• Hoihoi!
    Voor Nederlands moeten we een betoog houden, mijn stelling is "Polygame huwelijken in Nederland moeten toegestaan worden" en ik ben hier een voorstander van. (Polygamie = een huwelijk met meerdere mensen, zoals Sisterwives op TLC :'D) Ik heb hier ook tegenargumenten voor nodig die ik zelf niet echt kan bedenken (in ieder geval geen sterke tegenargumenten), dus nu mijn vraag: zijn er hier mensen die het er niet mee eens zijn? Zoja, waarom ben je het er niet mee eens?

    UPDATE: ik heb mijn betoog verbeterd en moet hem morgen presenteren. Hebben jullie tips voor hoe ik mijn betoog het beste over kan laten komen? Ik vind mezelf namelijk altijd een beetje onzeker klinken...

    [ bericht aangepast op 15 jan 2015 - 12:58 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Purrrfect schreef:
    (...)
    Je kan er wel voorwaarden aan verbinden, maar dan is het ook weer tegen de "vrijheid" van het "huwelijk".


    Dat is precies wat het hele verhaal inderdaad zo moeilijk maakt. Waar trek je namelijk de lijn bij 'vrijheid'. Lastig, lastig.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Purrrfect schreef:
    (...)
    Amiable zei al een paar keer dat er in die groepen vaak criminaliteit is, dat kan je er niet zomaar uit halen en zeggen dat het alleen over het huwelijk zelf gaat.

    Je kan ook niet praten over de Islam en de Koran er niet bij betrekken, want die hoort er bij.

    Hmm, ja, maar als je met meerdere mensen wil trouwen betekent dat toch niet meteen dat je ook die hele levensstijl aanneemt? Dat is wel gebruikelijk maar dat hoeft niet, toch?
    Over dat eerste wat je zei (werkte niet met quoten), inderdaad. Hmm, lastig, daar ga ik nog ff over nadenken.

    Amiable schreef:
    Wat je trouwens nog als een goed argument voor kan nemen is dat de Nederland een christelijk land is. De Nederlandse wetgeving is dus ook met een christelijke gedachte gemaakt, de gedachte uit de bijbel dat je maar met één persoon trouwt.
    En scheiding van kerk en staat is lang niet zo sterk als dat mensen denken. Het geloof speelt nog steeds een grote rol in de Nederlandse staat.

    En homo's dan? Een huwelijk is ook voor een man en een vrouw, maar er zijn zoveel homohuwelijken in Nederland.

    [ bericht aangepast op 4 jan 2015 - 17:05 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    "Een vader kan toch geen echte 'papa' zijn als ie een stuk of 20 kinderen in het huis heeft? En hallo, er is altijd een favoriet tussen zijn wijven en kinderen." Als je voorwaarden stelt aan het huwelijk, bijvoorbeeld dat de vader iedereen gelijk moet behandelen, dan zou er toch geen probleem moeten zijn?


    Je moet mensen sowieso gelijkwaardig behandelen, bij welke situatie dan ook. Het gebeurt gewoon niet. Ik denk dus dat die voorwaarden niet echt nuttig zijn. Ik denk wel dat een deftige vader van al zijn kinderen houdt, hoeveel dat er ook mogen zijn. Als het geen deftige vader zou zijn, dan zouden er ook problemen in een monogaam huwelijk komen.
    Persoonlijk vind ik wel dat het zou moeten kunnen, omdat ik het inderdaad een recht vind om te trouwen met degenen waar je van houdt, ook al zijn dat meerdere mensen.

    Heb je al eens opgezocht wat de redenen van de wet zijn dat dit illegaal is?


    Mhm?

    Eledhel schreef:
    (...)
    En homo's dan? Een huwelijk is ook voor een man en een vrouw, maar er zijn zoveel homohuwelijken in Nederland.

    Inderdaad, goedzo nog een goed argument voor. Als Christenen een uitzondering kunnen maken voor homo's waarom dan ook niet voor polygamie?
    Ook al denk ik dat zolang ik leef er nooit een polygaam huwelijk gesloten wordt in Nederland.


    'Nobody said it was easy

    Somnephilia schreef:
    (...)

    Je moet mensen sowieso gelijkwaardig behandelen, bij welke situatie dan ook. Het gebeurt gewoon niet. Ik denk dus dat die voorwaarden niet echt nuttig zijn. Ik denk wel dat een deftige vader van al zijn kinderen houdt, hoeveel dat er ook mogen zijn. Als het geen deftige vader zou zijn, dan zouden er ook problemen in een monogaam huwelijk komen.
    Persoonlijk vind ik wel dat het zou moeten kunnen, omdat ik het inderdaad een recht vind om te trouwen met degenen waar je van houdt, ook al zijn dat meerdere mensen.

    Heb je al eens opgezocht wat de redenen van de wet zijn dat dit illegaal is?

    Hmmm, ja, dat ga ik zo ff doen! Dankjewel.

    @Amiable: Ja, wat ik best sneu vind. Dat die mensen niet mogen trouwen hoort niet.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Zo, ik heb het opgezocht. Alles komt neer op dat de wet is gebaseerd op religie. Dat argument is heel makkelijk te ontkrachten met het homo-huwelijk voorbeeld, dusja. Dat moet geen probleem worden.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Het is misschien sneu, maar ik vraag me af of er veel mensen gebruik van zouden maken...
    Ik zou zelf in ieder geval voor geen miljoen een polygaam huwelijk willen sluiten. Ik heb ooit mijn vriend gehad die vreemd ging. Mijn zelfvertrouwen heeft daar nogal een deuk van opgelopen. Mijn man te moeten zien met een andere vrouw zou ik dus never nooit kunnen.


    'Nobody said it was easy

    Amiable schreef:
    Het is misschien sneu, maar ik vraag me af of er veel mensen gebruik van zouden maken...
    Ik zou zelf in ieder geval voor geen miljoen een polygaam huwelijk willen sluiten. Ik heb ooit mijn vriend gehad die vreemd ging. Mijn zelfvertrouwen heeft daar nogal een deuk van opgelopen. Mijn man te moeten zien met een andere vrouw zou ik dus never nooit kunnen.

    Ik ook niet. Ik zou er zo jaloers van worden!
    Maar het idee dat sommige mensen niet hun vorm van liefde mogen, uh, hoe zeg je dat, bedrijven, dat is gewoon fout.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Amiable schreef:
    Het is misschien sneu, maar ik vraag me af of er veel mensen gebruik van zouden maken...
    Ik zou zelf in ieder geval voor geen miljoen een polygaam huwelijk willen sluiten. Ik heb ooit mijn vriend gehad die vreemd ging. Mijn zelfvertrouwen heeft daar nogal een deuk van opgelopen. Mijn man te moeten zien met een andere vrouw zou ik dus never nooit kunnen.

    Ik vind polygamie sowieso maar een boel mensen die dan ongestoord vreemd kunnen gaan. Niks liefde in die scène.

    Purrrfect schreef:
    (...)
    Ik vind polygamie sowieso maar een boel mensen die dan ongestoord vreemd kunnen gaan. Niks liefde in die scène.

    Misschien komt dat omdat je teveel denkt aan het begrip "de ware liefde". Natuurlijk is er hier in Nederland maar één ware liefde, want hier is monogamie de norm. Geloof je er niet in dat iemand niet oprecht van meerdere mensen tegelijk kan houden?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Misschien komt dat omdat je teveel denkt aan het begrip "de ware liefde". Natuurlijk is er hier in Nederland maar één ware liefde, want hier is monogamie de norm. Geloof je er niet in dat iemand niet oprecht van meerdere mensen tegelijk kan houden?

    Nou, als ik tussen mijn twee favoriete beroemdheden moet kiezen zou ik ze natuurlijk allebei als mijn man willen hebben. Maar dan ben ik wel een egoïst omdat ik dan alleen aan mezelf denk en het voor mijn plezier is,

    Dus ik denk dat ik inderdaad teveel vasthoudt aan "ware liefde".

    Dat de vrouw nog meer onderdrukt gaat worden, daar ben ik het niet geheel mee eens. Als een man twee of meer vrouwen mag hebben, moet dat ook omgekeerd zijn als men zich aan de gelijke rechten-wet wil houden. En niemand dwingt je te trouwen met iemand die al een vrouw/man heefy, dat is je eigen beslissing - niet in de meeste landen waar het nu zo is, maar als ze niet opeens heel het wetboek willen veranderen, zal het hier wel zo moeten zijn.
    Toch ben ik tegen, uit principe.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nenya schreef:
    Dat de vrouw nog meer onderdrukt gaat worden, daar ben ik het niet geheel mee eens. Als een man twee of meer vrouwen mag hebben, moet dat ook omgekeerd zijn als men zich aan de gelijke rechten-wet wil houden. En niemand dwingt je te trouwen met iemand die al een vrouw/man heefy, dat is je eigen beslissing - niet in de meeste landen waar het nu zo is, maar als ze niet opeens heel het wetboek willen veranderen, zal het hier wel zo moeten zijn.
    Toch ben ik tegen, uit principe.

    Ja, andersom zou het natuurlijk ook kunnen dan.
    Wat is dat principe dan? Daar ben ik juist benieuwd naar.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Ja, andersom zou het natuurlijk ook kunnen dan.
    Wat is dat principe dan? Daar ben ik juist benieuwd naar.


    Ik vind het gewoon een ziek gedacht en iets waar ik zelf totaal niet lee zou kunnen leven. Dat komt omdat ik hier geboren ben, opgevoed met de monogamie en enkel geleerd heb over de vreselijke dingen ervan tijdens de lessen godsdienst. Wat je hoort van leerkrachten heeft een grote impact op je gedachtengang.
    Ik zou er zelf niet mee kunnen leven -maar als anderen dat wel kunnen, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag? Toch vind ik dan dat er wetten aan verbonden moeten zijn om misbruik te voorkomen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nenya schreef:
    (...)

    Ik vind het gewoon een ziek gedacht en iets waar ik zelf totaal niet lee zou kunnen leven. Dat komt omdat ik hier geboren ben, opgevoed met de monogamie en enkel geleerd heb over de vreselijke dingen ervan tijdens de lessen godsdienst. Wat je hoort van leerkrachten heeft een grote impact op je gedachtengang.
    Ik zou er zelf niet mee kunnen leven -maar als anderen dat wel kunnen, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag? Toch vind ik dan dat er wetten aan verbonden moeten zijn om misbruik te voorkomen.

    Ik zou het zelf ook niet willen, maar dat moet er niet voor kunnen zorgen dat andere mensen het ook niet mogen, inderdaad. Die wetten zijn er toch ook al voor monogame huwelijken, dat misbruik niet kan? Hmm


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...