• De stelling van deze week luidt:
    De eetstijl van vegetariërs zou strenger in de gaten gehouden moeten worden door dokters.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik ben zelf niet zo bekend met vegetarisch zijn en wat er allemaal bij komt kijken (vleeseter over here, haha) dus ik ben niet de uitgerekende persoon om mijn mening te delen, maar ik vind alleszins dat vegetarisch zijn, zeker nu daar steeds vaker voor gekozen word, op een veilige en gezonde manier moet kunnen gebeuren. Ik heb geen idee in welke mate dat nu al het geval is, dus kan ik geen eens of oneens kiezen. (Ik zou wel research willen doen, maar het is zes uur 's ochtends, dus voorlopig nog even geen research. ^.^)


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik ben niet vegetarisch maar ik wil het graag worden, nou wist ik dus helemaal niet dat dokters het inde gaten hielden.
    Ik geloof dat ik oneens heb zover ik deze stelling begrijp... Maar ik ga de reacties die nog moeten komen goed lezen en dan pas mijn mening geven.

    Momenteel heb ik oneens met de reden dat iedereen mag eten wat ie wilt, zelfs een vegetariër mag een keer vlees eten, want het is moeilijk als je bij iemand gaat eten en diegene weet niet of is het vergeten dat je vegetariër bent en heeft een gerecht met vlees dan hoeft de dokter niet te zeggen:
    Dat eet jij niet op.
    Maar ik weet niet veel over vegetariërs en misschien is het zelfs zo dat ik de stelling niet snap. :3 derp.


    You dare to gaze upon me?

    Wat een onzin XD

    Als je gwn genoeg groenten eet krijg je genoeg binnen. Daar heb je geen dokter voor nodig.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Eens.
    Veel vegetariërs krijgen al snel te kampen met tekorten van vitamine B12, ijzer en eiwitten.
    Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten en daardoor zouden Vegetariërs elke dag melk/kaas/ei/boter moeten gebruiken, maat dat gebeurd ook lang niet altijd. Voor veganisten bestaat er een B12-supplement.
    Plantaardige ijzer wordt veel lastiger opgenomen dan dierlijke ijzer, maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om hen te voorzien.
    Plantaardige eiwitten zijn van mindere kwaliteit dan dierlijke eiwitten. Daardoor moeten vegetariërs dus meer eiwitten eten om hun dagelijke hoeveelheid te halen.
    Toch denk ik dat er te weinig vitamine B12, ijzer en eiwitten zitten in vegetarische producten en dat ze daarvoor strenger gecontroleerd moeten worden.

    Deelse bron


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Zoiets zou ik eerder toewijzen aan een diëtist, omdat blijkt dat veel huisartsen toch weinig kennis hebben over voeding. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik vind dat huisartsen wel meer aan screening mogen doen en zo consequent, waar nodig, mensen kan doorsturen.

    Ben het trouwens niet eens met de stelling. Alleen waar sprake is van inadequate voeding, waardoor ernstige tekorten voorkomen of kwetsbare mensen (kinderen, zwangere vrouwen, zieken). Met goede voorlichting zou iemand zich prima kunnen redden.

    [ bericht aangepast op 5 okt 2014 - 12:19 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Hier ben ik het mee eens en oneens.
    Eens, aangezien het gewoon meer moeite kost om een gezonde, allesomvattende eetstijl te houden als je vlees buitensluit. Hierbij is ondersteuning en aansturing een goed hulpmiddel, maar, zoals Anomaly zegt, een diëtist is daar beter voor. Wel moet het een keue zijn.
    Oneens, aangezien vegetariërs er zelf voor kiezen, en zelf hun eetgewoonten zouden moeten kunnen bepalen. Anders zouden alle mensen met ongezonde leefstijlen ondersteuning moeten krijgen.


    Ik zou denken, ondersteuning geven aan hen die erom vragen, die optie open stellen voor iedereen.


    Tijd voor koffie.

    Oneens. Als je zelfs al niet meer vrij mag eten wat je wilt zonder allerlei diëtisten en huisartsen daarvan op de hoogte te moeten brengen, wat mag je dan nog wel doen? Ik heb er absoluut geen problemen mee als die persoon vrijwillig zijn eetstijl laat opvolgen door iemand, maar kom op, je eet toch gewoon lekker wat je zelf wilt.

    [ bericht aangepast op 5 okt 2014 - 9:49 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik vind, persoonlijk, dat je er zelf meer op moet letten. Als je kiest om vegetarisch te worden moet je daar maar op gaan letten, dat is jouw taak en niet die van jouw dokter.


    wat was dit ookalweer

    Hyorinmaru schreef:
    Wat een onzin XD

    Als je gwn genoeg groenten eet krijg je genoeg binnen. Daar heb je geen dokter voor nodig.
    haha lol. Nee.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Zelf ben ik nu een halfjaar vegetariër en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Ik ben er dan ook half mee eens, want er zijn natuurlijk ook menen die weinig vleesvervangers etc. eten. Een goede oplossing zou dan dus zijn dat je mag kiezen of je het wil, maar als het moet zijn er waarschijnlijk veel mensen die er geen zin in hebben en daarom niet meer vegetariër willen worden. Dat zou zonde zijn.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Hyorinmaru schreef:
    Wat een onzin XD

    Als je gwn genoeg groenten eet krijg je genoeg binnen. Daar heb je geen dokter voor nodig.


    Dat is dus onzin.


    wat was dit ookalweer

    Als de vegetariërs zelf maar goed voorgelicht zijn en zelf in de gaten houden of ze alles genoeg binnen krijgen hoeven de dokters het niet te doen.


    Fuck the world, love yourself


    quidquid excusatio prandium pro

    Eerst wil ik even zeggen dat ik als niet-vegetariër erg onder de indruk ben van de wilskracht van vegetariërs. Vlees en dierlijke producten zijn namelijk in mijn eetpatroon niet te ontlopen en ik zou ze ook niet kunnen missen. Doorgaans vind de eetwijze van vegetariërs verantwoord en gezond. Door geen dierlijke producten of vlees binnen te krijgen lopen zij veel ongezonde stoffen mis en ook eten deze mensen in de meeste gevallen veel groente, granen en noten. Hierdoor krijgen vegetariërs heel veel goede vezels en vetzuren binnen. Toch zijn er een aantal voedingsstoffen die vegetariërs vaak bijna niet binnen krijgen maar toch nodig hebben:
    Wanneer je vegetariër bent is het belangrijk dat je voedingsstoffen die je misloopt door het niet eten van vlees of dierlijke producten alsnog binnenkrijgt. Je kunt een tekort krijgen aan de voedingsstoffen zink, calcium, vitamine D, ijzer, vitamine B12 en linoleenzuur. Dat zijn volgens google toch wel een aantal onmisbare voedingsstoffen.

    Ik ben het er inderdaad mee eens dat hier geen dokter voor nodig moet zijn. Wanneer je kiest voor het vegetarisme neem je zorgen als deze erbij. Ik vind wel dat je, wanneer je een vegetariër van plan bent te worden, recht hebt op een professionele voorlichting. Mocht je hulp nodig hebben met het samenstellen van een gezond, vegetarisch eetpatroon vind ik ook dat je hulp mag zoeken bij bijvoorbeeld een diëtist maar om nou de dokter te bezoeken is naar mijn mening overbodig.

    [ bericht aangepast op 5 okt 2014 - 10:36 ]


    Maybe she loved mysteries so much that she became one.

    Oneens. Tenzij je als vegetariër echt klachten hebt of zo. Ik bedoel, er bestaat nog zoiets als vleesvervangers, en daar krijg ik genoeg van binnen. Geen reden dus om naar de dokter te gaan. (cat)


    What do we say to the god of death? ''Not today.''