nederlandse boeken eens moeten opschieten! Haha x]. Ik ben de serie nu weer opnieuw aan het kijken [alweer], ben nu net bij seizoen twee aflevering vijf. - Word zelfs na de zoveelste keer verdrietig door al mijn favorieten die dood gaan! ;[


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Adara schreef:
    (...)
    Er zitten wel spannende momenten in, maar niet echt eng in de zin van thriller. Ze zijn wel best grof met seks en het doden van mensen, dus dat kan misschien wel vervelend zijn om naar te kijken.


    Kan je het qua spanning vergelijken met PLL? Dat kan ik zo net nog aan :'D


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Roheryn schreef:
    (...)

    Mee eens! Ze houden zich er inderdaad goed aan. En het zal ook erg lastig worden om de boeken precies te volgen. Ik hoop écht niet dat ze dan de serie zelf verder bedenken en dus een eigen verhaal ervan maken. Dat zou ook niet mogen, vind ik. Het is het idee van de schrijver, dus je kunt hem niet zelf opeens gaan verder schrijven..
    Maar ik vind dat de Nederlandse boeken eens moeten opschieten! Haha x]. Ik ben de serie nu weer opnieuw aan het kijken [alweer], ben nu net bij seizoen twee aflevering vijf. - Word zelfs na de zoveelste keer verdrietig door al mijn favorieten die dood gaan! ;[

    Tja, ik vind dat een lastige. Ik heb liever dat ze zelf iets bedenken dan het originele idee gaan spoileren, maar dat past ook niet inderdaad. Echt heel lastig. En ja, de boeken duren hoe dan ook lang, in het Engels ook. :'D Ik heb hoop dat in 2015 TWOW uitkomt, maar dan weet ik niet hoe lang de Nederlandse vertaling nog duurt. Ik ga 'm in elk geval direct kopen in het Engels. Als je tot die tijd iets anders wil lezen, ik heb in het topic hier onder 'praktische informatie' andere verhalen staan die je tot die tijd kan lezen. O.a. The World of Ice and Fire, over de geschiedenis van Westeros, Essos en zelfs Sotheros, The Tales of Dunk & Egg, en nog twee andere novelles. ^^

    Franknfurter schreef:
    (...)

    Kan je het qua spanning vergelijken met PLL? Dat kan ik zo net nog aan :'D

    Eh, dat weet ik niet. Ik heb PLL niet gekeken, maar ik gok dat GoT wel iets heftiger is in die zin.

    Edit: Misschien helpt dit een beetje:



    Trailer van S1.

    [ bericht aangepast op 29 dec 2014 - 19:57 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Hmm, bij nader inzien denk ik dat het toch niet echt iets voor mij is :'D


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Voor wie het interessant vindt, ik ga nog wat art plaatsen van The World of Ice and Fire (aangezien er weer wat leven *was*). In de beginpost doe ik van Winterfell etc. als ik die bij elkaar gevonden heb.

    Sigils

    Greyjoy:



    Lannister:



    Tyrell:



    Baratheon:



    Martell:



    Stark:



    Tully:



    Arryn:


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Valyrians:



    From the Dance of the Dragons:
    Princess Rhaenyra, The Realm's Delight:



    Prince Daemon Targaryen with Caraxes offering his crown to King Viserys I:



    Vhagar with Prince Aemond (not pictured) kills Arrax with Prince Lucaerys (not pictured):



    Niet related aan de Dance, maar wel Targaryens: Ser Duncan the Tall fights Lyonel Baratheon, the Laughing Storm:


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Concept art:

    Prince Rhaegar Targaryen offers the crown of flowers to Lyanna Stark:



    Dothraki vs. the Kingdom of Sarnor:



    The Storming of the Dragon Pit (Dance of the Dragons):



    The Titan of Braavos:



    The Gates of the Moon:



    The Iron Throne:

    [ bericht aangepast op 31 dec 2014 - 0:52 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Wat een mooie art is er toch te vinden rondom GoT. c:


    I'm your little ray of pitch black.

    The Redgrass Field (First Blackfyre Rebellion):



    Ser Barristan Selmy vs. Maelor Blackfyre:



    The Death of Meraxes:



    Valyria:



    The Field of Fire:



    King Torrhen Stark kneeling for King Aegon I Targaryen:



    The building of the Wall:

    [ bericht aangepast op 31 dec 2014 - 0:51 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ambrose schreef:
    Wat een mooie art is er toch te vinden rondom GoT. c:

    Ja, maar het is zoveel. D: Ik zoek de rest later wel, ik moet nu werken. :c


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)
    Ja, maar het is zoveel. D: Ik zoek de rest later wel, ik moet nu werken. :c


    Het is ook veel werk. ö
    Night gathers, and now my your watch begins... ghehe.


    I'm your little ray of pitch black.