• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    Niphredil schreef:
    (...)

    Ik snap wat je bedoelt en de situatie is natuurlijk erg complex. Het is natuurlijk niet verkeerd om het eens vanuit het andere standpunt te bekijken en ons af te vragen waarom deze acties nodig worden geacht. Ik moet je wel even erop wijzen dat geen oorlog meer in Europa natuurlijk niet klopt en dat het na 1945 echt niet allemaal heel soepeltjes is verlopen (nu wijs ik even op het Sovjet-regime in het Oost-Europa, het gesplitste Duitsland en de ellende die daaruit voorkwam, de oorlog die in Joegoslavië woedde, Georgië-Rusland conflict, de annexatie van de Krim).


    nog recenter... oekraine en rusland.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Donar schreef:
    (...)

    nog recenter... oekraine en rusland.


    Ja, dat is de annexatie van de Krim !


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Niphredil schreef:
    (...)

    Ja, dat is de annexatie van de Krim !
    hehe ik las weer met mn poepgat...


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Donar schreef:
    (...)hehe ik las weer met mn poepgat...


    haha no problemo


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Niphredil schreef:
    (...)

    Ik snap wat je bedoelt en de situatie is natuurlijk erg complex. Het is natuurlijk niet verkeerd om het eens vanuit het andere standpunt te bekijken en ons af te vragen waarom deze acties nodig worden geacht. Ik moet je wel even erop wijzen dat geen oorlog meer in Europa natuurlijk niet klopt en dat het na 1945 echt niet allemaal heel soepeltjes is verlopen (nu wijs ik even op het Sovjet-regime in het Oost-Europa, het gesplitste Duitsland en de ellende die daaruit voorkwam, de oorlog die in Joegoslavië woedde, Georgië-Rusland conflict, de annexatie van de Krim).


    Nee, natuurlijk niet. (:
    Haha, ik studeer geschiedenis, het zou maar erg zijn als ik dat zou gaan denken :'D
    Maar tussen die grote Europese machten die al eeuwen in de clinch lagen, onderling, bedoelde ik. Binnen de landen van de Europese unie dan. (;
    De koude oorlog en de eeuwige balkanproblematiek dan inderdaad buiten beschouwing gelaten. Rustig was het inderdaad zeker niet. Maar de Duitsland - Frankrijk vete werd door de oprichting van de EU wel teniet gedaan.
    Spanje zat ook nog met Franco en een burgerloorlog. Vandaar dat die er nog niet in mochten en later toegetreden zijn (: . Inderdaad, bedoelde ik binnen de Europese unie. (: (niet het Europese continent) De landen die daar deel van uitmaakten. Die hebben elkaars bloed sindsdien niet meer vergoten.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 18:08 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik ben echt doodsbang voor oorlog of aanslagen..

    Ik verbaas me steeds weer van de dingen die mensen elkaar aan kunnen doen. Vreselijk gewoon, vreselijk.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Verschrikkelijk. Meningsuiting is belangrijk, maar niet tot het punt dat een religie of men de grond word in geboord. Houd 't gewoon netjes, dan kun je dit soort dingen ook meestal voorkomen. Geweld is géén oplossing.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2015 - 18:53 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik vind het belachelijk. Dat is vrijwel het enige wat ik er in woorden over uit kan spreken.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Tsuchiya schreef:
    Verschrikkelijk. Meningsuiting is belangrijk, maar niet tot het punt dat een religie of men de grond word in geboord. Houd 't gewoon netjes, dan kun je dit soort dingen ook meestal voorkomen. Geweld is géén oplossing.


    Waren er maar meer die zo denken hier... Iedereen blijft maar roepen dat onze vrijheid van meningsuiting nu is aangetast en ik word er echt misselijk van.


    Your make-up is terrible

    Omdat recht op vrije meningsuiting zo belangrijk is, en om de slachtoffers te herdenken, verander ik mijn avatar voor een paar dagen in Je Suis Charlie.

    Niet alleen voor deze slachtoffers, voor alle slachtoffers van het geweld tegen de vrijheid.


    Queer zijn is gewoon alles

    Assassin schreef:
    (...)

    Waren er maar meer die zo denken hier... Iedereen blijft maar roepen dat onze vrijheid van meningsuiting nu is aangetast en ik word er echt misselijk van.


    Ik ben en blijf het eens dat het beledigen van religies niet kan, maar dit is wel degelijk een aanslag op de vrije meningsuiting en die is gewoon heel belangrijk, onze maatschappij is er op gebouwd.

    Maar nogmaals: Voor het deel over religies enz. ben ik het volledig eens.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik ben en blijf het eens dat het beledigen van religies niet kan, maar dit is wel degelijk een aanslag op de vrije meningsuiting en die is gewoon heel belangrijk, onze maatschappij is er op gebouwd.

    Maar nogmaals: Voor het deel over religies enz. ben ik het volledig eens.


    Ik vind vrijheid van meningsuiting ook heel belangrijk, maar ik snap niet dat mensen dit allemaal daarom gaan laten draaien. Dit is meer een potje van; 'hoe respectloos kan ik zijn onder het mom van persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.' Mijn mening is dat de lijn tussen respectloos zijn en je mening geven te dun is geworden en iedereen het maar als een recht beschouwd om alles en iedereen te mogen beledigen zonder gevolg. Natuurlijk is geweld niet de juiste vorm van gevolg en het is iets dat ik dan ook zeker altijd af zou keuren. Ik heb gewoon het idee dat mensen vergeten waar dit nou allemaal over gaat en alleen maar hun zin willen doordrijven.


    Your make-up is terrible

    Debbaut schreef:
    Omdat recht op vrije meningsuiting zo belangrijk is, en om de slachtoffers te herdenken, verander ik mijn avatar voor een paar dagen in Je Suis Charlie.

    Niet alleen voor deze slachtoffers, voor alle slachtoffers van het geweld tegen de vrijheid.


    Ik ben er dus heel erg op tegen om dat plaatje te gebruiken omdat ik het absoluut niet eens ben met wat die krant schreef en uitgaf, net als heel veel mensen, trouwens. De krant was in de jaren 60 zelfs verboden en heeft een doorstart gemaakt onder een andere naam. Maar nu ze dood zijn, worden ze geromantiseerd en gebruikt iedereen die phrase, maar ik wil niks te maken hebben met zulke respectloze mensen (niet jou, maar die mensen van de krant).


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind vrijheid van meningsuiting ook heel belangrijk, maar ik snap niet dat mensen dit allemaal daarom gaan laten draaien. Dit is meer een potje van; 'hoe respectloos kan ik zijn onder het mom van persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.' Mijn mening is dat de lijn tussen respectloos zijn en je mening geven te dun is geworden en iedereen het maar als een recht beschouwd om alles en iedereen te mogen beledigen zonder gevolg. Natuurlijk is geweld niet de juiste vorm van gevolg en het is iets dat ik dan ook zeker altijd af zou keuren. Ik heb gewoon het idee dat mensen vergeten waar dit nou allemaal over gaat en alleen maar hun zin willen doordrijven.


    Ik snap je en ben het eigenlijk zelfs voor 90% eens met je, dat recht mag idd niet gebruikt worden om beledigen goed te praten.

    Nja, ik grijp het vooral aan om alle slachtoffers van dit soort geweld te herdenken.


    Queer zijn is gewoon alles