• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    Cherilyn schreef:
    Ik zit dus even op telegraaf.nl te kijken want er is zojuist weer een schietpartij geweest, twee agenten gewond en iedereen zit in de reacties te zeggen van WWOIII komt eraan en van Illuminati.

    Wat vinden jullie er nou van.


    Illuminate, wtf. x'D Dat is altijd zo'n manier van dingen afschuiven omdat ze het niet snappen, of ze willen gewoon dat er iets speciaals erachter zit.
    Ze roepen al dat jaaaaren dat WO3 eraan komt. Bij elk dingetje dat er gebeurd.


    Your make-up is terrible

    Dit wordt zo éénzijdig bekeken. Natuurlijk keur ik zoiets niet goed, maar in die kreten van vrije meningsuiting! Leve de democratie, ligt net mede, soort van de oorzaak. In de media worden zij afgespiegeld als 'barbaars', alsof wij in een verder ontwikkelingstadium zouden zijn dan zij. Dat is niet zo - dat is een interpretatie die wij vanzelf maken vanuit een superieur westerse cultuur die gelooft in zoiets van 'ontwikkeling van volkeren' sociaal - darwinistische restanten, in ons cultuurpatroon.
    Bovendien, wij kennen dat niet, god is zowat dood bij ons. Wij kunnen ons gewoon niet in hen inleven. En dàt is soort van het probleem.
    Ergens vind ik wel dat dit veel te sterk gepolariseerd wordt. Dat dit te sterk vanuit een zwart - wit - perspectief wordt bekeken.
    Mensen zijn echt zo niet opgebouwd, in termen van goed of slecht. Ze zijn dan ook niet beter, of niet slechter of zoveel anders dan ons.Dit is een botsing van beschavingsprobleem lijkt mij eerder van van barbariteit.
    Wij zijn rijk, maar zij hebben veel minder dan ons - tja, als je dan ook nog eens aan hun god komt...
    Kijk, kom aan onze vrijheid van meningsuiting en we zitten zo al op de kast - dan gaat het nog niet om iets sterker als een god. Wij kennen zoiets niet, het fenomeen van een godsdienst (niet omdat wij verder ontwikkelt zijn, wij dénken dat alleen - net zoals wij dat vroeger ook dachten toen we Congo gingen gaan kolaniseren, dit is gewoon iets heel Westers).
    En van daaruit wordt daarnaar gekeken. Maar ergens zijn wij denk ik even lomp: och ja, zo'n spotprent, wat is dat nu... Daar moet je tegen kunnen! En dan van die kreten van vrijheids van meningsuiting... Alles boven vrije meningsuiting.
    Hmm...
    Volgens mij is hier gewoon keer twee keer hetzelfde aan de hand - en gaat het om twee partijen die elkaar te radicaal bekijken, te éénzijdig en zich helemaal in elkaar niet kunnen verplaatsen. Doe de krant open, je ziet meteen hoe éénzijdig wij erover spreken.
    Dus ik heb hier persoonlijk, toch wel een andere mening over - over wat hier nu eigenlijk allemaal gebeurt.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 10:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Assassin schreef:
    (...)

    Illuminate, wtf. x'D Dat is altijd zo'n manier van dingen afschuiven omdat ze het niet snappen, of ze willen gewoon dat er iets speciaals erachter zit.
    Ze roepen al dat jaaaaren dat WO3 eraan komt. Bij elk dingetje dat er gebeurd.
    Er zijn in London, Italie, Duitsland en Nederland bijna in heel europa al jaren aanslagen geweest zoals een school, of de London metro. Maar als je nou goed kijkt naar al die aanslagen pakken ze meestal treinstations, café''s heel af en toe, en van al die media gebouwen kijk maar naar WTC. Het zijn allemaal dingen waar de landen om bekend zijn.

    Ze denken niet dat die schietpartij er iets mee te maken had, maar er is wel een explosie geweest bij een moskee in Zuid-Frankrijk.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Ze denken niet dat die schietpartij er iets mee te maken had, maar er is wel een explosie geweest bij een moskee in Zuid-Frankrijk.
    Was er niet ook een in de fik gestoken dat ze daardoor ook zo boos waren?

    Ik denk dat je zoiets objectief moet trachten te bekijken, niet altijd vanuit je eigen 'op de tenen getrapt' standpunt.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik denk dat je zoiets objectief moet trachten te bekijken, niet altijd vanuit je eigen 'op de tenen getrapt' standpunt.


    Yeah, daar ben ik het totaal mee eens. Ik vind het echt heel erg dat mensen nu niet naar het echte probleem kijken, maar enkel met hun 'persvrijheid en vrijheid van meningsuiting' bedreigd voelen.


    Your make-up is terrible

    Histoire schreef:
    Dit wordt zo éénzijdig bekeken. Natuurlijk keur ik zoiets niet goed, maar in die kreten van vrije meningsuiting! Leve de democratie, ligt net de oorzaak. In de media worden zij afgespiegeld als 'barbaars', alsof wij in een verder ontwikkelingstadium zouden zijn als zij. Dat is niet zo - dat is een interpretatie die wij vanzelf maken vanuit een superieur westerse cultuur die gelooft in zoiets van 'ontwikkeling van volkeren' sociaal - darwinistische restanten, in ons cultuurpatroon.
    Bovendien, wij kennen dat niet, god is dood bij ons.
    Ergéns vind ik wel dat dit veel te sterk gepolariseerd wordt. Dat dit te sterk vanuit een zwart - wit - perspectief wordt bekeken.
    Mensen zijn niet goed, of slecht.Niet beter, of niet slechter dan ons. Dit is een botsing van beschavingsprobleem lijkt mij eerder van van barbariteit.
    Wij zijn rijk, zij hebben veel minder dan ons - als je dan ook nog eens aan hun god komt...
    Kijk, kom aan onze vrijheid van meningsuiting en we zitten zo al op de kast - dan gaat het nog niet om iets sterker als een god. Wij kennen zoiets niet, het fenomeen van een godsdienst (niet omdat wij verder ontwikkelt zijn, wij dénken dat alleen - net zoals wij dat vroeger ook dachten toen we congo gingen gaan kolaniseren, dit is gewoon iets heel Westers).
    En van daaruit wordt daarnaar gekeken. Maar ergens zijn wij denk ik even lomp: och ja, zo'n spotprent, wat is dat nu... Daar moet je tegen kunnnen! En dan van die kreten van vrijheids van meningsuiting... Alles boven vrije meningsuiting.
    Hmm...
    Volgens mij is hier gewoon keer twee keer hetzelfde aan de hand - en gaat het om twee partijen die elkaar te radicaal bekijken, te éénzijdig.
    Dus ik heb hier persoonlijk, toch wel een andere mening over - over wat hier nu eigenlijk allemaal gebeurt.


    Ik hou ook niet zo van satire en spotprenten, maar je vergelijkt hier nu wel twee totaal verschillende dingen. De ene partij uit haar mening met cartoons, de ander met een aanslag. En onze cultuur is inderdaad niet superieur aan een andere cultuur, maar in dit geval durf ik toch echt te zeggen dat onze cultuur het slachtoffer is van onderdrukking. Vrijheid van meningsuiting hoort nou eenmaal bij het westen, veel meer dan een ander werelddeel. Het is onze religie zou je bijna kunnen zeggen. Ik word er ook nogal moe van dat mensen het als een excuus gebruiken om maar te zeggen wat ze zeggen willen, maar wat stellen een paar losse kreten voor bij bommen en kalasjnikovs?


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik hou ook niet zo van satire en spotprenten, maar je vergelijkt hier nu wel twee totaal verschillende dingen. De ene partij uit haar mening met cartoons, de ander met een aanslag. En onze cultuur is inderdaad niet superieur aan een andere cultuur, maar in dit geval durf ik toch echt te zeggen dat onze cultuur het slachtoffer is van onderdrukking. Vrijheid van meningsuiting hoort nou eenmaal bij het westen, veel meer dan een ander werelddeel. Het is onze religie zou je bijna kunnen zeggen. Ik word er ook nogal moe van dat mensen het als een excuus gebruiken om maar te zeggen wat ze zeggen willen, maar wat stellen een paar losse kreten voor bij bommen en kalasjnikovs?


    Het gaat niet om een vergelijking die ik maak, of dat dit een uiting was tegen vrije meningsuiting. Dat ik niet aan spotprenten of zo zou zijn, is niet wat ik hiermee bedoel. Dat zeg ik niet. Ik leg alleen het hele probleem bloot vanuit een neutraal standpunt en het van twee zijden te zien. Natuurlijk, kunnen wij ons onderdrukt voelen, maar ook zij zullen hun gevoelens hebben tegenover ons. En dat is het net - wij kijken alleen naar hun daden, beoordelen deze, zonder even dieper te graven. Die cartoons schaden hun ook - dat is het net - voor ons zijn het maar kreten, en wij begrijpen niet, dat hun dat misschien even diep kan raken, als een moord bij ons. Maar wij kunnen dat niet vatten, want wij hebben niet zoiets als een religie. Dus wij kunnen daar totaal niet inkomen.
    Het feit dat zij zomaar naar een geweer grijpen, is geen teken van barbaarsheid - ook zij zijn geraakt, door die cartoons, ook al zijn het voor ONS misschien maar cartoons, maar zijn zijn dus even geraakt over een cartoon, die voor ONS slechts maar een cartoon is, maar zij zijn daarvoor dus even geraakt, als wij geraakt zijn voor die doden.
    Misschien bekijken zij ONS ook als onverdraagzame mensen?
    Wat ik vergelijk, zijn twee dezelfde dingen - alleen komt het totaal anders tot uiting, maar het komt wel op hetzelfde neer: de onmogelijkheid om je te verplaatsen in die andere cultuur.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 10:56 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    En ik bedoel ook niet dat ikzelf tegen vrijheid van meningsuiting en cartoons ben hoor. (:
    Interpretatiefoutje waarschijnlijk. (:
    Ik spreek geen moreel oordeel uit. Voor de een of de ander. Integendeel. Het is net belangrijk om bij zo'n dingen net een stapje opzij te zetten, als je er naar kijkt.
    Ik probeer het los van mezelf, mijn cultuur te zien, naar de neutrale bigger picture. Omdat dat de enige manier is om te kunnen inzien wat aan de hand is.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 10:50 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik hou ook niet zo van satire en spotprenten, maar je vergelijkt hier nu wel twee totaal verschillende dingen. De ene partij uit haar mening met cartoons, de ander met een aanslag. En onze cultuur is inderdaad niet superieur aan een andere cultuur, maar in dit geval durf ik toch echt te zeggen dat onze cultuur het slachtoffer is van onderdrukking. Vrijheid van meningsuiting hoort nou eenmaal bij het westen, veel meer dan een ander werelddeel. Het is onze religie zou je bijna kunnen zeggen. Ik word er ook nogal moe van dat mensen het als een excuus gebruiken om maar te zeggen wat ze zeggen willen, maar wat stellen een paar losse kreten voor bij bommen en kalasjnikovs?


    Ik vind het een beetje scheef om te zeggen dat we nu onderdrukt worden door zoiets, terwijl moslims in Frankrijk al veel langer onderdrukt worden in die zin. Nederlanders zijn erg tolerant tegenover anderen, maar Fransen absoluut niet en dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden.
    Die loze kreten stellen niks voor, maar nu reageren ze wel met geweld naar andere moskee's, naar mensen die er helemaal niks mee te maken hebben.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 10:49 ]


    Your make-up is terrible

    En nee, zij begrijpen ons natuurlijk ook niet: het fenomeen van vrije meningsuiting, tegenover censuur. Maar wij verstaan hen dus ook niet. En daar zit het hele, tweezijdige probleem. En daarom gebeuren dit soort dingen.
    Dus dat probleem moet wel begrepen worden. In plaats van heethoofdige betogingen te gaan houden 'tegen haat en voor vrije meningsuiting.' Dit zal alleen sterker poraliseren, verder en verder verhitten en er zullen nog meer zo'n aanslagen gebeuren, gewoon vanwege gebrek aan inlevingsvaardigheden, langs twéé kanten.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 11:22 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Onze school is een zeer vrije school met ontzettend veel culturen en wij vonden dit schokkend, er werd veel over gepraat. Er hingen zelfs overal posters in de school met 'je suis Charlie', de naam van het redactiebureau. Vanmiddag werd er in ons leerhuis (een lokaal groot genoeg voor drie klassen, dit is de plek waar wij altijd les hebben) even stilgestaan bij deze aanslag. Een docent hield een soort mini-speech over wat er was gebeurd. Dat was heel mooi, het was doodstil en je kon gewoon voelen hoe iedereen op zijn of haar eigen manier de slachtoffers herdacht en besefte hoe bijzonder onze school was. Ik vond dat heel bijzonder.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 11:06 ]

    De schietpartij in Parijs en de ontploffing van de moskee in Lyon zouden niets met dat van gisteren te maken hebben.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Franknfurter schreef:
    De schietpartij in Parijs en de ontploffing van de moskee in Lyon zouden niets met dat van gisteren te maken hebben.


    Je kan mij niet vertellen dat die acties tegen moskee's geen reacties zijn van boze Fransen en er niks mee te maken heeft.


    Your make-up is terrible