• De stelling van deze week luidt:
    Vaccinaties moeten verplicht worden

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    What would Emma do?

    Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Ouders die hun kinderen niet laten inenten mogen van mijn part een boete of taakstraf/celstraf krijgen. Al helemaal als ze denken dat vaccinaties allerlei afwijkingen veroorzaken. Hoe vaak gaat er iets mis in vergelijking met hoe vaak het wel goed gaat? Haast nooit.

    Eens. Ik heb al eens iets gelezen over groepsimmunitieit. Dit betekent dat zwakkere mensen, zoals ouderen en baby's die nog geen vaccinatie kunnen krijgen, beschermd worden doordat de ziekte niet doorgegeven kan worden, omdat alle andere personen in die groep immuun zijn. De ziekte heeft dus geen kans om die zwakkere aan te steken. Wanneer mensen zich bijvoorbeeld niet laten vaccineren, dan kan hun kind, of zijzelf ziek worden, en zij worden wel beter en komen er weer bovenop, maar dan kan de ziekte worden doorgegeven aan de zwakkere mensen, en die komen er dus niet bovenop.
    Bovendien, en het moet niet nodig zijn dit te zeggen, vaccinaties veroorzaken geen autisme! *zucht*


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Eeens, ouders die hun kinderen niet laten inenten zijn onverantwoordelijk bezig.


    chaos makes the muse

    Aan de ene kant ben ik het natuur eens, vaccinaties zijn goed, maar hoe ga je mensen die het niet willen, dwingen om het toch te krijgen? Is dat ethisch gezien oké?

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 10:03 ]


    Tijd voor koffie.

    x

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 20:06 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Eens, om de reden die in dit topic al zijn gezegd. Maar hoe zorg je dat mensen die hun kinderen (of zichzelf) niet willen inënten toch laten inënten?


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Het moet verplicht worden, maar je moet er niet evenveel voor blijven betalen, aangezien je verplicht wordt.


    We're in this together. ~ Hermione Granger

    Homerus schreef:
    Aan de ene kant ben ik het natuur eens, vaccinaties zijn goed, maar hoe ga je mensen die het niet willen, dwingen om het toch te krijgen? Is dat ethisch gezien oké?

    Ja goed punt.
    Medisch gezien zou ik zeggen : maak het verplicht.
    Maar ethisch vind ik het toch een heel ander verhaal, en ik vind het te simpel om te zeggen dat de redenen die mensen hebben (welke dan ook) om geen inentingen te krijgen "onzin" zijn. En dwingen vind ik heel ver gaan want het is wel andermans lichaam waar je dan over beslist, in feite.

    Beetje vergelijkbaar met orgaandonaties. Ervoor kiezen om wel/niet te doneren heeft invloed op de levens van anderen. Net zoals inentingen invloed heeft op iemands gezondheid en (blijkbaar) die van anderen. (wist ik nog niet, dat dat zo was)

    Maar toch, persoonlijk vind ik het nog steeds een dilemma of ik nu wel of niet zal willen doneren en ben er ook nog niet over uit. (met inentingen heb ik zelf geen moeite maar dat terzijde)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Audino schreef:
    Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Ouders die hun kinderen niet laten inenten mogen van mijn part een boete of taakstraf/celstraf krijgen. Al helemaal als ze denken dat vaccinaties allerlei afwijkingen veroorzaken. Hoe vaak gaat er iets mis in vergelijking met hoe vaak het wel goed gaat? Haast nooit.


    Dit ja. Waar ik me al helemaal groen en geel aan erger zijn die zogeheten 'biblebelt mensen' die hun kind niet inenten, omdat "het Gods wil is".

    Yeah right. Dus God wil dat jij een asociale idioot bent die zijn kind wel wil blootstellen aan ziektes, maar vervolgens als het kind ziek wordt, degene is die het hardste roept 'oh god waarom?'

    Pathetic


    26 - 02 - '16

    Ligt er totaal aan welke. Sommige vaccinaties zijn inderdaad nodig. Niemand krijgt het omdat we die vaccinaties krijgen (vooral voor kinderziektes). Je krijgt ook vaccinaties voor dingen die niet eens zo erg zijn (de bof), waarvoor je maar tegen één type ingeënt bent en alsnog andere kan krijgen en beschermen je niet eens voor je hele leven. Sommige van die ziektes zijn zelfs gevaarlijk om op latere leeftijd te gebruiken. Dan hebben we ook nog inentingen zoals tegen baarmoederhalskanker en dat kan je al helemaal niet verplichten. Zoiets moet een keuze zijn.

    Ik vind het grappig hoe mensen volmondig 'ja' roepen terwijl ze de ballen weten erover, lol.

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 10:53 ]


    Your make-up is terrible

    Haha, ik ben zelf een enorme voorstander van vaccinaties, dus ik ben zelf helemaal voor. Zeker over vaccinaties die zeer dodelijke ziektes kunnen voorkomen. Normaal gezien is denk ik enkel het vaccin voor polio verplicht en de rest niet. Ik ben zelf van mening dat mensen natuurlijk hun keuzevrijheid moeten kunnen behouden, maar ik ben ook van mening dat mensen met een bepaalde visie (en dan bedoel ik het idee dat ze niet werken of schade toe richten of zo, wat bullshit is) niet het leven van anderen in gevaar mogen brengen. Vaccinaties worden nog steeds gegeven om een heel erg goede reden en dat is dat die ziektes gewoon zullen terugkeren als we er mee stoppen. Daarnaast zorgen ze (zoals hierboven al vermeld inderdaad) voor groepsimmuniteit (herd immunity) wat jonge kinderen en oudere mensen beschermt. Ik vind niet dat er ook maar iemand is die het recht heeft te beslissen anderen in gevaar te brengen, enkel en alleen omdat ze zelf te koppig zijn om hun kinderen te vaccineren. Sorry dat ik het zeg, maar dat soort mensen zijn een regelrecht gevaar voor de maatschappij en zijn ook de oorzaak dat er nog steeds uitbraken van ziektes zijn die eigenlijk te voorkomen zijn. Eerlijk gezegd kan het me ook niet veel schelen dat ik er mensen mee op hun teentjes trap. Ja, jij bent misschien niet ziek geworden, maar de baby van je buren die nog niet ingeënt is, hoe is het daar mee? Of je oma, denk je daar aan?
    Ik heb het hier natuurlijk niet over het griepvaccin of zo, dat is je eigen keuze, maar vaccins voor levensbedreigende ziektes, die moeten in mijn ogen verplicht zijn. Een griepvaccin zou in mijn ogen wel een vereiste moeten zijn voor mensen die in de verpleging of zo werken, want dan kom je heel de tijd in contact met mensen die serieus verzwakt zijn. Al besef ik dat dat vaak niet gebeurt.
    Alle andere vaccins, die moeten eigen keuze zijn, maar je moet ook wel beseffen dat als jij een ziekte opdoet die voor jou misschien niet gevaarlijk is, je op dat moment ook alle mensen die niet (kunnen) gevaccineerd zijn kan besmetten. Dat betreft hier ook mensen met een zwakker immuunsysteem die er wel aan kunnen sterven. Maar ja: eigen keuze.
    Vaccinaties waarbij je enkel jezelf beschermt, daarbij moet je de keuze krijgen. Zoals hierboven bij Nikki staat: tegen baarmoederhalskanker. De enige die er last van (kan) hebben, ben jij als je ze niet krijgt, maar dat ik ook te voorkomen door jezelf en je vriend altijd tijdig te laten controleren / bescherming te krijgen. Daarbij ben je geen 'gevaar' voor iemand anders. Dat lijkt me dan onnodig om ze verplicht te maken. Al ben ik wel blij dat ik de mijne heb, maar dat is natuurlijk weer persoonlijk. ^^

    Ik heb nog ergens een gifje dat herd immunity goed uitlegt, maar ik vind hem niet. :') Als ik hem nog vind, zal ik hem wel posten.

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 12:42 ]


    What would Emma do?

    Meh, ik weet het niet. Ene kant zeg ik van wel, andere kant van nee.
    Ik werd/word er altijd ziek van, dus zelf zou ik het niet meer willen.

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 12:32 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Nee, ik vind van niet. Simpelweg, omdat er teveel mòet in dit land en voor de stompzinnigste dingen. Sommigen zijn helemaal niet nodig, maar weten ze zo te praten dat je die toch 'nodig lijkt te hebben'. Ik ben ermee oneens, als iemand dat niet wilt dan niet en merkt diegene later de gevolgen ervan (en als er niks gebeurd niet).

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 12:39 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    FOUND IT:



    Sorry voor mijn spam / lange berichten, maar deze vind ik toch wel heel duidelijk over het onderwerp. c:


    What would Emma do?

    De vaccins die je krijgt als baby? Ja. Maar hoe doe je dat? Je kunt mensen niet zomaar dwingen, dus dat is een lastige.
    De latere vaccins zoals die voor baarmoederhalskanker of andere dingen die niet besmettelijk/gevaarlijk zijn voor anderen? Nee.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen