• Ik weet niet of dit juist staat dus sorry als het verplaatst moet worden!

    Bij godsdienst hadden we vandaag een soort spel over een hypothetische situatie en ik vond het wel leuk om het even met jullie te delen en jullie mening hier rond te vragen. De situatie was als volgt:

    Wereldoorlog drie breekt uit en na een nucleaire ramp trek jij je met nog een paar anderen terug in een schuilkelder waar je gedurende vijf maanden moet blijven. Daarna moet je de wereld opnieuw gaan opbouwen. Het is goed mogelijk dat jij - en de anderen - de enige overlevenden zijn en het hele menselijke ras moeten redden.

    Maar dan komen er een aantal mensen aankloppen op de deur van je schuilkelder en natuurlijk willen zij dit alles ook overleven. Er is echter slechts genoeg zuurstof en eten voor nog zes mensen en er staan maar liefst tien mensen voor de deur. Dit betekent dus dat jij de keuze kunt maken: wie overleeft en wie gaat dood?

    Dit zijn de mensen waaruit je kunt kiezen:

    - Een zwanger meisje van 16 dat is weggelopen van school en een enorm laag IQ heeft.
    - Een priester van 60.
    - Een ex-politieagent van 42 met een pistool die voor de wereldoorlog ontslagen is (je weet niet waarom).
    - Een vluchteling van 20 met geen speciale vaardigheden.
    - Een homoseksuele architect van 32.
    - Een vrouwelijke arts van 34 die geen kinderen kan krijgen.
    - Een violist van 47 die in het verleden drugs heeft gehandeld en nog maar uit de gevangenis is.
    - Een ex-prostituee van 37 die al 4 jaar uit het vak is.
    - Een rechtenstudent van 26 en zijn vriendin van 25 die depressief is en zware medicatie moet nemen. Ze weigeren gescheiden te worden, dus het is ofwel allebei, ofwel geen van beide.

    Het zwangere meisje telt voor één, het koppel voor twee.

    Dus, wie neem jij mee en wie laat je achter?

    Bij mij lagen de priester, de violist, de prostituee en de agent er uit.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    De priester en de prostituee zou ik er sowieso uit smijten. Al zou ik de rechtenstudent en zijn vriendin juist wel een kans geven en het zwangere meisje ook.


    26 - 02 - '16

    Ik vind het een moeilijke, al begrijp ik de taak van de prostituee niet zo goed. Bij iedereen zie ik duidelijke voor- en nadelen, maar bij de prostituee vind ik eigenlijk neutraal - een vrouw van 37 dus.
    Ik denk dat ik het zwangere meisje, het koppel, de arts, de prostituee en de vluchteling zou kiezen. Of de violist.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2016 - 18:46 ]


    Tijd voor koffie.

    De politie-agent, de priester, de prostituee wijs ik de deur, waarna ik zelf ook naar buiten ga en mijn plaats geef aan een van die andere, denk ik. Ik vind het met dit soort hypothetische situaties altijd moeilijk om te zeggen wat ik in werkelijkheid zou doen. Daarnaast ben ik niet alleen in de bunker.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    OOH die hadden wij ook tijdens godsdienst, maar dan in de F.C De Kampioenen vorm haha.

    Wij kozen voor het zwangere meisje, de vluchteling, de vrouwelijke arts, de rechtenstudent met vriend en de homoseksuele (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik zou het zwangere meisje, de vluchteling, de rechtstudent en zijn vriendin buiten laten staan.
    Dit is eigenlijk vrij hard dat ik het zeg maar ik probeer een beetje verder na te denken. Al moet ik wel toegeven dat het moeilijk kiezen was tussen het zwangere meisje en de homoseksuele architect. Dit uiteraard omdat het om een minderjarig, zwanger meisje gaat. Maar ik heb gekeken naar mijn overlevingsinstinct en hoe ik het meeste kans zou maken om niet volledig gek te worden in die bunker.

    De priester is er voor het geloof, iets wat mensen vaak nodig hebben in tijden van nood. Zelfs ongelovigen gaan soms bidden als hun leven of het leven van een dierbare aan een zijden draadje hangt.
    De ex-politieagent kan instaan voor de veiligheid, ongeacht zijn verleden. Iedereen maakt fouten maar in tijde van nood moet men ook samen kunnen werken.
    De homoseksuele architect kan van pas komen om alles in te richten en eventuele aanpassingen te bedenken om alles zo comfortabel mogelijk te maken gezien de omstandigheden. Al moet ik wel toegeven dat ik twijfelde tussen hem en het zwangere meisje aangezien zijn job niet echt zo belangrijk is. Het is eerder voor de luxe.
    De vrouwelijke arts kan ook van pas komen indien er mensen ziek worden. Zij kan dus instaan voor de gezondheid en kan eventuele kennis doorgeven.
    De violist mag ook binnen indien hij zijn viool mee heeft. Dit omdat muziek heel erg ontspannend kan werken. Ik geloof dat dit echt wel een must is. In alle oorlogen speelden muziek ook een grote rol om de mensen dichter bij elkaar te brengen en de ellende even te vergeten. Het is maar tijdelijk, maar het helpt wel. Ook zijn verleden doet er niet toe, iedereen maakt fouten.
    De ex-prostituee zou ook binnen mogen van mij. Dit zodat zij, indien ze dit zelf wilt, haar job weer kan uitoefenen om verkrachtingen tegen te gaan. Dit uiteraard tegen betaling. Wat de betalingswijze dan ook zou kunnen zijn. Dit kan net zo goed geld, sigaretten of voedsel zijn. Wie weet.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik zou deze mensen toelaten:
    - Een ex-politieagent van 42 met een pistool die voor de wereldoorlog ontslagen is (je weet niet waarom).
    - Een homoseksuele architect van 32.
    - Een vrouwelijke arts van 34 die geen kinderen kan krijgen.
    - Een ex-prostituee van 37 die al 4 jaar uit het vak is.
    - Een rechtenstudent van 26 en zijn vriendin van 25 die depressief is en zware medicatie moet nemen. Ze weigeren gescheiden te worden, dus het is ofwel allebei, ofwel geen van beide.

    Lastig dit zeg. Bij mij zouden denk ik de politieagent, de prostituee en het stel eruit liggen. Uiteindelijk denk ik dat omdat ik gebaseerd op levensverhalen iedereen gelijk zal stellen, eerder zou kijken naar of de persoon iets heeft wat hij aan de volgende generatie kan doorgeven en personen die nog kinderen krijgen.
    Zo snap ik dat iedereen de priester eruit wil hebben - ik ben nou ook niet een gelovig persoon - maar hij kan nog de enige kans zijn op een soort nalatenschap wat dat betreft. Hetzelfde geld voor de arts, de architect en de violist. Wat zou de mensheid van de toekomst betekenen zonder geloof, medische kunsten, architecten en muziek?


    She was always looking for more..

    Ik zou de priester, violist, prostituee en de architect niet toelaten... denk ik


    Treat people with kindness

    Deze vier liggen eruit bij mij:

    - Een priester van 60.
    - Een violist van 47 die in het verleden drugs heeft gehandeld en nog maar uit de gevangenis is.
    - Een rechtenstudent van 26 en zijn vriendin van 25 die depressief is en zware medicatie moet nemen. Ze weigeren gescheiden te worden, dus het is ofwel allebei, ofwel geen van beide.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Ik zou de priester, de violist en de vluchteling niet toelaten. Daarna zou ik mezelf ruilen en iemand anders een kans geven.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ah, shit. Ik zou net zolang twijfelen tot ze allemaal geen kans meer maken, vermoedelijk. (cat)

    Wat dit voor mijn gevoel extra onmogelijk maakt is dat je hier telkens maar één kenmerk van de personen hebt. Als je echt zo'n beslissing zou willen nemen op basis van wie er het meest nuttig is of wie het het meest verdient (wat ik een absoluut verschrikkelijk idee vind tot het punt waarop ik serieus zou overwegen of ik niet liever zelf die kelder uit zou komen om een extra plek vrij te maken dan met zo'n beslissing te moeten leven, al snap ik dat er hier in realiteit wel iets zou moeten worden besloten, morele standpunten terzijde), zou je meer over ze moeten weten dan dat iemand een priester was, of vluchteling, of ooit in de prostitutie heeft gewerkt. Dat is bizar eenzijdig en mensen werk niet zo.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wat mij betreft hangt het (mede) af van de mensen die al bij mij in de bunker zitten. Ik ben het heel erg eens met de redenatie van Anticyclone, maar toen bedacht ik me weer dat er - onder de mensen die al met mij in de bunker waren - misschien ook wel een muzikant, priester, arts en architect zit. Als dat het geval is namelijk, zou de reden die Anticyclone geeft dus niet meer een gegronde reden zijn om bepaalde mensen binnen te laten.
    Wel weet ik zeker dat ik het koppel buiten zou laten staan, wegens de depressieve vrouw. Het is namelijk niet bekend of de medicijnen die de vrouw nodig heeft in de bunker aanwezig zijn, laat staan of er genoeg van is om haar de oorlog door te laten komen (laat staan daarna). Hun overlevingskans is sowieso al klein en het klinkt misschien hard, maar opgesloten zitten met hen lijkt me ook niet zo geweldig voor mijn eigen overlevingskans. De vluchteling zou ik dan wel weer binnenlaten. Hij heeft misschien geen speciale vaardigheden, maar je hebt geen speciale vaardigheden nodig om met bepaalde dingen te helpen (of om voort te planten, for that matter). Van de politieagent zou ik willen weten wáárom hij precies ontslagen is. Iemand die bijvoorbeeld ontslagen is voor het zonder reden neerschieten van een ongewapend, verdacht persoon, zou ik niet binnenlaten, met oog op mijn eigen veiligheid. Een architect is altijd handig, ook als je er meerdere hebt, voor de wederopbouw van de wereld, en het maakt me ook geen bal uit dat hij homoseksueel is. Het zwangere meisje mag ook wel binnen, aangezien ze misschien niet slim is, maar wel vruchtbaar. Plus: zij hoeft niet bijsterslim te zijn wanneer er al andere "slimme" mensen in de bunker zitten. De rest van mijn keuzes zouden verder dus sowieso gebaseerd zijn op mijn mede-bunkergenoten.


    I don't understand that reference. - Castiel

    Priester architect violist en prostituee liggen eruit de rest mag blijven. Mijn redenering hierachter is als volgt :

    Dat meisje van 16 is vruchtbaar en kan zichzelf zeker nog voortplanten, ze heeft welliswaar een laag IQ maar je kan beter opnieuw beginnen dan uitsterven.

    De vluchteling van 20 heeft geen speciale vaardigheden maar kan net als het meisje van 16 nog wel even voortplanten.

    De dokter spreekt voorzich.

    En het koppel omdat het zowel en een mogelijkheid is om nog meer voortplanting te hebben en het is een mogelijkheid om die kerel goed aan het werk te zetten.

    Bot gezegd de oudere mensen heb je niks aan eigenlijk want ze kunnen niet heel veel.

    Maar misschien nog wel de belangrijkste vraag doet google het nog? Want dan zou ik gewoon zelf een kind kopen op marktplaats en iedereen die voor de deur staat wegsturen. Overleef je het sowieso 6 keer zo lang


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.