• De stelling van deze week luidt:
    Leerkrachten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik ben het daar niet mee eens.
    Ik vind dat dat gewoon moet kunnen in de les.
    En soms is het ook gewoon fijn om erover te praten, en om erachter te komen hoe je klasgenoten erover denken.
    Je zou kunnen zeggen dat dat van de klas afhangt, maar zelfs in mijn vorige klas (echt een nachtmerrie) had iedereen een mening erover, en konden we daar gewoon over discussiëren.
    Zo hebben wij laatst in een wiskundeles besproken of dopen nou hoort of niet, of je alleen bij God hoort als je gedoopt bent.
    Sommige mensen waren het er mee eens, en sommige niet.
    Maar we konden allemaal reageren op wat anderen vonden.
    Het schept een band met je klas. Een discussie hoeft niet perse negatief te zijn. Wij hadden dus bijvoorbeeld een hele positieve.
    En je leert ook van de standpunten van een ander. Ook in zoiets gevoeligs als hierin.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Rhaella schreef:
    BlueJays schreef:
    Ik ben het eens met wat de mensen hierboven zeggen: het hangt heel erg van de omstandigeheden binnen een klas af en wat zij als gevoelige onderwerpen beschouwen. Een leraar moet voor zover dat kan proberen de klas te leren kennen en daaraan af te leiden wat wel en niet kan.
    Daarnaast denk ik wel dat het gewoon vakrelevant moet blijven. Als een wiskundeleraar opeens een discussie over geloof begint, vind ik dat raar, terwijl zoiets bij een vak als levensbeschouwing juist heel goed voor te stellen is.

    (...)

    Nou dat hangt af van je wiskunde docent. Bij mijn wiskunde docent was dat helemaal niet raar.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Shore schreef:
    Bij mij op school kan er beter niet over het geloof begonnen worden. Mijn klas is namelijk nogal goed in het houden van discussies die uren duren.


    Dus? dan ga je gewoon de volgende les weer met de discussie verder
    Poe ik plaats drie keer achter elkaar, hihi

    [ bericht aangepast op 22 april 2015 - 20:19 ]


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Maaaartje schreef:
    (...)
    Nou dat hangt af van je wiskunde docent. Bij mijn wiskunde docent was dat helemaal niet raar.

    Het is niet zo dat het in geen geval kan, maar ik denk dat het in veel gevallen de les zou verstoren als je een discussie over een onderwerp begint dat helemaal niks met dat vak te maken heeft. Wanneer een wiskundeleraar te druk bezig is met het leiden/houden van een discussie over geloof, kan hij geen vragen van leerlingen over wiskunde beantwoorden en kunnen leerlingen waarschijnlijk ook niet werken. Natuurlijk is dit niet altijd een probleem, maar als je bijvoorbeeld veel stof moet behandelen in een bepaalde periode, of bijvoorbeeld vlak voor een belangrijke toets zit, kun je beter de les gewoon bij het vak zelf houden en niet te veel afdwalen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    BlueJays schreef:
    (...)
    Het is niet zo dat het in geen geval kan, maar ik denk dat het in veel gevallen de les zou verstoren als je een discussie over een onderwerp begint dat helemaal niks met dat vak te maken heeft. Wanneer een wiskundeleraar te druk bezig is met het leiden/houden van een discussie over geloof, kan hij geen vragen van leerlingen over wiskunde beantwoorden en kunnen leerlingen waarschijnlijk ook niet werken. Natuurlijk is dit niet altijd een probleem, maar als je bijvoorbeeld veel stof moet behandelen in een bepaalde periode, of bijvoorbeeld vlak voor een belangrijke toets zit, kun je beter de les gewoon bij het vak zelf houden en niet te veel afdwalen.

    Ja oke, midden in de les is wel een vreemd moment, maar wij hebben altijd een dagopening en daar praten we ook nog even over na. Dus dan ontstaan meestal zulke discussies. (de meeste wel wat korter en kleiner echt van 10 of 5 minuten ofzo) En onze docent is de beroerdste niet, als we hierdoor geen tijd hadden om ergens aan te werken, schrapt hij dat op de toets omdat dit ook wel belangrijk is zegmaar.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    ik vind dat je in principe overal een discussie over mag gaan houden, maar dan moeten ook de mensen in hun waarde gelaten worden als zij besluiten er niet aan mee te doen, om wat voor reden dan ook.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik ben half voor en half tegen. Het onderwijs is heel belangrijk om te leren dat niet iedereen hetzelfde standpunt heeft als jij en dat mensen anders denken.
    Ik denk gewoon dat tot een bepaalde leeftijd jongeren echter nog niet in staat zijn om dat feit te accepteren en op die manier te denken. Als je een volwassen klas hebt, waarin de leerlingen echt nadenken voordat ze iets zeggen, zie ik geen probleem. Natuurlijk moeten er een aantal afspraken gemaakt worden en moet iedereen die naleven. Ik zou dus best begrijpen als een leraar dit zou doen in bijvoorbeeld een 5 havo of 5/6 vwo klas zou doen. Op jongere leeftijd zou ik geen discussies gaan maken in een klas, natuurlijk kunnen de leraren wel vertellen over verschillende geloven enz.
    Ik ben er zeker mee eens dat kinderen zouden moeten leren om openminded te zijn. Ik doe dit jaar een exchange year in de VS in Texas en ik heb zeker geleerd om openminded te zijn, terwijl ik omringd wordt met vooral heel veel jongeren die dat totaal niet zijn. Heb ik daarom geen vrienden hier? Nee, maar dat komt omdat ik heb geleerd dat er mensen op deze wereld zijn die anders denken en dat accepteer ik. Helaas zijn er heel veel mensen die dat niet hebben geleerd. Daarom is het belangrijk dat leraren deze discussie af en toe aangaan, maar wel met regels en een volwassen klas die het aan kan.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Ik ben voor. Ik vind dat een leraar dit alleen kan maken als hij/zij neutraal blijft en de klas er ook serieus in staat. Alleen is dit vaak niet het geval, dus ik denk dat de meeste leraren serieuze discussies beter kunnen vermijden.


    Creative soul

    Ik ben het hier half mee eens. Leraren kunnen sommige kinderen dan beledigen. Maar het kan ook fijn zijn om erover te praten.


    Niemand kan de DonderClan overwinnen!

    Mylintis schreef:
    Ik denk dat het van de omstandigheden afhangt. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaars mening horen en ook over gevoelige onderwerpen durven te praten, maar dan moet het wel in een veilige omgeving zijn. Als dit in een klas niet zo is, kan ik me voorstellen dat een leraar de discussie vermijdt, omdat het met gevoelige onderwerpen belangrijk is dat er met respect mee om wordt gegaan.


    Dit, en ik vind dat je er ook een goede leerkracht voor nodig hebt, die voorkomt dat mensen elkaar gaan kwetsen en die zijn of haar mening alleszins niet opdringt. Ik kan een paar leraren noemen die ervan overtuigd zijn dat zij de "juiste" mening hebben, terwijl er naar mijn idee niet echt iets als een juiste mening bestaat.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell