• Ik heb nu een paar weken rijles (bij de ANWB, voor wie het zich af vraagt) en ik kan het niet helemaal vinden met het schakelen. Oftewel ik ben er nog erg bezig mee, omdat ik het goed wil doen. Terwijl ik dus eigenlijk ook anderen dingen moet doen, zoals kijken aangezien ik nu al een aantal lessen heb gehad. Mijn rij instructeur begon over rijlessen in een automaat. Op zich snap ik wat hij bedoelt en lijkt het mij ook beter. Want dan hoef ik alleen te remmen en gas te geven en hoef ik mij niet bezig te houden met schakelen. Waardoor ik dus daadwerkelijk kan kijken en verkeerssituaties kan inschatten.

    Maar ik vind het ook wel spannend om in een automaat te rijden.

    Dus heeft iemand wel eens in een automaat gereden? (Tijdens rijlessen of toen je al was geslaagd voor je rijbewijs)

    Update: Gisteren had ik weer een rijles en ook een evaluatiemoment. Ik mag door met de schakel! Ik ben zo blij en opgelucht, niet dat ik automaat niet leuk vind, maar met schakel mag je dus in een automaat rijden en andersom niet. Daarnaast zijn er nog best veel auto's met schakel.

    Omdat er voor mij gisteren een puddingbroodje klaar stond en ik dat als klein cadeautje zag om dit te vieren, voor jullie ook een puddingbroodje. wel een virtuele, maar dat mag de pret niet drukken, toch?

    [ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 19:39 ]


    Physics is awesome

    Ik heb mijn rijbewijs gewoon voor alleen automaat. Toen ik overging van schakelen naar automaat, ging het gelijk een stuk beter bij mij en je hebt gewoon veel meer tijd om te kijken + je instructeur zegt dit niks voor niks. Je kunt ook nog altijd eerst voor automaatrijbewijs gaan (of gewoon een aantal lessen) en dan later nog weer wat lessen nemen in een schakelauto, want dan ben je het kijken en alles al meer gewend.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2016 - 12:23 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Mijn vriend rijdt automaat, heeft de auto van zijn overleden oma gekregen, maar ik kan je eigenlijk aanraden om toch door te blijven gaan met een schakelauto. Automaten zijn namelijk best wel duur qua auto's en je kunt altijd na je rijbewijs overschakelen op automaat. Dan heb je in ieder geval een schakelrijbewijs en kun je daarna nog altijd kiezen. Ik weet niet hoe vaak je in de week les hebt? Misschien is het handiger als iets vaker achter elkaar rijdt, zodat je het goed leert.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb wel een schakelrijbewijs en mijn eerste auto was ook een schakel, maar vond de automaat van mijn ouders veeeeel prettiger, vooral in stadsverkeer. Die auto's zijn alleen niet goedkoop, zelfs tweedehands, dus ik moet nog even doorsparen. Raad wel aan om alsnog af en toe dan in een schakelauto te rijden.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Cynic schreef:
    Mijn vriend rijdt automaat, heeft de auto van zijn overleden oma gekregen, maar ik kan je eigenlijk aanraden om toch door te blijven gaan met een schakelauto. Automaten zijn namelijk best wel duur qua auto's en je kunt altijd na je rijbewijs overschakelen op automaat. Dan heb je in ieder geval een schakelrijbewijs en kun je daarna nog altijd kiezen. Ik weet niet hoe vaak je in de week les hebt? Misschien is het handiger als iets vaker achter elkaar rijdt, zodat je het goed leert.


    Ik wil ook graag doorgaan met de schakelauto. Maar het is ook zo dat ik graag mijn rijbewijs wil halen en als ik door ga met de schakel, kan dat best wel wat uren gaan duren. Die uren kosten best wel wat en ik heb nu eenmaal geen geldboom.

    Dat laatste is een goeie tip, dankjewel!


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Ik wil ook graag doorgaan met de schakelauto. Maar het is ook zo dat ik graag mijn rijbewijs wil halen en als ik door ga met de schakel, kan dat best wel wat uren gaan duren. Die uren kosten best wel wat en ik heb nu eenmaal geen geldboom.

    Dat laatste is een goeie tip, dankjewel!

    Ik snap het wel hoor. Het is namelijk ook best lastig. Je moet maar kijken. Het was alleen een tip ivm met de kosten die het later met een auto met zich meebrengt. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Velaris schreef:
    Ik heb mijn rijbewijs gewoon voor alleen automaat. Toen ik overging van schakelen naar automaat, ging het gelijk een stuk beter bij mij en je hebt gewoon veel meer tijd om te kijken + je instructeur zegt dit niks voor niks. Je kunt ook nog altijd eerst voor automaatrijbewijs gaan (of gewoon een aantal lessen) en dan later nog weer wat lessen nemen in een schakelauto, want dan ben je het kijken en alles al meer gewend.


    Dat denk ik dus ook, dat ik veel meer tijd heb om te kijken. Mijn instructeur zei dat hij er vroeg over begon, omdat anders leerlingen te lang door rijden in een schakel. Hij zei dat het soms beter is om over te stappen, voor jezelf. Daarnaast zei hij dat binnen de aantal lesuren die in mijn pakket zitten, het misschien niet gaat lukken om met een schakel over weg te gaan. Dus dan zou ik meer uren moeten gaan kopen.
    Dat zei hij ook. Maar hij had het over rijdbewijs (automaat) halen, dan ervaring op doen en dan terug komen voor schakelen. Toen heb ik ook tegen hem gezegd dat de meeste mensen die ik ken een schakel hebben. Dus dan zou ik een auto moeten huren of een auto kopen. Een auto kopen is op zich geen slecht plan, maar nu qua financiën gaat het moeilijk worden.


    Physics is awesome

    Khal schreef:
    Ik heb wel een schakelrijbewijs en mijn eerste auto was ook een schakel, maar vond de automaat van mijn ouders veeeeel prettiger, vooral in stadsverkeer. Die auto's zijn alleen niet goedkoop, zelfs tweedehands, dus ik moet nog even doorsparen. Raad wel aan om alsnog af en toe dan in een schakelauto te rijden.


    Ja, een automaat heeft zeker voordelen. Volgens mijn instructeur bijvoorbeeld ook in file, maar op de snelweg lijkt het mij ook een voordeel.
    Volgens hem scheelt het niet veel qua prijs (tweedehands) en komen er steeds meer auto's uit als automaat en niet alleen als schakel. Maar als ik aan een automaat denk, zie ik toch een luxe auto waar je flink geld voor moet neer tellen.

    Als ik mijn rijbewijs haal in de automaat, mag ik uiteraard niet in een schakel auto rijden.


    Physics is awesome

    Ik weet niet hoeveel weken rijles je hebt. Maar ik weet uit ervaring dat het beter gaat. Ik was ook echt bagger en ik dacht flikker maar op met die versnellingspook! Maar nu ben ik bij les 14 (denk ik) en het gaat nu vrij goed. Natuurlijk duurt het even, maar ja sommige mensen hebben langer nodig dan anderen. Ik vind het persoonlijk niet zo heel slim om te gaan lessen in een automaat simpel weg omdat je wel in van schakel naar automaat kunt maar dat andersom vaak lastiger is. Maar ja dat is mijn mening.


    ©1998

    Je moet niet vergeten als je nu wel voor schakel gaat, dat je daar ook veel extra les geld aan kwijt gaat zijn.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Cynic schreef:
    (...)
    Ik snap het wel hoor. Het is namelijk ook best lastig. Je moet maar kijken. Het was alleen een tip ivm met de kosten die het later met een auto met zich meebrengt. ^^


    Dat snap ik ook, qua kosten voor de auto later. Zoals ik net al zei, een automaat lijkt mij nog steeds duurder dan een schakel. Het is eigenlijk kiezen, nu waarschijnlijk veel geld uitgeven aan de lessen of straks na mijn rijbewijs veel geld uitgeven aan een auto (automaat). Tenminste, dat is hoe ik het nu zie.


    Physics is awesome

    Ik ben nog maar net begonnen met rijles en hoef nog niet te schakelen, dus ik kan er nog niet veel advies over geven. Wel lijkt het me in een automaat natuurlijk makkelijker, maar zoals al genoemd is zijn die auto's vaak duur. En bovendien lijkt het me wel handig als je gewoon in iedere auto kan rijden, dus ook die van een vriendin of iets.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    BlackAlpha schreef:
    Ik weet niet hoeveel weken rijles je hebt. Maar ik weet uit ervaring dat het beter gaat. Ik was ook echt bagger en ik dacht flikker maar op met die versnellingspook! Maar nu ben ik bij les 14 (denk ik) en het gaat nu vrij goed. Natuurlijk duurt het even, maar ja sommige mensen hebben langer nodig dan anderen. Ik vind het persoonlijk niet zo heel slim om te gaan lessen in een automaat simpel weg omdat je wel in van schakel naar automaat kunt maar dat andersom vaak lastiger is. Maar ja dat is mijn mening.


    Ik heb nu vijf keer een les gehad van twee uur. De eerste twee keer had ik de lessen in dezelfde week. Dus les 1 en 2 in een week, zeg maar. In mijn pakket zitten dus 40 uren voor rijlessen. Dus vandaar dat ik ook een soort druk ervaar. Dat gevoel heb ik nu ook, aangezien ik en het koppelingspedaal wel eens ruzie hebben. De versnellingspook gaat aardig voor mijn gevoel.
    Misschien willen ze geen risico nemen vanwege eerdere ervaringen met andere leerlingen en door wat hiervoor is gebeurd in de simulator bij mij. Daar heb ik ook over na gedacht, waarschijnlijk ben ik niet zo snel als zij willen. Daar heb ik geen probleem mee, ik moet het immers goed leren en daar kan wat meer tijd voor nodig zijn.

    Dat is waar. Als je eenmaal automaat gaat rijden (rijlessen of met gehaald rijbewijs in automaat), dan zit je er wel aan vast.


    Physics is awesome

    Velaris schreef:
    Je moet niet vergeten als je nu wel voor schakel gaat, dat je daar ook veel extra les geld aan kwijt gaat zijn.


    Ja, dat weet ik. Dat heb ik ook gezegd.


    Physics is awesome

    Anatomy schreef:
    Ik ben nog maar net begonnen met rijles en hoef nog niet te schakelen, dus ik kan er nog niet veel advies over geven. Wel lijkt het me in een automaat natuurlijk makkelijker, maar zoals al genoemd is zijn die auto's vaak duur. En bovendien lijkt het me wel handig als je gewoon in iedere auto kan rijden, dus ook die van een vriendin of iets.


    Bij wie rij jij dan en hoeveel lessen heb je nu gehad?

    Automaat lijkt mij ook makkelijker en inderdaad ook duurder. Dat lijkt mij ook handig, ja. Mijn moeders auto is bijvoorbeeld ook een schakel en als mijn rijbewijs haal (schakel) dan mag ik daar in rijden. Hoewel ik haar dan wel moet overtuigen om er in te mogen rijden, denk ik.


    Physics is awesome

    Ik rij zelf al jaren automaat en vindt het heerlijk. Het is wel een semi, dus kan ik ook schakelen wanneer ik dat zou willen.
    Wel zou ik je toch aanraden om je rijbewijs gewoon voor een schakelbak te halen.
    Met dit rijbewijs kan je wanneer je zelf een auto neemt altijd terugvallen op een automaat, terwijl wanneer je het andersom doet je dus geen schakelbak mag rijden.
    Mij lijkt het dus zonde geld om het twee keer te doen, al snap ik dat het moeilijk is om er de hang van te krijgen.
    Persoonlijk zou ik er doorheen bijten en goed oefenen in de hoop dat je er gemakkelijker mee wordt.

    Na bovenstaande reacties te hebben gelezen voeg ik er nog even aan toe dat een automaat qua auto helemaal niet duurder hoeft te zijn!

    [ bericht aangepast op 16 juni 2016 - 13:00 ]


    Marrow deep, soul deep, essence deep