• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Gandhi schreef:
    Is de omgeving van iedereen hier veilig?


    Bij mij wel woon in België maar toch veilig! Xx


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Ik heb hier gewoon geen woorden voor


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ik ben veilig en mijn familie ook.
    Mijn vader zijn ene zus werkt ook in Brussel.
    Maar die is gelukkig veilig. Ook zei mag daar niet buiten.

    Ja en dan mag mijn zus zaterdag het ook vergeten voor naar Brussel.
    Ik ga mijn leven er niet voor riskeren ze. Mijn moeder wilt zelfs niet dat we nu meteen naar Antwerpen gaan.
    Gewoon omdat ze schrik heeft dat er daar iets zou gebeuren.
    Ik geef haar geen ongelijk. Maar we kunnen daar ook niet eeuwig weg blijven natuurlijk.

    Het is gewoon vreselijk wat er gebeurd is vandaag.
    Moest vandaag niet werken en moest naar het ziekenhuis.
    Schrok wel toen ik het zag op het nieuws.
    Sterkte aan de slachtoffers.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 15:31 ]


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    GusWaters schreef:
    Ik heb hier gewoon geen woorden voor


    Ik ook niet eerlijk gezegd. Ben gewoon bang om nog naar Brussel te gaan.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Op Facebook beginnen Nederlanders massaal te roepen dat Rutte de grenzen moet sluiten, de azielzoekers allemaal weg moet sturen en bommen moet gooien op de gebieden waar de terroristen vandaan komen. Ik word hier zo misselijk van! Er leven ook gewoon onschuldige mensen in die gebieden en die gaan dan ook allemaal dood.

    Ugh. Je mag me haten als je wil, maar als je het lef hebt om met die mensen mee te gaan blèren wil ik jou niet meer kennen.


    26 - 02 - '16

    Ja, ik vind dat vluchtelingen hier niet de dupe van moeten zijn. Die mensen vluchten weg voor exact datgene dat wij nu voor hebben, maar dan op veel grotere schaal.


    What would Emma do?

    GossipGirl21 schreef:
    (...)

    Ik ook niet eerlijk gezegd. Ben gewoon bang om nog naar Brussel te gaan.


    Ik ook, enorm. Ik krijg gewoon rillingen en tranen in mijn ogen van naar de beelden te kijken.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ik ging normaal naar Brussel vandaag maar op het laatste moment werd op vraag van de leerlingen de uitstap afgezegd. De leerkrachten waren weer goed op de hoogte... Veel sterkte aan alle Belgen in regio Brussel of mensen met familie en vrienden daar!


    kindness is never a burden.

    GusWaters schreef:
    (...)

    Ik ook, enorm. Ik krijg gewoon rillingen en tranen in mijn ogen van naar de beelden te kijken.


    Niet doen hoor. Als je nood heb aan een babbel mag je me sturen he? :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    illaoi schreef:
    Op Facebook beginnen Nederlanders massaal te roepen dat Rutte de grenzen moet sluiten, de azielzoekers allemaal weg moet sturen en bommen moet gooien op de gebieden waar de terroristen vandaan komen. Ik word hier zo misselijk van! Er leven ook gewoon onschuldige mensen in die gebieden en die gaan dan ook allemaal dood.

    Ugh. Je mag me haten als je wil, maar als je het lef hebt om met die mensen mee te gaan blèren wil ik jou niet meer kennen.


    Elke hersenloze malloot die niets van de vluchtelingenkwestie af weet en denkt dat elke vluchteling/asielzoeker een terrorist is, is nu bezig. Het dichtgooien van de grenzen heeft überhaupt geen zin; organisaties zoals IS zijn rijk genoeg om die jongens op een andere manier naar landen zoals België of Nederland te krijgen, of ze maken misbruik van de radicaliserende jongeren in de westerse landen. Blijf gewoon weg van Facebook voorlopig, en reageer niet op zulke berichten, want die mensen zijn werkelijk waar te imbeciel om een fatsoenlijk woord te schrijven over vreemdelingen. Ze zullen altijd gal blijven spugen door een gebrek aan empathie en belachelijke vaderlandse trots.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Boettgeri schreef:
    Ja, ik vind dat vluchtelingen hier niet de dupe van moeten zijn. Die mensen vluchten weg voor exact datgene dat wij nu voor hebben, maar dan op veel grotere schaal.


    Eens.


    #WWED - What Would Emma Do?

    De grenzen sluiten is net wat IS wil. Als (sommige) vluchtelingen denken dat ze niet meer welkom zijn in Europa, bij wie gaan ze zich dan aansluiten? Juist ja.


    kindness is never a burden.

    Geen woorden hiervoor. Verschrikkelijk wat er gebeurd is.

    Heda schreef:
    De grenzen sluiten is net wat IS wil. Als (sommige) vluchtelingen denken dat ze niet meer welkom zijn in Europa, bij wie gaan ze zich dan aansluiten? Juist ja.

    Dit is wat mijn leerkracht geschiedenis ook ongeveer zei.

    Ik heb het nieuws vanmorgen vernomen, maar pas vanmiddag kwam de klap echt aan. We hebben bijna de hele namiddag het nieuws gevolgd op school en over de aanslagen gepraat en ik voelde me zo boos en verslagen dat ik serieus bijna begon te wenen. Het is gewoon zo vreselijk dat sommige mensen ertoe in staat zijn om zoiets afschuwelijk te doen.

    Ik ben blij dat ik Limburg woon (en dus niet al te dicht bij Brussel), maar zelfs hier werden extra maatregelen genomen: ze vreesden zelfs dat de Londen-, Polen- en Romereis (reizen georganiseerd door de school) niet konden doorgaan, omdat geen enkele buitenlandse reis meer kon doorgaan. Ondertussen gaan de Polen- en Romereis wel weer door, maar er zijn wel extra maatregelen. Mijn oud-lerares Nederlands, die sinds kort in Brussel woont en normaal dit jaar nog mee zou gaan met de Romereis, kon niet meer uit Brussel vertrekken.

    Ondertussen komt alles weer een beetje op gang, maar ik denk dat ik voor iedere Belg kan spreken als ik zeg dat de shock toch nog steeds aanwezig blijft.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben gestopt met de livestream te kijken, ik heb namelijk al genoeg wake up calls gekregen dat onze mensheid geen mensheid meer is.


    Heaven is a place that we all have