• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    'Dear Mr.President' , Pink

    De loze en holle woorden die je overal hoort: "Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden." Ik weiger het om dit te zeggen. Hun pijn kan niet opgelost worden. Zij zullen altijd de pijn met zich meedragen. En ja, er is overal op de wereld pijn. Maar deze mensen hebben hier niet voor gekozen. Ze zijn vermoord, willekeurig. Misschien was er wel een baby bij. Een jong kind, nog een heel leven voor zich. Terroristen, willen jullie echt iemands leven afnemen? Van iemand onschuldig? Ik walg er echt van. Hoe gruwelijk de mens kan zijn. Ik weet dat het onmogelijk is om op elke plek te zijn en die te beschermen, maar alsjeblieft, deze, onze bevolking kiest er niet voor. Wij kiezen er niet voor om in angst te leven. Terroristen, jullie geven je leven om anderen te vermoorden. Ik hoop dat jullie wroeging hebben. Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat jullie heel je leven pijn hebben. Want de pijn die jullie anderen aandoen is vele malen erger.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Chachki schreef:
    (...)

    Een Koerdische website had dat gemeld, maar schijnbaar is het niet waar. De Belgische overheid zegt ook dat de aanslag niet opgeëist is. IS/Daesh heeft (nog) geen statement gemaakt erover.


    Oh, dat had ik inderdaad nog niet gehoord. Ik ben benieuwd. Ergens ga je er wel van uit dat het IS is, omdat die toch de meeste banden hebben met geradicaliseerden in België. Pff, het is echt vreselijk gewoon... Ik zit nu op mijn computer, dus nu kan ik het wel goed volgen.


    What would Emma do?

    Bij mij in de buurt (Zwolle) is ook extra beveiliging, lees ik net.


    26 - 02 - '16

    Ik heb gehoord dat ze waarschijnlijk een spijkerbom hebben gebruikt in Zaventam.


    What would Emma do?

    Boettgeri schreef:
    (...)

    Oh, dat had ik inderdaad nog niet gehoord. Ik ben benieuwd. Ergens ga je er wel van uit dat het IS is, omdat die toch de meeste banden hebben met geradicaliseerden in België. Pff, het is echt vreselijk gewoon... Ik zit nu op mijn computer, dus nu kan ik het wel goed volgen.


    Ik denk ook wel dat ze het uiteindelijk zullen opeisen, hoor.


    Your make-up is terrible

    Ik hoop maar dat de grenzen niet toegaan in NL, anders heb ik een klein probleem.


    Queer zijn is gewoon alles

    Het station vlakbij mijn school was vandaag dus ontruimt vanwege een trein die vanuit Brussel kwam. Niks aan de hand gelukkig, maar het is haast eng om te zien wat een impact zoiets kan hebben.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Met deze Belg is ook alles in orde!
    Ik ben wel heel erg hard geschrokken
    Ik heb hier gewoon geen woorden voor!
    Rust zacht voor de mensen die dit niet overleeft hebben!
    En ongewild met een nog heel leven voor zich gestorven zijn.

    X


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Wat ik zo stom vind is om de kinderen op de Brusselse scholen allemaal binnen te houden. Het is opzich wel begrijpelijk, maar zo worden de scholen toch een heel makkelijk doelwit?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Debbaut schreef:
    Ik hoop maar dat de grenzen niet toegaan in NL, anders heb ik een klein probleem.

    Treinverkeer gaat al niet meer volgens mij, maar zo lang de treinen zaterdag weer internationaal rijden heb ik er geen last van.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Boettgeri schreef:
    Ik heb gehoord dat ze waarschijnlijk een spijkerbom hebben gebruikt in Zaventam.


    Bah, zo vies. Ik hoor het ook net.

    Volgens de ziekenhuizen kan het wel kloppen gezien er heel veel slachtoffers zijn met spijkers in hun lijf. Ik hoop dat ze er geen infecties van krijgen... :/


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Mijn nieuwe mooie profielfoto!! Love it


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    Tuurlijk zijn ze medeplichtig maar verplaatst je in hun situatie. Als jij een terrorist in huis hebt die jouw met de dood bedreigt, wat doe jij dan?

    Dat bedoel ik niet. Ik heb het meer over de mensen die hem onderdak hebben geboden en de mensen die ook in die gemeente woonden, ervan wisten en geen aangifte hebben gedaan. Dat kan ook gewoon anoniem.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Dat bedoel ik niet. Ik heb het meer over de mensen die hem onderdak hebben geboden en de mensen die ook in die gemeente woonden, ervan wisten en geen aangifte hebben gedaan. Dat kan ook gewoon anoniem.


    Mensen doen vreemde en zelfs soms wel domme dingen als ze bang zijn (: maar ik deel je mening. Helaas kunnen we de klok niet meer terugdraaien.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Is de omgeving van iedereen hier veilig?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried