• De stelling van deze week luidt:
    Abortus is moord.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Square schreef:
    Oneens. Bij abortus wordt een klompje cellen uit iemand verwijderd. Als je gaat doorredeneren dat het een kind had kunnen worden en je daarom toch een leven stopt, zou je kunnen zeggen dat anticonceptiemiddelen ook een vorm van moord zijn omdat je daarmee ook voorkomt dat er uiteindelijk een kind ter wereld komt. Er zijn vast mensen die het daar ook mee eens zijn, maar ik denk dat de meerderheid van de bevolking dat toch een beetje vreemd zou vinden. (cat)
    Ik snap volledig dat sommige mensen vanwege hun eigen geloof of uit ethische redenen het gevoel hebben dat ze niet met een goed geweten abortus zouden kunnen plegen en dat is wat mij betreft prima, maar ik vind wel dat je iedereen die keuze voor zichzelf moet laten maken. Door abortus als moord te bestempelen is het wel duidelijk dat de keuze al gemaakt is.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Oneens, om zoveel redenen.
    Ik kan over dit onderwerp echt heel lang doorgaan en een lang verhaal ophangen waarom ik het geen moord vind. Ik zal mijn mening proberen samen te vatten. Ik vind abortus geen moord, want het is een vrij land en een vrouw mag zelf beslissen over haar lichaam en is baas in eigen buik. Abortus wordt meestal gedaan tot een vrouw maximaal vier maanden zwanger is, voor die tijd is het nog niet echt een kindje. Het heeft nog geen gevoelens, geen emoties. Het is nog niets. Natuurlijk leeft het, maar het is ook niet helemaal menselijk. De optie abortus moet er gewoon zijn voor een vrouw. Stel nu dat een vrouw wordt verkracht en zwanger raakt van haar verkrachter. Ze wil het kindje laten weghalen, omdat ze anders een levenslang aandenken heeft een de verkrachter en wellicht lijkt dat kindje op de verkrachter. Dan moet er toch die optie zijn om het kind weg te laten halen?
    Ander voorbeeld, een vrouw krijgt een miskraam. Is ze dan ook een moordenaar? Het kindje is in haar buik doodgegaan. Is de vrouw dan een moordenaar? Het verschilt niet zoveel van abortus, het is alleen een keuze die wel of niet gemaakt wordt.
    En als abortus moord is? Wat is de rest dan? Overtijdsbehandeling, abortuspil, morning-afterpil? Dat zijn ook vormen van abortus, is dat dan net zo slecht als de echte abortus?

    Mijn standpunt is dus, abortus is geen moord. Een vrouw is gewoon baas in eigen buik.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Novosel schreef:
    (...)
    Er zijn al meerdere, gelijkaardige stellingen over abortus geweest.

    I know, maar die ene was de recentste en wss degene waaraan we beiden dachten.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Oneens.
    1) Vanuit legaal standpunt is het niet eens een persoon, zelfs nog geen levensvatbare hoop cellen in de periode dat men abortus mag uitvoeren. Een persoon begint bij zijn/haar eerste levensadem, wanneer deze uit de moederbuik is. Moord op een ongeboren kind telt ook pas vanaf de foetus stage. Aangezien abortus wordt uitgevoerd in het eerste trimester, is deze nog geen persoon.
    Moord is het om het leven brengen van een levende persoon. In legale context is abortus absoluut geen moord omdat het geen persoon of levensvatbare persoon is.
    2) Medisch gezien is de embryo een parasiet. Dit aangezien deze leeft dankzij de host, en leven buiten de host onmogelijk is. Of, om het even menselijker te stellen: de embryo heeft geen levensvatbaarheid buiten de baarmoeder, en bestaat hoogstens uit een klompje cellen. Het centraal zenuwsysteem is nog niet ontwikkelt en ontvangt nog geen pijnsignalen, dus abortus doet ook geen pijn voor de embryo. Meerdere reden hier dat ik het niet als moord kan beschouwen.
    3) Feministisch standpunt: baas over eigen buik. Als vrouw heb je recht om te beslissen over eigen lichaam, en alle ingrepen omtrent dat eigen lichaam. Wil jij geen host zijn van een baby voor 9 maand lang (en nadien 18 jaar)? Dan heb jij de vrije keuze om deze te verwijderen. Abortus helpt om dit in een veilige, steriele omgeving te doen. Voor mij heb je zelfs geen reden nodig om abortus te doen. Als jij geen baby wil, wil je die niet. Liever zo dan er mentaal en fysiek er onder uit te gaan, je sociale leven op te zeggen en nadien het kind ook geen veilige, liefhebbende omgeving kunt schenken.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Bij een perfect gezond kind, ja!
    Langst de andere kant, een kind met het syndroom van down of aangeboren handicap verdiend ook een kans tot leven.


    Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

    Legare schreef:
    (...)

    En die stellingen waren ook al van een aantal jaren geleden. Abortus is en blijft een onderwerp waarover je veel kunt discussiëren.

    Ik zei dat niet omdat ik de stelling slecht vind, hoor, ik wilde het gewoon even zeggen, hehe. :Y)

    + Door Grizzly's uitleg (wauw, zo goed geformuleerd) ben ik het oneens met de stelling nu.

    [ bericht aangepast op 21 sep 2014 - 16:00 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik vind het moord!!
    Laat het kind geboren worden en geef het op als adoptie of wees een draagmoeder voor iemand, maar abortus is moord, ieder mens/dier verdient het om te leven, zelfs als het onbedoelde zwangerschap is, iedereen heeft het recht om geboren te worden en een leven te krijgen !!

    Gaat het om handicap ect, dan snap ik het nog enigszins

    [ bericht aangepast op 21 sep 2014 - 16:04 ]

    Oneens, abortus moet gewoon kunnen vind ik. Mocht ik op mijn zeventiende per ongeluk zwanger worden ga ik het niet houden (cat)
    Daarnaast is het toch zo dat het binnen 3 maanden ofzo moet gebeuren, als het kind nog geen herinneringen kan hebben?

    [ bericht aangepast op 21 sep 2014 - 16:05 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik vind het leuk hoeveel redeneerfouten hier gemaakt worden. De vraag is of abortus moord is. Of je nou voor of tegen abortus bent, heeft hier niets mee te maken. Moord betekent dat je iemand opzettelijk en met voorbedachte rade van het leven berooft. Doe je dat bij abortus? Daar valt simpelweg geen ja of nee op te antwoorden.

    Met voorbedachte rade is het zeker. Maar wat maakt een embryo/foetus een levend mens? Het is feitelijk maar een hoopje cellen. Bewezen is dat het geen bewustzijn heeft. Ook pijn voelt het niet, dit ontwikkelt zich pas vanaf de 24ste week (de max in NL). Oftewel, er is praktisch gezien geen verschil tussen een ongeboren kind en een plant. Het heeft alleen de potentie een mens te wórden. Mijn mening is dan ook dat abortus géén moord is, aangezien het noch een mens nog levend is.
    Dit zijn echter begrippen die geen universele definitie is, en ik snap dat sommige mensen een foetus wel een mens noemen. Desalniettemin vind ik het hypocriet om bijvoorbeeld een embryo geen mens te vinden en een foetus wel. Dit zou dus betekenen dat een ongeboren kind de achtste week van het ene op het andere moment wel een mens is.


    i put the fun in funeral

    Ahsoka schreef:
    (...)

    Dus als ik een man die twee straten verderop woont doodschiet, ook al ken ik hem niet, is het geen moord?

    Ik vind abortus moord, omdat je een leven wegneemt. Het kind mag dan wel niet ontwikkeld zijn, je neemt het de kans om te leven af.
    Ik ben niet per se tegen abortus. Als je een kind niet kan verzorgen, of als hij/zij zo zwaar gehandicapt is dat het leven zal bestaan uit het ziekenhuis, pijn en andere moeilijkheden die daarbij komen, dan vind ik dat je een goede reden hebt om abortus te laten plegen.
    Ik ben dus niet tegen, als mensen er maar goed overna denken en een goede reden hebben. Maar met de stelling ben ik het dus eens.


    Het is moord, maar die man kon zien, kon horen, kon praten, had talenten enz enz
    Bij de baby niet, het is niet echt moord.


    You dare to gaze upon me?

    abortus is geen moord omdat moord alleen kan bij een mens, en een embryo is nog geen mens


    -

    Ook al past het niet in je leven, abortus is moord, is slecht .... past het niet in je leven? Had je niet moeten neuken zo simpel is dat.... wil je het kind niet? Laat het adopteren!!!(lol)

    > Een bericht alleen in caps is niet toegestaan op Quizlet. Daarom dat ik dit voor jou heb aangepast.

    [ bericht aangepast door een moderator op 21 sep 2014 - 19:04 ]

    Dauth schreef:
    Nee.
    Dan is het doorslikken van sperma ook moord, gezien daarin ook een levend iets zit. Dan ben je tijdens ongesteldheid ook een moord aan het plegen, gezien je je eicel uit bloedt. (cat)


    .it's up to you to make dreams come true

    MissLadyG schreef:
    Ook al past het niet in je leven, abortus is moord, is slecht .... past het niet in je leven? Had je niet moeten neuken zo simpel is dat.... wil je het kind niet? Laat het adopteren!!!(lol)

    > Een bericht alleen in caps is niet toegestaan op Quizlet. Daarom dat ik dit voor jou heb aangepast.



    26 - 02 - '16

    Nee.


    Whyjustdont