• Voor school moet ik een eindwerkstuk houden (een soort profielwerkstuk, maar dan met wat meer vrijheid over het onderwerp) en ik heb besloten om dat over vrouwen in de Oudheid en vrouwen in het heden te doen, vooral omdat ik geen idee had hoe ik in vredesnaam tien pagina's over één onderwerp zou kunnen lullen, zonder dat het een boze, feministische rant was. Voor dat eindwerkstuk moest ik in ieder geval één bron gebruiken die niet het internet was, dus een boek of een mens, dus heb ik ervoor gekozen om een leraar Klassieke Talen te interviewen die blijkbaar ook een hoop over de Oudheid in het algemeen weet.

    Het probleem is alleen: ik ken deze man niet. Hij is de docent van mijn nicht, dus ik heb in ieder geval garantie dat het geen vies, eng mannetje is, maar ik heb ook geen idee hoe ik dit interview aan moet pakken. Ik heb een paar onderwerpen waar ik graag dingen over wil vragen (wat de algemene rol van de vrouw binnen de maatschappij was; of er plaatsen waren waarop het beeld van de vrouw afweek van het algemene beeld; of hij nog van specifieke vrouwen weet in die tijd die ook niet voldeden aan het algemene beeld van de vrouw). Ik weet alleen niet of hij het type is dat graag doorpraat, of dat ik eindeloos door zou moeten vragen. Ook heb ik maar een uurtje, want het interview is morgenochtend om negen uur en om tien uur moet ik weer op de fiets stappen als ik op tijd op school wil zijn voor de les. Dit is de allereerste keer dat ik een interview met wie dan ook moet houden, dus ik knijp 'm een beetje.

    Heeft er iemand nog tips voor een interview? Of tips voor het converseren met een vreemdeling in het algemeen? :'D (Wauw, ik ben zo'n sociale angsthaas.)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Als je 't mij vraagt, moet je gewoon babbelen. Het niet zien als een interview. Die man heeft ermee ingestemd. En zélf een docent Klassieke Talen hoeft geen hark te zijn. (:


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Interessant onderwerp, Jip. ^^
    Ik zou het gewoon zien als een normaal gesprek, zoals hierboven al is gezegd. Het hoeft geen stijf, formeel gesprek te worden. Daarbij praat het wat makkelijker als het een beetje informeler kan. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Notities nemen (vind ik vanzelfsprekend, maar toch zijn er mensen die dat niet doen), en/of eventueel opnemen als hij er geen probleem mee zou hebben. Dan kan je het thuis herbeluisteren. Dit laatste heb ik ooit moeten doen, omdat ik ook letterlijk het interview moest uittypen. Ik vond het wel een vervelend gedoe, omdat het geluid niet altijd goed was. Maar alleen notities nemen zou eigenlijk voldoende moeten zijn.

    En je moet het inderdaad niet zien als een interview, eerder gewoon een gesprek over een onderwerp waar je veel over te weten wil komen. Durf spontaan vragen te stellen, en erop in te gaan wat hij vertelt als je er meer over wil weten. En gezien hij leerkracht is, zal hij wel vaker met leerlingen hebben gepraat. Het is geen mondeling examen of zo, dus je moet zeker geen schrik hebben. ^^

    Neem gerust een lijstje mee met de vragen die je zeker wil stellen. Als je bang bent dat het stilvalt, kan je algemene vragen stellen zoals "En wat is uw mening daarover?". Maar er mogen best wel eens stiltes zijn, hij zal wel begrijpen dat je even moet nadenken wat je nog kan vragen. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Misschien kan je aan je nicht vragen wat voor iemand hij is? Dan weet je of hij eerder doorpraat of juist kortere antwoorden geeft. Met alle interviews die ik heb gehouden voor school ben ik erachter gekomen dat het iets is waar ik me van te voren druk om maak, maar wat achteraf gewoon een goed gesprek blijkt te zijn. Probeer wel van te voren vragen op te stellen. Zo kan je in ieder geval een gesprek op gang houden in het begin. Schrijf ze even op een blad, aangezien dit voor jezelf ook een houvast is en richting kan geven aan het interview.
    Zodra jullie er beiden een beetje inkomen, zal het meer een gesprek worden en kan je weer vragen stellen aan de hand van zijn antwoorden. Vooral goed doorvragen is interessant! Je zou een persoonlijke vraag kunnen stellen om mee te beginnen (Waarom heb je voor dit beroep gekozen, wat interesseert je hier zo aan), omdat dit een relatief makkelijke vraag is om mee te beginnen en redelijk inleidend gebruikt kan worden. Het is voor degene die je interviewt ook fijn als je een beetje een inleiding geef (Ik houd het interview voor school, dit was de opdracht, dit is mijn connectie met mijn onderwerp, vandaar dat het me leuk leek u te interviewen, wat ik me erg afvraag is of ...). Aan het eind van het interview kan je voorstellen dat je het eerst laat lezen voor je het interviewt, wat ook altijd handig is, omdat je dan nog vragen kan stellen ter verduidelijking als iets in je aantekening of opname niet helemaal helder was. Verder is het echt gewoon een gesprek over een onderwerp dat je interesseert, dus stel alle vragen die in je opkomen. Enthousiasme en interesse bij degene die je interviewt is altijd leuk om te zien en dit is een unieke kans om ze te stellen aan iemand die er verstand van heeft.
    Verder weet ik zeker dat het goed gaat lukken. Je hebt zeker een talent voor mensen en toen we samen het interview afnamen bij PJ, deed je het geweldig, omdat je uit interesse van nature goede vragen stelt. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Vragen uit interesse en respect hebben voor degene die tegenover je zit. Je gaat het geweldig doen. (:


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Oh, interviewen, ik vond dat ook altijd doodeng, maar wel ontzettend leuk.
    Mijn tips:
    - Bereid je goed voor, stel een aantal "goede" vragen op zodat je die alvast hebt, je kan later tijdens het interview nog doorvraagvragen stellen.
    - Schrijf de vragen in een schrift / notitieboek en laat genoeg ruimte tussen de vragen voor het antwoord (in steekwoorden). Ik had 10 regels over gelaten, normaal schrijf ik vrij klein maar toen opeens extreem groot, dus ik had niet genoeg ruimte :').
    - Je kan ook vragen of de docent er bezwaar tegen heeft als je het opneemt. Heeft hij er geen bezwaar tegen, dan kun je het opnemen (en het later heel precies uitwerken). Dit kan gewoon met de geluidsrecorder van een mobieltje, maar vergeet niet ondertussen nog steeds goede steekwoorden te maken! Mijn telefoon viel tijdens een interview uit, dus ik was de hele opname kwijt, maar ik had gelukkig nog mijn steekwoorden! (Ik kreeg later zelfs nog een compliment dat alles zo netjes en compleet uitgewerkt was, haha.)
    - Plan een datum met die docent waarop je 100% zeker weet dat je kan, en spreek ook een lokaal of een andere ruimte af, zodat je precies weet waar je moet zijn en je daarover niet hoeft te stressen.
    - Werk het interview zo snel mogelijk uit! Vooral als je alleen steekwoorden hebt opgeschreven dan is dit heel handig, dan heb je nog flarden van het gesprek in je hoofd hangen zodat je toch sneller een heel lopend verhaal dat klopt kan opschrijven. (Tenzij je zoals ik bent, en na 1,5 week nog steeds het hele gesprek kan herinneren als je je steekwoorden ziet.)
    - Begin het interview door de docent een hand te geven en je even kort voor te stellen. Leg ook uit waarom je dit doet, dan is hij er helemaal van op de hoogte en hoef jij minder zenuwachtig te zijn, want de docent weet waar je het over gaat hebben en zal je dus niet aankijken alsof je van een andere planeet komt wanneer hij een vraag niet duidelijk vindt.
    - Staar niet het hele interview lang naar je blaadje en ga zeker niet naar je pen kijken of je extreem focussen op de vragen. Kijk af en toe de docent even aan, knik even of zeg "Hmhm" (oid) stel een doorvraagvraag als het kan, dit vermindert de kans op ongemakkelijke stiltes en geeft de docent het gevoel dat je ook echt luistert!
    - Bedank de docent na het interview voor het beantwoorden van de vragen. Dat is wel zo netjes (vind ik dan.)
    - Ik weet niet of je het heel erg belangrijk vindt dat alles moet kloppen, maar ik zou me doodschamen als ik perongeluk iets fout zou citeren of iets zou uitwerken wat niet klopt. Daarom vraag ik altijd een e-mailadres van de geïnterviewde (tenzij ik die al heb) en stuur ik het uitgewerkte interview nog even door zodat de geïnterviewde persoon het ook nog even kan checken. Vaak vinden ze dat ook wel fijn.


    Verder heb ik denk ik geen tips meer, als ik dat wel heb dan laat ik het je nog wel weten.
    Heel veel succes!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly