• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    ik hoorde het op het nieuws, en om eerlijk te zijn begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat ze het ook munten op Nederland


    ‘You must go on’. thrishanakru —> Gashina

    Ik ben blij (en opgelucht) om te lezen dat hier tenminste geen reacties te lezen zijn als: "alle moslims neer", "de Islam is een terroristen geloof" etc.

    Ik vind deze gebeurtenissen verschrikkelijk voor alle oprechte moslims die de idealen van de Islam naleven zoals het hoort. De mensen die deze aanslag hebben gepleegd roepen dit uit de naam van hun God te doen, maar ze gebruiken de Islam voor niets minder dan een excuus voor hun daden. Het jammer dat mensen op deze manier een, toch erg belangrijk en mooi, geloof zo negatief over brengen omdat hun het interpreteren als een manier om hun bloedlust te stillen. Deze mensen zijn geen moslims en ik weiger hen zo te noemen, dit zijn gewoon terroristen.

    Ook heb ik vandaag wat filmpjes gekeken die op spitsnieuws te zien waren, waaronder van de koelbloedige manier waarop een agent door het hoofd werd geschoten en ik ben er echt misselijk van geworden. Ik raad het niemand aan om dit te kijken, maar ik had voor mezelf besloten dat ik anders te snel weer deze gebeurtenis opzij schuif en het is inmiddels niet meer de tijd om dit nog te doen, vind ik persoonlijk. Maar goed, ik kan gewoon niet begrijpen hoe je iemand in zo'n machteloze positie als die politieman, zo koelbloedig neer kunt schieten. Dat is gewoon onmenselijk.

    Ik wens de nabestaanden veel kracht en sterkte toe. Vreselijk.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Overkill schreef:
    (...)

    Waarschijnlijk zat Geert met een dikke grijns het nieuws te lezen vanmiddag. Heeft hij weer iets om de islam mee het land uit te krijgen. Maar des te meer er op elkaars mening en religie gehaat wordt, des te meer dit soort verschrikkelijke dingen zullen gebeuren.


    Alsof hij het leuk vindt dat er mensen worden vermoord. :') Met het tweede deel van je reactie ben ik het dan wel weer mee-eens. Hij gaat het hoe dan ook op hun afschuiven. Deels is dit natuurlijk waar, het waren Islamieten die de aanval hebben gepleegd maar het is wel jammer dat hij dat ook op onschuldige mensen die in de Islam geloven af gaat schuiven.

    Hij (Geert Wilders) krijgt redelijk veel kritiek op wat hij zei op twitter (“het is oorlog”). Ik vind dat hij daar gelijk in heeft, het kan nog maar een paar dagen voordat dit ook gebeurt in Nederland. Andere ministers wuiven het een beetje weg maar er zouden hier ook maatregelen voor moeten worden genomen. Jammer dat Nederland ‘de rust’ wilt bewaren in plaats van voorkomen.

    [ bericht aangepast op 7 jan 2015 - 18:36 ]

    Zulke dingen zijn nog toch niet te geloven. Het is al eerder een onderwerp geweest aan tafel thuis en het blijft maar doorgaan. Ik snap het moorden voor je religie echt niet. Dat is iets zoals we ooit kruistochten hebben gehad. Leren ze dan helemaal niets over wereldgeschiedenis? Als het zo doorgaat barst de bom helemaal en zitten we binnenkort met wereldoorlog drie. En je mag denken dat ik overdrijf, maar het is duidelijk dat de maatschappij angstig is.
    Alleszins veel sterkte aan de slachtoffers en hun familieleden.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik wil dit toch ook even delen hier:

    http://www.volkskrant.nl/dossier-aanslag-op-charlie-hebdo/cartoonisten-nemen-hun-wapen-op~a3824824/?akamaiType=FREE

    Het is een link naar een pagina van de Volkskrant, waarop zij allemaal cartoons hebben geplaatst die door andere tekenaars en cartoonisten zijn gemaakt als steunbetuiging aan Charlie Hebdo. Er zitten verrassend mooie en scherpe tekeningen tussen, een mooi eerbetoon vind ik.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik ben stil van alle dingen die er nu gebeuren in de wereld - demonstraties tegen de komst van immigranten, moskee's die worden gebombardeerd en nu deze aanslag. [Ik weet dat ze andere 'doelgroepen' hebben, maar alles staat met elkaar in verbinding in een tijd waarin de wereld in de fik lijkt te staan.]

    Dit is Parijs nu - dat zegt denk ik genoeg.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Assassin schreef:
    Ik keur dit geweld echt helemaal af, ik vind het vreselijk dat mensen anderen moeten vermoorden voor hun religie, dat is gewoon absurd. Maar het is eerlijk gezegd ook absurd om spotprenten van hun profeet te plaatsen, waar is hun respect voor andermans religie gebleven? Vrijheid van meningsuiting is belangrijk, maar niet tot dat punt. Ik snap niet waarom iedereen altijd alles tot een kookpunt moet brengen, zeker niet in deze tijden waar alles al op springen staat.


    Ik denk dat er een heleboel manieren zijn om onvrede te uiten over het plaatsen van spotprenten die niet inhouden dat je mensen dood of geweld pleegt. Vrijheid van meningsuiting betekent geen vrijwaring van gevolgen maar die gevolgen kunnen prima beperkt blijven tot bijvoorbeeld het niet kopen van die krant. Mensen neerschieten omdat je hun artikelen niet zo leuk vind is toch een beetje over.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik walg hier echt van. Ik heb er zelf geen woorden voor. Ik sta ook helemaal niet springen voor moslims, maar ik vind het dus erg dat enkele bavianen het zo weer voor alle moslims moeten verpesten.
    In gelijk welk geloofsboek staat er niks over moorden in de naam van je godsdienst, maar toch blijven de mensen het maar doen. Ik ben er al een hele dag van aangedaan. Het moet jij maar eens geweest zijn die vandaag niet meer thuis komt.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    De De Wereld Draait Door van vanavond staat helemaal in het thema van de aanslag. Er wordt onder met Nederlandse cartoonisten en cabaretiers gesproken en het is wel heel interessant. Beetje laat, maar goed.


    i put the fun in funeral

    ....
    Geen woorden heb ik hiervoor.


    26 - 02 - '16

    Ik had het gelezen, en gezien op het nieuws. Het is natuurlijk verschrikkelijk en leef mee met de nabestaande.

    Ik begin morgen op mijn stage op een middelbare school, en aangezien ik studeer voor docent maatschappijleer, loop ik met maatschappijleer mee en ik ben best wel benieuwd of dit aangekaart word en hoe.
    Vrijheid van meningsuiting is belangrijk en ik moet zeggen dat zelf ik een beetje bang word hierdoor om dat nog te doen. Dus hoe zullen die leerlingen zich voelen..Als ze het überhaupt al meegekregen hebben.


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    Overkill schreef:
    (...)

    Waarschijnlijk zat Geert met een dikke grijns het nieuws te lezen vanmiddag. Heeft hij weer iets om de islam mee het land uit te krijgen. Maar des te meer er op elkaars mening en religie gehaat wordt, des te meer dit soort verschrikkelijke dingen zullen gebeuren.


    Wat is dat nou weer voor raar iets om te zeggen? Je kan van Geert Wilders zeggen wat je wilt, dat hij een ongenuanceerde populist is, wat dan ook, maar ik vind het echt achterlijk om te doen alsof hij 'met een dikke grijns' over de afslachting van 12 onschuldige mensen heeft zitten lezen. Vrij onrespectloos ook om zoiets te suggereren.

    Sigil schreef:
    Ik had het gelezen, en gezien op het nieuws. Het is natuurlijk verschrikkelijk en leef mee met de nabestaande.

    Ik begin morgen op mijn stage op een middelbare school, en aangezien ik studeer voor docent maatschappijleer, loop ik met maatschappijleer mee en ik ben best wel benieuwd of dit aangekaart word en hoe.
    Vrijheid van meningsuiting is belangrijk en ik moet zeggen dat zelf ik een beetje bang word hierdoor om dat nog te doen. Dus hoe zullen die leerlingen zich voelen..Als ze het überhaupt al meegekregen hebben.


    Ik vind niet dat je kinderen moet leren dat dát vrijheid van meningsuiting is. Ze moeten het verschil tussen respect en respectloos leren, wat hun ouders meestal toch al niet doen. Iemands geloof op die manier aanvallen is respectloos.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind niet dat je kinderen moet leren dat dát vrijheid van meningsuiting is. Ze moeten het verschil tussen respect en respectloos leren, wat hun ouders meestal toch al niet doen. Iemands geloof op die manier aanvallen is respectloos.


    I Agree. Ik vind ook dat Charlie Hebo aardig ver ging. Maar ze deden het niet alleen met de islam, ze deden dat tevens met het katholieke geloof, de politici etc. Toch geven dit soort berichten mij aardig de kriebels, en vind ik het daardoor steeds moeilijker om mijn mening te geven openbaar.

    Tevens loop ik morgen enkel nog mee, en geef ik nog geen lessen. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de leraren met wie ik meeloop dit onderwerp gaan aanpakken en bespreken, als ze dit al gaan doen.


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    Sigil schreef:
    (...)

    I Agree. Ik vind ook dat Charlie Hebo aardig ver ging. Maar ze deden het niet alleen met de islam, ze deden dat tevens met het katholieke geloof, de politici etc. Toch geven dit soort berichten mij aardig de kriebels, en vind ik het daardoor steeds moeilijker om mijn mening te geven openbaar.

    Tevens loop ik morgen enkel nog mee, en geef ik nog geen lessen. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de leraren met wie ik meeloop dit onderwerp gaan aanpakken en bespreken, als ze dit al gaan doen.


    Ik vind ook dat ze elke religie met respect moeten behandelen. Politici zijn een beetje een ander onderwerp in mijn ogen. ;x Die gedragen zich ook niet zo respectvol, haha. Maar ik snap het wel, mensen van de islam reageren veel sneller, veel heftiger dan andere geloven, maar dat komt volgens mij vooral omdat de islam een relatief jonge religie is, het christendom en de katholieken zijn allemaal ook door zo'n fase gegaan.

    Laat je het weten wat hij ermee gedaan heeft? 8D Ik ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk.


    Your make-up is terrible