• Zoals jullie ongetwijfeld al uit de titel hebt kunnen afleiden, loop ik al een tijdje met de vraag of ik al dan niet gaatjes zou laten schieten om oorbellen te kunnen dragen. Daarbij is mijn probleem dat ik ergens wel gaatjes wil, maar dat er een aantal zaken zijn die mij eventueel zouden kunnen tegenhouden- en nu hoop ik van jullie het antwoord te vernemen op een paar vragen. Natuurlijk is raad zonder meer ook altijd welkom...
    Mijn vragen zijn dus de volgende:
    1: Is het enigszins mogelijk om met oorbellen in te slapen?
    2: Kun je je oorbellen relatief gemakkelijk insteken en uithalen?
    3: Losstaand van het antwoord op de eerste vraag: als je je oorbellen 's avonds voor het slapengaan uithaalt en ze er 's anderendaags weer insteekt, loop je dan het risico niet dat je gaatjes reeds dichtgegroeid zijn? En daarmee in verband: kan/mag je je oorbellen uithalen om te douchen, of je te kammen?
    4: Bezorgen die oorbellen last als je muziek wilt luisteren d.m.v. oortjes of een hoofdtelefoon?
    5: Raken je haren niet in die oorbellen verstrikt?
    6: Zijn er andere zaken die ik zeker in overweging moet nemen bij het kiezen voor of tegen gaatjes?

    Alvast bedankt voor de hulp!


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Ik heb met geen van al je vragen een probleem. Wel zal ik toevoegen dat ik altijd knopjes draag in mijn oren in plaats van hele grote ringen. Ik ben eenmaal niet zo'n ring persoon :Y)

    Edit: Je kan oorbellen gemakkelijk uit en in doen. In het begin is het wel raadzaam om ze in te houden, omdat je gaatjes er aan moeten wennen, maar gelofo me. Oorgaatjes groeien niet zo snel dicht.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2016 - 20:40 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ik heb zelf geen oorbellen, maar ik kan wel antwoorden geven op sommige vragen:

    1 - Natuurlijk kan dit, tijdens het helingsproces zou je anders alleen maar op je rug moeten liggen of zo. Nee, je kunt met oorbellen in slapen c:
    2 - Na de helingstijd kun je oorbellen heel makkelijk insteken en uithalen, want zo een gaatje heelt en blijft gewoon open. Hij gaat dus niet dicht als je de oorbel er even uit haalt.
    3 - Als het helemaal geheeld is kun je ze er wel gewoon uit halen en de dag erna er weer in doen. Mijn moeder heeft 4 jaar lang geen oorbellen gedragen en deed er laatst met veel gemak weer een paar in c:
    4 - Iedereen die ik ken die oorbellen heeft luistert met gemak muziek met oortjes en koptelefoons.
    5 - Dat kan gebeuren, maar schijnt niet pijnlijk te zijn.
    6 - Je moet het zeker weten en er geen spijt van krijgen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik heb al jaren gaatjes en die van mij zijn de afgelopen 5 jaar niet meer dichtgegroeid , terwijl ik miss 1a2 keer per maand oorbellen draag. slapen en haar hangt af van de oorbel, ik slaap persoonlijk liever niet met oorbellen in.
    Als je gaatjes goed open zijn is het in en uitdoen easy peasy.
    Ik wil je wel aanraden om het op te bouwen, dus niet gelijk lange/zware oorbellen gaan dragen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Even kijken hoor.
    1. Ja, ik slaap altijd met oorbellen in, en ik heb aan beide kanten twee gaatjes. Kan prima. Hangt wel af van het soort oorbel.
    2. Ja, als je er even aan gewend bent gaat het heel makkelijk. (:
    3. Het eerste half jaar wordt dat volgens mij niet aangeraden, omdat het dan inderdaad dicht kan groeien. Maar als je ze al een tijdje hebt is het geen probleem meer. Je mag ze er wel even uithalen, maar trust me in het begin laat je ze liever zitten omdat het een heel gedoe is. Ook dat wordt makkelijker.
    4. Hangt van je koptelefoon af, de over-ear heb je in principe geen last mee. On ear kan gaan irriteren als je knopjes in hebt. Met oortjes is er helemaal geen probleem.
    5. Soms wel, maar het overkomt mij vrij weinig. Ligt ook aan de soort oorbel.
    6. Gaatjes is niet heel ingrijpend of eng zoals andere piercings, aan het begin even wennen, maar daarna gaat het allemaal zo makkelijk. (:

    Succes met kiezen!


    The truth is out there.

    Ik had oorbellen maar het onstak en ik kreeg een cyste. Na twee operaties is de cyste terug gegroeid.
    Ik draag ze niet meer tho :')

    Maar als je alles goed onderhoudt dan gebeurt het niet.


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    (Ik draag dan wel niet echt oorbellen aangezien ik mijn oren aan het stretchen ben, maar tunnels zijn nog oncomfortabeler dan oorbellen)

    1: Is het enigszins mogelijk om met oorbellen in te slapen? -- Ja. Als je gewoon knopjes inhebt zeker.
    2: Kun je je oorbellen relatief gemakkelijk insteken en uithalen? -- Als je regelmatig oorbellen draagt wel. Natuurlijk wordt het steeds lastiger naarmate je minder gewend bent aan de sieraden.
    3: Losstaand van het antwoord op de eerste vraag: als je je oorbellen 's avonds voor het slapengaan uithaalt en ze er 's anderendaags weer insteekt, loop je dan het risico niet dat je gaatjes reeds dichtgegroeid zijn? En daarmee in verband: kan/mag je je oorbellen uithalen om te douchen, of je te kammen? -- De eerste paar weken mag je ze er niet uithalen, dan zit je huid nog volop in het helingsproces en groeien ze snel dicht. Maar als je eenmaal lang genoeg gaatjes hebt kun je (ligt er aan hoe snel je heelt) ze wel dagen tot weken achter elkaar uitlaten.
    4: Bezorgen die oorbellen last als je muziek wilt luisteren d.m.v. oortjes of een hoofdtelefoon? -- Ook dit verschilt weer per sieraad. Bij oortjes heb ik er nooit last van (gehad), bij koptelefoons kan het na een tijdje pijnlijk zijn.
    5: Raken je haren niet in die oorbellen verstrikt? --
    Dat heb ik bij mijn tunnels wel, maar als je gewoon voorzichtig bent komt dat wel goed.
    6: Zijn er andere zaken die ik zeker in overweging moet nemen bij het kiezen voor of tegen gaatjes? --
    Gaatjes zijn de meest onschuldige piercing die er is. Echt, er kan bijna niets misgaan, het is best goedkoop ten opzichte van andere piercings en als je het toch niks vindt kun je ze er altijd nog uitlaten.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    2: Is het enigszins mogelijk om met oorbellen in te slapen?
          Ja, maar dat hangt eigenlijk ook wel af van welke oorbellen je in hebt. Grote exemplaren lijken me al moeilijker dan kleintjes. Mijn haar raakt er altijd in verstrikt, dus ik slaap sowieso liever zonder, maar ik ken mensen die ze gewoon in laten, 24/7.
    2: Kun je je oorbellen relatief gemakkelijk insteken en uithalen?
          Ja, dat is echt geen probleem.
    3: Losstaand van het antwoord op de eerste vraag: als je je oorbellen 's avonds voor het slapengaan uithaalt en ze er 's anderendaags weer insteekt, loop je dan het risico niet dat je gaatjes reeds dichtgegroeid zijn? En daarmee in verband: kan/mag je je oorbellen uithalen om te douchen, of je te kammen?
          De weken dagen na het schieten moet je ze constant inhouden. Ik draag nu al tien jaar geen oorbellen meer en ze zijn nog steeds niet dichtgegroeid. Wel is het vel er terug over gegroeid, maar daar prik je pijnloos door. Ik heb mijn oorbellen als kind wel zeker minstens een jaar gedragen.
    4: Bezorgen die oorbellen last als je muziek wilt luisteren d.m.v. oortjes of een hoofdtelefoon?
          Ik vermoed dat als die stekertjes vanachter wat langer zijn, dat die wel eens kunnen prikken, maar dat zal van oorbel tot oorbel afhangen. Maar daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.
    5: Raken je haren niet in die oorbellen verstrikt?
          Ja, de reden dat ik geen oorbellen draag. Er zijn genoeg meisjes met lang haar die constant oorbellen dragen, maar ik kan dat persoonlijk niet verdragen.
    6: Zijn er andere zaken die ik zeker in overweging moet nemen bij het kiezen voor of tegen gaatjes?
          Gewoon doen, ik kan me niet voorstellen dat je er spijt van zou hebben. Ik draag nu ook geen oorbellen meer, maar op sommige evenementen ben ik wel blij dat ik er aan kan doen. ^^

    [ bericht aangepast op 10 feb 2016 - 21:03 ]


    Let the Night embrace you

    De eerste 6 weken na het schieten moet je wel de oorbellen(zweerknopjes, gemaakt van chirurgisch staal) inhouden, volgens mij. Verder heb ik niet veel toe te voegen aangezien alles hierboven al is gezegd


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik heb misschien 1 of 2x per jaar oorbellen in, en mijn gaatjes zijn echt nog niet dichtgegroeid haha. Voor de rest heb ik nergens problemen mee, heb ze alleen niet vaak in ivm sport (teamgenootjes houden ze wel in, maar ik ben keeper en als je dan op je oor landt ben je niet blij) en ben te lui om ze steeds in of uit te doen en ik vergeet het haha.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb geen gaatjes, dat wilde ik nooit. Ik kan je dus niet helpen met het beantwoorden van de vragen.


    16 - 09 - '17

    Ik draag al jaren geen oorbellen meer, maar mijn gaatjes zijn nog steeds niet dichtgegroeid. Gelukkig hebben ze ook geen gapend gat achtergelaten en valt het haast niet op (: Dus als je spijt krijgt, er zijn niet echt grote consequenties.
    Mijn oorbellen hingen wel vaak vast in mijn haar (vooral lange), maar dat komt denk ik omdat mijn haar nogal pluist. Het was niet pijnlijk, maar mijn haar ging er van klitten en het zag er soms een beetje raar uit.


    I am an idiot, I move.

    Zelf heb ik in totaal 6 gaatjes (drie aan elke kant) dus ik denk dat ik wel wat vragen kan beantwoorden :3

    1: Ja hoor. Ik doe het zelf altijd, al heb ik wel knopjes in. Met grotere oorbellen wordt het wat lastiger.
    2: Jazeker, al is het even een handigheidje dat je onder de knie moet krijgen.
    3: Wanneer je gaatjes laat schieten mag je ze er sowieso de eerste 6 weken er niet uithalen. Daarna mag je ze verwisselen, maar tot een half jaar is het aan te raden ze gewoon de hele dag in te houden. Daarna maakt het niet heel veel uit. Je kunt dan gewoon een dagje overslaan als je er even geen zin in hebt. Tenminste, dat was bij mij zo. Ik heb soms hele maanden gehad dat ik niks in had zonder dat dit een probleem was.
    4: Bij oortjes is het geen probleem. Als de koptelefoon goed kver je oor valt zou je er ook geen last van moeten hebben. Als de koptelefoon al op de rand van je oor drukt zou het minder comfortabel kunnen worden, al heb ik er niet echt veel last van.
    5: Soms ja, maar dat is dan vooral de bovenste van de drie en dat valt echt heel erg mee c:
    6: Wat mij betreft niet echt. Als je het namelijk zat zou worden dan laat je ze gewoon uit en er is geen probleem meer. Je ziet er vrijwel niks van c: En qua onderhoud e.d. is het nou ook niet echt een hele klus. Het enige waar je op zou moeten letten is of je tegen de goedkopere nikkel oorbellen kunt of de nikkelvrije variant moet hebben.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    1: Yep. Doe ik vaak. Knopjes zijn het makkelijkste om mee te slapen. Langere niet altijd even leuk.
    2: Ja, daar heb ik nooit problemen mee. Dat is op minder dan een minuut gebeurd.
    3: Ik mocht 6 weken mijn oorbellen niet uit doen wanneer ik ze liet schieten. Dat waren wel van die medisch goedgekeurde knoppen die geen infecties enzo kunnen veroorzaken. Dat ging allemaal heel goed. ^^
    Voor te douchen doe ik ze niet altijd uit, voor mijn haar te kammen doe ik ze nooit uit, maar voor te gaan zwemmen doe ik ze altijd uit. Bij het zwemmen geraak je ze snel kwijt naar mijn mening. Maar als ik ga trainen met de kajak, dan laat ik ze ook gewoon in. Dat is allemaal geen probleem.
    4: Daar heb ik geen last van.
    5: Dat is mij echt nog nooit gebeurd en ik heb al langer dan een decennium mijn oorbellen. ^^
    6: Je moet gewoon weten of je het echt wil of niet. Als je het nu (nog) niet wil, moet je het gewoon nog niet doen. Ik was redelijk laat tegenover mijn klasgenootjes vroeger. Zij hebben toen niet echt de keuze gemaakt, maar als kindje gezegd: dat vind ik mooi en wil ik. Op zo'n jonge leeftijd heb je niet echt zelf de keuze gemaakt naar mijn mening. Ik heb toen zelf mijn keuze gemaakt en ik voelde me er goed bij dat ik het vroeger niet zomaar had gekregen omdat het toen misschien er mooi uit zag.
    Een andere tip is om het bij een juwelier te doen. Ik was toen heel tevreden over mijn juwelier en ook over het product dat ik dan weken in mijn oren ging dragen. Ik heb daar toen ook mijn eerste oorbellen na die simpele knoppen gekocht. Ahja, ik weet niet hoe goed iemand van een piercing/tattooshop is, maar in mijn tijd bestond dat zo hevig nog niet en deed je dat bij een juwelier. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik heb jaren lang oorbellen gedragen (ze zijn gezet toen ik in groep 4 zat), maar toen (like zeven jaar later) vond ik ze niet meer leuk en nu heb ik ze al jaren niet meer ingehad... De meeste antwoorden zijn al gegeven door de mensen boven me, maar ik wil persoonlijk nog wat dingen toevoegen op vraag 6.
    Bij het laten schieten van gaatjes (wat gevaarlijker is dan ze daadwerkelijk laten piercen ivm blunt force trauma / het niet kunnen steriliseren van de gun waarmee ze geschoten worden) is de kans groter dat ze niet symmetrisch komen te zitten. Schieten mag dan wel goedkoper zijn, er zitten ook meer risico's aan verbonden dan het piercen is.
    Ook wordt bij het schieten vaak gezegd dat je met de knopjes moet draaien, vanwege de mythe dat anders je huid vast kan groeien aan het juweel. Het is beter om er niet te veel aan te zitten. Dus dan weet je dat als je ervoor kiest om oorbellen te nemen c:
    Als je niet zeker weet of het je zou staan zou je misschien ook kunnen kijken naar van die nep-oorbellen. Dan kan je kijken of het je al dan niet zou staan en daarna je keuze maken ^^

    Maar okay, the choice is yours to make C:


    because i knew you, i have been changed for good

    ik draag al sinds mijn 8e oorbellen
    ik begon met knopjes, maar die begon ik irritant te vinden en dus draag ik sinds mijn 12e altijd ringen
    eerste kleinere en nu best wel hele grote
    wel kunnen mijn oren absoluut niet tegen geen zilveren oorbellen dan gaat alles ontsteken


    Music is my everything