• Hoihoi!

    Ik denk dat ik niet de enige ben die de stellingen van de week niet de meest intelligent geformuleerde stellingen vind. Ik vind het daarentegen wel awesome dat er nog moeite in word gestoken en dit is ook niet bedoelt als aanval op de moderators die de stelling kiezen, maar meer om hen juist te helpen een goede stelling te kiezen.

    Een voorbeeld van een aantal stellingen die ikzelf - dus niet in het algemeen - niet zo slim geformuleerd vind:
    Euthanasie voor kinderen zou overal legaal/toegestaan moeten zijn, mits goede begeleiding en uitleg.
    Dit is raar, omdat deze stelling in feite al een halve oplossing bevat en het is juist leuk om daar open en bloot over te discussiëren. De stelling moet dan ook eigenlijk zijn: Euthanasie voor kinderen zou overal legaal/toegestaan moeten zijn.

    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.
    Deze stelling past niet bij de zuivere betekenis van het woord stelling. Het bevat namelijk al een argument dat de stelling zou kunnen verdedigen. Het moet dus zijn: Kinderdoop moet worden afgeschaft.
    Het valt mij op dat dit bij veel meer stellingen gebeurt:
    De traditie van witte bruidsjurken zou doorbroken moeten worden, het is ouderwets en de meeste bruiden hebben al lang geslachtsgemeenschap gehad met hun toekomstige partner.
    Dingen als de gaypride moeten verboden worden. Het is onzin dat geaardheid op zo'n manier getoond moet worden.

    En ik zie stellingen die vaker terugkomen, maar dan in een iets andere formulering.
    Modellen met ondergewicht moeten een werkverbod krijgen. & In de modewereld moeten er meer volslanke modellen zijn.

    Ik heb ook stellingen gezien waarbij er onduidelijkheid was over wat hij nou precies inhield. Soms was de betekenis van een woord niet duidelijk en dan krijg je niet echt interessante antwoorden of discussies. Het is namelijk een stuk gemakkelijker om op elkaar in te gaan e.d. als je beiden weet waar het over gaat.
    Deze bijvoorbeeld:
    Docenten zijn de oorzaak van schooluitval. Men nam dit veel te letterlijk en dacht aan lesuitval: lessen die niet doorgaan, omdat een docent ziek/afwezig is. Dan zou het nogal een nutteloze stelling zijn geweest. :'P

    Wat ik dus wilde voorstellen:
    Een uitleg (van bepaalde begrippen) bij de Stelling van de week. Dit hoeven de moderators natuurlijk niet zelf te doen, want er is zo'n mooi topic waarin wij stellingen kunnen droppen. Wat nu als daar de vereiste bijkomt dat stellingen een kleine uitleg bevatten? De moderators weten zo wat er met de stelling bedoelt wordt en kunnen hem dan beter beoordelen en vervolgens valt er ook nog eens beter over te praten, omdat we allemaal weten waarover we praten.

    Een voorbeeld zou dus zijn

    De stelling van deze week luidt:
    Docenten zijn de oorzaak van schooluitval.
          Schooluitval betekent dat jongeren van de middelbare school gaan zonder een diploma te hebben gehaald.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele aanvullingen (:


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Achter de schermen bespreken we ook de laatste gang van zaken omtrent de stellingen. Dit is ook daar al voorgesteld geweest, maar daar is nog niets over besloten geweest. Dus dan weet je dat al. ^^

    Ik denk dat het wel goed is dat je dit voorstelt, dan wakkert dit die bespreking terug op. =)

    Ik ben zelf voor. Maar dan zouden de stellingenmods nog een extra punt om op te letten hebben want je mag ook weer niet teveel info geven zodat bijvoorbeeld 1 kant goed belicht is en de andere minder en dus iedereen de meest belichte kant kiest of dat je dingen al gaat voorkauwen. Want het is een mooie suggestie, maar als een stelling dan meer uitleg nodig heeft, dan is dit extra moeite.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Hm. Ja en nee.
    Ik vrees dat de stellingen op deze manier heel erg... ongenuanceerd worden.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Scandal schreef:
    Achter de schermen bespreken we ook de laatste gang van zaken omtrent de stellingen. Dit is ook daar al voorgesteld geweest, maar daar is nog niets over besloten geweest. Dus dan weet je dat al. ^^

    Ik denk dat het wel goed is dat je dit voorstelt, dan wakkert dit die bespreking terug op. =)

    Ik ben zelf voor. Maar dan zouden de stellingenmods nog een extra punt om op te letten hebben want je mag ook weer niet teveel info geven zodat bijvoorbeeld 1 kant goed belicht is en de andere minder en dus iedereen de meest belichte kant kiest of dat je dingen al gaat voorkauwen. Want het is een mooie suggestie, maar als een stelling dan meer uitleg nodig heeft, dan is dit extra moeite.


    Nu had ik daar ook over na gedacht, maar het lijkt me ook niet nodig om meer dan één of twee zin neer te zetten. Zoals in mijn voorbeeld. Het lijkt mij niet dat je door dat erbij te zetten, mensen in een bepaalde richting stuurt. Bovendien gebeurt dat nu al de hele tijd door foutief geformuleerde stellingen. Stellingen die niet uit te leggen zijn in korte bewoordingen, zijn dus gewoon te vaag van onderwerp of niet goed geformuleerd.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Je bent juist over het feit dat dit geen correcte premisses zijn en dat ze moeten worden gesteld zoals jij zegt. Maar je kan het ook anders interpreteren: "Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen" kan je zien als "ben jij er mee akkoord dat kinderdoop moet worden afgeschaft om deze reden?". Op die manier klopt de premisse wel.


    Has no one told you she's not breathing?

    LaJoie schreef:
    Je bent juist over het feit dat dit geen correcte premisses zijn en dat ze moeten worden gesteld zoals jij zegt. Maar je kan het ook anders interpreteren: "Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen" kan je zien als "ben jij er mee akkoord dat kinderdoop moet worden afgeschaft om deze reden?". Op die manier klopt de premisse wel.


    Ja, dat is zeker waar, maar dan moet hij wel op die manier gesteld worden. Ik weet niet wie hem bedacht heeft, maar zo kwam hij niet op mij over. Dat is dus aarom ik vind dat er beter op de stelling zinsopbouw gelet moet worden en eventueel een uitleg verdient.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik vind dat je daar een heel goed idee hebt. Moeten we het wel even over hebben zoals Erica al zegt, maar zeker die neutraalheid van de stellingen is wel een belangrijk punt.


    Life is hard and then we die

    Edward_Elric schreef:
    (...)

    Ja, dat is zeker waar, maar dan moet hij wel op die manier gesteld worden. Ik weet niet wie hem bedacht heeft, maar zo kwam hij niet op mij over. Dat is dus aarom ik vind dat er beter op de stelling zinsopbouw gelet moet worden en eventueel een uitleg verdient.

    "Aangezien" is nochtans wel een verbindingswoord dat aanduidt dat er een uitleg volgt, al snap ik wel waar je eigenlijk op doelt.


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik bump mijn topic, omdat ik vind dat mijn suggestie wel van toepassing is op de huidige stelling van de week.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    DiNozzo schreef:
    Eigenlijk vind ik dit wel een heel goede suggestie. Ook, omdat je goed beargumenteerd wat je precies bedoelt, en ook voorbeelden geeft.
    Ik stem wel voor. (:


    wat was dit ookalweer