• De stelling van deze week luidt:
    Abortus is moord.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het ligt denk ik aan de situatie.
    Menig mens kan denken; ik ga nooit abortus plegen, want dat is moord.
    Maar wat als je zelf tegenover die beslissing staat? Wat als je moet kiezen tussen jou en je kindje.
    Ik denk dat heel veel mensen bewust abortus plegen, maar daar hele goede reden voor hebben.
    Aan de andere kant; tuurlijk het is een leven, maar ik beschouw het niet als moord. Ik beschouw het als; kijken naar het welbevinden van het kindje.
    Het ligt eraan wat er is vastgesteld.
    Ik vind dat het echt aan de situatie ligt.


    Life is life, fight for it

    Moord zou ik het niet noemen, al vind ik het wel erg als mensen abortus plegen, want er groeit een levend wezen in de buik van de moeder. Dat sommige het doen wegens verkrachting of zo, dat kan ik begrijpen. Maar omdat het per ongeluk kwam door bepaalde redenen, dat kan je voorkomen door jezelf goed te beschermen, en dan vind ik abortus echt erg. Desnoods bied je het kind ter adoptie aan, zodat het ergens anders wel een goeie thuis kan hebben.


    16 - 09 - '17

    MissLadyG schreef:
    Ook al past het niet in je leven, abortus is moord, is slecht .... past het niet in je leven? Had je niet moeten neuken zo simpel is dat.... wil je het kind niet? Laat het adopteren!!!(lol)

    > Een bericht alleen in caps is niet toegestaan op Quizlet. Daarom dat ik dit voor jou heb aangepast.


    Maar dan kan het kind je later komen opzoeken en eventueel eisen dat je je verantwoordelijkheid neemt als ouder. Bovendien heeft het ook lichamelijke en sociale consequenties om een kind te krijgen, ook al voed je het niet zelf op. Bovendien leven wij in een moderne tijd. Vrouwen moeten de baas kunnen zijn in hun eigen buik. Dat is ook simpel.


    Fuck the world, love yourself

    Britsanity schreef:
    Ja! Daar is "de stelling der stellingen" weer! x'D
    Als je het héél letterlijk bekijkt, dan is abortus inderdaad moord. Maar dat is het doodstaan van vliegen, of het stappen op mieren ook moord. Oké, voor sommige mensen is dit -blijkbaar- geheel iets anders, want het is geen mens - maar het blijft een levend wezen en dus moord.
    Maar ik ben van mening, bij zowel mens als dier, dat als het geen besef van leven (meer) heeft, het géén moord is (net als bijvoorbeeld bij kasplantjes die geeutanaseerd worden). Omdat het geen besef heeft over het leven wat wordt ontnomen (op wat voor manier dan ook).

    Bovendien vind ik dat er naar de situatie gekekend word, ik hoop dat mensen die het met deze stelling eens zijn, toch wel inzien dat het krankzinnig is om een vrouw die verkracht is te verplichten het kind van haar verkrachter te baren. En als historie-freak wil ik mijn mening afsluiten met deze -al eerder genoemde- maar in mijn ogen niet minder ware woorden: BAAS IN EIGEN BUIK!


    Juist!


    Fuck the world, love yourself

    Na 7 pagina's kan ik het niet laten toch te reageren.
    Waar het hier op neer komt is eigenlijk: als je een abortus laat plegen, gaat er dan een levend, menselijk wezen dood? Het is belangrijk dat het hier om een menselijk wezen gaat, want anders zou het platslaan van een mug al moord zijn.
    De meningen over wanneer een menselijk leven begint, verschillen. Sommige mensen vinden dat dit al gebeurd bij de verwekking, anderen laten het beginnen bij de foetus fase. Dus of je vind dat abortus moord is, hangt af van de eerste vraag. Persoonlijk vind ik een klompje cellen (dus de eerste weken na de verwekking en voordat het een foetus is) nog geen mens, maar ik begrijp goed dat sommige mensen dit anders zien.
    Maar zo zwart-wit als ik het net heb afgeschilderd, is de discussie nu ook weer niet. Heel veel mensen zien ook dat er verschillende omstandigheden zijn. Zo wordt verkrachting veel genoemd. Ik ben helemaal met deze mensen eens als ze zeggen dat de verkrachte vrouw het verschrikkelijk zou vinden om een kind 9 maanden te dragen en misschien zelfs te houden. Daar zou ze niet gedwongen toe moeten worden. Maar naast verkrachtingen, kunnen er ook nog heel veel andere redenen zijn: zo kunnen er medische redenen zijn, of vrouwen die tokofobie (angst voor zwangerschap, ik hoop dat ik het woord goed uit het Engels heb vertaald) hebben.
    Bedenk ook goed wat er gebeurd als je een vrouw het kind 9 maanden een kind laat dragen. Dit heeft effect op haar hele leven: bedenk bijvoorbeeld dat ze maanden niet kan werken, en denk in wat de reacties van iedereen om haar heen zijn. Daarna kun je het gewoon laten adopteren, toch? Natuurlijk is dit een optie, dat zal ik niet ontkennen. Maar willen we echt nog meer ongewilde kinderen op de wereld? Kinderen zitten soms jaren in zo'n programma en ik kan me goed voorstellen dat het verschrikkelijk moet voelen om te weten dat je niet gewild bent. Bovendien zitten de weeshuizen over de hele wereld al vol! We moeten niet alleen denken aan de levens van het kind van buik tot geboorte, maar ook van geboorte tot dood.
    En dan hebben we ook nog de discussie over medische redenen van het kind. Hier moeten we kijken naar hoe gehandicapt een kind is. Als een kind eigenlijk geen kans heeft op een fatsoenlijk leven (denk: een leven lang bewegingsloos in een rolstoel), dan is abortus een optie. Maar met lichtere handicappen is dat lastig. Mijn persoonlijke mening hierover is: wees als ouder voorbereid wat je te wachten kunt staan. Als je een kind wilt, wees dan ook voorbereid op een kind die afwijkt van 'normaal' (dan bedoel ik een handicap, maar ook bijvoorbeeld seksualiteit)


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik vind dat het geen moord is want, ookal is het een levend wezen, het heeft geen onderbewustzijn en zal daardoor dus ook geen pijn voelen als het word weggehaald.


    Remember, everyone you will ever meet knows something you don't.

    Lashy schreef:
    Eens. Ik vind dat abortus wel moord is. De definitie van moord is immers ''het opzettelijk en met voorbedachte rade iemand van het leven beroven.'' En dat is precies wat abortus inhoudt. Ik snap wel dat in sommige gevallen je echt niet anders kan, maar het is en blijft iemand van het (toekomstige) leven beroven.
    Sommige mensen zeggen trouwens dat ze wel abortus zouden plegen als het kind erg gehandicapt zou zijn, maar dat vind ik gewoon gemeen. Iedereen heeft recht om te leven, ook gehandicapten.


    Every strike brings me closer to the next home run. - Babe Ruth

    oneens. just fuck off


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Lashy schreef:
    Eens. Ik vind dat abortus wel moord is. De definitie van moord is immers ''het opzettelijk en met voorbedachte rade iemand van het leven beroven.'' En dat is precies wat abortus inhoudt. Ik snap wel dat in sommige gevallen je echt niet anders kan, maar het is en blijft iemand van het (toekomstige) leven beroven.
    Sommige mensen zeggen trouwens dat ze wel abortus zouden plegen als het kind erg gehandicapt zou zijn, maar dat vind ik gewoon gemeen. Iedereen heeft recht om te leven, ook gehandicapten.

    Nee, ik ben het hier niet mee eens.

    Niet iedereen kan haar kind een stabiele basis geven en
    als dit niet het geval is, misgun je je kind in zekere zin een toekomst.
    En voordat het hartje klopt is er nog geen echt "leven", dus associeer ik het
    ook niet met moord.


    There is the great lesson of 'Beauty and the Beast,' that a thing must be loved before it is lovable.

    Ik vind van niet. Het kind heeft nooit gevoeld hoe het is om te léven. Het kent geen verschil tussen leven en dood.

    Ik vind dit altijd heel moeilijk.
    Persoonlijk zou ik het niet doen omdat je toch een leven beëindig van je eigen vlees en bloed.

    Maar... veel mensen hebben er een goede reden voor om het wel te doen.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Nadat ik gister een filmpje hebt gezien van een abortus ben ik nu wel fel tegen geworden, want het embryo leeft daadwerkelijk. Ik wil het filmpje wel opzoeken, maar ik denk dat mensen dan boos op me worden of zo.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    Nadat ik gister een filmpje hebt gezien van een abortus ben ik nu wel fel tegen geworden, want het embryo leeft daadwerkelijk. Ik wil het filmpje wel opzoeken, maar ik denk dat mensen dan boos op me worden of zo.

    Waarom zouden mensen dan boos op je worden? Ik zou het filmpje wel graag willen zien, eigenlijk. (;


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Novoselic schreef:
    (...)
    Waarom zouden mensen dan boos op je worden? Ik zou het filmpje wel graag willen zien, eigenlijk. (;

    Oké, dan ga ik hem straks als ik thuis ben wel zoeken en stuur ik heb via pb, als ik hem kan vinden.

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 12:40 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.