• De stelling van deze week luidt:
    Er is meer geweld op de wereld dan vroeger.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Nope, er is alleen minder nodig om meer schade aan te richten. Kijk maar naar de oorlogen.
    Feit is zelfs dat bijvoorbeeld het aantal terroristische aanslagen sterk is gedaald de laatste decennia, maar de doelgroepen zijn gewoon veel groter en de schade eveneens.


    Mhm?

    Ik denk niet dat je dat kan bepalen omdat niet alles is vastgelegd vroeger. En als je kijkt naar meerdere aspecten van geweld en pogin tot geweld zie je helaas genoeg waarbij je al je hoofd schud.


    Never forget who you are and where you come from

    nope geweld is er altijd al geweest. van oorlogen tot slavernij. van gladiatoren tot jagen bijna overal kwam vroeger geweld bij kijken.

    Om rechtuit te zijn, ik vind dit een nogal domme stelling, om eerlijk te zijn. Ik snap de logica ervan niet. Wie dat beweert, kent zijn geschiedenis gewoon langs geen kanten.Geweld is iets inherent menselijk en is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Als we van een evolutie moeten spreken, dan denk ik, dat we, heel relatief genomen: er sinds WOII, er iets beter voorstaan dan vroeger: de VN, de EU, de universele verklaring van de rechten van de mens. Men doet tegenwoordig toch een poging om het in te perken. Oneens dus.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Er is niet noodzakelijk meer geweld dan vroeger, maar de acties van één persoon kunnen gewoonweg grotere gevolgen hebben. Natuurlijk vielen er honderd jaar geleden ook al doden door bomaanslagen, maar ik denk wel dat dat soort drastisch geweld is toegenomen de laatste decennia. Mensen grijpen sneller naar grotere middelen (met meer slachtoffers).
    Het lijkt misschien of het geweld in het algemeen is toegenomen, maar dat komt vooral omdat het nu 1) meer in de media komt 2) het steeds meer in de Westerse samenleving voorkomt. Doordat het geweld dichter bij huis is, rapporteren de media er sneller en meer over waardoor het lijkt te zijn toegenomen. (:


    The soul needs autumn.

    Ik weet niet. Waarschijnlijk lijkt het meer vanwege het internet en dergelijke media die er aandacht aan besteden en soms uitvergroten.


    26 - 02 - '16

    Hmm, ik vind dit inderdaad weer geen goede stelling, eigenlijk. Het gaat in principe gewoon over feiten en die kun je niet bediscussiëren. Het is niet een moraal twistpunt of zo.

    Maar verder, nee, volgens mij is er niet per se meer geweld op de wereld. De uitgebreide media zorgt er gewoon voor dat als er wél iets gebeurt, het makkelijk een groter publiek bereikt. In onze beleving lijkt er meer geweld te zijn, maar het punt is dat we gewoon vaker weten wat er gebeurt.


    Tijd voor koffie.

    Saorsa schreef:
    Er is niet noodzakelijk meer geweld dan vroeger, maar de acties van één persoon kunnen gewoonweg grotere gevolgen hebben. Natuurlijk vielen er honderd jaar geleden ook al doden door bomaanslagen, maar ik denk wel dat dat soort drastisch geweld is toegenomen de laatste decennia. Mensen grijpen sneller naar grotere middelen (met meer slachtoffers).
    Het lijkt misschien of het geweld in het algemeen is toegenomen, maar dat komt vooral omdat het nu 1) meer in de media komt 2) het steeds meer in de Westerse samenleving voorkomt. Doordat het geweld dichter bij huis is, rapporteren de media er sneller en meer over waardoor het lijkt te zijn toegenomen. (:


    i wanna die with you once or twice.

    Nee, dat denk ik niet. Het is alleen door nieuwe wapens gemakkelijker geworden om met weinig moeite veel schade aan te richten, en het voelt voor sommige mensen waarschijnlijk alsof er meer vreselijke dingen gebeuren omdat we tegenwoordig veel meer ervan zien doordat we min of meer constant live verbonden zijn met iedere uithoek van de wereld, maar dat je er meer van weet, betekent niet dat het ook daadwerkelijk meer is. In de meeste landen laten statistieken juist een afname van geweld zien.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Aan de ene kant wil ik ja zeggen, want als ik de verhalen hoor van vroeger denk ik - er wordt nu zoveel meer geweld gebruikt om meer verschillende dingen. Maar aan de andere kant ook juist nee, het komt nu juist steeds meer in het licht door het journaal en social media.


    ' Nyctophilia '

    Er zijn meer mensen dan vroeger.


    No growth of the heart is ever a waste

    Niet waar, denk ik. We komen er gewoon vaker mee in contact door de media. In de hele geschiedenis was geweld alom aanwezig overal ter wereld, maar niemand wist het. Mensen wisten alleen maar wat er in hun eigen straat gebeurde. Nu horen we van geweld overal ter wereld, omdat we met heel de wereld in contact staan. Ook is het nu gewoon makkelijker om veel schade aan te richten met een kleine hoeveelheid geweld, terwijl dat vroeger helemaal niet ging. Er is niet meer geweld, er zijn gewoon meer manieren om het te weten te komen;


    I'm not always happy, but that's okay. Happiness is overrated after all.

    Fibonacci schreef:
    Hmm, ik vind dit inderdaad weer geen goede stelling, eigenlijk. Het gaat in principe gewoon over feiten en die kun je niet bediscussiëren. Het is niet een moraal twistpunt of zo.

    Maar verder, nee, volgens mij is er niet per se meer geweld op de wereld. De uitgebreide media zorgt er gewoon voor dat als er wél iets gebeurt, het makkelijk een groter publiek bereikt. In onze beleving lijkt er meer geweld te zijn, maar het punt is dat we gewoon vaker weten wat er gebeurt.


    This.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Dit is in mijn ogen meer een constatering dan een stelling :/


    26 - 02 - '16

    Ik ga het toch zeggen @Iedereen die zegt: "dit is geen goede stelling". Er is een topic waarin jullie je eigen stelling kunnen plaatsen. Misschien dat jullie dat doen in plaats van te mopperen op de stelling. Of goed beargumenteren zoals een aantal anderen hier. :')


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt