• Heeellew.
    Lieve Quizlettertjes, ik zit met een probleem. Net zoals jullie, waarschijnlijk, heb ik me al honderdduizend keren voorgenomen om een verhaal te starten 'en het deze keer ook af te werken'. Ik hoef het niet uit te tekenen, het is me nog nooit gelukt.
    Vervolgens ben ik me gaan afvragen waarom. Waarom kan ik nooit een verhaal, zelfs amper een SA afwerken? Nu had ik het idee dat het misschien aan het genre van mijn schrijven lag. Ben ik er nog niet aan toe om YA te schrijven, laat staan iets anders? Misschien moet ik voor een jonger publiek schrijven? (Maar waar vind ik dan publiek dat mijn schrijfsels wilt lezen?)
    Hebben jullie, beste schrijvers, nog tips om dan eindelijk eens dat verhaal af ge schrijven?
    Liefs.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ik krijg het beste een verhaal ag als ik aan dingen als NaNoWriMo mee doe. Dit doe ik ook buiten het gebruikelijke november en juli om, ik zet dan voor mezelf word goals. Dit werkt voor mij het allerbeste. En natuurlijk ga je dagen hebben dat schrijven niet zo lekker gaat, dan sla je een dagje over. Maar je moet zorgen dat je altijd terug komt om je doel te halen. Wat voor mij ook werkt is om één verhaal te hebben wat ik persé af wil maken, maar daarnaast ook andere projectjes heb waar ik als afleiding aan kan werken.
    En bij mij lukt schrijven het allerbest als ik in het genre schrijf wat ik fijn vind. Je moet het niet om een ander doen maar juist voor jezelf.
    Heel veel succes en schrijfplezier!


    The truth is out there.

    Ik ga in de komende dagen mijn eerste verhaal ooit afronden en kan dus zeggen dat ik zeker dat probleem heb gehad. Het punt is is dat het soms gewoon echt doorzetten is en jezelf niet aan tien andere projecten laten beginnen voor je het eerdere project hebt afgerond. Ikzelf probeer nu gewoon zoveel mogelijk aan 1 verhaal tegelijk te werken en doelen te stellen. Hiervoor gebruik ik NaNoWriMo en het Word War topic. Planningen en schema's helpen mij ook heel erg. En beloningen wanneer ik bepaalde doelen behaald heb. Al mijn ideeën voor andere verhalen komen gewoonweg op een to do list in de tussentijd. Zo ga ik na dit verhaal de volgende afronden, als die af is weer de volgende, enzovoort. Ik kan onmogelijk aan tien dingen tegelijk werken. Dan ga ik dingen verwaarlozen. Bovendien houd ik nu het ultieme doel voor ogen, een in mijn ogen perfect boek. Daarom moet ik nu eerst oefenen op Q met het afronden van verhalen van mijzelf, zodat ik dat verhaal niet kan verprutsen aan het eind. Iets waar ik altijd bang voor ben.


    Happy Birthday my Potter!

    Wat voor mij werkt, is om in een genre te gaan schrijven waar ik nog nooit in geschreven heb (maar je moet natuurlijk geen genre kiezen waar je sowieso geen interesse in hebt). Ik schrijf dan door omdat alles 'nieuw' voor me is en ik dat leuk vind. Ik heb geen idee of dat voor jou werkt, maar misschien wel. Verder sluit ik me helemaal aan bij Scully.


    Take risks and conquer your fears.

    Wat ik altijd deed, was eerst in een paar zinnen uitschrijven hoe het verhaal zou gaan verlopen. Hierdoor heb je een idee waar je naartoe werkt en gaat het schrijven soepeler. Uiteindelijk heb ik bij ongeveer de helft van mijn verhalen toch het einde nog veranderd, omdat het voor mijn gevoel dan beter zou kloppen. Overigens ben ik eerst begonnen met verhalen van ongeveer 8.000 woorden (hier ongeveer 10 hoofdstukken), zodat ik niet al te ingewikkelde plots hoefde uit te werken.
    Qua genre moet je gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt, en ook vooral niet vergeten dat je het schrijven leuk moet blijven vinden. Als het een dagje niet lukt, kan je het best iets anders gaan doen. Bij mij werken nachtelijke wandelingen door een parkje of een uur onder de douche staan heel goed ^^

    Succes (;


    Valar Morghulis.

    Xanthan schreef:
    Wat ik altijd deed, was eerst in een paar zinnen uitschrijven hoe het verhaal zou gaan verlopen. Hierdoor heb je een idee waar je naartoe werkt en gaat het schrijven soepeler. Uiteindelijk heb ik bij ongeveer de helft van mijn verhalen toch het einde nog veranderd, omdat het voor mijn gevoel dan beter zou kloppen. Overigens ben ik eerst begonnen met verhalen van ongeveer 8.000 woorden (hier ongeveer 10 hoofdstukken), zodat ik niet al te ingewikkelde plots hoefde uit te werken.
    Qua genre moet je gewoon doen waar je je zelf het beste bij voelt, en ook vooral niet vergeten dat je het schrijven leuk moet blijven vinden. Als het een dagje niet lukt, kan je het best iets anders gaan doen. Bij mij werken nachtelijke wandelingen door een parkje of een uur onder de douche staan heel goed ^^

    Succes (;


    Jezus. Een uur douchen? Haha.

    Dankjewel voor jullie tips en steun. Ik krijg weer helemaal zin om aan het schrijven te slaan.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Om eerlijk te zijn heb ik zelf ook nooit een verhaal helemaal afgeschreven in mijn eentje. Ik denk dat het probleem het 'm zit in een gebrek aan discipline, motivatie, en dat je misschien ook nog niet goed weet hoe je het precies wilt. Dat is in ieder geval bij mij zo. Dat het uiteindelijke doel niet volledig helder is. En dan haak ik vaak snel af. Maar ik weet niet of dat herkenbaar is?

    Wat voor mij helpt om projecten te voltooien is om in een groep te werken of met z'n tweeën. Ik heb een aantal jaar geleden een sprookjesboek geïllustreerd (van pak 'm beet, ruim 30 tekeningen) en het is (in eigen beheer) uitgegeven, maar dit heb ik echt niet in mijn eentje gekund. Ik moest echt elke week of in ieder geval om de week afspreken met de opdrachtgever om daadwerkelijk iets te doen. Ik moest heel veel deadlines stellen en zodra de deadline voorbij was moest ik mijn werk laten zien, waar vaak ook enig commentaar op werd geleverd.
    Dat heeft mij uiteindelijk geholpen. Binnen een half jaar had ik het boek in mijn handen.
    En dat versus zooveeel verhalen die ik in mijn eentje heb geschreven (zowel comic als gewoon ''plain'' geschreven) die nooit af zijn gekomen en waar ik vreselijk lang mee bezig was. Puur omdat ik het aan niemand heb laten zien (of aan een hele beperkte groep). Als je te weinig feedback krijgt waar je ook echt iets aan hebt of dat je in ieder geval genoeg motiveert om verder te schrijven, is het lastig om het voort te zetten.

    Wat mijn tip denk ik is, zorg ervoor dat er iemand is die met regelmaat je werk bekijkt en bekritiseerd. Spreek met elkaar deadlines af. Hele korte deadlines van bijvoorbeeld een week hielpen mij het meest, omdat ik zo het overzicht kon behouden en niet maar bleef uitstellen.
    En jezelf belonen kan ook enorm helpen. Ik had een klein projectje met mijn beste vriendin lopen. Ze wilde een website maken en had daar een aantal tekeningen voor nodig. Zij gaf mij de opdracht en dan mocht ik zelf een dealine stellen. En als ik die had gehaald dan gaf ze me een chocoladereep. :') (Ja, ik ben aangekomen. x'D Geen hele goede aanrader als je op je lijn wilt letten.)
    Momenteel ben ik ook bezig met een wat grotere groep (9 personen) om een boek te schrijven over een bepaald onderwerp dat ons gezamenlijk erg bezighoud. Het is hier nog heel erg afwachten of het wat gaat worden, omdat je met zoveel mensen snel het overzicht verliest. Maar ik ben heel benieuwd. ^^

    Het verschil tussen jou en mij is denk ik alleen dat jij alles zelf grotendeels moet verzinnen, en dat veel dingen waar ik aan heb gewerkt (of aan werk) al waren voorgekauwd zeg maar. Dat maakt het (voor mij in ieder geval) al een stuk makkelijker. Dus misschien dat samenwerken aan een verhaal ook kan helpen om iets af te krijgen.

    Nou ja, dat waren mijn tips. Hopelijk heb je er wat aan! (:


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ruitenburg schreef:
    (...)

    Jezus. Een uur douchen? Haha.

    Dankjewel voor jullie tips en steun. Ik krijg weer helemaal zin om aan het schrijven te slaan.


    Overdrijven is goed voor je zelfvertrouwen (:


    Valar Morghulis.

    Dikke merci voor alle tips. Met een beetje geluk zit ik morgen alweer achter mijn pc om jullie tips in te zetten. (:


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28