• Fractievoorzitter van GroenLinks Amsterdam Zuidoost Iwan Leeuwin is vrijdag kwaad weggelopen bij de opening van het Nelson Mandelapark in Amsterdam. Leeuwin vond het levensgrote beeld van Nelson Mandela, gemaakt door basisschoolleerlingen, teveel op Zwarte Piet lijken.

    Dat meldt Het Parool.

    De fractievoorzitter voelde zich erg beledigd en uitte dit op zijn Facebook. "Uit protest heb ik de bijeenkomst verlaten. Gezien de gevoeligheid rond Zwarte Piet had dit nooit mogen gebeuren. Eregast was nota bene de ambassadeur van Zuid-Afrika."
    Leerlingen van basisscholen De Achtsprong en de Rozemarn in Zuidoost hadden het metershoge beeld gemaakt. Zij waren ook aanwezig bij de opening om liedjes te zingen voor Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan en Zuid-Afrikaanse ambassadeur Bruce Koloane.


    Ik vind het jammer dat die discussie maar niet stopt en ik vind het bovendien zielig voor de kids die het beeld hebben gemaakt.


    26 - 02 - '16

    Iedereen die tegen zwarte piet is, oprotten uit dit land. En anders ga je - je maar aanpassen.

    Ik word dit spuugzat.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik denk niet dat ik daar woorden aan wil vuil maken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Djeezes, doe gewoon normaal.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Majikku schreef:
    Iedereen die tegen zwarte piet is, oprotten uit dit land. En anders ga je - je maar aanpassen.

    Ik word dit spuugzat.


    Zo, wat een hoge eis om jezelf Nederlander te mogen noemen. Je moet zeker ook oprotten als je niet van olieballen of de kleur oranje houdt.


    i put the fun in funeral

    Majikku schreef:
    Iedereen die tegen zwarte piet is, oprotten uit dit land. En anders ga je - je maar aanpassen.

    Ik word dit spuugzat.


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Overkill schreef:
    (...)

    Zo, wat een hoge eis om jezelf Nederlander te mogen noemen. Je moet zeker ook oprotten als je niet van olieballen of de kleur oranje houdt.


    Och, och wat vatten we het weer zwaar op zeg (cat)


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Overkill schreef:
    (...)

    Zo, wat een hoge eis om jezelf Nederlander te mogen noemen. Je moet zeker ook oprotten als je niet van olieballen of de kleur oranje houdt.
    niemand heeft het erover dat je er van moet houden, je moet met je handen van onze tradities afblijven. wil jij geen oliebol? prima... maar ga niet de oliebol verbieden.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Majikku schreef:
    (...)

    Och, och wat vatten we het weer zwaar op zeg (cat)


    Pardon, maar ik ben hier niet degene die mensen het land uit wil vanwege een kindertraditie. Je reactie is simpelweg respectloos en ik vind hem echt te ver gaan.


    i put the fun in funeral

    Donar schreef:
    (...)niemand heeft het erover dat je er van moet houden, je moet met je handen van onze tradities afblijven. wil jij geen oliebol? prima... maar ga niet de oliebol verbieden.


    Ja, laat ze alsjeblieft niet aan onze tradities komen. De slavernij afschaffen was al erg genoeg.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Pardon, maar ik ben hier niet degene die mensen het land uit wil vanwege een kindertraditie. Je reactie is simpelweg respectloos en ik vind hem echt te ver gaan.


    Er gaan wel meer dingen te ver, dus deal with it.
    Je moet je gewoon niet zo aangevallen voelen, want het lijkt wel of jij je heel erg aangesproken voelt wanneer mensen dit soort reacties plaatsen.

    Dus jij wil zeggen dat het goed is de hele traditie, van al zoveel jaren, ineens te veranderen omdat een handje vol donker getinte mensen er tegen is? Nou sorry, maar dan zet ik die mensen liever uit het land, dan dat de traditie veranderd wordt.

    Nederland moet godverdomme eens niet zo pussy zijn en die mensen gewoon terecht wijzen.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2014 - 14:56 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Overkill schreef:
    (...)

    Ja, laat ze alsjeblieft niet aan onze tradities komen. De slavernij afschaffen was al erg genoeg.


    Sorry, maar dit is echt een domme vergelijking.
    Wel vind ik dat het te zware reacties zijn van de rest.


    Queer zijn is gewoon alles

    Majikku schreef:
    (...)

    Er gaan wel meer dingen te ver, dus deal with it.
    Je moet je gewoon niet zo aangevallen voelen, want het lijkt wel of jij je heel erg aangesproken voelt wanneer mensen dit soort reacties plaatsen.

    Dus jij wil zeggen dat het goed is de hele traditie, van al zoveel jaren, ineens te veranderen omdat een handje vol donker getinte mensen er tegen is? Nou sorry, maar dan zet ik die mensen liever uit het land, dan dat de traditie veranderd wordt.

    Nederland moet godverdomme eens niet zo pussy zijn en die mensen gewoon terecht wijzen.


    Ik voel me niet aangevallen hoor. Maar ik kan er met mijn hoofd niet bij hoeveel mensen zich hier op Quizlet wél aangevallen voelen door een stomme traditie. Ebola? Mja. Isis? Ach. Zwarte piet? Rot godverdomme op uit dit land.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik voel me niet aangevallen hoor. Maar ik kan er met mijn hoofd niet bij hoeveel mensen zich hier op Quizlet wél aangevallen voelen door een stomme traditie. Ebola? Mja. Isis? Ach. Zwarte piet? Rot godverdomme op uit dit land.


    Hmm, gaat het in dit topic dan over Ebola en ISIS. Nou dan. Als daar een topic over is en ik voel me geroepen om te reageren dan ja, uhm... reageer ik daar wel met dingen waar het hier niet over gaat misschien? (:
    En een ding ga ik je vertellen, Sinterklaas is géén stomme traditie. Mijn ouders doen dit al jaren met veel plezier.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2014 - 15:02 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Debbaut schreef:
    (...)

    Sorry, maar dit is echt een domme vergelijking.
    Wel vind ik dat het te zware reacties zijn van de rest.


    Het gaat erom dat het traditie-argument per definitie een drogreden is. Alleen omdat iets een traditie is, betekent het niet dat het goed is. Ik ben ook kind geweest. Ik heb ook mijn schoentje gezet. Ik zou het heel jammer vinden als zwarte piet wordt afgeschaft. Maar ga ik daarom roepen dat mensen het land uit moeten? Nee, want het is heel begrijpelijk dat zwarte mensen zich gediscrimineerd voelen door zwarte piet. We leven in een moderne samenleving waar we geen plek hebben voor iets doms als discriminatie. En dan zit het me echt dwars hoe respectloos er hier word gepraat.
    In plaats van te gaan huilen en schelden, zou men eens een goed argument voor zwarte piet moeten verzinnen. Want ik weet er geen.


    i put the fun in funeral

    Zullen we nu ophouden met deze discussie? Daar is dit topic niet voor geopend.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."