• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    Prefect schreef:
    (...)

    Wat is dat nou weer voor raar iets om te zeggen? Je kan van Geert Wilders zeggen wat je wilt, dat hij een ongenuanceerde populist is, wat dan ook, maar ik vind het echt achterlijk om te doen alsof hij 'met een dikke grijns' over de afslachting van 12 onschuldige mensen heeft zitten lezen. Vrij onrespectloos ook om zoiets te suggereren.


    Ik vind meneer Wilders zelf vrij achterlijk een 'onrespectloos' eigenlijk. Zijn eerste reactie op dit hele gebeuren was 'Islam is toch vrede, Rutte, Asscher, Nederlandse moslimraad, Pechthold en Samsom???' op Twitter. Klink niet echt alsof hij ondersteboven van het verschrikkelijke nieuws is, in mijn oren.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Ik vind meneer Wilders zelf vrij achterlijk een 'onrespectloos' eigenlijk. Zijn eerste reactie op dit hele gebeuren was 'Islam is toch vrede, Rutte, Asscher, Nederlandse moslimraad, Pechthold en Samsom???' op Twitter. Klink niet echt alsof hij ondersteboven van het verschrikkelijke nieuws is, in mijn oren.

    Er is toch nog steeds een duidelijke scheidingslijn tussen 'ergens ondersteboven van zijn' en ergens met een dikke grijns om zitten te gniffelen. Wie dat niet snapt is pas echt ongenuanceerd.

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind ook dat ze elke religie met respect moeten behandelen. Politici zijn een beetje een ander onderwerp in mijn ogen. ;x Die gedragen zich ook niet zo respectvol, haha. Maar ik snap het wel, mensen van de islam reageren veel sneller, veel heftiger dan andere geloven, maar dat komt volgens mij vooral omdat de islam een relatief jonge religie is, het christendom en de katholieken zijn allemaal ook door zo'n fase gegaan.

    Laat je het weten wat hij ermee gedaan heeft? 8D Ik ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk.


    Daar heb je zeker gelijk in...

    haha natuurlijk 8D


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    Prefect schreef:
    (...)
    Er is toch nog steeds een duidelijke scheidingslijn tussen 'ergens ondersteboven van zijn' en ergens met een dikke grijns om zitten te gniffelen. Wie dat niet snapt is pas echt ongenuanceerd.


    Het gaat ook eigenlijk meer over het feit dat Wilders er optimaal van profiteert, want dit nieuws valt natuurlijk wel precies gunstig in zijn straatje. Dat wil niet zeggen dat Wilders erg blij is dat deze mensen zijn vermoord, maar dat het hem wel verdomd goed uitkomt voor zijn eigen doeleinden. En dat hij ook niet terugdeinst om het gelijk te gebruiken.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Prefect schreef:
    (...)
    Er is toch nog steeds een duidelijke scheidingslijn tussen 'ergens ondersteboven van zijn' en ergens met een dikke grijns om zitten te gniffelen. Wie dat niet snapt is pas echt ongenuanceerd.


    Je hoeft het niet zo letterlijk te nemen hoor. Niphredil verwoordt heel goed wat ik met die opmerking bedoelde.


    i put the fun in funeral

    Ze weten wie de drie aanslagers zijn maar ze zijn nog niet opgepakt

    Cherilyn schreef:
    Ze weten wie de drie aanslagers zijn maar ze zijn nog niet opgepakt


    Eentje heeft zich vrijwillig aangegeven.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Franknfurter schreef:
    (...)

    Eentje heeft zich vrijwillig aangegeven.


    Klopt, maar het is niet zeker of hij iets met de aanslag te maken heeft.


    i put the fun in funeral

    Ach, ik geloof niet eens dat de drie verdachten de daders zijn. Zo'n goed georganiseerde aanslag en dan je ID-kaart in de auto laten liggen? En een van de verdachten, die dus opgepakt is, zat tijdens de aanslag gewoon op school. De laatste keer dat ik het probeerde is het me toch echt niet gelukt om op twee plekken tegelijkertijd te zijn. Dus ik denk dat het gewoon een gestolen ID-kaart is om politie op een onjuist spoor te zetten... Om vervolgens misschien weer een aanslag te plegen. Net ergens gelezen dat er ook weer een agente is neergeschoten?
    Ook is er een beeld dat me bij blijft. Een politieagent die op de grond ligt te kreunen van de pijn en die vervolgens koelbloedig door een van de daders in het hoofd wordt geschoten. Deze politieagent was een moslim, kan iemand mij dit uitleggen...? Het lijkt mij toch als je een aanslag pleegt in de naam van de profeet Mohammed, je vervolgens niet de volgelingen van deze profeet dood gaat schieten?


    'Nobody said it was easy

    Amiable schreef:
    Ach, ik geloof niet eens dat de drie verdachten de daders zijn. Zo'n goed georganiseerde aanslag en dan je ID-kaart in de auto laten liggen? En een van de verdachten, die dus opgepakt is, zat tijdens de aanslag gewoon op school. De laatste keer dat ik het probeerde is het me toch echt niet gelukt om op twee plekken tegelijkertijd te zijn. Dus ik denk dat het gewoon een gestolen ID-kaart is om politie op een onjuist spoor te zetten... Om vervolgens misschien weer een aanslag te plegen. Net ergens gelezen dat er ook weer een agente is neergeschoten?
    Ook is er een beeld dat me bij blijft. Een politieagent die op de grond ligt te kreunen van de pijn en die vervolgens koelbloedig door een van de daders in het hoofd wordt geschoten. Deze politieagent was een moslim, kan iemand mij dit uitleggen...? Het lijkt mij toch als je een aanslag pleegt in de naam van de profeet Mohammed, je vervolgens niet de volgelingen van deze profeet dood gaat schieten?


    Hij lijkt me niet echt in het hoofd geschoten tbh... Als je iemand met zo'n wapen in het hoofd schiet, ziet het er even wat bloederiger uit.


    Your make-up is terrible

    @Amiable Meestal schijnen mensen die terreuraanslagen plegen ervan overtuigd dat alleen hun manier van geloven juist is. Een moslim-agent die Charlie Hebdo beschermt past dus niet in hun beeld van de religie


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik zit dus even op telegraaf.nl te kijken want er is zojuist weer een schietpartij geweest, twee agenten gewond en iedereen zit in de reacties te zeggen van WWOIII komt eraan en van Illuminati.

    Wat vinden jullie er nou van.

    Assassin schreef:
    (...)

    Hij lijkt me niet echt in het hoofd geschoten tbh... Als je iemand met zo'n wapen in het hoofd schiet, ziet het er even wat bloederiger uit.

    Zoiets heb ik gelezen, maar dan nog hij is doodgeschoten... En als hij in zijn nek is geschoten, of iets dergelijks, dan vind ik het net zo koelbloedig.
    En ik ga binnenkort nog wel naar Brussel. Ik weet dat je je niet moet laten leiden door angst, maar waar ben je tegenwoordig nog veilig. Ik zag Parijs ook altijd als een veilige stad mede omdat daar extreem veel militairen rondlopen. Tegen zulke mensen kan je je niet weren.


    'Nobody said it was easy

    Cherilyn schreef:
    Ik zit dus even op telegraaf.nl te kijken want er is zojuist weer een schietpartij geweest, twee agenten gewond en iedereen zit in de reacties te zeggen van WWOIII komt eraan en van Illuminati.

    Wat vinden jullie er nou van.


    Nou van die reacties als Illuminati vind ik gewoon ronduit stupide. WWIII, is al iets zinniger, maar ik denk eigenlijk niet dat het zo snel zal gaan. Natuurlijk weet ik ook niets zeker, maar daar ga ik vanuit.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Cherilyn schreef:
    Ik zit dus even op telegraaf.nl te kijken want er is zojuist weer een schietpartij geweest, twee agenten gewond en iedereen zit in de reacties te zeggen van WWOIII komt eraan en van Illuminati.


    Wat vinden jullie er nou van.

    Nou het zou geen derde wereldoorlog worden. Daar is denk ik net iets meer voor nodig.
    Maar dat het ernstig is, is duidelijk. Als die daders nog rondlopen voelt Fransman zich meer veilig, lijkt mij.


    'Nobody said it was easy